Journalister fick surfplattor vid Watch Dogs-event

Robot
Journalister fick surfplattor vid Watch Dogs-event

Nexus 7-plattor väcker misstankar om mutförsök från Ubisofts sida.

#ubisoft, #watch-dogs


Medlem
Journalister fick surfplattor vid Watch Dogs-event

Jag har tyckt att spelet ser riktigt tråkigt ut ända sedan det utannonserades. Det här hjälper inte direkt för att jag ska få upp ögonen för spelet och börja tycka att det ser intressant ut...

Medlem

Er skribent hade alltså inte tagit emot surfplattan? Det låter som avundsjukans standardkommentar från den som blev utan.

Men skämt åsido så känns det som de kanske har gått över gränsen när de börjar dela ut teknikprylar för tusentals kronor till journalister. Men samtidigt så har ju mutor förekommit under alla år. En exklusiv recension i utbyte mot ett garanterat bra betyg. Högt betyg - fler sålda tidningsexemplar. I scratch your back, you scratch mine. Inget som är exklusivt för spelbranschen heller.

Medlem

Var det därför jag såg någon rubrik om att TotalBiscuit skulle lotta ut en Nexus 7?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:

Er skribent hade alltså inte tagit emot surfplattan? Det låter som avundsjukans standardkommentar från den som blev utan.

Men skämt åsido så känns det som de kanske har gått över gränsen när de börjar dela ut teknikprylar för tusentals kronor till journalister. Men samtidigt så har ju mutor förekommit under alla år. En exklusiv recension i utbyte mot ett garanterat bra betyg. Högt betyg - fler sålda tidningsexemplar. I scratch your back, you scratch mine. Inget som är exklusivt för spelbranschen heller.

Nej - Egmont har satta policies för vad som anses vara ok och inte. Resor och uppehälle för att vi ska få tillgång till förhandsmaterial är till exempel accepterat - det är direkt relaterat till arbetet vi utför.


signatur
Inaktiv
Citat:

FZ var på plats på det aktuella Watch Dogs-eventet, men vår skribent varken erbjöds eller hade tagit emot surfplattan om den hade erbjudits oss.

Det är lätt att vara efterklok. Hur vet ni att er skribent hade tackat nej?

Redaktör
Skrivet av showerguy:
Citat:

FZ var på plats på det aktuella Watch Dogs-eventet, men vår skribent varken erbjöds eller hade tagit emot surfplattan om den hade erbjudits oss.

Det är lätt att vara efterklok. Hur vet ni att er skribent hade tackat nej?

För att han gillar sitt jobb.


signatur
Redaktör
Ponny

Smutsigt, är ordet alla söker. Jag var på eventet men märkte inget. Verkar vara "utvalda" medier som fått denna "speciella" behandling. Ubisoft borde låta bra spel tala än att idka sorgliga skumraskaffärer.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:

Er skribent hade alltså inte tagit emot surfplattan? Det låter som avundsjukans standardkommentar från den som blev utan.

Men skämt åsido så känns det som de kanske har gått över gränsen när de börjar dela ut teknikprylar för tusentals kronor till journalister. Men samtidigt så har ju mutor förekommit under alla år. En exklusiv recension i utbyte mot ett garanterat bra betyg. Högt betyg - fler sålda tidningsexemplar. I scratch your back, you scratch mine. Inget som är exklusivt för spelbranschen heller.

Nej - Egmont har satta policies för vad som anses vara ok och inte. Resor och uppehälle för att vi ska få tillgång till förhandsmaterial är till exempel accepterat - det är direkt relaterat till arbetet vi utför.

Jag menar inte nödvändigtvis att Egmont/FZ tar mutor av den sorten jag beskriver, men det förekommer.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Tompa:
Skrivet av showerguy:
Citat:

FZ var på plats på det aktuella Watch Dogs-eventet, men vår skribent varken erbjöds eller hade tagit emot surfplattan om den hade erbjudits oss.

