Cancersjuk fick hjälp av virtual reality

Robot
Cancersjuk fick hjälp av virtual reality

Cancersjuk mormor drömde om att kunna gå ute i trädgården - barnbarnet ordnade fram ett Oculus Rift-headset.


Medlem
Cancersjuk fick hjälp av virtual reality

Jag tänkte på hur det vore med vr inom äldrevården häromveckan. Måste ju vara riktigt upplyftande inom det området, redan förra veckan läste jag en artikel om hur lite stimulans de äldre fick, rent socialt, när hemtjänsten bara hinner komma dit och göra det som ska göras. Man får ju alltid höra en önskan om att personalen ska stanna på en kopp kaffe och prata lite skit. VR, för de äldre skulle ju betyda en hel del och uppfylla det sociala behovet. Inte minst som i det här fallet, att kunna "gå" ut och upptäcka nya miljöer.

Tvekar inte på en sekund på att det finns en stor marknad för detta. Bara allt görs på rätt sätt!


signatur

Life is short , play more

Medlem

Svårt att inte skriva något som kommer komma ut hel fel, men ja, vi försöker väl ändå...

Skönt att hon fick se och uppleva hur det funkade, bra PR för VR som helhet antar jag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Skulle vilja göra samma sak för min morfar som är sjuk i ALS.


signatur

Burn in the light.

Skribent

Det här är ett fantastiskt användningsområde för VR, men samtidigt får det inte bli ett sätt att spara in pengar. De som har möjlighet att kunna njuta av frisk luft, måste också få det.


signatur

I am the black wizards.

Herr rygg

Fy fan va fint, på riktigt!


signatur

"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/

Medlem

Jag kollade inte hela klippet. Men jag tänkte, varför inte bara rulla ut henne i en rullstol till en riktig trädgård? Detta kanske besvaras i videon. Upplys mig gärna i så fall!

Medlem
Skrivet av Lerner:

Jag kollade inte hela klippet. Men jag tänkte, varför inte bara rulla ut henne i en rullstol till en riktig trädgård? Detta kanske besvaras i videon. Upplys mig gärna i så fall!

Svaret är antagligen något i stil med "orka". Hooka upp kärringen till The Matrix bara.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Fick mig att tänka på To the Moon.

Herr rygg
Skrivet av Preed:
Skrivet av Lerner:

Jag kollade inte hela klippet. Men jag tänkte, varför inte bara rulla ut henne i en rullstol till en riktig trädgård? Detta kanske besvaras i videon. Upplys mig gärna i så fall!

Svaret är antagligen något i stil med "orka". Hooka upp kärringen till The Matrix bara.

Jobbar i vården med mycket sjuka människor. Tyvärr är det så att man kan kollapsa helt vid mobilisering. Jag har varit med där människor dör när man försöker ta upp dom i rullstolen. Nu verkar det ifs som damen i videon inte var i det avslutande skedet, men det kan vara en faktor. Eller så vill hon helt enkelt inte åka i rullstol, kanske vill hon uppleva att gå själv i trädgården. Vad vet jag :/


signatur

"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/

Medlem
Skrivet av Lerner:

Jag kollade inte hela klippet. Men jag tänkte, varför inte bara rulla ut henne i en rullstol till en riktig trädgård? Detta kanske besvaras i videon. Upplys mig gärna i så fall!

Eftersom viljan att kunna göra saker på egen hand är otroligt stor, och även om det i det här fallet bara är en illusion av att endast promenera själv så ger det tillbaka otroligt mycket inspirerande makt till individen. Att vara sjuk och kräva att andra tar hand om en är riktigt tufft psykologiskt (bland annat ett av de starkaste argumenten i debatten kring sk. "dödshjälp") - även för de i ens närhet. Bara en sån, för oss friska, enkel sak som att ta en promenad runt ett italienskt hus och se, höra, och UPPLEVA kan ge så otroligt mycket tillbaka.

Fantastiskt sätt att använda ny teknik på, gör mig varm i hela kroppen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vet inte, känns på något sätt mer som PR än något annat. Jag kan på något sätt inte svara för hennes upplevelse (kanske det var det mest fantastiska hon någonsin varit med om?), men jag har så svårt att se det som en jämförbar upplevelse med att lämna rummet (som av någon anledning känns mörkt och instängt) och komma utanför dörren.
Som bjosarn säger så kanske det kan vara en psykologisk sak, och jag misstänker att "trädgården utanför huset också kan spela en stor roll.

Annars kan jag ju inte säga att det känns som att jag sprungit runt överallt i Kina bara för att jag spelat China Rising till BF4.

Medlem
Skrivet av Ender:

Vet inte, känns på något sätt mer som PR än något annat. Jag kan på något sätt inte svara för hennes upplevelse (kanske det var det mest fantastiska hon någonsin varit med om?), men jag har så svårt att se det som en jämförbar upplevelse med att lämna rummet (som av någon anledning känns mörkt och instängt) och komma utanför dörren.
Som bjosarn säger så kanske det kan vara en psykologisk sak, och jag misstänker att "trädgården utanför huset också kan spela en stor roll.

Annars kan jag ju inte säga att det känns som att jag sprungit runt överallt i Kina bara för att jag spelat China Rising till BF4.

Såklart det är PR men det är den bra sortens PR. Vi kan säga vad vi vill om hur verkligt eller ej det känns för oss eller om China Rising känns som en verklighet men det ser ut för mig som att tanten i videon är fascinerad och lycklig för att få upplevt vad hon nyss gjort i sista månaden av sitt liv. (Hon nämnde att hon hade ca en månad kvar att leva.)

Om det gör henne lycklig varför ska vi säga emot det?

Medlem
Skrivet av Lerner:

Jag kollade inte hela klippet. Men jag tänkte, varför inte bara rulla ut henne i en rullstol till en riktig trädgård? Detta kanske besvaras i videon. Upplys mig gärna i så fall!

Bor hon i lägenhet utan hiss eller i villa med några trappsteg kan hon inte åka ut i rullstolen och hon kanske inte kan gå i trappan (svårare att gå i en trappa än på plan mark).

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Lerner:

Jag kollade inte hela klippet. Men jag tänkte, varför inte bara rulla ut henne i en rullstol till en riktig trädgård? Detta kanske besvaras i videon. Upplys mig gärna i så fall!

Eftersom viljan att kunna göra saker på egen hand är otroligt stor, och även om det i det här fallet bara är en illusion av att endast promenera själv så ger det tillbaka otroligt mycket inspirerande makt till individen. Att vara sjuk och kräva att andra tar hand om en är riktigt tufft psykologiskt (bland annat ett av de starkaste argumenten i debatten kring sk. "dödshjälp") - även för de i ens närhet. Bara en sån, för oss friska, enkel sak som att ta en promenad runt ett italienskt hus och se, höra, och UPPLEVA kan ge så otroligt mycket tillbaka.

Fantastiskt sätt att använda ny teknik på, gör mig varm i hela kroppen.

Nu klankar jag inte ner på ditt inlägg. Men för mig personligen skulle nog lukterna av alla blommor osv vara den största upplevelsen med att vandra runt i en trädgård.
Men annars tyckte jag du gav väldigt starka argument som jag kan förstå! Speciellt den biten med självständighet och att kunna få göra saker på egen hand.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Ender:

Vet inte, känns på något sätt mer som PR än något annat. Jag kan på något sätt inte svara för hennes upplevelse (kanske det var det mest fantastiska hon någonsin varit med om?), men jag har så svårt att se det som en jämförbar upplevelse med att lämna rummet (som av någon anledning känns mörkt och instängt) och komma utanför dörren.
Som bjosarn säger så kanske det kan vara en psykologisk sak, och jag misstänker att "trädgården utanför huset också kan spela en stor roll.

Annars kan jag ju inte säga att det känns som att jag sprungit runt överallt i Kina bara för att jag spelat China Rising till BF4.

Såklart det är PR men det är den bra sortens PR. Vi kan säga vad vi vill om hur verkligt eller ej det känns för oss eller om China Rising känns som en verklighet men det ser ut för mig som att tanten i videon är fascinerad och lycklig för att få upplevt vad hon nyss gjort i sista månaden av sitt liv. (Hon nämnde att hon hade ca en månad kvar att leva.)

Om det gör henne lycklig varför ska vi säga emot det?

Sant, för hennes skull är jag inget annat än glad, på ungefär samma sätt som folk som får nyrenoverade bostäder med platt-tv och allt, eller folk som hittar sina föräldrar efter 30 år, ackompanjerat med fioler och tårar i närbild. Åter igen, jag är glad för dessa människor, inget snack om saken.

Jag är mest lite skeptisk till hur det är gjort, och vad det egentliga motivet är. Ungefär som när USA går in i Irak för att befria kvinnor i slöja, eller när det helt plötsligt ska satsas rejält på bostadsbristen några månader innan valet, eller när tittarsiffror är liiite viktigare än folks välbefinnande, eller när det ploppar upp fantastiska, sociala och nytänkande användningsområden för Oculus Rift, strax efter Facebook just köpt upp det under stort rabalder.

Jag blir jätteglad för hennes skull, speciellt under dessa tragiska omständigheter. Tyvärr så gör det faktum att det samtidigt råkar vara så fin PR för OC, att det känns lite som att ta det där underbara doppet en stekande het sommardag, mitt i algblomningen...lite smutsigt liksom.

Medlem

Hatar ni Facebook och Oculus Rift lika mycket nu?


signatur

Den som sover levlar inte.

Medlem
Skrivet av Alx_83:

Fy fan va fint, på riktigt!

Nähä?! På riktigt?! Jag som trodde du bara skojade.


signatur

Den som sover levlar inte.

Medlem
Skrivet av SajCo:

Jag tänkte på hur det vore med vr inom äldrevården häromveckan. Måste ju vara riktigt upplyftande inom det området, redan förra veckan läste jag en artikel om hur lite stimulans de äldre fick, rent socialt, när hemtjänsten bara hinner komma dit och göra det som ska göras. Man får ju alltid höra en önskan om att personalen ska stanna på en kopp kaffe och prata lite skit. VR, för de äldre skulle ju betyda en hel del och uppfylla det sociala behovet. Inte minst som i det här fallet, att kunna "gå" ut och upptäcka nya miljöer.

Tvekar inte på en sekund på att det finns en stor marknad för detta. Bara allt görs på rätt sätt!

Det vorre ju riktigt bra! Hoppas det kommer något socialt spel där man kan hosta egna servrar. Då kan ålderdomshemmen hosta sina egna servrar och låta alla gamlingar gå in där och prata med varandra och spela spel med varandra, även fast dom är djupt sjuka och inte skulle kunna göra det i verkliga livet!

Medlem

Fin, klok gumma. Jag tror vi alla här rätt svårt att egentligen sätta oss in i hur upplevelsen kan vara för någon som kommer ifrån en annan tid och har levt ett mycket längre liv än de flesta av oss. Det drömska, romantiska sättet hon beskriver världen och livet i slutet av klippet kan endast komma ifrån någon som vandrat vägen.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Det här är ett fantastiskt användningsområde för VR, men samtidigt får det inte bli ett sätt att spara in pengar. De som har möjlighet att kunna njuta av frisk luft, måste också få det.

Förhoppningsvis används det för att låta de drabbade få känslan att få bestämma själva var de vill gå ( visserligen får man väl undervisa de äldre hur man kontrollerar sin virtuella kropp först ) utan att behöva sitta i en rullstol. Men jag håller helt med dig om att i alla andra fall är det trevligare och skönare att hjälpa den drabbade och njuta av naturen!

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Det här är ett fantastiskt användningsområde för VR, men samtidigt får det inte bli ett sätt att spara in pengar. De som har möjlighet att kunna njuta av frisk luft, måste också få det.

Öppna fönstret om du vill ha friskt luft.

Häftigt, men knappast ett substitut


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar