Grattis Kerstin... men...

Inaktiv
Grattis Kerstin... men...

Ja, grattis till Kerstin Alex för utmärkelsen "årets spelskribent". Självklart ligger det något fint i att en kvinna som skriver och vinklar som hon själv vill, vinner en sådan titel. Kvinnor i spelvärlden syns för lite, och syns dom är det ofta på fel sätt.

Tyvärr kan jag inte helt fullt ut glädjas med henne, inte för att hon är dålig på att skriva. Utan för att jag väldigt ofta inte håller med henne. Det känns lite krystat och "påtvingande feministiskt" att leta efter uppdelning av könsroller i praktiskt taget varenda spel. Vissa spel har nog troligtvis aldrig haft som agenda att ens bry sig åt varken det ena eller andra hållet, utan är bara ett spel i underhållningssyfte.

Självklart bör man ifrågasätta och utmana dagens normer inom dom flesta områdena, det är ju endast då det kan ske någon förändring. Men man behöver väl inte leta fel i ALLT? För min del känns det som dagens kvinnliga skribenter inte lider av någon stämpel om att inte kunna något om spel eller vara spelvärldens småsyskon som inte lärt sig allt än, utan verkar ha något krav på sig om att avhandla könsroller i allt dom skriver. Jag personligen tycker det är pisstråkigt. Va underbart det skulle vara att läsa något av en kunnig tjej som skriver om spelet, som skriver om upplevelsen och i dom fall där det behövs kan reflektera kring könsroller.

Men då kommer frågan, "hur ofta behövs det?". Kalla mig skruvad, men i till exempel GTA tycker jag inte att det behövs. Missförstå mig rätt, jag gillar inte GTA, men alla vet vad det är för typ av spel. Det kommer inte som en chock att kvinnorna porträtteras som dom gör. Och någonstans tycker jag att kvinnorna är det spelets minsta problem. Och nej, bara för att alla vet om det gör det det inte "ok". Inte det jag menar. Men GTA är ju en enda stor sandlåda av samhällsironi och satirer, man ska inte ta mycket i dom där spelen som seriöst.

Visst, inget stort fan av det. Men kan ju förstå varför dom är där...

Tycker heller inte att det behövs göras några utvärderingar om könsroller i Lego City. Någonstans har jag blivit extremt trött på diskussionen kring Lego-seten och deras inriktning. Det är väl bara för tjejer att köpa polisstationen istället för stallet, trots att förpackningen är blå. Men jag tror ju inte Lego har helt inkompetenta medarbetare, troligtvis finns det statistik på att tjejer oftare köper det rosa stallet än den blå polisstationen. Därför fortsätter det komma.

Så, för att komma tillbaka till starten. Grattis till Kerstin, och grattis "spel-feminismen". Men den dag det kommer en objektiv tjej, då kommer jag vara 100% glad, idag är jag kanske 45. Inte på grund av något "systrar håller ihop"-dravel, utan för att det alltid är kul när det blir fler "kunniga" tjejer.

Vad tycker ni, är detta ett steg framåt eller bakåt?

#blogg


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem
Grattis Kerstin... men...

Troligtvis något av det mer vettiga jag läst angående genus-diskussionen kring spel.

Medlem

Instämmer till fullo (som i det mesta du skriver ). Jag kommer spontant inte på något särskilt att tillägga men återkommer gärna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tråkigt att du tror att jag aktivt letar efter könsstereotyper, för det gör jag inte. Ännu tråkigare att du inte kan glädjas åt min vinst för att jag skriver på ett sätt som just du inte tycker om.

När jag spelar antecknar jag sådant som stör mig eller som jag tycker att utvecklare gör bra. Om könsporträtteringarna förstör min upplevelse anser jag att jag har samma rätt att ta upp det som andra gör med dålig mekanik. Det är recensentens uppgift att skriva om sina intryck helt enkelt, och år av universitetsstudier som snuddar vid genus gör att jag är mindre tolerant mot vissa saker.