Det är lätt att vara efterklok. Hur vet ni att er skribent hade tackat nej?

För att han gillar sitt jobb.

Så sant! Och gillar sunt och journalistiskt förnuft. Samt ogillar sådana här jävla manér.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Skrivet av Bennii:

Er skribent hade alltså inte tagit emot surfplattan? Det låter som avundsjukans standardkommentar från den som blev utan.

Men skämt åsido så känns det som de kanske har gått över gränsen när de börjar dela ut teknikprylar för tusentals kronor till journalister. Men samtidigt så har ju mutor förekommit under alla år. En exklusiv recension i utbyte mot ett garanterat bra betyg. Högt betyg - fler sålda tidningsexemplar. I scratch your back, you scratch mine. Inget som är exklusivt för spelbranschen heller.

Mutor och betygsköp hör till undantagen, även om det förekommer.

Oerhört kortsiktigt tänkt av den som beslutade detta – ingen recensent kommer kunna ge högt betyg till Watch Dogs utan mutanklagelser i kommentarerna. Det skadar spelet, och orättvist nog skadar det även förtroendet för journalisterna, även om de inte har ett dugg med Nexus-mutan att göra. Hur fan tänkte de...?


signatur
Skribent

Finns anledningar till varför jag vara bryr mig om recensioner från folk jag känner eller som delar ut låga betyg.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Ni borde ha tagit emot en platta och skickat den till mig.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Var det därför jag såg någon rubrik om att TotalBiscuit skulle lotta ut en Nexus 7?

TB var en av de som kritiserade det här, han var inte på eventet i fråga men har tidigare blivit erbjuden liknande saker - såsom en laptop - som han inte vill ta emot.

https://soundcloud.com/totalbiscuit/win-a-free-nexus-7

Det är riktigt iffy det här tycker jag, men man får hoppas att professionella recensenter fortfarande kan vara objektiva och ger bort eventuella "gåvor" till välgörenhet om de tagit emot nåt.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Finns anledningar till varför jag vara bryr mig om recensioner från folk jag känner eller som delar ut låga betyg.

Jag bryr mig också bara om betyg som är låga, allt annat är ju standard idag. Det är mer intressant att veta varför spel får låga betyg än höga.

Det var länge sedan jag slutade att läsa recensioner och bara hoppar direkt till slutet för att se slutkommentar eller pros/cons och betyg. Sidor som Gametrailers, Gamespot och IGN är inte alls aktuella längre, det är som att Ubisoft eller EA själv skulle skrivit recensionerna ibland.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nej - Egmont har satta policies för vad som anses vara ok och inte. Resor och uppehälle för att vi ska få tillgång till förhandsmaterial är till exempel accepterat - det är direkt relaterat till arbetet vi utför.

Det här har jag faktiskt alltid tyckt är konstigt, att betalda resor och hotellnätter är ok. Jag har jobbat inom bankväsendet och numera i telekombranschen och vi har alltid haft stränga regler att just detta inte är ok. Vi ska alltid betala våra egna kostnader för att bibehålla en neutral ställning.

Samtidigt förstår jag att det inte finns finns ekonomi på exempelvis FZ för att betala resor och uppehälle till alla event, så jag får ställa mitt hopp att FZ-medarbetaren är professionell. Vi såg ju på svenska Eurogamers SimCity-recension (10 av 10) att det kan halta ibland


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Är det något att hetsa upp sig för? Presenter och bjudningar finns alltid med i alla branscher. Man kan inte klandra de som försöker men däremot de som accepterar. I mitt yrke (industri) riskerar man jobbet om man tar emot saker eller tjänster men en journalist som tar emot varor eller tjänster riskerar sin trovärdighet och det är än värre. Känns skönt att FZ säger nej!


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Jag hade tagit den... och sen gett ett minus i betyget för att de försökte muta mig : )

MEG
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:

Er skribent hade alltså inte tagit emot surfplattan? Det låter som avundsjukans standardkommentar från den som blev utan.

Men skämt åsido så känns det som de kanske har gått över gränsen när de börjar dela ut teknikprylar för tusentals kronor till journalister. Men samtidigt så har ju mutor förekommit under alla år. En exklusiv recension i utbyte mot ett garanterat bra betyg. Högt betyg - fler sålda tidningsexemplar. I scratch your back, you scratch mine. Inget som är exklusivt för spelbranschen heller.

Nej - Egmont har satta policies för vad som anses vara ok och inte. Resor och uppehälle för att vi ska få tillgång till förhandsmaterial är till exempel accepterat - det är direkt relaterat till arbetet vi utför.

Bra policies, det får tidningen att vara seriös.


signatur

Death is only the beginning

MEG
Medlem

Det är också oroväckande att de inte verkar lita på att de har en bra produkt.


signatur

Death is only the beginning

Redaktör
Skrivet av Anwest:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nej - Egmont har satta policies för vad som anses vara ok och inte. Resor och uppehälle för att vi ska få tillgång till förhandsmaterial är till exempel accepterat - det är direkt relaterat till arbetet vi utför.

Det här har jag faktiskt alltid tyckt är konstigt, att betalda resor och hotellnätter är ok. Jag har jobbat inom bankväsendet och numera i telekombranschen och vi har alltid haft stränga regler att just detta inte är ok. Vi ska alltid betala våra egna kostnader för att bibehålla en neutral ställning.

Samtidigt förstår jag att det inte finns finns ekonomi på exempelvis FZ för att betala resor och uppehälle till alla event, så jag får ställa mitt hopp att FZ-medarbetaren är professionell. Vi såg ju på svenska Eurogamers SimCity-recension (10 av 10) att det kan halta ibland

Det är som du säger - utan betalda resor skulle det finnas väldigt mycket mindre material att läsa om spelen på förhand. Följden skulle bli att endast ett litet, litet antal medier (kanske ett i Sverige) skulle få ensamrätt på nästan alla grejer, och det är inte heller bra. Men så länge "gåvorna" handlar om själva spelet och vi som åker på resorna är medvetna om och öppna kring det funkar det.

Skrivet av Distordera:

Är det något att hetsa upp sig för? Presenter och bjudningar finns alltid med i alla branscher. Man kan inte klandra de som försöker men däremot de som accepterar. I mitt yrke (industri) riskerar man jobbet om man tar emot saker eller tjänster men en journalist som tar emot varor eller tjänster riskerar sin trovärdighet och det är än värre. Känns skönt att FZ säger nej!

Ja, det är allvarigt när företag försöker smörja de journalister som kritiskt ska granska deras produkter.


signatur
SoL
Medlem

Jag hoppas att detta inte kommer påverka betyget sämre än vad det förtjänar, på grund av "mutan"

Medlem

Tror att detta också är ett kulturellt problem. (OBS ingen rasism). Dock finns det ju inom andra områden och kulturer en förväntan på att man får vissa "förmåner/gåvor" om man visar ett intresse för en viss produkt. I Sverige görs det mycket sällan. Media har t ex järnkoll på våra politiker. Se "Tobleronedrev". Bor i Karlskoga som ju var ganska Ökänt för Bofors och Indienmutor. Så man har hört och sett en hel del om sådana saker. Vad som är sant och osant låter vi bli att diskutera.

Medlem
Skrivet av Över45:

Tror att detta också är ett kulturellt problem. (OBS ingen rasism). Dock finns det ju inom andra områden och kulturer en förväntan på att man får vissa "förmåner/gåvor" om man visar ett intresse för en viss produkt. I Sverige görs det mycket sällan. Media har t ex järnkoll på våra politiker. Se "Tobleronedrev". Bor i Karlskoga som ju var ganska Ökänt för Bofors och Indienmutor. Så man har hört och sett en hel del om sådana saker. Vad som är sant och osant låter vi bli att diskutera.

Inaktiv
Skrivet av Över45:

Tror att detta också är ett kulturellt problem. (OBS ingen rasism). Dock finns det ju inom andra områden och kulturer en förväntan på att man får vissa "förmåner/gåvor" om man visar ett intresse för en viss produkt. I Sverige görs det mycket sällan. Media har t ex järnkoll på våra politiker. Se "Tobleronedrev". Bor i Karlskoga som ju var ganska Ökänt för Bofors och Indienmutor. Så man har hört och sett en hel del om sådana saker. Vad som är sant och osant låter vi bli att diskutera.

Ja alltså, i extremt många länder ses inte mutor som just mutor. Utan en självklarhet att man ger en klocka eller liknande. Det är bara business as usual. I Sverige är det en muta, i en del länder är det en självklarhet. Tror dock inte det inte riktigt är vad Ubisoft gjorde, men i get you.

Medlem

Just den här delen gillade jag; "This isn't in line with our policies for working with journalists who cover our games, as we understand that gifts of this kind might be misconstrued."

Så dom har alltså en policy att inte muta folk för att det lätt kan misstas för mutor? Ok.

Medlem
Skrivet av ManchildKart:

TB var en av de som kritiserade det här, han var inte på eventet i fråga men har tidigare blivit erbjuden liknande saker - såsom en laptop - som han inte vill ta emot.

https://soundcloud.com/totalbiscuit/win-a-free-nexus-7

Det är riktigt iffy det här tycker jag, men man får hoppas att professionella recensenter fortfarande kan vara objektiva och ger bort eventuella "gåvor" till välgörenhet om de tagit emot nåt.

Tack för informationen!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Inte förvånad men att det fick ett sådant backlash är överraskande då det inte är första eller sista gången folk fått goodiebags.

Finns så otroligt många löjliga tölpar överallt, tack för youtube och forum legendarer.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:

Er skribent hade alltså inte tagit emot surfplattan? Det låter som avundsjukans standardkommentar från den som blev utan.

Men skämt åsido så känns det som de kanske har gått över gränsen när de börjar dela ut teknikprylar för tusentals kronor till journalister. Men samtidigt så har ju mutor förekommit under alla år. En exklusiv recension i utbyte mot ett garanterat bra betyg. Högt betyg - fler sålda tidningsexemplar. I scratch your back, you scratch mine. Inget som är exklusivt för spelbranschen heller.

Nej - Egmont har satta policies för vad som anses vara ok och inte. Resor och uppehälle för att vi ska få tillgång till förhandsmaterial är till exempel accepterat - det är direkt relaterat till arbetet vi utför.

Var flygbiljetten första klass som denne recensenten fick från inbjudan till eventet?
Tycker personligen det är viktigt samt intressant med öppenhet.

Skribent
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:

Er skribent hade alltså inte tagit emot surfplattan? Det låter som avundsjukans standardkommentar från den som blev utan.

Men skämt åsido så känns det som de kanske har gått över gränsen när de börjar dela ut teknikprylar för tusentals kronor till journalister. Men samtidigt så har ju mutor förekommit under alla år. En exklusiv recension i utbyte mot ett garanterat bra betyg. Högt betyg - fler sålda tidningsexemplar. I scratch your back, you scratch mine. Inget som är exklusivt för spelbranschen heller.

Nej - Egmont har satta policies för vad som anses vara ok och inte. Resor och uppehälle för att vi ska få tillgång till förhandsmaterial är till exempel accepterat - det är direkt relaterat till arbetet vi utför.

Var flygbiljetten första klass som denne recensenten fick från inbjudan till eventet?
Tycker personligen det är viktigt samt intressant med öppenhet.

Det brukar vara billiga platser man får. Det är i alla fall min erfarenhet från runt sex stycken resor.


signatur

I am the black wizards.

12
Skriv svar