Sony skrotar PS4:ans hdmi-kopieringsskydd

Robot
Sony skrotar PS4:ans hdmi-kopieringsskydd

Nya videofunktioner och snabbare förladdning på gång till Playstation-fyran, som nu har sålts i 7 miljoner exemplar.

#sony


Inaktiv
Sony skrotar PS4:ans hdmi-kopieringsskydd

Så ca 3 (2,7) spel/konsol, låter lite i mina öron med tanke på att den har varit ute nu i snart 7 månader. Skulle vara intressant att få liknande statistik för Xbox One och se hur det ligger till där.

Medlem

HDMI skydd för spel borde det nog stå. Givetvis kommer det inte gå att kopiera film med den.

Medlem

Varför hade man begränsningen i första början?

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Så ca 3 (2,7) spel/konsol, låter lite i mina öron med tanke på att den har varit ute nu i snart 7 månader. Skulle vara intressant att få liknande statistik för Xbox One och se hur det ligger till där.

*host* 5 månader *host*

Sen kanske man också skall ta med de 6 PS+ spel som folk har kunnat få gratis som säkert tar upp en del speltid.

Men ja, jag hade inte haft något emot fler spel till PS4´an men för att vara en ny konsol är jag ganska så nöjd ändå.

Inaktiv

Är så jäkla sugen på en PS4, men kanske ska avvakta tills det trillar dit lite flera spel. Ni som har den, hur är den grafikmässigt mot de äldre konsolerna? Märks det en hel del?

Medlem
Skrivet av billybob:

Varför hade man begränsningen i första början?

Krävs säkert nån form av om-handskakning med skärmen varje gång man byter mellan krypterat och inte så det kanske är enklare att ha skyddet igång jämt än att slå av och på det.

Medlem

Man undrar när försäljningen ska sakta in?

Medlem
Skrivet av Bassepojken:

Är så jäkla sugen på en PS4, men kanske ska avvakta tills det trillar dit lite flera spel. Ni som har den, hur är den grafikmässigt mot de äldre konsolerna? Märks det en hel del?

Beror på spelen såklart. Infamous Second Son är det överlägset snyggaste spelet jag sett på en konsoll.

Medlem
Skrivet av Bassepojken:

Är så jäkla sugen på en PS4, men kanske ska avvakta tills det trillar dit lite flera spel. Ni som har den, hur är den grafikmässigt mot de äldre konsolerna? Märks det en hel del?

second son är det spel jag märkt det största hoppet på i grafiken. otroligt snyggt när man själv spelar det. bilden är tagen med share funktionen


signatur

God is dead

Medlem
Skrivet av Bassepojken:

Är så jäkla sugen på en PS4, men kanske ska avvakta tills det trillar dit lite flera spel. Ni som har den, hur är den grafikmässigt mot de äldre konsolerna? Märks det en hel del?

Vänta tills det kommer fler spel eller sjunker i pris. Jag spenderar ganska mycket tid med ps3 och pc just nu o brist på spel till ps4.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Bassepojken:

Är så jäkla sugen på en PS4, men kanske ska avvakta tills det trillar dit lite flera spel. Ni som har den, hur är den grafikmässigt mot de äldre konsolerna? Märks det en hel del?

Grafikmässigt är det väl ett lyft, Infamous är riktigt snyggt och kul. Men jag köpte den mycket för Battlefield då man får större kartor / mer fordon / fler människor än förra generationen.

Sen är PS store betydligt snabbare och smidigare än på PS3´an.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Bassepojken:

Är så jäkla sugen på en PS4, men kanske ska avvakta tills det trillar dit lite flera spel. Ni som har den, hur är den grafikmässigt mot de äldre konsolerna? Märks det en hel del?

Beror på spelen såklart. Infamous Second Son är det överlägset snyggaste spelet jag sett på en konsoll.

Synd utvecklarna glömde bort att det faktiskt var ett spel dom utvecklade.

Medlem

...såg rubriken till höger och läste det som "sony skrotar PS4:an"


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Så ca 3 (2,7) spel/konsol, låter lite i mina öron med tanke på att den har varit ute nu i snart 7 månader. Skulle vara intressant att få liknande statistik för Xbox One och se hur det ligger till där.

Är väl typ 5? Mitten av nov till nu mitten av april.

Tycker 3 spel låter rimligt, nästan mycket, framförallt med det begränsade utbudet som finns. Själv gillar jag inte sport och FPS (på konsol) så typ hälften av spelen går bort direkt

Har spelat 3 spel, men 2 av dom köpte jag själv begagnat och har även sålt vidare begagnat, så detta ger ju problem i statistiken.

1) Det ser ju egentligen bara ut som jag spelat 1 spel.
2) dessa två begagnatsålda spel har ser ju då alltså ut som 2 sälj men har ju i själva verket redan spelats av 3 personer, så utan begagnathandel hade det ju varit 6 sälj.

Slutsats? Det måste vara sjukt svårt att uppskatta spel/spelare/konsol baserat på nysälj. Däremot bör Sony sitta på sjukt fin data, eftersom folk i hög grad verkar ha sina konsoler uppkopplade så borde det vara en simpel sak att se hur många konsoler som startat ett visst spel, och därigenom göra beräkningar på hur omfattande andrahandshandeln är.

Medlem
Skrivet av hunden:
Skrivet av billybob:

Varför hade man begränsningen i första början?

Krävs säkert nån form av om-handskakning med skärmen varje gång man byter mellan krypterat och inte så det kanske är enklare att ha skyddet igång jämt än att slå av och på det.

Mja, den tar väl inte längre än när din TV byter upplösning, vilket konsoler generellt brukar göra ändå (vet inte hur det är med just PS4 så noga iofs.)
Tror dock det har mer att göra med att det var lättare att implementera skyddet globalt för hela systemet (då de måste göra det för att spela upp Bluray-filmer, vilket PS4:an trots sina i övrigt få funktioner faktiskt gör).

Medlem

Var det detta som skapade problemet för PS3-användare som inte längre kunde spela upp "lånade" filmer?

Kommer uppdateringen i såna fall även lösa detta "problem"?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Bassepojken:

Är så jäkla sugen på en PS4, men kanske ska avvakta tills det trillar dit lite flera spel. Ni som har den, hur är den grafikmässigt mot de äldre konsolerna? Märks det en hel del?

Most impressive

Medlem
Skrivet av Dunder:

Var det detta som skapade problemet för PS3-användare som inte längre kunde spela upp "lånade" filmer?

Kommer uppdateringen i såna fall även lösa detta "problem"?

Nej för "lånade" filmer påverkas inte av HDCP.
Problemet med "lånade" filmer var att några filmer hade cinavia så man tappade ljudet efter ett tag.

HDCP gör så att du inte kan spela in filmer eller spela spel med skydd på din PS3/PS4. Alltså när du kopplar in en Haupage i HDMI för att spela in när du spelar och streama till youtube så går det inte för att det är HDCP, men utan skydded kan du nu göra det.
Annars var man tvungen att koppla med någon form av stripper, HDMI-DVI converter eller med vanliga kablar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av hunden:
Skrivet av billybob:

Varför hade man begränsningen i första början?

Krävs säkert nån form av om-handskakning med skärmen varje gång man byter mellan krypterat och inte så det kanske är enklare att ha skyddet igång jämt än att slå av och på det.

Mja, den tar väl inte längre än när din TV byter upplösning, vilket konsoler generellt brukar göra ändå (vet inte hur det är med just PS4 så noga iofs.)
Tror dock det har mer att göra med att det var lättare att implementera skyddet globalt för hela systemet (då de måste göra det för att spela upp Bluray-filmer, vilket PS4:an trots sina i övrigt få funktioner faktiskt gör).

Var det jag menade också men lyckades visst inte få med det i mitt svar, troligtvis är det enklare programmeringsmässigt att alltid ha det på, de måste ju vara 100% säkra på att skyddet verkligen aktiveras när filmer spelas upp så det krävs väl en del buggtestning.

ZF
Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av hunden:
Skrivet av billybob:

Varför hade man begränsningen i första början?

Krävs säkert nån form av om-handskakning med skärmen varje gång man byter mellan krypterat och inte så det kanske är enklare att ha skyddet igång jämt än att slå av och på det.

Mja, den tar väl inte längre än när din TV byter upplösning, vilket konsoler generellt brukar göra ändå (vet inte hur det är med just PS4 så noga iofs.)
Tror dock det har mer att göra med att det var lättare att implementera skyddet globalt för hela systemet (då de måste göra det för att spela upp Bluray-filmer, vilket PS4:an trots sina i övrigt få funktioner faktiskt gör).

handskakningen måste göras varje gång signalen ändras, alltså ström, upplösning, frekvens.

så det ironiska är att det vore mer på sin plats att skrota HDCP för film där det är betydligt mer störigt, särskilt om man kollar extramaterial då detta ofta är i en annan upplösning eller frekvens än filmen i sig, och även hopp till och från huvudmeny orsakar samma sak. spel däremot brukar sällan ändra utmatningen när de väl startats. det är även meningslöst att ha kvar kravet när ingen vare sig i privat eller piratsyfte rimligen "spelar in filmer" längre. det digitala hålet är en ickefråga som lika ironiskt idag återigen på sätt och vis försöker ertäppas med en analog kork a la Macrovision.

Medlem

Själv undrar jag varför man ens köper konsollen när det knappt finns några exklusiva spel till den.

Medlem
Skrivet av Sebovich:

Själv undrar jag varför man ens köper konsollen när det knappt finns några exklusiva spel till den.

Man kanske vill ha nått att spela även icke exklusiva spel på? Infamous ensamt har gjort mig nöjd med mitt tidiga köp. Sen snackar vi en kostnad som motsvarar enbart ett grafikkort på en pc (iaf vi som bokade och köpte för 3890).
Sist men inte minst är man ju tekniknörd så alltid kul med lite ny hårdvara. Var ju 7 år sen man sist köpte en ps3a..... Jämför man livslängden på en konsol mot annat (t ex en telefon) så är det inte direkt en stor investering.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Så ca 3 (2,7) spel/konsol, låter lite i mina öron med tanke på att den har varit ute nu i snart 7 månader. Skulle vara intressant att få liknande statistik för Xbox One och se hur det ligger till där.

Microsoft har nu rapporterat 2,9 spel/konsol så den siffran är exakt lika som för Sony.

Medlem

Sony är så kassa. De är så jävla sena med allt. Folk kan säga vad fan de vill, faktum är:

PC > X-box > PS4

Har även tröttnat på hur FZ framhäver allt "positiva" om PS4 och fortsätter baja på X-box. Jag ifrågasätter deras "journalism".

Blir bättre, tack.

Medlem
Skrivet av Keza:

Sony är så kassa. De är så jävla sena med allt. Folk kan säga vad fan de vill, faktum är:

PC &gt; X-box &gt; PS4

Har även tröttnat på hur FZ framhäver allt "positiva" om PS4 och fortsätter baja på X-box. Jag ifrågasätter deras "journalism".

Blir bättre, tack.

Drunk?

Informativt inlägg för övrigt, sena med vad i relation till vad? Och bra fakta där på att pc och xbox är bättre.

Kronsopa.

1
Skriv svar