King gräver ner stridsyxor

Robot
King gräver ner stridsyxor

Hur kolliderar "the banner saga" som varumärke med "cany crush" igen?

Medlem

King hade trademark claim på ordet Saga p.g.a. Candy Crush *Saga*

Förjävla idiotiska korkade patent.

Finns hur många äldre spel som helst som har ordet Saga i namnet, bara att de inte har tagit patent på ordet Saga.
Ungefär lika dumt som Scrolls vs The Elder Scrolls där de flesta konsumenter inte ens utgår på The Elder scrolls utan går på t.ex. Oblivion, Skyrim, Morrowind osv...

Medlem

Ordpatent är äckligt...

ELF
Medlem
Skrivet av Inpieces:

Ordpatent är äckligt...

Patent överhuvudtaget är äckligt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

jag ska ta patent på King och sen stämma skiten ur dom...

Medlem

Haha sjukt att folk fortfarande tar patent på ord.

Kommer ihåg beholders på tibia var tvungna att byta namn för någon nisse hade patent på ordet beholder.

Medlem

Med all respekt för jag vet att folk som inte är jurister inte får utbildning i immaterialrätt så blir jag lite matt av terminologibristerna i FZ:s artiklar och kommentarerna. En varumärkestvist kan inte vara ett upphovsrättsbråk och patent är något helt annat än varumärken.

Det finns tvister som man inte borde driva, men det finns också tvister som är helt rimliga att driva, och jag tror folk skulle förstå det bättre om de hade lite mer koll på immaterialrätten.

Jag kan exempelvis tänka mig att flera personer som hänger på FZ skulle hålla med om FZ de agerade mot någon som exempelvis skapade en sida som hette FragieZone och som de förkortade FZ. Det är samma rättsliga regler som avser att förhindra det senare som det är King åberopar. De går längre, ja, men att därifrån dra slutsatsen att "Ordpatent är äckligt" är lit väl lång. Ska vem som helst få sälja läsk under namnet Coca-Cola?

Medlem
Medlem

phocuz: jag hör vad du säger, men jag håller inte riktigt med om det du skriver om King.

Det King gjorde var att varumärkesskydda ett generellt ord, inte ett specifikt namn. Därför kan det rimligtvis inte vara samma sak som att skydda ett namn som t ex Coca-Cola, utan motsvarigheten är snarare att någon lyckas skydda ett generellt ord som cola eller soda och därefter stämmer alla som säljer drycker med ett sådant ord i namnet.

Medlem

Fan lika dumt som att History Channel skulle ta patent på ordet history.

Inaktiv
Skrivet av Rakoon:

Haha sjukt att folk fortfarande tar patent på ord.

Kommer ihåg beholders på tibia var tvungna att byta namn för någon nisse hade patent på ordet beholder.

Kan du tacka Wizards of the Coast för tror jag.

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Inpieces:

Ordpatent är äckligt...

Patent överhuvudtaget är äckligt.

Återkom den dagen du kommer på någon riktigt bra produkt som kan sälja massor och säg då ifall patent är äckligt eller ej.


signatur
Medlem

Tänk om man tog patent på ordet star. De mest populäraste sci-fi filmer, tv-serier och spel börjar ju på star. Star wars, star trek, stargate. star citizen, star fox.

Medlem

- Nä, jag tycker också att det är skillnad på ord/namn och varumärke!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av MrStrange:
Skrivet av ELF:
Skrivet av Inpieces:

Ordpatent är äckligt...

Patent överhuvudtaget är äckligt.

Återkom den dagen du kommer på någon riktigt bra produkt som kan sälja massor och säg då ifall patent är äckligt eller ej.

Japp. Tänk om folk kunde läsa på lite innan de yttrade sig om saker de inte begriper sig på.

Medlem
Skrivet av dino_kov:

Tänk om man tog patent på ordet star. De mest populäraste sci-fi filmer, tv-serier och spel börjar ju på star. Star wars, star trek, stargate. star citizen, star fox.

Starcraft, Starmade, Startopia, Starship Troopers,

Medlem
Skrivet av nilfisk:

Fan lika dumt som att History Channel skulle ta patent på ordet history.

Eller Channel...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Haha sjukt att folk fortfarande tar patent på ord.

Kommer ihåg beholders på tibia var tvungna att byta namn för någon nisse hade patent på ordet beholder.

Det är en avsevärd skillnad mellan att utnyttja ordet Beholder som är ett monster skapat för D&D-universumet och att använda det allmänna ordet "saga". Beholder faller ju under immaterialrätten och bör tillhöra skaparen medan ordet saga kan anses vara allmän egendom.

dmn
Medlem
Skrivet av Incal:
Skrivet av Rakoon:

Haha sjukt att folk fortfarande tar patent på ord.

Kommer ihåg beholders på tibia var tvungna att byta namn för någon nisse hade patent på ordet beholder.

Det är en avsevärd skillnad mellan att utnyttja ordet Beholder som är ett monster skapat för D&D-universumet och att använda det allmänna ordet "saga". Beholder faller ju under immaterialrätten och bör tillhöra skaparen medan ordet saga kan anses vara allmän egendom.

Beholder är ett lika generellt ord som saga. Beholder betyder betraktare.

eld
Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Incal:
Skrivet av Rakoon:

Haha sjukt att folk fortfarande tar patent på ord.

Kommer ihåg beholders på tibia var tvungna att byta namn för någon nisse hade patent på ordet beholder.

Det är en avsevärd skillnad mellan att utnyttja ordet Beholder som är ett monster skapat för D&D-universumet och att använda det allmänna ordet "saga". Beholder faller ju under immaterialrätten och bör tillhöra skaparen medan ordet saga kan anses vara allmän egendom.

Beholder är ett lika generellt ord som saga. Beholder betyder betraktare.

här är det dock kombinationen flygande ögonglob med flera ögon runt omkring och namnet beholder som blir ett problem.

Inaktiv

JA DET KOSTAR PENGAR ATT DRIVA SIN JURIDISKA RÄTTIGHET:up:

Medlem

Det är som sagt jättelätt att vara forumsradikal och svära spott och spe åt immaterielrätt, men jag tror nog också att sekunden man själv blir upphovsman och tjänar pengar på nåt så blir det annat ljud i skällan.

Lagarna finns för ett syfte. Nej, de är i sin nuvarande utformning inte perfekta, och de har inte 100% hängt med i tiden. De behövs absolut reformer, och genomtänkta förändringar. Men de finns av ett syfte, att folk ska kunna kontrollera det dom skapar.

King agerar kanske klumpigt, men dom gör vad dom måste för att i lagens ögon skydda sin rätt. Om dom inte gör detta så försvagas deras ställning i framtida mål.

1
Skriv svar