Lite besviken på Bioshock Infinite

Flakmonkey
Lite besviken på Bioshock Infinite

Som vanligt är jag sen till festen men jag har nu spelat tillräckligt många timmar av Bioshock Infinite för att kunna konstatera att det gått utför för "Shock-serien". #System Shock och #System Shock 2 är två av mina absoluta favoritspel (tvåan hamnar tveklöst på topp 5) och #Bioshock var även det ett fantastiskt spel. Mycket hade förenklats redan då, men det fanns ändå egenskaper och kvaliteter där som gjorde att det var ett spel som förtjänade toppbetyg.

Sedan dess har "serien" dock lämnat det allra översta skiktet, i min ringa mening förstås. Missförstå mig rätt nu. Jag tycker att #Bioshock 2 var ett bra spel och jag tycker även att #Bioshock Infinite är det men det har gått från att vara ett FPS som skiljer sig från mängden till en "vanlig" shooter. Det behöver inte varit något dåligt i sig, jag gillar shooters, men Shock-spel ska i mina ögon ge något mer.

Ta Infinite som ett exempel. På ytan finns det fantastiskt mycket att förundras över. Columbia är en otrolig skapelse med en skala och design som är svårslagen. Handlingen är även den fascinerande med två människor i huvudrollen där jag faktiskt är intresserad över vad vad som hänt och händer med dem. Där finns också rent spelmekaniska element som är intressanta med övernaturliga förmågor som gör det möjligt att skicka iväg kråkor mot dina fiender, ta kontrollen över maskiner eller skjuta ut elstötar.

På pappret är det mycket som talar för #Bioshock Infinite och kanske är det därför som jag känner mig besviken på upplevelsen. Trots allt det unika så kan jag inte skaka av mig känslan av att jag varit här förut. Det enda jag egentligen gör är egentligen att skjuta mig fram vart jag än går längs en (osynligt) snitslad bana. Ibland kan jag använda någon kraft men det är bara för omväxlingens skulle snarare än att det är ett krav för att kunna ta mig vidare. Inte utmanande på något sätt och inte heller särskilt unikt när det väl kommer till kritan.

Utöver det så hjälper Elizabeth (flickan jag ska rädda) mig genom att ge hälsa, pengar och salt (energi för krafterna) när jag ligger risigt till. Självklart gör det hela upplevelsen ännu lättare och sömnig vilket knappast hjälper det. Kanske beror hela den grejen på att jag kör på standardsvårighetsgraden och man slipper det om man skruvar upp den men men jag tycker inte det ska behövas. Att det är så här lätt på standardnivån är ett underbetyg tycker jag.

Men men, kanske kommer det bli bättre, kanske kommer det nå upp till fornstora dagar. Jag hoppas självklart på det men faktum är att även om det inte gör det så är det inte hela världen. För även om #Bioshock Infinite är lite av en besvikelse så råder det ingen tvekan om att det är ett bra spel och det är gott nog.

#blogg

Lite besviken på Bioshock Infinite

Slutklämmen på BI var riktigt bra, men resan var inte riktigt bra. Jag ska dock köpa de tre DLC:erna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag upplevde samma känsla som du får av spelet redan i det första Bioshock. Inget djup och ingen frihetskänsla, utan en förutbestämd bana som man föses längs och utsätts för diverse scriptade händelser som man skall "reagera" på. Testade Infinite i några timmar hos en kompis och jag håller med dig om att det blivit värre, det är i princip som att spela ett Call of Duty-spel med vigors istället för granater.

Jag tycker inte att spelen har något gemensamt alls med System Shock 1 och 2. De präglades av ett utforskar- och snokarbaserat gameplay i "efter katastrofen"-scenarier och en äkta närvarokänsla.

I Bioshock Infinite känns det däremot som att man rör sig bland döda automata längs snitslingen i lustiga huset på ett nöjesfält. Det hjälper inte att man har pumpat in mycket pengar i snygg grafik och animationer när själva gameplayet är totalt hjärndött.

Skrivet av Forcie:

Jag upplevde samma känsla som du får av spelet redan i det första Bioshock. Inget djup och ingen frihetskänsla, utan en förutbestämd bana som man föses längs och utsätts för diverse scriptade händelser som man skall "reagera" på. Testade Infinite i några timmar hos en kompis och jag håller med dig om att det blivit värre, det är i princip som att spela ett Call of Duty-spel med vigors istället för granater.

Jag tycker inte att spelen har något gemensamt alls med System Shock 1 och 2. De präglades av ett utforskar- och snokarbaserat gameplay i "efter katastrofen"-scenarier och en äkta närvarokänsla.

