Microtransaktioner

Medlem
Microtransaktioner

Så jag laddade ner Family Guy: The Quest for Stuff till plattan, samtidigt som jag hoppades att det skulle erbjuda någon slags värdighet till betalsättet i deras "F2P". Naturligtvis fanns ingen sådan, utan det är på exakt samma värdelösa tillvägagångssätt sätt som alla andra skitspel som bygger på samma koncept. Hur kommer detta sig? Varför gör nästan alla F2P exakt likadant?

Låt mig ge ett exempel:
Ca 1/2 timme in i spelet, då jag låst upp "The Drunken Clown" (det går ut på att återuppbygga staden som PG och jättekycklingen förstört), så kan jag börja låsa upp nya delar i området/kvarteren runtomkring för fler quests mm. T ex det skuggade området till vänster (ett i mängden) som antingen tar 1 dygn att låsa upp gratis, eller kostar 7.000 "$" (spelvaluta). Jag har redan questat till mig 222$ och saknar således 6778$, varpå jag omedelbart dirigeras till online shopen. Här kan jag med en enkel knapptryckning få köpa en "Crate of Coins", som dessutom marknadsförs som en "Great Deal!", och som ger mig nästan den summa jag behöver...6000$...för 149:-

Nu låter vi detta sjunka in, och ser om vi kan hitta någon som helst rimlighet i detta enastående erbjudande. Så istället för att låta min "byggare" arbeta på att rensa fram detta lilla område av antagligen hur många som helst (och detta precis i början av spelet) så kan jag alltså betala 149 kr (plus 2x "Packet of Coins" på 500$ á 15 kr st för att täcka hela summan) och få det rensat med en enkel knapptryckning.

Jag ser Magnus Betnér läsa upp detta framför mig, följt att ett karakteristiskt "VA?!!!"

Det fina är att man till en kostnad av Witcher 3 tillsammans med en expansion (taget ur luften), dvs 749 kr, kan få köpa "Tank of Coins" med 35.000$, som tydligen är "Best Deal!". Tänk, för 749 kr kan man alltså omedelbart låsa upp 5-6 linkande områden!

"VA?!!!"

Vad är det för idiot som kommit på dessa priser? Varför arbetar så många med exakt samma och fullkomligt orimliga prissättning? Det är ju helt sjukt!
Spelet är ju smått roande, som det flesta är, men hur kan utvecklarna förvänta sig att folk ska gå med på detta i någon större utsträckning? Resultatet blir att jag spelar det tills betalbegränsningarna gör mig totalt uttråkad (vilket inte ser ut att vara alltför långt kvar, och sedan raderar det. Prissättningen gör mig motiverad att stödja spelskaparna med ungefär 0 kr.

Vad skulle ett nytt populärt spel till PC/konsol med samma prissättning kosta egentligen? Ta ett multiplayerspel som t ex BF4, vilket nästan blir omöjligt att jämföra, där du kan lägga ner hundratals timmar, och som endast behöver bli avbrutet av mat, sömn och toabesök. Snackar vi "Best Deal!" här när man tänker sig någonstans mellan 300.000-700.000 kr?

Folk som mår lite dåligt på insidan, eller som tappar räkningen efter fyra och tycker att 749 kr är en sjysst deal för några låtsaskristaller, var snäll och tänk om.
Dom här dumheterna måste upphöra snarast!

Medlem

Jag håller fullständigt med. Jag har inget emot mobilspel och jag har faktiskt inte så mycket emot mikrotransaktioner. Men när priserna på mikrotransaktionerna börjar närma sig vad ett 1 år gammalt PC-spel kostar i reakorgen så får det vara nog.

Men en sak är säker; Någon betalar för det här. Vi har sett det under lång tid, spel som gör så här. Uppenbarligen är det en nisch som genererar pengar till företagen bakom spelen. Så någon måste helt enkel tycka att det är OK att betala 149kr för ytterligare en liten del av Quahog. Vem? Den personen har stora svårigheter att räkna eller alldeles för mycket pengar.

Medlem

Företagen som kör med sånt här går runt på s.k "Whales" dvs samma term som casino'n använder om storspelare som spenderar en förmögenhet vid spelborden.

Totalbiscuit och Jesse Cox diskuterade detta i ett avsnitt av "The Co-Optional podcast" då Jesse hade varit på GDC och tittade in på nått seminarium om hur man tjänar pengar på mikrotransaktioner, det visade sig att det är nått i stil med 0.01% (nää jag skämtar inte, det är så lite) är de som köper dessa überdyra saker..


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Mikrotransaktioner borde vara olagligt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

@Bennii
Samma här, inte nödvändigtvis fel med grundidén, det känns bara som ett det spårat ur totalt. Flera liknande spel har gett mig iaf så mycket nöje till en början att jag betalat kanske en 30-70 kr för det, som CoC. Gillade upplägget (då) att kunna gå in ibland och pilla med sin bas. Nu har jag tröttnat på det ganska rejält då ofattbart många släpper sina spel på detta sätt. Du får spela några minuter åt gången och sedan vänta några timmar ifall du inte vill betala en förmögenhet för att spela några minuter till.
Spel som DotA 2 och HearthStone har förstått det här med microtransaktioner å andra sidan, och jag förutspår att det kommande släppet av HearthStone till iOS och Android kommer sätta en ny standard på hur ett mobilt storspel ska se ut.

@Zymac
Jo, jag har misstänkt något sådant, att dom har lagt in möjligheten att storspendera för dom som saknar hammaren i verktygslådan. Innan jag fick tillgång till HS-betan så spelade jag nåt värdelöst CCG (War of the Fallen) på plattan som ändå lyckades uppsluka mig alldeles för mycket. Var med i en internationell guild där, och man kunde se i chatten när folk köpte/fick 5-7 stjärniga kort till brutala priser.
Det var helt sanslöst hur mycket pengar vissa i guilden la ut på ett spel som dessutom var ett hutlöst P2W. 500-1000 i månaden verkade inte vara så ovanligt som man skulle vilja tro. Folk som kallar HS för P2W skulle ta sig en titt på det för att uppleva vad begreppet egentligen betyder
Ska försöka hitta en länk till den där podcasten, men har du den någonstans får du gärna posta den.

Generellt tycker jag att denna typ av microtransaktioner skadar hela branschen rejält. När jag köpte min första iPhone och kom i kontakt med AppStore tyckte jag att det var bland det bästa som hänt mobilbranschen. Du kunde köpa små, roliga spel för 7 kr, en summa som alla har råd med, som gynnar både utvecklare och konsumenter. Spel som Cut the Rope, Angry Birds och liknande, där utvecklarna blivit mångmiljonärer just tack vare det låga utgångspriset. Vem känner sig tvingad att ladda ner ett spel som inte kostar mer än så?

Sedan dess har något hänt, och det känns som hela marknaden håller på att förorenas av denna typ av microtransaktioner.
Nej fan, låt utvecklarna se hur man gör när Blizzard släpper lös HS på AppStore. Ett spel som verkligen är F2P, utan att bli avbruten var femte minut, där man kan mötas över flera plattformar, och där man villigt betalar genom microtransaktioner för att det är ett grymt spel. Jag hoppas att det blir en mobil succé som endast motsvaras av WoW på PC.

Medlem
Skrivet av Seraium:

Mikrotransaktioner borde vara olagligt.

Iallafall den typen av transaktioner, då det känns som alla företag använder exakt samma mall i prissättningen. För tankarna till någon slags kartell inom den mobila spelindustrin.

Medlem

@Ender

Jag TROR det är denna.. (orkar inte kolla igenom hela igen eftersom jag redan sett den), dom snackar om whales iaf, men vet inte om dom uttryckligen nämner dessa % som pröjsar galna priser i den här delen.

https://www.youtube.com/watch?v=oVSqhTCASHw efter 1.28.00 nångång börjar dom prata om dom skumma panelerna på GDC

Kan rekommendera att man ser hela ändå, Jim Sterling från Jimquisition är gäst.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

@Ender

Jag TROR det är denna.. (orkar inte kolla igenom hela igen eftersom jag redan sett den), dom snackar om whales iaf, men vet inte om dom uttryckligen nämner dessa % som pröjsar galna priser i den här delen.

https://www.youtube.com/watch?v=oVSqhTCASHw efter 1.28.00 nångång börjar dom prata om dom skumma panelerna på GDC

Kan rekommendera att man ser hela ändå, Jim Sterling från Jimquisition är gäst.

Kan rekomendera alla Co-optional podcasts då dom är hysteriskt roliga och bra, oberoende av gäst

OT: Jag spelar inte ens F2P eftersom det endast är ett enda stort cash-grab och det går nästan inte att klara spelet om man inte hostar upp riktiga pengar. Minns en Deerhunter F2P för Mac som jag spelade. Ett nytt gevär kostade 20 000 § i ingame valuta. Lätt tänkte jag då jag hade över 100k. "Aha, den kostade goldbars också! Hur många? 5000!? Jag har 3". Bojkotta F2P!


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Minns en Deerhunter F2P för Mac som jag spelade. Ett nytt gevär kostade 20 000 § i ingame valuta. Lätt tänkte jag då jag hade över 100k. "Aha, den kostade goldbars också! Hur många? 5000!? Jag har 3". Bojkotta F2P!

Mmmm, lika så var det i Family Guy, missförstod upplåsningen på det där området, det var ett dygn OCH 7000 $...helt otroligt. Skulle helst se att folk gjorde som mig eller dig, att antingen bojkotta det eller aldrig betala för något. Å andra sidan kan jag tänkta mig att skräpet ofta är så billigt att utveckla att en veckas reklam skulle betala spelet ifall det har många obetalande användare.

Den här typen av "spel" påminner mer och mer om hur film och framförallt musikindustrin såg ut innan Napster och nerladdningen förändrade allt.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Kan rekomendera alla Co-optional podcasts då dom är hysteriskt roliga och bra, oberoende av gäst

Jaa, joo, that goes without saying


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jag hatar Magnus Betnér men jag hatar mikrotransaktioner ännu mer.

Medlem

Logiken är så enkel att t o m en treåring kan förstå den: Tillräckligt många köper för att de skall behålla affärsmodellen.

Så enkelt är det. Samma logik kan appliceras på spam. Hade ingen svarat på de erbjudande de kommer med hade spam dött ut. Det är nämligen så att de bra addresslistorna kostar pengar. Speciellt de listorna där de fått något slags livstecken från mottagarna.

Så i princip kan man inte skylla detta på producenterna, det är vårt eget fel. Sluta köp och klicka så försvinner det.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv

ETT SANNINGENS ORD:up:

Medlem

microtransaktioner känns som det kommer döda spelen om det fortsätter åt det hållet som det gått på senare tid.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar