Kompisgäng klarar Half-Life på 20:41 minuter

Robot
Kompisgäng klarar Half-Life på 20:41 minuter
Medlem
Kompisgäng klarar Half-Life på 20:41 minuter

Inte så svårt ifall man modifierar spelet...

Det enda skickliga är väl att komma ihåg allting, men dom har säkert spelat det tusentals gånger, så då är det inte så svårt heller

Medlem

Coolt men verkar som de fifflat med fysiken

Medlem

Ett riktigt hardcore fps!

Längesen sist nu. Har kvar min gamla spelkartong. Minns när jag fick hem spelet på releasedagen. En av de bästa dagarna i mitt liv.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Själv har jag aldrig klarat spelet... Tog mig till den där gröna arm liknande varelsen, sen blev jag intresserad i annat

Medlem

Helt sjukt coolt.

Medlem

Lär ju dock inte kunna godkännas som rekord. Är ju ihopklippt alldeles för grovt.
Spola och kolla noggrant vid 8.21-8.22.
Lika vid 16.32-16.33.

Inte ett godkänt rekord i mina ögon. Rätt ska vara rätt, även när det gäller speedruns

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Lär ju dock inte kunna godkännas som rekord. Är ju ihopklippt alldeles för grovt.
Spola och kolla noggrant vid 8.21-8.22.
Lika vid 16.32-16.33.

Inte ett godkänt rekord i mina ögon. Rätt ska vara rätt, även när det gäller speedruns

Förklaring från YouTube:

"nothing is missing from that part, it's done by using a certain aliasloop script that loads the next level upon hitting the levelchange trigger, but delays the actual level change so you can move around freely for a small amount of time. When the loop ends the next level appears and your player character is located where you left off after the loop ended. (the level itself does not move, the player does when the level spawns in).

EDIT: the same trick is done at 16:30"

Inaktiv
Skrivet av wibbe44:

Lär ju dock inte kunna godkännas som rekord. Är ju ihopklippt alldeles för grovt.
Spola och kolla noggrant vid 8.21-8.22.
Lika vid 16.32-16.33.

Inte ett godkänt rekord i mina ögon. Rätt ska vara rätt, även när det gäller speedruns

De beskriver vad som händer vid 8:21 i kommentarerna på youtube. det är inte klippt .

Medlem
Skrivet av snigelnblå:
Skrivet av wibbe44:

Lär ju dock inte kunna godkännas som rekord. Är ju ihopklippt alldeles för grovt.
Spola och kolla noggrant vid 8.21-8.22.
Lika vid 16.32-16.33.

Inte ett godkänt rekord i mina ögon. Rätt ska vara rätt, även när det gäller speedruns

Förklaring från YouTube:

"nothing is missing from that part, it's done by using a certain aliasloop script that loads the next level upon hitting the levelchange trigger, but delays the actual level change so you can move around freely for a small amount of time. When the loop ends the next level appears and your player character is located where you left off after the loop ended. (the level itself does not move, the player does when the level spawns in).

EDIT: the same trick is done at 16:30"

Åfan, spännande

Då dyker nästa fråga upp, kan man verkligen tycka att sådana script som påverkar spelet i den grova grad godkännas?
Vad blir nästa steg, godmode är okej?
Njaaaee. Kalla mig moraltant, men känns inte helt okej

Medlem
Skrivet av wibbe44:
Skrivet av snigelnblå:
Skrivet av wibbe44:

Lär ju dock inte kunna godkännas som rekord. Är ju ihopklippt alldeles för grovt.
Spola och kolla noggrant vid 8.21-8.22.
Lika vid 16.32-16.33.

Inte ett godkänt rekord i mina ögon. Rätt ska vara rätt, även när det gäller speedruns

Förklaring från YouTube:

"nothing is missing from that part, it's done by using a certain aliasloop script that loads the next level upon hitting the levelchange trigger, but delays the actual level change so you can move around freely for a small amount of time. When the loop ends the next level appears and your player character is located where you left off after the loop ended. (the level itself does not move, the player does when the level spawns in).