I Bioshock Infinite känns det däremot som att man rör sig bland döda automata längs snitslingen i lustiga huset på ett nöjesfält. Det hjälper inte att man har pumpat in mycket pengar i snygg grafik och animationer när själva gameplayet är totalt hjärndött.

Precis, och övergivet. Var var den levande staden? Två, tre personer som står på samma ställe och upprepar en och samma mening om och om igen?

Annat var det exempelvis i "Sleeping Dogs"; en helt levande stad. Jag antar att det är liknande med GTAV.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Håller med till hundra procent. Väldigt vackert spel men det blir ju aldrig mer än en korridorsshooter för mig, och en väldigt enkel sådan. Gameplayet var också det väldigt bare bones - fortfarande en shooter.

Jag tycker nog dock detta mest för att jag hade för höga förväntningar; men samtidigt, FPS genren måste väl kunna bjuda på mer än detta?

Medlem

Håller med i det mesta, även svårighetsgrad, men däremot så känns det som om det är något slags generationsskifte där. Det som är 'normal' idag är ju lättare än easy från de flesta spel före 2000-talet, så jag brukar ha den taktiken att jag börjar på svåraste och ställer ned om det behövs.

Tycker även att det där med den grafiska biten sätter käppar i hjulet så ofta i fps-spel. Det krävs så mycket tid för att brodera ut kartor att man fokuserar på korridorer.

Medlem

Det finns ett stort glapp mellan vad spelet fått i betyg och vad folk verkar tycka om spelet, mer än vanligt med, alltså IGN gav spelet 9,5 av 10... eh Ok.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Som en shooter var spelet lite mera än mediokert men jag tycker storyn höll världsklass. Speciellt om man införskaffar DLC:na som knyter ihop det hela. Men som sagt, shootingen bjöd inte på något speciellt.

bioshock infi ger mig alltid en speciel känsla varje gång jag tänker på det en bra känsla..kanske 100 känslor på hundra sätt


signatur

New life, New hope

Medlem

Jag nämnde redan inom första veckan att bioshock infinite var ett mediokert fps spel, men fyfan va flame man fick.

"nej BI är det bästa spelet någonsin,, oooh gud storyn *orgasm*"

Orkade fan inte ens lira klart skiten.

Medlem

FZ slog ju till med 5/5
Detta visar ju på hur opålitliga sk professionella recensenter är. Detta är bara ett av många exempel på överdrivna betyg.

Flakmonkey
Skrivet av Faulisto:

FZ slog ju till med 5/5
Detta visar ju på hur opålitliga sk professionella recensenter är. Detta är bara ett av många exempel på överdrivna betyg.

Det är inte sajter/tidningar som sätter betyg utan det är högst personliga åsikter som ibland kan slå fel. Jag har själv kommit på i efterhand att jag satt för högt eller för lågt betyg på ett spel jag recenserat här. Handlar snarare om att man är mänsklig och att smaken är som baken snarare än att man är amatör eller proffs. Sen kan ju också skillnaden mellan två siffror i ett betyg vara hårfin men eftersom det bara är en siffra så kan man tro att det är en enorm skillnad... Därför som jag personligen vill skippa sifferbetygen helt och bara ha text.

Medlem
Skrivet av Faulisto:

FZ slog ju till med 5/5
Detta visar ju på hur opålitliga sk professionella recensenter är. Detta är bara ett av många exempel på överdrivna betyg.

Eller så tyckte personen som recenserade spelet att det var värt 5/5. Du vet, personliga preferenser.

Skribent

Jag tycker spelet känns som en person inpressad i helt fel kostym. Kostymen är snygg och väl utformad, men skulle passa någon annan person.

Vad jag menar är att spelet har så mycket som är bra och skulle kunna vara fantastiskt men förstörs av de mediokra shooter-momenten. Det känns nästan som de är intrycka där för att det är populärt med "FPS". FPS som så är inte fel, men spelets mekanik är ju egentligen snarlikt CoD om man bryter ned dem. Alltså en dialog eller cutscene, sen ett rum eller korridor med fiender som behövs mejas ned. Rinse and repeat...

Egentligen tror jag spelet hade passat bättre som ett äventyrsspel då miljöerna och storyn finns där.


signatur

"Writer and Fighter"

Flakmonkey
Skrivet av Johlor:

Jag tycker spelet känns som en person inpressad i helt fel kostym. Kostymen är snygg och väl utformad, men skulle passa någon annan person.

Vad jag menar är att spelet har så mycket som är bra och skulle kunna vara fantastiskt men förstörs av de mediokra shooter-momenten. Det känns nästan som de är intrycka där för att det är populärt med "FPS". FPS som så är inte fel, men spelets mekanik är ju egentligen snarlikt CoD om man bryter ned dem. Alltså en dialog eller cutscene, sen ett rum eller korridor med fiender som behövs mejas ned. Rinse and repeat...

