Ska jag välja Win 7 eller Win 8?

Medlem
Ska jag välja Win 7 eller Win 8?

Jag står i begrepp att inhandla en ny dator de kommande dagarna. Jag får då också möjligheten att välja operativsystem men vet inte vilket jag ska välja. Så jag tänkte att ni, mina vänner, kan resonera och ge era synpunkter. Först ska vi ha lite bakgrundsinfo dock.

Datorn kommer att ligga i den övre prisklassen, cirka 25,000 sek och kommer främst att nyttjas för spel samt mjukvara så som Photoshop exempelvis. Jag använder Windows 7, som jag trivs bra med och som aldrig har gett mig något strul. Men allt varar ju inte för evigt och nu när Win 8 har varit ute ett tag känner kanske att det kan vara lämpligt att byta. Men det finns vissa orosmoln.

Jag har liten erfarenhet av åttan, bara när jag använt andra människors datorer har jag fått känna på det nya OS:et och då har jag inte kunnat låta bli att störa mig ordentligt på t ex avsaknad av startmeny, Metro-gränssnittet samt att det är så osmidigt att stänga ner "appar" som startas därifrån. Så ni kan väl vara snälla och lista vad som ni känner är bättre än sjuan och varför man ens ska byta och vad som är riktigt störande.

Att det tar 15 sekunder kortare att starta upp behöver ni dock inte ta upp, för det intresserar mig inte. Jag stänger aldrig av eller startar aldrig om datorn om det inte gäller uppdateringar.

Är det sant att man t ex inte bara kan markera en genväg på skrivbordet och släppa den i taskbaren för att det ska fastna där utan man måste välja program en och en i metro-snittet?

En del av anledningen till det eventuella bytet är att jag måste betala en tusenlapp extra för sjuan medans åttan medföljer utan kostnad.


signatur

Burn in the light.

Medlem

personligen så skulle jag gå med win 7. MS kommer släppa en uppdatering till win 8 i slutet av året som kommer återställa så att du har en riktig Start knapp tillsammans med menyerna som man är van vid. så frågan är om du kan stå ut med win 8 nuvarande skal tills patchen kommer.

Medlem

Jag störde mig otroligt mycket på gränssnittet i W8, och gör det fortarande, dock har jag märkt att min dator startar upp snabbare i W8 än vad den gjorde i W7. Ser fram mot en patch som gör det här skalet dugligt..

Medlem

Grejar dagligen med både Windows 7 och 8. Personligen tycker jag att Windows 7 fortfarande är mycket bättre än Windows 8, men i slutändan är det en smaksak. Kommer KANSKE gå över till Windows 8 när dom patchat in en vettig startmeny, men i dagsläget tycker jag att Windows 7 är enklare att jobba med. Så mina 5 cent är:

Windows 7!


signatur

M'kay?

Medlem

Jag har kört med win8 både hemma och på jobbet sedan det kom ut och är helnöjd. Snabbare och stabilare än sjuan och Metro har jag aldrig haft ett problem med. Vanesak antart jag, plus hur öppen man är för att ta till sig det nya. Det är ju inte osmidigare på något sätt, bara att det är lite annorlunda tänk. Allt finns ju minst lika få klick bort. Sedan lade 8.1 till en del nya inställnigar som gör det mer likt som det var förut, som t ex boot till skrivbordet istället för till Metro med mera för att få "sjuorna" att känna sig mer som hemma.

Osmidigt att stänga appar vet jag inte, det är ju bara alt + F4 och för en hyffsat van användare är väl inte det så mycket krångligare än att föra pekaren upp i högra hörnet och klicka(?)

Dra genvägar från skrivbordet ned i taskbar kan man, även "pinna" dom från Metro.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

W8 är lättare och snabbare än W7 så om du ska klocka datorn och gå ut så mycket som möjligt är det en fördel.
Jag skulle aldrig betala 1k extra för att byta ner till W7.

Använder varken metro eller appar då jag hatar båda. Går direkt till skrivbordet och har alla program jag använder i taskbar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Körde länge på windows 7 och kände aldrig behovet att uppgradera eftersom nyheterna inte verkade vara så bra för mitt datoranvändande. Sedan fick jag en kod till windows 8 via högskolan och testade det då. Grymt snabbt och trevligt os. Dock är gränssnittet kanske inte perfekt just nu. Men jag löser det genom att använda stardocks start8 http://www.stardock.com/products/start8/ och då behövs inte metro längre. Efter att ha använt windows 8 ett tag nu så känns det ganska dumt att gå tillbaka eftersom w8 är såpass mycket snabbare i mitt tycke.

Medlem

Utan tvekan Windows 8. De har verkligen optimerat systemet sen Windows 7 och det fungerar ypperligt. Jag kör det på tre datorer och har aldrig känt att jag velat gå tillbaka till Windows 7. Håller med karun om att Start8 också är ett väldigt bra val för att få en väl fungerande startmeny (och när priset är $5 så kan man egentligen inte klaga på kostnaden heller).

/ LordDaimos

Medlem

utan tvekan windows 8. fattar inte folks problem med startmenyn m.m
Windows 8 är så mycket mer optimerat till allt.
att välja windows 7 är bara onödigt då du för modligen kommer installera windows 8 inom en snar framtid.
kört windows 8 sen beta release och är sjukt nöjd

Medlem
Skrivet av lachballah:

utan tvekan windows 8. fattar inte folks problem med startmenyn m.m
Windows 8 är så mycket mer optimerat till allt.
att välja windows 7 är bara onödigt då du för modligen kommer installera windows 8 inom en snar framtid.
kört windows 8 sen beta release och är sjukt nöjd

Kan bara hålla med dig på allt.

Medlem

Tack för svaren, Windows 8 var mer populärt än vad jag trodde. Är det någon som vet om mina diskar i nuvarande datorn (som har NTFS) kan flyttas över till den nya datorn utan att behöva formatera? Jag såg någonstans att de använder ett nytt filsystem men det vore skönt att slippa sitta och kopiera över 4 TB data.

Att jag har problem med startmenyn är väl lätt att förstå, den erbjuder smidighet helt enkelt. Tycker det är helt orimligt att man ska behöva alt+f4 sig ur en app. Dessutom tycker jag att Pyttemjuks förklaring är rätt kass: "Du behöver inte stänga ner programmet, det kan ligga i bakgrunden och köra för det tar inte upp så mycket resurser ändå."

Läste även att de tagit bort "Globalt sök", hur fungerar det nu? Nätverksstatus ska även den vara borta (varför, kan man fråga sig).


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Tack för svaren, Windows 8 var mer populärt än vad jag trodde. Är det någon som vet om mina diskar i nuvarande datorn (som har NTFS) kan flyttas över till den nya datorn utan att behöva formatera? Jag såg någonstans att de använder ett nytt filsystem men det vore skönt att slippa sitta och kopiera över 4 TB data.

Att jag har problem med startmenyn är väl lätt att förstå, den erbjuder smidighet helt enkelt. Tycker det är helt orimligt att man ska behöva alt+f4 sig ur en app. Dessutom tycker jag att Pyttemjuks förklaring är rätt kass: "Du behöver inte stänga ner programmet, det kan ligga i bakgrunden och köra för det tar inte upp så mycket resurser ändå."

Läste även att de tagit bort "Globalt sök", hur fungerar det nu? Nätverksstatus ska även den vara borta (varför, kan man fråga sig).

Den har inget specifik sök funktion för allt utan söker igenom allt. Sen finns visst nätverksstatus kvar. Win8 funkar fint med fat32 och ntsf diskar.

Flakmonkey

Kör Windows 8.1 på arbetsdatorn och det fungerar hur bra som helst. Det är vissa saker som är irriterande som att standardprogrammet för bildhantering lägger upp allt i helskärm och det här med att man får ALT-f4, men i stort är jag mycket nöjd. Rappt som tusan och startmenyn saknar jag inte alls. Är ju bara att trycka på tangentbordets "windows-tangent" och skriva det du vill åt. Går ju betydligt fortare än att klicka i en meny iaf. Det är för övrigt enda gången jag ser Metro, använder det inte alls som någon form av alternativ start-meny.

Har det fungerar som gaming-OS har jag däremot ingen koll på alls.

Medlem
Skrivet av redruM:

Tack för svaren, Windows 8 var mer populärt än vad jag trodde. Är det någon som vet om mina diskar i nuvarande datorn (som har NTFS) kan flyttas över till den nya datorn utan att behöva formatera? Jag såg någonstans att de använder ett nytt filsystem men det vore skönt att slippa sitta och kopiera över 4 TB data.

Att jag har problem med startmenyn är väl lätt att förstå, den erbjuder smidighet helt enkelt. Tycker det är helt orimligt att man ska behöva alt+f4 sig ur en app. Dessutom tycker jag att Pyttemjuks förklaring är rätt kass: "Du behöver inte stänga ner programmet, det kan ligga i bakgrunden och köra för det tar inte upp så mycket resurser ändå."

Läste även att de tagit bort "Globalt sök", hur fungerar det nu? Nätverksstatus ska även den vara borta (varför, kan man fråga sig).

Det är fortfarande NTFS som används. De pratade en del om ReFS inför Windows 8 men sen blev det mer inriktat mot serversidan (och jag vet ärligt talat inte om det kommit där heller). Oavsett så får de svårt att droppa NTFS-stödet, de stödjer ju fortfarande FAT32 (och kanske FAT till och med) så det är inget att oroa sig för

/ LordDaimos

Medlem

Jag köpte ny speldator i November och stod inför samma val som du. Valde till slut att gå med Windows 8 och det har jag inte ångrat. Se bara till att uppgradera till 8.1 för det åtgärdar det flesta UI-missarna.

Personligen använder jag Windows 8 på samma sätt som jag använder Windows 7. Vill jag komma åt ett program trycker jag bara på start-knappen på tangentbordet och börja skriva. Exakt som det fungerar i Windows 7 bara det att sökresultaten visas på högersidan av skärmen istället för nere till vänster. Jag har sagt till datorn att gå direkt till Skrivbordet vid start och jag har även tagit bort alla appar från tidigare "Metro"-gränssnittet. Så för mig funkar det precis lika smidigt som Windows 7, med undantaget att jag får tillgång till alla tekniska nyheter så som bättre hantering av SSD, DirectX 11.1, ny modern aktivitetshanterare, mm!

Jag har dock två tips jag vill ge dig, nämligen att när Windows 8 installeras är att välja lokalt konto så slipper du live-skiten. Om du inte kan välja lokalt konto, koppla ur nätverkskabeln och gå tillbaks ett steg i guiden (och därefter framåt igen). Det andra tipset är att ställa in så att alla bilder, ljudfiler, dokument (och liknande) öppnas med desktop-versionerna av exempelvis media player och fotovisaren, så slipper du att skrivbordet stängs ner och en separat app öppnas enbart för det syftet. Gör detta så kommer du knappt märka någon skillnad på användningen av Windows 7 kontra Windows 8.

Medlem

Windows 8 (8.1) + Start8 = Windows 7 fast snabbare.

Medlem

Anser inte att det finns någon anledning att välja Windows 7 idag.
Om du helt absolut måste ha en vanlig startmeny så finns ju ett helt gäng alternativ.
Annars så kommer förmodligen 8.1 Update 2 / 8.2 komma senare i år, då återinförs startmenyn igen.

Medlem

Kört w8 i ca 4 månader, har inga som helst problem med det.
Installerade en startmeny *finns flera olika, använder pokki själv* det första jag gjorde och avaktiverade metro och satt vanliga program som standard istället för metro skiten, för tex filmer, bilder osv.

I övrigt skulle jag säga att det bara är positiva skillnader från w7, inte haft några kompatibilitets problem heller.

Medlem
Skrivet av redruM:

Jag har liten erfarenhet av åttan, bara när jag använt andra människors datorer har jag fått känna på det nya OS:et och då har jag inte kunnat låta bli att störa mig ordentligt på t ex avsaknad av startmeny, Metro-gränssnittet samt att det är så osmidigt att stänga ner "appar" som startas därifrån. Så ni kan väl vara snälla och lista vad som ni känner är bättre än sjuan och varför man ens ska byta och vad som är riktigt störande.

Jag har svårt att förstå all skit folk kastar på Metro/ModernUI, det är inte så att man sitter och jobbar 8 timmar om dagen i det interfacet, kanske de som är så måna om att ha Start-menyn kvar använder start-menyn så pass mycket? Vad vet jag.
Med några snabba klick så har man anpassat och organiserat ModernUI med genvägar till de program man använder mer frekvent, jag gillar att ha mitt skrivbord rätt rent från tjafs, så program som jag använder mig av mest frekvent har jag "kastat" ner i taskbaren (Firefox, Mumble osv.) Jag upplever att ModernUI är mer anpassningsbart och lättare att navigera i än startmenyn. Och för att starta program som jag inte använder mig så ofta av startar jag genom sökfunktionen som jag tycker fungerar ypperligt och anpassar sig efter dina senaste sökningar.
Om man nu inte pallar med att starta sina program på det "nya" sättet så finns det ju tredjeparts-program som löser det problemet.

I en patch till Win8.1 så finns nu möjligheten att minimera eller stänga appar genom att klicka på respektive knapp i det övre högra hörnet (precis som vilket desktop-program som helst), Alt+F4 är med den uppdatering ett minne blott.

Med det sagt så skulle jag lägga min tusenlapp på något annat


signatur

no remorse

Medlem

Jag förstår inte varför man skulle använda Windows 7. Jag har använt Windows 8 sedan i höstas och har knappt ens behövt använda Metro-UI:n. Tanka valfritt skal i stil med Start8 eller Classic Shell så får du det fina med Windows 8 utan att behöva använda den i mitt tycke dryga UI:n.

Medlem

Win8, att du ens behöver fråga.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Win8, att du ens behöver fråga.

Klart han ska fråga vad alla vi andra tycker om han är osäker :S

W8, mer stabilt på många sätt och vis. Kolla jämförelser på nätet mellan OS:en som operativsystem. Lycka till med nya datorn


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar