Diskussion: vad betyder grafik för dig?

Medlem

Bra eller dålig grafik sänker eller höjer upplevelsen helt enkelt för min del, likt alla andra delar.
Med bra grafik menar jag på estetiskt tilltalande i detta fall, något som är högst subjektivt.

Till exempel föredrar jag hur zerg representerades i staracraft mot hur dom representeras i stracraft 2, något som jag stör mig på så mycket att det drar ner hela upplevelsen för mig.

Sedan att folk tar minecraft som exempel för gameplay > grafik finner jag jävligt konstigt. Minecraft om något spel saknar ju nästan allt som heter spelmekanik, mål och utmaning. Visst fan kan man ha kul med det, men det är ju skapar glädjen om något som gör det intressant.
Skulle våga gå så långt att påstå att minecraft knappt är ett spel.

Medlem

framförallt, skulle jag säga att grafiken (både den tekniska och den grafiska designen) är en del av gameplay. de val som görs och utförandet får direkt påverkan på spelmekaniken, bland annat beroende på hur lätt synliga objekt görs

Medlem

spelmekanik är A och O, när jag sugs in i ett spel "ser" jag inte längre grafiken. Det blir väl lika suddigt som när jag erinrar mig ett minne oavsett hur snyggt det är, hamnar i "flow". När bf3 kom var det väldigt snyggt och genomarbetat, samma sak meeen smådetaljerna lade jag märke till då och då märkte jag trots detta vilket var trevligt

Inaktiv

Grafik kommer näst sist precis före ljud på min lista. Dagens så kallade AAA titlar är prioriterade precis tvärt om och det är därför man får hålla sig till spel som Dwarf Fortress, Dungeon Crawl Stone soup, Unreal World, Eschalon Book I-III, Avernum, Wargame: Red dragon, Demon souls och Planet Side 2. Det positiva är att det har blivit förbannat billigt att föda sitt spelintresse idag jämfört med för 10-15 år sedan.
Missförstå mig inte, grafik är ALLTID trevligt, men kan ALDRIG ersätta gameplay. AAA grafik? JA tack! men INTE på bekostnad av precis allt annat ett spel ska innehålla. Vill jag ha bara snygg grafik så kan jag sätta på Avatar eller någon juste animerad film och slippa bli idiotförklarad gång på gång på gång av den otroligt fördummade gameplayen i dagens stortitlar.

Medlem

Ett bra spel är ett bra spel oavsett grafik som folk redan nämnt men har tröttnat överlag på singeplayer-spel så har svårt att fortsätta om jag inte får en bra upplevelse rent visuellt. Har dock inte samma krav på multiplayer-spel.

Så för mig är grafik ändå ganska viktigt då det förbättrar inlevelsen något enormt och jag tänker ofta på hur många helt okej/bra spel hade kunnat bli mycket bättre med bra grafik.

Får hoppas det blir lite ändring på det nu när next-gen konsolerna har kommit.

Medlem

Bra grafik ≠ realistiskt

Medlem

Jag är 40 år och har växt upp med spel, grafiken är mycket för mig men spelkontrol, story, mycket innehåll i multiplayer etc har minst lika stor betydelse.
Vad jag dock hatar (och det handlar om grafik) är när jag köper en konsol för 4000 spänn och ska behöva välja att spela spel med 80-tals retro look... vad fan är det? Om man släpper en next gen konsol och sprutar ut massor av 2D spel med pixlig grafik... vad är då meningen med att köpa en next gen konsol? DÅ vill jag HA bra grafik.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Först och främst vill jag tacka FZ redaktionen för att ni tog upp frågan i en större diskussion. Blev både glad och överraskad när jag såg den!

Väldigt roligt att se så många skriva genomtänkta och bra kommentarer! Självklart så finns det inget rätt eller fel i denna fråga då det är något som är helt personligt.

Målet var att starta en djupare diskussion då jag känt att ämnet på senaste tiden fått en något negativ och stereotyp klang.