Att jag tar upp genusfrågan i allt stämmer inte heller. Det är snarare så att du minns de texter som upprör dig. Jag vågar säga att ca 1 av 10 texter jag skriver tar upp de ämnen som du anser finnas i samtliga av mina recensioner. Bara för att du inte stör dig på kvinnorna i GTA V innebär det inte att du har rätt att säga att ingen annan får göra det. Dina intryck är ju ingen sanning som andra bör gå efter. Detta visar bara på att smaken är som baken, likaså våra intryck. Jag godkänner inte spelets satir och samhällsironi. Jag anser inte heller att det är okej för Rockstar att sparka på allt och alla. Satir för mig är när man driver med de som har makt i samhället, inte att man sparkar på utsatta grupper som redan ligger ner. Lägg märke till att jag skriver att jag anser detta. Det innebär inte att alla bör göra det.

Likaså att du inte tycker att Lego bör granskas ur genusperspektiv. Återigen din subjektiva åsikt. Om du inte är intresserad av det finns det så otroligt många andra sajter/tidningar du kan vända dig till. Jag är helt okej med att du inte gillar det jag skriver. Jag tilltalar helt enkelt inte alla. Återigen fullt förståeligt och helt okej. Men att jag vann är väl ett uppenbart bevis på att min typ av kritik är önskvärd?


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:

Men att jag vann är väl ett uppenbart bevis på att min typ av kritik är önskvärd?

Nu vill jag inte vara den som är den. (Som man oftast skriver när man på förhand vet att man skriver något som kan irritera...)

Nu skall jag inte ta ifrån dig äran eller förtjänsten av priset på något sätt. Du skriver mycket bra också, precis som jag försökt nämna i de artiklar som jag läst.

Men önskvärd av dem? Vilka är det som ingår i juryn som utser årets skribent? Jo, andra skribenter. Alltså, de ger priset till dom som dom tycker skall ha det. Oftast så är det tilldelat någon som det är mest politiskt korrekt att ge det till, någon som premierar det som är inne att "påa" på grund av att dennes arbete känns mest inne och som stämmer bäst överens med deras agenda och budskap.

Det hade inte varit några problem om det hade varit samma som läsarena tycker. Lite som att svenska folket röstar på bidrag X i melodifestivalen, men så sitter en jury och röstar på bidrag Y som sedan vinner.

Men visst, det stämmer nog också att man (precis som du skriver) oftast kommer ihåg artiklar som man retat upp sig på mer än de som varit bra och att man därför reagerar. Men det tar inte bort det faktum att en del artiklar och recensioner känns som typiska "nu skall vi spela spelet och leta efter fel i genusrelaterade frågor".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Kerstin Alex:

Men att jag vann är väl ett uppenbart bevis på att min typ av kritik är önskvärd?

Nu vill jag inte vara den som är den. (Som man oftast skriver när man på förhand vet att man skriver något som kan irritera...)

Nu skall jag inte ta ifrån dig äran eller förtjänsten av priset på något sätt. Du skriver mycket bra också, precis som jag försökt nämna i de artiklar som jag läst.

Men önskvärd av dem? Vilka är det som ingår i juryn som utser årets skribent? Jo, andra skribenter. Alltså, de ger priset till dom som dom tycker skall ha det. Oftast så är det tilldelat någon som det är mest politiskt korrekt att ge det till, någon som premierar det som är inne att "påa" på grund av att dennes arbete känns mest inne och som stämmer bäst överens med deras agenda och budskap.

Det hade inte varit några problem om det hade varit samma som läsarena tycker. Lite som att svenska folket röstar på bidrag X i melodifestivalen, men så sitter en jury och röstar på bidrag Y som sedan vinner.

Men visst, det stämmer nog också att man (precis som du skriver) oftast kommer ihåg artiklar som man retat upp sig på mer än de som varit bra och att man därför reagerar. Men det tar inte bort det faktum att en del artiklar och recensioner känns som typiska "nu skall vi spela spelet och leta efter fel i genusrelaterade frågor".

Du har absolut rätt i att jag fick höga poäng av spelmedia, och att det var därför jag vann. Lite som Melodifestivalen som du skriver. Men om mina texter inte var önskvärda hade jag inte ens hamnat på listan där övriga fått rösta. Nu hamnade jag ändå på 5e plats. Jag har sett omröstningen från insidan. Det är ofta en popularitetstävling där den mest kända får flest röster av läsare. Jag har skrivit i drygt två år och basunerade inte i sociala medier att jag var nominerad. Nu menar jag förstås inte att det automatiskt är därför jag kom på 5e plats. De som har vunnit tidigare har varit goda skribenter i mina ögon, även de som fått flera röster än mig nu. Jag ser det snarare min placering som ett tydligt bevis på att folk både gillar och avskyr det jag gör.

Jag förstår att du kan tycka att vissa texter känns på det sättet. Men ibland får man se till helheten. Precis som man kan komma ihåg texter man stör sig på kommer man också ofta ihåg delar ur vissa texter man inte gillar. För att dra ett exempel så skrev jag "hen" en gång i en text. Inget genussnack alls. Ändå var det just det ordet som samtliga kommenterade.

Se! Man ser det "man vill se". Lade inte ens märke till att du tycker att jag skriver bra utan högg direkt in på resten av kommentaren.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Inaktiv
Skrivet av Kerstin Alex:

Tråkigt att du tror att jag aktivt letar efter könsstereotyper, för det gör jag inte. Ännu tråkigare att du inte kan glädjas åt min vinst för att jag skriver på ett sätt som just du inte tycker om.

När jag spelar antecknar jag sådant som stör mig eller som jag tycker att utvecklare gör bra. Om könsporträtteringarna förstör min upplevelse anser jag att jag har samma rätt att ta upp det som andra gör med dålig mekanik. Det är recensentens uppgift att skriva om sina intryck helt enkelt, och år av universitetsstudier som snuddar vid genus gör att jag är mindre tolerant mot vissa saker.

Att jag tar upp genusfrågan i allt stämmer inte heller. Det är snarare så att du minns de texter som upprör dig. Jag vågar säga att ca 1 av 10 texter jag skriver tar upp de ämnen som du anser finnas i samtliga av mina recensioner. Bara för att du inte stör dig på kvinnorna i GTA V innebär det inte att du har rätt att säga att ingen annan får göra det. Dina intryck är ju ingen sanning som andra bör gå efter. Detta visar bara på att smaken är som baken, likaså våra intryck. Jag godkänner inte spelets satir och samhällsironi. Jag anser inte heller att det är okej för Rockstar att sparka på allt och alla. Satir för mig är när man driver med de som har makt i samhället, inte att man sparkar på utsatta grupper som redan ligger ner. Lägg märke till att jag skriver att jag anser detta. Det innebär inte att alla bör göra det.

Likaså att du inte tycker att Lego bör granskas ur genusperspektiv. Återigen din subjektiva åsikt. Om du inte är intresserad av det finns det så otroligt många andra sajter/tidningar du kan vända dig till. Jag är helt okej med att du inte gillar det jag skriver. Jag tilltalar helt enkelt inte alla. Återigen fullt förståeligt och helt okej. Men att jag vann är väl ett uppenbart bevis på att min typ av kritik är önskvärd?

Tack för att du tar dig tid att läsa och kommentera Kerstin! Jag uppskattar diskussioner Jag skriver i inlägget att jag inte tycker illa om hur du skriver, du är en duktig skribent, utan att det så ofta blir genusfrågor i recensionerna. Självklart vill jag inte ta någonting ifrån din vinst, det är som jag skriver jättekul när tjejer/kvinnor får synas och höras i spelvärlden. Men jag personligen är extremt trött på den hyffsat unga företeelsen att kvinnor ska komma in i spelvärlden och peka med hela handen på saker som "kränker".

Självklart blir det en generalisering av ditt arbete i min text, men det är min grova uppfattning av många kvinnor i spelvärlden idag.

som rubriken lyder, grattis... men.


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Kerstin Alex:

Men att jag vann är väl ett uppenbart bevis på att min typ av kritik är önskvärd?

Nu vill jag inte vara den som är den. (Som man oftast skriver när man på förhand vet att man skriver något som kan irritera...)

Nu skall jag inte ta ifrån dig äran eller förtjänsten av priset på något sätt. Du skriver mycket bra också, precis som jag försökt nämna i de artiklar som jag läst.

Men önskvärd av dem? Vilka är det som ingår i juryn som utser årets skribent? Jo, andra skribenter. Alltså, de ger priset till dom som dom tycker skall ha det. Oftast så är det tilldelat någon som det är mest politiskt korrekt att ge det till, någon som premierar det som är inne att "påa" på grund av att dennes arbete känns mest inne och som stämmer bäst överens med deras agenda och budskap.

