Några frågor till en uppsats

Medlem
Några frågor till en uppsats

Hej!

Jag håller på att skriva en uppsats om nätet och datorspel, så jag skulle vilja ställe några frågor och skulle uppskatta om du orkar ta några minuter att svara på dem.

Frivilligt om ni vill skriva in ålder och gissa på tiden ni har använt datorn för att surfa och spela på.

1. Varför har man inte möjlighet att göra vad man vill online och vilka bestämmer detta?
2. Varför tror du att det kan vara svårt att ta sig in och förstå allt som händer online?
(Såg jag va dålig på formulera mig. Vad jag tänkte på i första hand med 2:a frågan var att det t.ex. uppkommer vissa normer (http://sv.wikipedia.org/wiki/Social_norm) på nätet där det kan vara svårt att första vad som sägs eller görs för en utomstående.)
3. Vilka för- och nackdelar finns det med att människor har möjlighet att vara helt anonyma?
4. Varför tror du att företag som Google försöker göra så att man ska använda sitt riktiga namn (ex. youtubes kommentarfält)?
5. Hur tycker du media återspeglar nätet och datorspelandet? Har det blivit bättre nu mot förr?
6. Hur tror du att andra människor och media påverkar din användning av nätet och datorspel?

Självklart kan du PM:a mig om det önskas att vara helt anonym.

Ni får gärna starta en diskussion kring temat av frågorna så länge ni håller er on-topic och har svarat på frågorna, så det inte bara blir 1-2 st som väljer att svara och resten blir en diskussion kring någon enstaka fråga eller svar.

Feedback tar jag gärna genom PM.

Medlem

1. Allt behöver väl egentligen regler även online! Särkilt nu när det blir mer och mer digital brottslighet. Vilka som bestämmer eller ska bestämma är en svår fråga. Men det borde väl i en utopi vara folk utan tanke på egen vinning och för "samhällets" bästa. (Detta gäller ju alla styrande instanser egentligen)

2. Det finns en gräns på hur mycket man kan ta åt sig helt enkelt.

3. Fördelen är att folk kan uttrycka sig fritt utan risk för från repissalier från t.ex en hårt styrd diktatur. Nackdelen är när folk använder anonymiteten för att såra, kränka eller hota folk.

4. Min gissning är ett försök att ge "nättrollen" ett "ansikte". Det är svårare att säga vad du vill åt nån om du står ansikte mot ansikte så att säga.

5. Media återspegling av datorspelande är något blandat. Negativa är väl när media pekar ut att en mass-mördare blivit mördare på grund av att han spelar våldsamma spel vilket är direkt missvissande och felaktig då det skulle peka ut alla som spelar våldsamma spel som potentiella mass-mördare. Nätet återspelgas väl som en farlig plats med lurendrejare runt varje hörn, vilket inte är fel man ska vara uppmärksam när man surfar runt på nätet.

6. Personligen har jag som regel att internet och spel ALDRIG ska gå förre vad som händer i det riktiga livet.

Medlem

1. Varför har man inte möjlighet att göra vad man vill online och vilka bestämmer detta?
Man kan väl ändå göra "allt man vill" men vissa saker är olagligt. Beror ju på vad det handlar om. Om det är piratkopering vi talar om så är det i mångt och mycket de stora företagen med pengarna som dragit fram utvecklingen dit den är. Inget jag ser som något negativt dock.

2. Varför tror du att det kan vara svårt att ta sig in och förstå allt som händer online?
Menar du (exempelvis) för äldre som inte förstår olika saker på internet? Jag tror allt handlar om intresse för teknik. Om man vill och har pengarna så kan man skaffa sig kunskapen om hur allt fungerar online. Både allt från det teknikska och hur människor fungerar online.

3. Vilka för- och nackdelar finns det med att människor har möjlighet att vara helt anonyma?
Nackdelen är mobbningen, kränkningar och liknande fall. Om man bara tänker på det så skulle det kännas enkelt att ta bort anonymiteten. Men man ska inte glömma bort att internet står för något nytt som egentligen ingen annan haft förut. Friheten och möjligheten till ett friare liv i länder där friheten är låg.

4. Varför tror du att företag som Google försöker göra så att man ska använda sitt riktiga namn (ex. youtubes kommentarfält)?
En anledning kan vara just kränkningar. Men den största anledningen tror jag handlar om att YouTube vill konkurrera med Facebook och andra sociala medier. Den största marknaden finns inte att hämta på anonyma forum, det finns på sociala medier som Facebook. Jag skulle gissat på att Lunarstorm inte skulle ha dött lika snabbt om även de kört med riktiga namn. Om man har det fäster sig människorna lite mer.

5. Hur tycker du media återspeglar nätet och datorspelandet? Har det blivit bättre nu mot förr?
Spelande har blivit normalt. Det stora hela är bättre. Dock ogillar jag utveckligen mot allt för simpla spel. Visst ska man kunna dra en runda Candy Crush Saga om man så vill men det känns ändå som att folk är ute för att bara få en snabb kick. Tror jag är skadligt i längden. Likt Facebooklikes. Man får en snabb kick när man får likes, detta fortsätter och därefter behöver man mer och mer likes för att få samma kick.