Åter igen tack FZ redaktionen och tack alla sköna människor som vistas här på FZ!

Medlem
Skrivet av KoP:

Snygg grafik kan aldrig rädda ett kasst spel. Enough said. Så hellre ett stadigt gameplay än en massa lull-lull.

Och dom som säger att bra grafik/ljud hjälper dem att leva sig in i spelet, sant, jovisst.

Men fan vad vi som spelat sen 4-bits (jaja Atari 2600 var inte 4-bit men det såg fan ut som det) eran måste ha haft en bra fantasi på den tiden för att leva oss in i spelens världar.

Haha, jojo, men som svältfödd så såg coh jämförde man altid det "nya" med det man hade och bara: "Åååååååååh! 16-bitar, ååååh, ser nästan ut som arkad!!"

Så lätt att sitta och säga idag att det var så otroligt förr, och att gameplay var överlägset mot idag (Jo, Donkey Kong, vilket djuuuuup!), men det verkar som man lätt glömmer att utbudet var helt annorlunda back in the days.
Det släpps väl procentuellt ungefär lika mycket skräp idag som för 20 år sedan, oavsett utseende. Hade grafiken varit allt för en upplevelse hade vi antagligen inte haft böcker, men ifall man gör ett spel där man försöker få det allt se så realistiskt ut som möjligt så blir det svårt att inte misslyckas när grafiken inte lever upp till vad tekniken har att erbjuda för dagen.

Medlem

Vill man spela gamla klassiker och samtidigt inte bryr sig om vare sig djup eller grafik... jamen då är det bara att damma av sin nintendo 8-bitar eller ps one.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Säga vad man vill om grafik men grafik är inte endast antalet pixlar på texturerna eller hur solen blänker i lacken på en bil. Grafik är helheten av allt sammantaget och man ska inte underskatta vad "bra" grafik gör för att få dig som spelare att leva dig in i en berättelse. Att säga att grafik är direkt underordnat gameplay tycker jag inte man kan säga generellt.

Med bra grafik menar jag grafik som är anpassad till ändamålet. Spel som mario kanske inte är så tekniskt avancerade, men de har säkert en perfekt avvägd grafik för ändamålet.

Ett faktum är att gameplay och grafik ofta går hand i hand. Något som du märker om du exempelvis skapar en bana till ett spel men alla texturer är vita och alla objekt är kuber. Gameplayet kanske är väldigt likt det i det slutgiltiga spelet men du kommer få som feedback att det inte känns helt "rätt" att något inte stämmer. Spelarna vet inte vart de ska gå, hur de ska orientera sig i världen och det kan vara små saker som stör men ändå väldigt svårt att se bortom det som känns fel.

Och detta för att grafik när den görs på rätt sätt används för att förstärka speldesignerns vision om hur spelet ska spelas.

Jag tror att många som spelar spel kraftigt underskattar mängden tankearbete som finns i varenda scen i ett spel. Det är inte mycket som händer av en slump, varenda sten och varenda pinne är placerad där de är av en person som haft en vision eller tanke om hur det kommer att spela. Om det är lyckat däremot beror på massor av faktorer.

Det finns ingen direkt vits i att rangordna delarna av ett spel förutom att analysera vad som gått fel, det är helheten som i slutänden har betydelse.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Grafik är ingenting. Baldurs Gate 2 är fortfarande än idag, världens bästa spel.

Å ena sidan håller jag med, å andra sidan så var de handritade bakgrunderna en stor del av det som satte stämningen i spelet... BG2 i Arcanum-grafik hade inte varit samma spel, eller lika bra, i min mening.

Inaktiv

HAR ALDRIG KÖPT ETT SPEL FÖR GRAFIKENS SKULL:O

Medlem
Skrivet av Martyrerna:

HAR ALDRIG KÖPT ETT SPEL FÖR GRAFIKENS SKULL:O

Bra statement. Slogan för t-shirt?

123
Skriv svar