Spel säljer bättre till PC än konsol

Robot
Medlem
Spel säljer bättre till PC än konsol

Wohoo!

Medlem
Medlem
Medlem

Att PC-spel genererar större intäkter än konsolspel är inte riktigt samma sak som att spelen säljer bättre till PC. Jag har inte läst studien men tyckte ändå att ett förtydligande kunde vara bra.

Medlem

Har ju svårt att förstå hur man kan kalla det för att dom "säljer bättre" när det handlar om spel som är gratis...:D

Medlem

Lite tolkningsfrågor som hänger i luften gällande det här ämnet. Sålda ex är fortfarande mycket starkare på konsolfronten.

Ska man titta på F2P-modellen så får mobiler och surfplattor både PC + Konsol-marknaden att se blek ut.

Medlem
Skrivet av Bolleh:

Steam.

Instämmer

Medlem
Skrivet av Bolleh:

Steam.

Ibland räcker ett ord för att förklara hur det ligger till

Medlem

Innefattar detta även Facebookspel och andra typer av cowclickers?

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Sålda ex är fortfarande mycket starkare på konsolfronten.

När du exkluderar digital försäljning, ja.

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Lite tolkningsfrågor som hänger i luften gällande det här ämnet. Sålda ex är fortfarande mycket starkare på konsolfronten.

Ska man titta på F2P-modellen så får mobiler och surfplattor både PC + Konsol-marknaden att se blek ut.

som vanligt någon konsolfanboy som ska hävda sig.

Medlem

Sanning med modifikation...
En speltitel säljer oftast bättre till konsol.
PC har fler spel än konsol, ja spel som inte inte finns till konsol klart som fan det resulterar i större "total" omsättning.

Medlem

Inte förvånad alls

Medlem
Skrivet av riflE:
Skrivet av Chiefen:

Lite tolkningsfrågor som hänger i luften gällande det här ämnet. Sålda ex är fortfarande mycket starkare på konsolfronten.

Ska man titta på F2P-modellen så får mobiler och surfplattor både PC + Konsol-marknaden att se blek ut.

som vanligt någon konsolfanboy som ska hävda sig.

Jag förstår dig inte. Enligt din logik så borde jag vara en mobiltelefonsfanboy? Eller är ditt mål bara att såra mina känslor genom att använda en klassisk ärekränkningsterm?

Jag spelar nästan bara på PC för övrigt. Det är roligare om du vill bidra till själva konversationen och ämnet i fråga.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Innefattar detta även Facebookspel och andra typer av cowclickers?

Hearthstone är ju en cowclicker.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av riflE:
Skrivet av Chiefen:

Lite tolkningsfrågor som hänger i luften gällande det här ämnet. Sålda ex är fortfarande mycket starkare på konsolfronten.

Ska man titta på F2P-modellen så får mobiler och surfplattor både PC + Konsol-marknaden att se blek ut.

som vanligt någon konsolfanboy som ska hävda sig.

Förutom att Bennii har rätt.

Många spel som släpps till samtliga system säljer bättre på konsol med några få undantag som BF3.

Därför som Bennii skriver har PC en mycket större marknad och därför omsätter en större mängd pengar, men nyheten är skriven med lite flamebait och ser att du som är Pcfanboyultradeluxe nappade på en gång utan att tänka till först.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av unavailable:
Skrivet av Chiefen:

Sålda ex är fortfarande mycket starkare på konsolfronten.

När du exkluderar digital försäljning, ja.

Jag vet att Steam inte visar sina försäljningssiffror offentligt.

Men i slutändan köper de sina digitala ex av spelförlag, företag som kontinuerligt hoppar över PC som säljplattform. Dessa företag drivs av människor som bara är intresserade av vinst, inte av kreativitet eller stolthet.

Det är ju den största indikationen på att de ekonomiska rapporterna vi ser kring sålda ex fortfarande stämmer. Samt att konsolerna fortfarande kränger flest sålda antal spel (när man exkluderar F2P-liknande försäljning alltså).

Dock växer ju PC-marknaden hela tiden, så vi ser nog snart att denna trend jämnar ut sig.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ztreek:

Innefattar detta även Facebookspel och andra typer av cowclickers?