Det hade inte varit några problem om det hade varit samma som läsarena tycker. Lite som att svenska folket röstar på bidrag X i melodifestivalen, men så sitter en jury och röstar på bidrag Y som sedan vinner.

Men visst, det stämmer nog också att man (precis som du skriver) oftast kommer ihåg artiklar som man retat upp sig på mer än de som varit bra och att man därför reagerar. Men det tar inte bort det faktum att en del artiklar och recensioner känns som typiska "nu skall vi spela spelet och leta efter fel i genusrelaterade frågor".

Vill dessutom säga att jag, just för att jag vann pga juryn, känner mig extremt kluven till min förstaplacering.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Nineldo:
Skrivet av Kerstin Alex:

Tråkigt att du tror att jag aktivt letar efter könsstereotyper, för det gör jag inte. Ännu tråkigare att du inte kan glädjas åt min vinst för att jag skriver på ett sätt som just du inte tycker om.

När jag spelar antecknar jag sådant som stör mig eller som jag tycker att utvecklare gör bra. Om könsporträtteringarna förstör min upplevelse anser jag att jag har samma rätt att ta upp det som andra gör med dålig mekanik. Det är recensentens uppgift att skriva om sina intryck helt enkelt, och år av universitetsstudier som snuddar vid genus gör att jag är mindre tolerant mot vissa saker.

Att jag tar upp genusfrågan i allt stämmer inte heller. Det är snarare så att du minns de texter som upprör dig. Jag vågar säga att ca 1 av 10 texter jag skriver tar upp de ämnen som du anser finnas i samtliga av mina recensioner. Bara för att du inte stör dig på kvinnorna i GTA V innebär det inte att du har rätt att säga att ingen annan får göra det. Dina intryck är ju ingen sanning som andra bör gå efter. Detta visar bara på att smaken är som baken, likaså våra intryck. Jag godkänner inte spelets satir och samhällsironi. Jag anser inte heller att det är okej för Rockstar att sparka på allt och alla. Satir för mig är när man driver med de som har makt i samhället, inte att man sparkar på utsatta grupper som redan ligger ner. Lägg märke till att jag skriver att jag anser detta. Det innebär inte att alla bör göra det.

Likaså att du inte tycker att Lego bör granskas ur genusperspektiv. Återigen din subjektiva åsikt. Om du inte är intresserad av det finns det så otroligt många andra sajter/tidningar du kan vända dig till. Jag är helt okej med att du inte gillar det jag skriver. Jag tilltalar helt enkelt inte alla. Återigen fullt förståeligt och helt okej. Men att jag vann är väl ett uppenbart bevis på att min typ av kritik är önskvärd?

Tack för att du tar dig tid att läsa och kommentera Kerstin! Jag uppskattar diskussioner Jag skriver i inlägget att jag inte tycker illa om hur du skriver, du är en duktig skribent, utan att det så ofta blir genusfrågor i recensionerna. Självklart vill jag inte ta någonting ifrån din vinst, det är som jag skriver jättekul när tjejer/kvinnor får synas och höras i spelvärlden. Men jag personligen är extremt trött på den hyffsat unga företeelsen att kvinnor ska komma in i spelvärlden och peka med hela handen på saker som "kränker".

Självklart blir det en generalisering av ditt arbete i min text, men det är min grova uppfattning av många kvinnor i spelvärlden idag.

som rubriken lyder, grattis... men.

Givetvis tar jag mig tid att kommentera. Det försöker jag göra så ofta jag hinner med. Dock är det inte alltid jag känner att kritiken är så konstruktiv att jag faktiskt vill gå in och försvara mig. Men så var det i detta fall. Städad, konstruktiv kritik uppskattas alltid. Som du uppskattar jag diskussioner och sätter mig inte på tvären när någon kritiserar mig.