EDIT: the same trick is done at 16:30"

Åfan, spännande

Då dyker nästa fråga upp, kan man verkligen tycka att sådana script som påverkar spelet i den grova grad godkännas?
Vad blir nästa steg, godmode är okej?
Njaaaee. Kalla mig moraltant, men känns inte helt okej

Klart det är ok, så länge dem inte modifierar spelet är allt tillåtet. I Ocarina of time "teleporterar" dem sig ju till sista bossen som child link med en liknande bug.

Samma sak i Pokemon, där "teleporterar" dem sig till sista utmanarna nästan direkt.

Däremot anser jag att en speedrun utförs utav en spelare. Tycker inte man kan kalla något världsrekord när man turas om.

Man är bra bortskämd när man gnäller på dagens grafik.. kommer ihåg när det här was "the bomb" !!


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av Rwaat:
Skrivet av wibbe44:
Skrivet av snigelnblå:
Skrivet av wibbe44:

Lär ju dock inte kunna godkännas som rekord. Är ju ihopklippt alldeles för grovt.
Spola och kolla noggrant vid 8.21-8.22.
Lika vid 16.32-16.33.

Inte ett godkänt rekord i mina ögon. Rätt ska vara rätt, även när det gäller speedruns

Förklaring från YouTube:

"nothing is missing from that part, it's done by using a certain aliasloop script that loads the next level upon hitting the levelchange trigger, but delays the actual level change so you can move around freely for a small amount of time. When the loop ends the next level appears and your player character is located where you left off after the loop ended. (the level itself does not move, the player does when the level spawns in).

EDIT: the same trick is done at 16:30"

Åfan, spännande

Då dyker nästa fråga upp, kan man verkligen tycka att sådana script som påverkar spelet i den grova grad godkännas?
Vad blir nästa steg, godmode är okej?
Njaaaee. Kalla mig moraltant, men känns inte helt okej

Klart det är ok, så länge dem inte modifierar spelet är allt tillåtet. I Ocarina of time "teleporterar" dem sig ju till sista bossen som child link med en liknande bug.

Samma sak i Pokemon, där "teleporterar" dem sig till sista utmanarna nästan direkt.

Däremot anser jag att en speedrun utförs utav en spelare. Tycker inte man kan kalla något världsrekord när man turas om.

Det beror lite på vem man lyssnar på, enligt SDA (Speed Demos Archive) så är det inte tillåtet att använda konsolen till annat än kosmetiska ändringar.

"Software Modification: Removing or altering any part of a game is forbidden. Examples include software mods, the crooked cartridge trick, or disk streaming. Editing config files and console commands for PC games beyond the scope of the ingame settings are only allowed for purely cosmetic changes that grant no gameplay advantages."

Reglerna finns att läsa här: http://speeddemosarchive.com/lang/rules_en.html

Om ni inte vill läsa regler så rekommenderar jag varmt att spana in deras arkiv. Finns väldigt mycket att titta på om man är intresserad av speed-runs

Medlem
Skrivet av Loxus:

Inte så svårt ifall man modifierar spelet...

Det enda skickliga är väl att komma ihåg allting, men dom har säkert spelat det tusentals gånger, så då är det inte så svårt heller

Skrivet av snigelnblå:

Coolt men verkar som de fifflat med fysiken

Fysiken är inget de har fifflat med, endast buggar och diverse tricks som finns i spelet de använder sig utav.
De går just nu igenom hela klippet via coolkid's stream på : http://www.twitch.tv/dabigbooi

Verkar som att den inspelade delen av genomgången kommer finnas här sen: http://www.twitch.tv/dabigbooi/b/519852348

Medlem

Bard: tumme upp för de reglerna!

Saker som alias loop script, etc, går fetbort. De har inget med grundinställningarna för spelet att göra.

Nä, det där "rekordet" får gå raka vägen genom Disqualified-dörren. Trots att det var imponerande.

Medlem
Skrivet av snigelnblå:

Coolt men verkar som de fifflat med fysiken

Verkar onekligen så. Det är definitivt inte orginal sv_gravity vilket man ser väldigt tydligt då längden på vissa hopp inte går med standard gravity, oavsett "bunny jumps" eller inte.

Medlem

behöver väl inte egentligen kalla det för något världsrekord utan istället en imponerande bedrift, tycker jag!

Medlem

Detta är en s.k TAS där man får använda sig av olika "verktyg"
http://en.wikipedia.org/wiki/Tool-assisted_speedrun

Medlem
Skrivet av Bard:
Skrivet av Rwaat:
Skrivet av wibbe44:
Skrivet av snigelnblå:
Skrivet av wibbe44:

Lär ju dock inte kunna godkännas som rekord. Är ju ihopklippt alldeles för grovt.
Spola och kolla noggrant vid 8.21-8.22.
Lika vid 16.32-16.33.

Inte ett godkänt rekord i mina ögon. Rätt ska vara rätt, även när det gäller speedruns

Förklaring från YouTube:

"nothing is missing from that part, it's done by using a certain aliasloop script that loads the next level upon hitting the levelchange trigger, but delays the actual level change so you can move around freely for a small amount of time. When the loop ends the next level appears and your player character is located where you left off after the loop ended. (the level itself does not move, the player does when the level spawns in).

EDIT: the same trick is done at 16:30"

Åfan, spännande

Då dyker nästa fråga upp, kan man verkligen tycka att sådana script som påverkar spelet i den grova grad godkännas?
Vad blir nästa steg, godmode är okej?
Njaaaee. Kalla mig moraltant, men känns inte helt okej

Klart det är ok, så länge dem inte modifierar spelet är allt tillåtet. I Ocarina of time "teleporterar" dem sig ju till sista bossen som child link med en liknande bug.

Samma sak i Pokemon, där "teleporterar" dem sig till sista utmanarna nästan direkt.

Däremot anser jag att en speedrun utförs utav en spelare. Tycker inte man kan kalla något världsrekord när man turas om.

Det beror lite på vem man lyssnar på, enligt SDA (Speed Demos Archive) så är det inte tillåtet att använda konsolen till annat än kosmetiska ändringar.

"Software Modification: Removing or altering any part of a game is forbidden. Examples include software mods, the crooked cartridge trick, or disk streaming. Editing config files and console commands for PC games beyond the scope of the ingame settings are only allowed for purely cosmetic changes that grant no gameplay advantages."

Reglerna finns att läsa här: http://speeddemosarchive.com/lang/rules_en.html

Om ni inte vill läsa regler så rekommenderar jag varmt att spana in deras arkiv. Finns väldigt mycket att titta på om man är intresserad av speed-runs

Min tabbe antar jag, läste inte tillräckligt noga, om dem använder ett script så är det väl mot "reglerna" däremot att använda ingame buggar som gör ungefär samma sak (Som Ocarina of time/Pokemon) så är det ok, då de bugarna finns med i grundspelet.

Medlem

Jag är mer nyfiken på hur de kan ha tusentals hälsopoäng.

Medlem
Skrivet av IMSG:
Skrivet av snigelnblå:

Coolt men verkar som de fifflat med fysiken

Verkar onekligen så. Det är definitivt inte orginal sv_gravity vilket man ser väldigt tydligt då längden på vissa hopp inte går med standard gravity, oavsett "bunny jumps" eller inte.

Jag undrar det jag. Spelaren roterar kameran och gör 'hoppduckningar' nästan hela tiden ser det ut som. Jag minns att förutom bunnyhopping och strafetricken från quake så introducerade HL ännu fler sätt att exploatera fysiken när de utökade hoppfunktionen så man kunde ducka i luften.
Har man tillräckligt högt moment framåt kan man nog utnyttja det till en hel del roliga saker.

Medlem

Jävlar va de rör musen fram å tillbaka i en slags cirkelrörelse även när de springer i en rak korridor...

Medlem

Rekordet borde väl vara hur spelet är i ursprungligt skick för alla?
Annars borde väl detta kallas för fusk i paraolympics, eller att alla spelar dopade? Vad är problemet?
Rekord med "fusk", eller inte? Det är väl bara att välja...


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Loxus:

Inte så svårt ifall man modifierar spelet...

Det enda skickliga är väl att komma ihåg allting, men dom har säkert spelat det tusentals gånger, så då är det inte så svårt heller

Skrivet av PcGamer:

Detta är en s.k TAS där man får använda sig av olika "verktyg"
http://en.wikipedia.org/wiki/Tool-assisted_speedrun

Det räknas inte som en tool-assisted-speedrun... Dom använder sig inte utav några andra program.

Märker att det är extremt många som sitter här som inte vet vad dom pratar om, motorn är och används exakt som den alltid funkat. Den enda skillnaden som dom här grabbarna har använt sig av för att slå det förra rekordet är en modifikation som helt enkelt gör så att man kan bunnyhoppa som man kunde innan en update som omöjliggjorde det.

"* This run is heavily scripted using the in-game console, the most widely used scripts are jump spam, duck spam, 180º turn for gauss boost and precise use-key actions."

vilket är ganska simpla console kommandon.

Sen att folk säger att det här rekordet inte gäller för att spelet inte är så nu. Det gamla rekordet var gjort då spelet såg exakt ut som när dom här snubbarna lirar. itz iz only fairz

Själv tog det mig över två veckor att spela ut HL.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Gen
Medlem
Skrivet av Ahris:

Jag är mer nyfiken på hur de kan ha tusentals hälsopoäng.

Undrar jag också. Han hade ju över 4600 HP runt 16:00.

Medlem

Nu vart man ju sugen på installera black mesa

Medlem

20:41?!??! 20 - 41 = 21
2 + 1 = 3!
Half-Life 3 confirmed!

Medlem
Skrivet av riflE:
Skrivet av Loxus:

Inte så svårt ifall man modifierar spelet...

Det enda skickliga är väl att komma ihåg allting, men dom har säkert spelat det tusentals gånger, så då är det inte så svårt heller

Skrivet av PcGamer:

Detta är en s.k TAS där man får använda sig av olika "verktyg"
http://en.wikipedia.org/wiki/Tool-assisted_speedrun

Det räknas inte som en tool-assisted-speedrun... Dom använder sig inte utav några andra program.

Märker att det är extremt många som sitter här som inte vet vad dom pratar om, motorn är och används exakt som den alltid funkat. Den enda skillnaden som dom här grabbarna har använt sig av för att slå det förra rekordet är en modifikation som helt enkelt gör så att man kan bunnyhoppa som man kunde innan en update som omöjliggjorde det.

"* This run is heavily scripted using the in-game console, the most widely used scripts are jump spam, duck spam, 180º turn for gauss boost and precise use-key actions."

vilket är ganska simpla console kommandon.

Sen att folk säger att det här rekordet inte gäller för att spelet inte är så nu. Det gamla rekordet var gjort då spelet såg exakt ut som när dom här snubbarna lirar. itz iz only fairz

Och script anses inte vara TAS? Jag vet vad TAS är men för mig är detta helt klart TAS, de tar hjälp av datorn för att göra saker de annars inte hade kunnat göra och det är hela vitsen med s.k TAS Speed Runs.

Missförtstå mig inte jag kan se att de som spelar är väldigt duktiga spelare och det krävs att man spelat spelet många gånger för att göra vad de gör i videon.

Medlem

WoW jag är imonerad ,så det är detta som är titanfall som alla pratar om, jo det märks tydligt på grafiken, vilka linjer vilket färgdjup!

Kanske skall köpa sig en sexbox igen!

12
Skriv svar