6. Hur tror du att andra människor och media påverkar din användning av nätet och datorspel?
Nu är detta inte svaret du letar efter, förmodligen. Men Media gör att jag söker mig till hemsidor jag aldrig skulle gjort annars. Vad sägs som Lexbase. Människor gör att internet blir intressant.

Medlem

Bra svar! Tycker ni har svarat bra på frågorna men ser jag var lite dålig på formulera fråga 2.

Vad jag tänkte på i första hand med 2:a frågan var att det t.ex. uppkommer vissa normer (http://sv.wikipedia.org/wiki/Social_norm) på nätet där det kan vara svårt att första vad som sägs eller görs för en utomstående.

Medlem

1. utan regler finns det inget som är rätt eller fel. vilka som ska stifta lagar lär ju vara dom som driver sidan/spelet och se till att dom upprätthålls.

2. Är väl mer om vilja att lära sig

3. fördelar uttrycka sig fritt. nackdelar kränkning

4. förhindra nät mobbning och kräkningar

5. det har blivit bättre men det finns alltid dom som kommer se ner på det och anse att det är fel.

6. påverkar mig en hel del vad för sidor man kollar in och vad man spelar är det mer kompis kretsen

Medlem

1. Varför har man inte möjlighet att göra vad man vill online och vilka bestämmer detta?

Jag tror att du alltid har möjligheten att göra/vara vad du vill online. Vissa online-kulturer har dock redan ett gemensamt "ingrott" sätt att hantera och reagera på olika händelser inom communityn.

Vi människor är sociala och anpassningsbara, så snarare än "att man inte har möjligheten att göra/vara vad du vill online" så tror jag snarare att vi gör ett undermedvetet val att "ta seden dit man kommer".

Du blir en del kulturen, och det är precis vad man vill. Att höra hemma. Lägger man ner mycket tid på spel och den online-communityn som existerar runt om, så är det bara naturligt att anamma jargongen.

Självklart finns det även människor som INTE ställer sig innanför ramarna. Följden av detta kan bli att communityn anser dessa individer som excentriska eller till och med "ovärd att spela deras spel” Man blir utstött och bespottad helt enkelt.

2. Varför tror du att det kan vara svårt att ta sig in och förstå allt som händer online?

(Såg jag va dålig på formulera mig. Vad jag tänkte på i första hand med 2:a frågan var att det t.ex. uppkommer vissa normer (http://sv.wikipedia.org/wiki/Social_norm) på nätet där det kan vara svårt att första vad som sägs eller görs för en utomstående.)

Precis som det kan vara hur självklart som helst att befinna sig i och förstå ditt spels kultur, så kan det likaväl vara en oattraktiv miljö som inte alls intresserar dig. Du älskar spelet, men förstår dig inte på och uppskattar inte communityn. Det hela blir ett ”inside joke” som du inte fattar, och då kan dina försök att förstå detta ”inside joke” utan att ses som en noob och outsider, falla platt.

3. Vilka för- och nackdelar finns det med att människor har möjlighet att vara helt anonyma?

Fördelen med att identifiera dig på nätet handlar förstås om att rensa bort näthat, och det är ett effektivt sätt att hantera problemet. Vissa uppskattar också möjligheten att representera sig själva. Alltså att man inte bara är ett ”screen name”, det är DU.

Medan i ett anonymt forum så frodas mångfalden av tankar och idéer. Människor är mer ärliga och det är lättare att uttrycka sig. Jag vill argumentera att anonymitet är viktigt och integritet förloras där den inte utövas.

4. Varför tror du att företag som Google försöker göra så att man ska använda sitt riktiga namn (ex. youtubes kommentarfält)?

Dom vill kontrollera sin användarbas och rensa bort näthat.

5. Hur tycker du media återspeglar nätet och datorspelandet? Har det blivit bättre nu mot förr?

Media har alltid INTE förstått sig på nätet och datorspel. KAN bero på att media i många år har presenterats av människor som inte spelar själva och förstår inte vad det är.

Självklart kan du inte skylla brott och mord på datorspel. Vissa människor är aggressiva och instabila, det är helt ointressant att påstå att det är just ett datorspel som triggar igång en killing spree. Du kan göra det argumentet med ALLT! ”TV/Radio/Bibeln/Omgivningen/serietidningen gjorde detta, FÖRBJUD DET!

Jag tycker dock att det blir bättre och bättre, yngre människor är på väg upp i medians hierarki, yngre människor som kanske har växt upp med datorspel och förstår sig på vad det är och handlar om.

6. Hur tror du att andra människor och media påverkar din användning av nätet och datorspel?

Andra människor kan påverka mig i den mån att jag har möjlighet att umgås med vänner via datorspel och nätet. Jag kan sugas med i spelupplevelser som jag omöjligt skulle ha åtnjutit ensam.

Media KAN påverka när det kommer till recensioner och betygsättning av spel... antar jag ?

Medlem

Tack för svaren. Slut på tid nu så frågorna är stängda.

1
Skriv svar