Oculus-skaparen: "VR kommer att ersätta vanliga skärmar"

Robot
Oculus-skaparen: "VR kommer att ersätta vanliga skärmar"

Inom några årtionden kommer virtual reality ha konkurrerat ut traditionella skärmar enligt Palmer Luckey.

#oculus-vr, #sony


Medlem
Oculus-skaparen: "VR kommer att ersätta vanliga skärmar"

nä.

Folk vill kunna laga mat, sitta vid datorn, göra läxor m.m medan de slötittar på TV skärmen nån minut då och då.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Hade inte varit så socialt om hela familjen hade suttit med en OR och kollat istället för en TV. Inte tala om hur svårt det skulle vara att hitta godisskålen.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Ne det här tror jag inte på.
Att de kanske kommer finnas en i varje hem kan jag köpa men inte att tv'n skulle försvinna, åtminstone inte pga av detta.


signatur

"We Want Fun And We Wanna Get Wasted" - Andrew W.K

Medlem

Jag tvivlar på hur bra den är att spela med i alla tillfällen, det är inte bekvämt nog att spela typ SimCity4 i den och gamla crt är fortfarande det bästa att spela Quake med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

People, nu snackar vi årtionden, inte om 8 år. Skärmen kommer antagligen bli tunnare än papper och fungera som instrument i vardagen. Men att titta på en platt tråkig liten skärm som bara tar upp några grader av synen i jämförelse med att vara i filmen, uppleva händelserna, fullskalig 4D, kunna interagera med vertyg på ett mer effektivt/snabbare sätt, kunna använda nya verktyg för studier, osv. Det finns absolut situationer där man föredrar en skärm men större delen av tiden kommer vi föredra att faktiskt uppleva upplevelsen.

Medlem

Hahaha, jomenvisst. Böcker och tidningar kommer också försvinna, för alla kommer enbart läsa på facebook.
Solglasögon kommer även dom att försvinna, då du kommer kunna ställa in ljusstyrkan själv på en egen virtuell sol i OR.

Bara för att någon en gång i tiden floppade genom att avfärda internet behöver inte betyda att alla framtidsvisioner kommer slå in.

Medlem

Knappast.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Stilfullast:

People, nu snackar vi årtionden, inte om 8 år. Skärmen kommer antagligen bli tunnare än papper och fungera som instrument i vardagen. Men att titta på en platt tråkig liten skärm som bara tar upp några grader av synen i jämförelse med att vara i filmen, uppleva händelserna, fullskalig 4D, kunna interagera med vertyg på ett mer effektivt/snabbare sätt, kunna använda nya verktyg för studier, osv. Det finns absolut situationer där man föredrar en skärm men större delen av tiden kommer vi föredra att faktiskt uppleva upplevelsen.

Jag vill inte uppleva ett möte med klasohlsson när jag skall kolla om dom har en viss typ av batterier.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det tror jag inte. Jag kommer iaf vilja ha en vanlig tv i sovrummet och en projektor i vardagsrummet. Att ha glasögon/hjälm på skallen i ngn längre tidsperiod är jag icke intresserad av.

eld
Medlem

VR behöver inte utesluta en 2d-skärm, det betyder endast att du kan skapa en platt skärm vart du vill med vilken storlek du vill med hjälp av augmented reality.

Medlem

Tror inte de traditionella skärmarna kommer försvinna någonsin.
Kompletteras med VR eller AR (augmented reality) men inte ersättas.
Det är ofta det finns ett behov av att snabbt kunna byta fokus från dataskärmen till något annat.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Zappa:

Att ha glasögon/hjälm på skallen i ngn längre tidsperiod är jag icke intresserad av.

Va, men du saknar ju visioner! Tänk, med OR© så kommer det aldrig att regna! (såvida du inte går ut och upplever det analogt förstås)

Medlem

Jag tror det kommer bli vanligt med VR hemma hos alla.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag tror det kommer bli vanligt med VR hemma hos alla.

På sikt så tror jag också det. Jag tror dock tvn/projektorn fortfarande kommer ha en plats. Jag vill kanske kunna göra annat också under tiden jag tittar på tv

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Ankh:

Jag tror det kommer bli vanligt med VR hemma hos alla.

På sikt så tror jag också det. Jag tror dock tvn/projektorn fortfarande kommer ha en plats. Jag vill kanske kunna göra annat också under tiden jag tittar på tv

Det går också att ordna så du ser utanför ditt VR...kameror på utsidan. Det har väl redan gjorts också på någon model?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Tänk om headsetet bara visar bild om man sitter "framför datorn", när man reser sig upp visas i stället det man ser framför sig, i 3d. Då kan man gå och hämta kaffe utan att behöva ta av sig headsetet.

Sen gillar jag tanken att kunna ligga i sängen och kolla på TV i ett VR headset utan att behöva vrida huvudet eller ligga obekvämt.

Allt hänger på att det är bekvämt att bära och titta på.


signatur

Skaffa QuakeWorld: http://nquake.com

Medlem

Snarare *Utöka* vanliga skärmar...

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Snarare *Utöka* vanliga skärmar...

Ladda ner en gratis app och så har du den här setup:en. Skulle inte jag tacka nej till iallafall.

Medlem
Skrivet av Empezar:

Tänk om headsetet bara visar bild om man sitter "framför datorn", när man reser sig upp visas i stället det man ser framför sig, i 3d. Då kan man gå och hämta kaffe utan att behöva ta av sig headsetet.

Sen gillar jag tanken att kunna ligga i sängen och kolla på TV i ett VR headset utan att behöva vrida huvudet eller ligga obekvämt.

Allt hänger på att det är bekvämt att bära och titta på.

Hur man än gör så kommer det alltid vara obekvämare att ha ngt på huvudet än att inte ha det.

MT
Medlem

Har en bekant som har en sådan. Testade den där bergodalbanan med N64 grafik. Meh. Sen testade jag Halflife 2 i typ 5 minuter och höll på att spy. Jag är inte övertygad. Känns lite som när Wii kom med sina gimmic handkontroller. Jobbigt att ha skiten på huvudet med. Fast tydligen ska de komma en mer praktiskt varriant. Får ju klaustrofobi i den där saken.

Medlem
Skrivet av MT:

Har en bekant som har en sådan. Testade den där bergodalbanan med N64 grafik. Meh. Sen testade jag Halflife 2 i typ 5 minuter och höll på att spy. Jag är inte övertygad. Känns lite som när Wii kom med sina gimmic handkontroller. Jobbigt att ha skiten på huvudet med. Fast tydligen ska de komma en mer praktiskt varriant. Får ju klaustrofobi i den där saken.

Smaksak - jag hade inga problem alls med den och jag tänker inte ens på att jag har den på mig. Det enda jag önskar att man kunnat få är bättre upplösning (vilket kommer).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Så han tror vi kommer ersätta resor med vr. Naivt bro..

Medlem

Om några årtionden tapetserar vi antagligen med bildskärmstapet...

Medlem

Vanliga skärmar och VR kommer leva sida vid sida. Folk vill knapt använda 3D glasögon och efterfrågar 3D tv utan så nej, vanliga skärmar kommer inte dö ut.

MEG
Medlem

Hahahahahahaha...phu men kul att han tror på sin egen prokukt


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tror inte de traditionella skärmarna kommer försvinna någonsin.
Kompletteras med VR eller AR (augmented reality) men inte ersättas.
Det är ofta det finns ett behov av att snabbt kunna byta fokus från dataskärmen till något annat.

Finns redan de som satt kameror på utsidan av riften, och genom en knapptryckning kan visa det som finns omkring dig trotts du har på dig VR headset. Dessa personer experimenterar redan även med AR och renderar sedan andra saker ovanpå din verkliga omgivning.

När vi säger årtionden kommer Oculus Riften vara ungefär lika besvärlig att ha på sig som ett par solglasögon och du kan genom en knapp eller röst kommando direkt göra den genomskinlig samt automatiskt skapa vilken skärm du vill på vilken platt väggyta du vill som bara renderas på insidan av glasögonen, resten av rummet ser ut som vanligt (om du vill det).

Samma kommando igen så förflyttas du "in" i skärmen befinner dig inuti upplevelsen.

Varför ha en fysiskt skärm när det i mjukvaran går att virituellt skapa skärm precis var du vill som visar vad du vill? Fyller noll funktion.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Soulless:

Tror inte de traditionella skärmarna kommer försvinna någonsin.
Kompletteras med VR eller AR (augmented reality) men inte ersättas.
Det är ofta det finns ett behov av att snabbt kunna byta fokus från dataskärmen till något annat.

Finns redan de som satt kameror på utsidan av riften, och genom en knapptryckning kan visa det som finns omkring dig trotts du har på dig VR headset. Dessa personer experimenterar redan även med AR och renderar sedan andra saker ovanpå din verkliga omgivning.

När vi säger årtionden kommer Oculus Riften vara ungefär lika besvärlig att ha på sig som ett par solglasögon och du kan genom en knapp eller röst kommando direkt göra den genomskinlig samt automatiskt skapa vilken skärm du vill på vilken platt väggyta du vill som bara renderas på insidan av glasögonen, resten av rummet ser ut som vanligt (om du vill det).

Samma kommando igen så förflyttas du "in" i skärmen befinner dig inuti upplevelsen.

Varför ha en fysiskt skärm när det i mjukvaran går att virituellt skapa skärm precis var du vill som visar vad du vill? Fyller noll funktion.

Google glass?


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Jag tror mer på projecera bild på näthinnan via någon kinekt liknande sak. så när du tittar tex rakt fram där du vill ha bilden så ser du filmen som i Oculus Riften men vrider du huvudet så ser du människan som sitter bredvid dig. DET är framtiden det

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Hade inte varit så socialt om hela familjen hade suttit med en OR och kollat istället för en TV. Inte tala om hur svårt det skulle vara att hitta godisskålen.

Hade inte varit så socialt om hela mänskligheten hade suttit med pekskärmar och skrivit/SMS:a till varandra istället för att interagera med folk i verkligheten...vänta lite nu...

Fast nej, tror inte det 'ersätter' skärmar. Det kan säkerligen bli stort men att ersätta är nog lite för ambitiöst.

12
Skriv svar