Medlem
massmedia

Hej, har en skoluppgift som handlar om massmedia, så tänkte höra är det nån som kan ge några exempel på hur man påverkas av massmedia?

phi
Medlem

Det är väl knappast någon hemlighet att massmedia är ett effektivt verktyg för att manipulera och indoktrinera den stora massan.

Medlem

Ok, tack för svaret!

Inaktiv

Tror inte att du ska lita till 100% på ovanstående kommentar, folk som tror att massmedia endast är till för att ljuga och förtala har inte riktigt fattat läget. Att ens ställa frågan som du gör på detta forum lär tyvärr leda till svar liknande ovanstående.

Chanser är nämligen att du får ett väldigt opartiskt svar, något i stil med "all _etablerad_ media i Sverige ljuger, lite inte alls på dom, lita på all media som inte är etablerad, ifrågasätt inget"

Medlem

Ok, då får vi väl se hur allt går då...

phi
Medlem
Skrivet av Aresz:

Tror inte att du ska lita till 100% på ovanstående kommentar, folk som tror att massmedia endast är till för att ljuga och förtala har inte riktigt fattat läget. Att ens ställa frågan som du gör på detta forum lär tyvärr leda till svar liknande ovanstående.

Chanser är nämligen att du får ett väldigt opartiskt svar, något i stil med "all _etablerad_ media i Sverige ljuger, lite inte alls på dom, lita på all media som inte är etablerad, ifrågasätt inget"

Jag skulle snarare säga att det är oerhört naivt att tro att det inte förekommer överhuvudtaget. På gränsen till att vara idiotiskt.

Men med det sagt så bör man inte avfärda allt som sägs i massmedia heller.

Inaktiv
Skrivet av Ibelin:

Ok, då får vi väl se hur allt går då...

Ja lycka till, men jag råder dig att leta vidare info någon annanstans. Du vill inte stå framför läraren och säga att alla etablerade journalister ljuger och har en hemlig agenda, då skrattar bara alla åt dig. Det fungerar på nätet men inte i verkligheten.

Givetvis blir vi alla påverkade av vad massmedia väljer att skriva om, och även av alla dessa massiva reklambudskap som når oss i princip överallt. Det du bör göra är att googla dina fråga och läs allt du kommer över, men för guds skull, var källkritisk! Att ställa frågan som du gör på ett internetforum leder oftast till väldigt ensidiga svar.

(forskning.se har iaf lite att läsa om det du just efterfrågar)

En klassisk sak som jag funderar på ibland är hur iaf jag har fått bilden om att våldet i samhället generellt sett har ökat, men kollar vi på statistik som bland annat DN presenterar så har samhället faktiskt blivit bättre, och istället är det rapporteringen och uppmärksammandet som har ökat (har för mig att det var så, inte helt hundra).
Om jag minns rätt har vardagsvåldet minskat, medans det organiserade har gått upp = mer fight mellan grupper, mindre fighter mellan "vanliga" svenssons.

Alltså hade jag och säkerligen andra fel här, men det finns oftast olika synsätt och tolkningar att göra på allt.
Långt inlägg men har ingen lust att deklarera ikväll

Lycka till.

Inaktiv
Skrivet av phi:
Skrivet av Aresz:

Tror inte att du ska lita till 100% på ovanstående kommentar, folk som tror att massmedia endast är till för att ljuga och förtala har inte riktigt fattat läget. Att ens ställa frågan som du gör på detta forum lär tyvärr leda till svar liknande ovanstående.

Chanser är nämligen att du får ett väldigt opartiskt svar, något i stil med "all _etablerad_ media i Sverige ljuger, lite inte alls på dom, lita på all media som inte är etablerad, ifrågasätt inget"

Jag skulle snarare säga att det är oerhört naivt att tro att det inte förekommer överhuvudtaget. På gränsen till att vara idiotiskt.

Men med det sagt så bör man inte avfärda allt som sägs i massmedia heller.

Det har jag aldrig påstått heller. Se mitt andra inlägg så kanske min åsikt klarnar lite.
Klart att vinkling och försök att skapa opinion till sin egna fördel förekommer, vi är ju människor. Men oftast på nätet när detta diskuteras blir det en väldans massa konspirationsteorier om etablerad media, och det ska man ta med en stor nypa salt.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Ibelin:

Ok, då får vi väl se hur allt går då...

Ja lycka till, men jag råder dig att leta vidare info någon annanstans. Du vill inte stå framför läraren och säga att alla etablerade journalister ljuger och har en hemlig agenda, då skrattar bara alla åt dig. Det fungerar på nätet men inte i verkligheten.

Givetvis blir vi alla påverkade av vad massmedia väljer att skriva om, och även av alla dessa massiva reklambudskap som når oss i princip överallt. Det du bör göra är att googla dina fråga och läs allt du kommer över, men för guds skull, var källkritisk! Att ställa frågan som du gör på ett internetforum leder oftast till väldigt ensidiga svar.

(forskning.se har iaf lite att läsa om det du just efterfrågar)

En klassisk sak som jag funderar på ibland är hur iaf jag har fått bilden om att våldet i samhället generellt sett har ökat, men kollar vi på statistik som bland annat DN presenterar så har samhället faktiskt blivit bättre, och istället är det rapporteringen och uppmärksammandet som har ökat (har för mig att det var så, inte helt hundra).
Om jag minns rätt har vardagsvåldet minskat, medans det organiserade har gått upp = mer fight mellan grupper, mindre fighter mellan "vanliga" svenssons.

Alltså hade jag och säkerligen andra fel här, men det finns oftast olika synsätt och tolkningar att göra på allt.
Långt inlägg men har ingen lust att deklarera ikväll

Lycka till.

Tack så mycket ska leta mer information på andra ställen då!

Medlem

Du kan ju skriva om hur massmedia i USA hjärntvättar befolkningen.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Du kan ju skriva om hur massmedia i USA hjärntvättar befolkningen.

Nordkorea?

Medlem

Tack för alla svar!
Tar nog upp lite om USA och Nordkorea och hur dom använder sig av sin massmedia för att styra folket.

Medlem
Skrivet av phi:

Det är väl knappast någon hemlighet att massmedia är ett effektivt verktyg för att manipulera och indoktrinera den stora massan.

Berätta mer, gärna med källanvisningar.


signatur

IDKFA

phi
Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av phi:

Det är väl knappast någon hemlighet att massmedia är ett effektivt verktyg för att manipulera och indoktrinera den stora massan.

Berätta mer, gärna med källanvisningar.

Allvarligt? Nu har det redan nämnts i kommentareer ovan men kolla bara på nordkorea. Behöver jag fortsätta? WMD-hysterin i främst USA och invasionen av irak? Eller varför inte den pågående propagandacirkusen om ryssland-ukraina-konflikten?

Fast du kanske förväntade dig en massa konspirationsteoriskt larv och foliehattar? Då får jag tyvärr göra dig besviken. Sånt svammel har jag inte tid eller lust att diskutera

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av phi:

Det är väl knappast någon hemlighet att massmedia är ett effektivt verktyg för att manipulera och indoktrinera den stora massan.

Berätta mer, gärna med källanvisningar.

Allvarligt? Nu har det redan nämnts i kommentareer ovan men kolla bara på nordkorea. Behöver jag fortsätta? WMD-hysterin i främst USA och invasionen av irak? Eller varför inte den pågående propagandacirkusen om ryssland-ukraina-konflikten?

Fast du kanske förväntade dig en massa konspirationsteoriskt larv och foliehattar? Då får jag tyvärr göra dig besviken. Sånt svammel har jag inte tid eller lust att diskutera

Jag fick för mig att detta handlade om svensk media och inte någon propagandamaskin från någon diktatur. Gällande USA så finns det ju vettig media där också.


signatur

IDKFA

Medlem

Är nog lite sent ute, men vad ingen riktigt har varit inne på är att massmedia även i stora drag representerar det samhälle som den agerar i. Detta gör att det blir en växelverkan mellan samhället och massmedia, där massmedia försöker producera nyheter de tror att deras läser vill se. Vilket sedan leder till, som en del har sin tro på att "media indoktrinera den stora massan". Där de i första hand bara trycker sådant de tror att denna "massa" vill läsa. Vilket gör det till en något komisk cirkel där människor fortsätter läsa sådant, vilket i sin tur göra att massmedian fortsätter trycka nyheter som kan ses mer och mer extrema.

Jag tar dock inte ifrån att visst vill media försöka kränga på folk saker de inte behöver, de är trots allt ett vinstdrivet företag som är i första hand intresserade av att få in så mycket pengar som möjligt, bara kolla på Aftonbladets alla mirakel kurer och nya sätt att bättre dig själv på. Dock är enda anledning till att dessa finns där just för att samhällen i sig är så väldigt utseendefixerat, så vi kommer tillbaka till vem är det skapar innehållet i massmedia, är det samhället eller median?

Hoppas detta svar hjälper.
Lite själv promotion, skulle uppskatta om man kunde få några till svar till min topic "Några frågor till en uppsats"

Medlem

Tack för alla svar!

1
Skriv svar