Hearthstone är ju en cowclicker.

Nej. Hearthstone har utmaning. Det har inte Farmville.

Medlem

Härliga nyheter, hoppas utvecklare inser att pc inte är ett dött medium så vi får lite mer finputsade pc versioner!!!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Spel säljer bättre till pc? Bör väll vara Mikrotransaktioner säljer bättre till PC än konsol..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

But muh piracy...

Medlem

Spelar endast spel på PC. Har alltid gjort och kommer altid att göra... Äger ingen konsol förutom en NES då.

Medlem

Tror fan det när PC spel kostar en 50-lapp på steam eller som max 349kr i butik.
Vi konsolnördar får snällt nöja oss med 629kr för en DIGITAL kopia och runt 699kr i butik.

Har sagt det otaliga gånger sedan förra generationen, man kan för fan inte ha samma pris på en digital kopia som på en retail kopia. Jag hyllar steam var och varannan dag för deras briljans kring digitala kopior och dess priser.
Sony och MS kan skita ned sig.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Köpte Baldurs gate till min note3 här om dagen,spelet kom runt 1998 till pc, 6 skivor men med min ynkla 3 gigs disk så kunde jag inte installera spelet till pc..utan behövde byta skiva varje gång man gick in på en annan karta......nu e jag lycklig jag har ett fantastiskt pc spel i min telefon ) för..75 spänn!

Medlem

Om ni vill se mer av ägaren av den där datorsetupen så streamar han på:

http://www.twitch.tv/preparedwow

Medlem

Konsollfreaksen försöker finna någon slags logik i detta. Fantastiskt. När ska ni lägre stående varelser inse att PC krossar konsoller på alla plan. Hade xbox360. Fy fan vilken cashwaister. Betala för online spel? Kan inte ens youtuba utan att pröjsa extra. Sen sitter ni och gnäller att det blir billigare. Släng fram en räknare och börja räkna. Vad är det ms tar för varje xbox spel? 150kr? Ända anledningen att konsoll överlever är att folk gillar att bli lurade, om och om igen

KoP
Medlem

Enbart WoW genererar väl hälften av dom där 165 miljarderna till pc-spel branschen så det är väl inte så värst imponerande?

OBS! Ironi.

KoP
Medlem
Skrivet av Zebo998:

Köpte Baldurs gate till min note3 här om dagen,spelet kom runt 1998 till pc, 6 skivor men med min ynkla 3 gigs disk så kunde jag inte installera spelet till pc..utan behövde byta skiva varje gång man gick in på en annan karta......nu e jag lycklig jag har ett fantastiskt pc spel i min telefon ) för..75 spänn!

Pfff.. jag spelade The adventures of Willy Beamish på Amigan utan hdd.

14 st. (eller var det 12?) 3.5 disketter att jonglera in å ut ur diskdriven.

Ja se ni har det bra ni unga! *viftar med käppen*

Ok, nog med skoj. Jo visst är det fantastiskt att man idag på en pyttetelefon kan lira spelen man spelade förr. Hade någon kommit fram till en då man satt och spelade Simon the sorcerer och sagt: "-Hörru, det där spelet kommer du kunna lira på en maskin stor som en chokladkaka om några år", hade man ju bara garvat.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Tror fan det när PC spel kostar en 50-lapp på steam eller som max 349kr i butik.
Vi konsolnördar får snällt nöja oss med 629kr för en DIGITAL kopia och runt 699kr i butik.

Har sagt det otaliga gånger sedan förra generationen, man kan för fan inte ha samma pris på en digital kopia som på en retail kopia. Jag hyllar steam var och varannan dag för deras briljans kring digitala kopior och dess priser.
Sony och MS kan skita ned sig.

Fast Steam är inte billigare.
Att digitala exemplar är dyrare har att göra med konkurrens-situationen har jag hört.

Steam må vara billigt när de påvisar sina reor, men övriga 48 veckor är det dyrt som satan.
Har aldrig köpt ett spel för fullpris på Steam. Finns ingen anledning annat än att man är otålig antar jag och orkar inte vänta på prisfall.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

12
Skriv svar