Du behöver förstås inte ge mig komplimanger för att väga upp det hela (ber om ursäkt om det inte var din intention). Som jag skrev så är det helt okej att inte gilla det jag skriver. Men jag tackar ödmjukast för dina ord. Det är också helt okej att känna som du gör och att genusfrågan tar upp för stor del i många kvinnors texter. Men sanningen är att den numera även förekommer i manliga recensenters texter. Men ja... saker som "kränker". Saker som inte kränker dig snarare. Eller har jag fel? Som jag tidigare skrev letar jag inte aktivt efter könsstereotyper. Men som en tjej som har fått ta mycket skit i livet är jag inte lika tolerant mot sexism som för andra inte är något att bry sig om. Vi är många kvinnliga skribenter som har fått ta orättvist mycket negativ kritik oavsett vad vi säger. "Kan du ens spela?" "Du säger att du spelar bara för att få uppmärksamhet." "Du borde inte få recensera spel för du är tjej och kan inget om dem." Alla tjejer stör sig inte på sådana saker, du är ju ett exempel på det. Därför förstår jag att du önskar dig en kvinnlig recensent du kan identifiera dig med. Jag är helt enkelt inte den personen. Däremot går det inte riktigt att vara objektiv. I sådana fall skulle vi alla vara vandrande spelmanualer. "Man hoppar på X, spelet har si och så många bildrutor/sekund." Allt som skrivs av en recensent är personliga intryck som avspeglar vad man personligen värderar i ett spel.

Förhoppningsvis vann jag inte för att jag är kvinna eller för att jag är någon folk känner till, utan för att jag gör något som andra gillar. Förhoppningsvis.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Skribent

Nu vet ju alla vad jag tycker i och med min blogg. Men jag kan känna så att det finns plats för allt. Så som Kerstin skriver är lite "in your face". Dock är hon rätt unik i det sättet att skriva, i alla fall på svensk marknad. Så valmöjligheten är nyckeln, vill du inte läsa om genus så kan läsa någon annan recension då det finns 1000-tals ute på nätet, men för de som vill ha en annan vinkling så finns hennes texter. Personligen så läser jag både det ena och det andra när jag ska köpa ett spel och då kan det vara intressant att också få ett genusperspektiv. Håller jag med om allt Kerstin skriver? Nä det gör jag inte, men oftast finns det något i alla hennes texter som faktiskt är spot on. Vilket är fallet med alla recensioner jag läser.

Så jag tror inte journalistisk objektivitet existerar, utan det är upp till läsaren att skaffa sig en objektiv bild genom att vara källkritisk och skaffa informationen från flera olika källor, sen utifrån det bygga sin en egen bild.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Nineldo:
Skrivet av Kerstin Alex:

Tråkigt att du tror att jag aktivt letar efter könsstereotyper, för det gör jag inte. Ännu tråkigare att du inte kan glädjas åt min vinst för att jag skriver på ett sätt som just du inte tycker om.

När jag spelar antecknar jag sådant som stör mig eller som jag tycker att utvecklare gör bra. Om könsporträtteringarna förstör min upplevelse anser jag att jag har samma rätt att ta upp det som andra gör med dålig mekanik. Det är recensentens uppgift att skriva om sina intryck helt enkelt, och år av universitetsstudier som snuddar vid genus gör att jag är mindre tolerant mot vissa saker.

Att jag tar upp genusfrågan i allt stämmer inte heller. Det är snarare så att du minns de texter som upprör dig. Jag vågar säga att ca 1 av 10 texter jag skriver tar upp de ämnen som du anser finnas i samtliga av mina recensioner. Bara för att du inte stör dig på kvinnorna i GTA V innebär det inte att du har rätt att säga att ingen annan får göra det. Dina intryck är ju ingen sanning som andra bör gå efter. Detta visar bara på att smaken är som baken, likaså våra intryck. Jag godkänner inte spelets satir och samhällsironi. Jag anser inte heller att det är okej för Rockstar att sparka på allt och alla. Satir för mig är när man driver med de som har makt i samhället, inte att man sparkar på utsatta grupper som redan ligger ner. Lägg märke till att jag skriver att jag anser detta. Det innebär inte att alla bör göra det.

Likaså att du inte tycker att Lego bör granskas ur genusperspektiv. Återigen din subjektiva åsikt. Om du inte är intresserad av det finns det så otroligt många andra sajter/tidningar du kan vända dig till. Jag är helt okej med att du inte gillar det jag skriver. Jag tilltalar helt enkelt inte alla. Återigen fullt förståeligt och helt okej. Men att jag vann är väl ett uppenbart bevis på att min typ av kritik är önskvärd?

Tack för att du tar dig tid att läsa och kommentera Kerstin! Jag uppskattar diskussioner Jag skriver i inlägget att jag inte tycker illa om hur du skriver, du är en duktig skribent, utan att det så ofta blir genusfrågor i recensionerna. Självklart vill jag inte ta någonting ifrån din vinst, det är som jag skriver jättekul när tjejer/kvinnor får synas och höras i spelvärlden. Men jag personligen är extremt trött på den hyffsat unga företeelsen att kvinnor ska komma in i spelvärlden och peka med hela handen på saker som "kränker".

Självklart blir det en generalisering av ditt arbete i min text, men det är min grova uppfattning av många kvinnor i spelvärlden idag.

som rubriken lyder, grattis... men.

Givetvis tar jag mig tid att kommentera. Det försöker jag göra så ofta jag hinner med. Dock är det inte alltid jag känner att kritiken är så konstruktiv att jag faktiskt vill gå in och försvara mig. Men så var det i detta fall. Städad, konstruktiv kritik uppskattas alltid. Som du uppskattar jag diskussioner och sätter mig inte på tvären när någon kritiserar mig.

Du behöver förstås inte ge mig komplimanger för att väga upp det hela (ber om ursäkt om det inte var din intention). Som jag skrev så är det helt okej att inte gilla det jag skriver. Men jag tackar ödmjukast för dina ord. Det är också helt okej att känna som du gör och att genusfrågan tar upp för stor del i många kvinnors texter. Men sanningen är att den numera även förekommer i manliga recensenters texter. Men ja... saker som "kränker". Saker som inte kränker dig snarare. Eller har jag fel? Som jag tidigare skrev letar jag inte aktivt efter könsstereotyper. Men som en tjej som har fått ta mycket skit i livet är jag inte lika tolerant mot sexism som för andra inte är något att bry sig om. Vi är många kvinnliga skribenter som har fått ta orättvist mycket negativ kritik oavsett vad vi säger. "Kan du ens spela?" "Du säger att du spelar bara för att få uppmärksamhet." "Du borde inte få recensera spel för du är tjej och kan inget om dem." Alla tjejer stör sig inte på sådana saker, du är ju ett exempel på det. Därför förstår jag att du önskar dig en kvinnlig recensent du kan identifiera dig med. Jag är helt enkelt inte den personen. Däremot går det inte riktigt att vara objektiv. I sådana fall skulle vi alla vara vandrande spelmanualer. "Man hoppar på X, spelet har si och så många bildrutor/sekund." Allt som skrivs av en recensent är personliga intryck som avspeglar vad man personligen värderar i ett spel.

Förhoppningsvis vann jag inte för att jag är kvinna eller för att jag är någon folk känner till, utan för att jag gör något som andra gillar. Förhoppningsvis.

Kan känna igen mig i att behöva ta mycket skit i yrket när det gäller spel, jobbar själv i en spelbutik och har mer än en gång fått liknande kommentarer som du. Antar att det yttrar sig olika på olika människor

Men problemet som jag ser det, är inte kvinnor och män i spel. Utan kvinnor och män irl. För mig handlar det om själva kulturen och hur vi bemöter varandra.

Jag tror tyvärr att det blivit ett alldeles för stort fokus på genusfrågor senaste åren, på fel sätt enligt mig, många liksom jag sparkar då hellre bakut och tröttnar. Det blir liksom lite motsatt effekt på hela arbetet.

Och som du säger, smaken är som baken. Det finns säkerligen många kvinnliga spelare som håller med dig och kan, som du skriver, identifiera sig med dig (självklart manliga också). Jag får dock en smärre allergisk reaktion av det mesta idag som ska vara så in i helskotta pk.

Har du skrivit någon text om dina erfarenheter som kvinna i spelbranschen? Läser mer än gärna för att få större förståelse för ditt sätt att uppfatta spel


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem

Ledsen att höra! Verkligen. Ingen tjej ska behöva ta sådant. Inte killar heller förstås.

Jag ser spel som kulturform. En kulturform som påverkas av verkligheten och just hur utvecklare i de samhällen de lever i påverkas av hur de ser på män och kvinnor. Vad de tror killar (som är den tilltänkta målgruppen) vill ha, vad som är sexigt, vad som inte är det och kan göras narr av osv. Det är många som sparkar bakut och tröttnar. Men jag har fått otaliga mail av folk som tackar mig och skriver att mina texter är ögonöppnare och att de ser spel ur helt andra perspektiv nu. Det är fint och gör mig glad! Så, som jag skrev råder det väldigt delade åsikter kring det jag gör.

Jag försöker ofta vara så pedagogisk jag bara kan. Det var jag inte i början men har insett att aggressivitet föder aggressivitet. Däremot har jag sällan plats för långa förklaringar. Recensioner blir som korta sammanfattningar av vad jag tycker. Ibland ger jag mig in i kommentarsfälten och förklarar i efterhand. Men jag har ju ändå ett visst antal tecken jag tvingas förhålla mig till och folk läser in det de vill läsa in. Haha! Jag är "PK" av naturen, inte för att jag tycker det är inne.

Jo det har jag nog. Hmz... de första jag kommer på är dessa:

Nyligen publicerad krönika:
http://www.frihet.se/text/2014/04/kan-du-ens-spela

Gammalt blogginlägg på FZ:
http://www.fz.se/bloggar/kerstinalex/20140303/haters-gonna-ha...

JÄTTEFINT att du är nyfiken. Hoppas du får större förståelse. Tack för att du vill läsa.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

Jag håller inte med om att Kerstin letar efter könsroller i spelen hon recenserar, även om det är ett ämne som hon ibland tar upp. Men jämför till exempel Kerstins texter med Aftonbladets pinsamma recension av Infamous Second son. Då kommer ni märka att det Kerstin skriver som berör genusdebatten är både väl genomtänkt och väl presenterat i texten.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Så valmöjligheten är nyckeln, vill du inte läsa om genus så kan läsa någon annan recension då det finns 1000-tals ute på nätet, men för de som vill ha en annan vinkling så finns hennes texter.

Även om jag delvis håller med, så är det ändå småkass inställing till kritik. Om man inte kan ta kritik, utan bara säger "gillar ni det inte så läs något annat" så kan man fundera lite på sin attityd. Skulle man applicera samma sak på allt annat så skulle det snabbt bli ett väldigt trist klimat.

Notera då att det är skillnad på kritik och kritik. Är det kritik som ifrågasätter synvinkeln och om huruvida det är t ex sexistiskt eller inte - eller är det kritik som ifrågasätter varför det skall vara genusperspektiv över huvud taget?

Så länge kritiken är seriös och åtminstone någorlunda konstruktiv ser jag ingen anledning att bara avvisa den. Dom som bara skriver "skit spel" eller "skit recension" behöver man inte lyssna på, dom tillför inget som t ex argumentation.

Sedan så kan man diskutera om/när analysera en film eller ett spel utifrån ett visst perspektiv alls. Å ena sidan får man såklart anaylsera utifrån vilket perspektiv som man vill, å andra sidan vad är poängen att analysera utifrån en vinkel som är orelevant för sammanhangen?

Själva analysen och vinklingen måste kännas relevant, det är väl kanske det som en del reagerar mot snarare än att det är en genusartikel.

// edit

Kanske det är den sista meningen som är huvudproblemet, att folk är oense om när en viss vinkling är relevant?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

"_men_ jag ska inte ta ifrån dig din vinst men här är _min_ kommentar xxxx"??

En tjej bör kunna spela spel, skriva om spel, och även ibland skriva om genus utan att direkt få PK och feminism kastat mot sig (som om det vore skällsord). Och var letas fel och könsroller i allt?

Kan vi inte ta debatten istället för att debattera om debatten inte ska tas, och att den som ser fel "ser fel i allt"? Blir ju en förminskning av individens åsikt ifall "äsch du ser ju bara fel i allt lilla gumman, allt är inte genus ska du se när du växer upp?".

Grattis Kerstin!

Skribent
Skrivet av conthox:
Skrivet av Johlor:

Så valmöjligheten är nyckeln, vill du inte läsa om genus så kan läsa någon annan recension då det finns 1000-tals ute på nätet, men för de som vill ha en annan vinkling så finns hennes texter.

Även om jag delvis håller med, så är det ändå småkass inställing till kritik. Om man inte kan ta kritik, utan bara säger "gillar ni det inte så läs något annat" så kan man fundera lite på sin attityd. Skulle man applicera samma sak på allt annat så skulle det snabbt bli ett väldigt trist klimat.

Fast jag menar inte så. Kritk är ju alltid bra, jag kritiserar allt som jag läser. Men jag menar att Kerstin har en vinkling som inte kanske alla har lust att läsa om, alla recensioner behöver inte innehålla samma saker. Recensioner är en personlig syn på objektet som recenseras, vissa vill fokusera på det tekniska, andra på mekaniken, den tredje på storyn, sen då genus. Mångfallden gör ju att man kan skaffa sig en bra egen bild. Alla recensenter är specialister på något och då har man det fina valet som läsare att göra ett axplock av det som mest intresserar en själv.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Kerstin Alex:

Ledsen att höra! Verkligen. Ingen tjej ska behöva ta sådant. Inte killar heller förstås.

Jag ser spel som kulturform. En kulturform som påverkas av verkligheten och just hur utvecklare i de samhällen de lever i påverkas av hur de ser på män och kvinnor. Vad de tror killar (som är den tilltänkta målgruppen) vill ha, vad som är sexigt, vad som inte är det och kan göras narr av osv. Det är många som sparkar bakut och tröttnar. Men jag har fått otaliga mail av folk som tackar mig och skriver att mina texter är ögonöppnare och att de ser spel ur helt andra perspektiv nu. Det är fint och gör mig glad! Så, som jag skrev råder det väldigt delade åsikter kring det jag gör.

Jag försöker ofta vara så pedagogisk jag bara kan. Det var jag inte i början men har insett att aggressivitet föder aggressivitet. Däremot har jag sällan plats för långa förklaringar. Recensioner blir som korta sammanfattningar av vad jag tycker. Ibland ger jag mig in i kommentarsfälten och förklarar i efterhand. Men jag har ju ändå ett visst antal tecken jag tvingas förhålla mig till och folk läser in det de vill läsa in. Haha! Jag är "PK" av naturen, inte för att jag tycker det är inne.

Jo det har jag nog. Hmz... de första jag kommer på är dessa:

Nyligen publicerad krönika:
http://www.frihet.se/text/2014/04/kan-du-ens-spela

Gammalt blogginlägg på FZ:
http://www.fz.se/bloggar/kerstinalex/20140303/haters-gonna-ha...

JÄTTEFINT att du är nyfiken. Hoppas du får större förståelse. Tack för att du vill läsa.

Självklart vill jag läsa! Är inte en elak människa som bara avfärdar saker, även om du kanske uppfattat mig så ;P Jag måhända inte dela din uppfattning om saker, men jag respekterar uppfattningen. Och som jag skriver i inlägget, så är det kul att priset går till någon som vågar gå sin egen väg.


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem

Genusdebatten handlar inte längre om jämställdhet mellan könen utan det handlar mer om att vinkla nog mycket för att hitta fel och skapa meningslös debatt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Grattis till vinsten! Dina texter är bland de bästa jag läst!

Jag tycker det är fel att man ständigt drar in könet i kategoriseringen / beskrivningen av vem det är som har skrivit en text, exempelvis: "den kvinnliga spelrecensenten tyckte ...", vi läser ju aldrig: "den manlige spelrecensenten tyckte ..."

Ofta är den här debatten inkommensurabel med de "större frågorna i livet", men jag håller inte riktigt med. Nu har kvinnor äntligen fått en chans att visa framfötterna i och med modern media, då ska vi / samhället / förståsigpåare vara goda nog att respektera detta. Och den som är rädd att kvinnor inkräktar på ett typiskt manligt område borde nog tänka om.

Grattis Kerstin, och fortsätt bara vara dig själv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

PÅTVINGADE FEMENISM:down:ETT SANNINGENS ORD:up:

Inaktiv

Jag gillar dig Kerstin och du verkar som en riktigt tuff och sjysst person med grym musiksmak men din rescension av Legospelet kan ha varit svensk speljournalistiks värsta haveri någonsin.

Du skriver att du inte medvetet söker genus i spel men undrar om det du upplevde i Legospelet verkligen var så uppenbart att du kände för att krossa utvecklarnas hantverk så pass i sveriges största tidning?

Det känns som att man måste ha en sån rescension i sig för att få skriva i aftonbladet dock, det är ju bara att läsa vad den där Alfred tycker som är nån sorts redaktör för att se att han har väldigt extrema åsikter som reflekteras i mängder av rescensioner och artiklar på AB.

1
Skriv svar