Egentligen tror jag spelet hade passat bättre som ett äventyrsspel då miljöerna och storyn finns där.

Det som jag saknar främst hittills är att jag ska kunna gå runt mer fritt, och utforska miljöerna. Nu ser det öppet ut och det är designat så att det är lätt att känna att det är öppet men egentligen är det väldigt stängt och du bjuds på lite frihet. Friheten ska inte vara av typen du hittar i GTA utan mer som den i ett metroidvania-spel.

Vidare så kommer jag alltid tycka att det är roligare med färre men knepigare fiender än en massa fiender som inte bjuder på något motstånd att tala om. Fiender där man måste vara smart istället för att bara gömma sig bakom något skydd, titta fram i några sekunder, ta lite skada samtidigt som man knäpper ett par fiender, och sen gömma sig igen för att låta skölden återhämta sig och repeat. Återigen så beror det här kanske på svårighetsgraden jag valt, men isf tycker jag som någon redan påpekat att medium är på tok för lätt.

Sen så det kanske viktigaste i mina ögon är att valen du gör ska spela någon roll. Nu vet jag ju inte hur det blir i slutändan men just nu så lägger jag inte ner någon som helst tanke på vilka krafter och vapen jag uppgraderar. Jag hoppas att det kommer bit mig i arslet sen men jag tvivlar. Jag ser hellre att den väg jag valt leder till en återvändsgränd så att jag måste börja om än att den väg jag väljer inte spelar någon roll öht.

Sen så vore det också lite kul om vapnen kunde gå sönder också förstås

Skribent
Skrivet av Nosnos:

Det som jag saknar främst hittills är att jag ska kunna gå runt mer fritt, och utforska miljöerna. Nu ser det öppet ut och det är designat så att det är lätt att känna att det är öppet men egentligen är det väldigt stängt och du bjuds på lite frihet. Friheten ska inte vara av typen du hittar i GTA utan mer som den i ett metroidvania-spel.

Vidare så kommer jag alltid tycka att det är roligare med färre men knepigare fiender än en massa fiender som inte bjuder på något motstånd att tala om. Fiender där man måste vara smart istället för att bara gömma sig bakom något skydd, titta fram i några sekunder, ta lite skada samtidigt som man knäpper ett par fiender, och sen gömma sig igen för att låta skölden återhämta sig och repeat. Återigen så beror det här kanske på svårighetsgraden jag valt, men isf tycker jag som någon redan påpekat att medium är på tok för lätt.

Sen så det kanske viktigaste i mina ögon är att valen du gör ska spela någon roll. Nu vet jag ju inte hur det blir i slutändan men just nu så lägger jag inte ner någon som helst tanke på vilka krafter och vapen jag uppgraderar. Jag hoppas att det kommer bit mig i arslet sen men jag tvivlar. Jag ser hellre att den väg jag valt leder till en återvändsgränd så att jag måste börja om än att den väg jag väljer inte spelar någon roll öht.

Sen så vore det också lite kul om vapnen kunde gå sönder också förstås

Det finns så mycket som skulle kunna ha gjort spelet en riktig pärla och det är väl därför man känner en viss besvikelse. Menar om man jämför med System Shock så lutar det ju mer åt RPG-genren och jag hade hoppats att Bioshock också hade kunnat det. En mer utforskande värld med den där mystiken och olustigheten som finns i Bioshock, det där att något inte är helt rätt i denna värld.

Det finns ett ställe i spelet där det spelar roll vad du använder för Vigors (hette de det?) och vapen, annars får du det jäääävligt tufft. Men annars är det ju det, valen spelar ingen roll. Om man vill ha det mer linjärt så skulle man kunna ha vägskäl där du väljer något och det finns bestämda vägar spelet kan ta utifrån valet. Jag tänkte på det där i början när man får välja vilket smycke till Liz, det hade kunnat vara ett sådant vägskäl? (eller det kanske har en effekt?)


signatur

"Writer and Fighter"

de var la ett jäkla gnäll....om ni inte är nöjda gå spela worms 2 eller nått


signatur

New life, New hope

Flakmonkey
Skrivet av kalle.lindestrom:

de var la ett jäkla gnäll....om ni inte är nöjda gå spela worms 2 eller nått

Äsch så illa är det inte. Tror nog de flesta tycker att det är ett bra spel men många tycker samtidigt att det hade kunnat vara så mycket mer än så. Potentialen finns där och då blir man besviken om man tycker att den inte utnyttjas.

1
Skriv svar