Skövde ska bli Sveriges indie-huvudstad

Robot
Skövde ska bli Sveriges indie-huvudstad

Indiespelen har en viktigare roll än någonsin i spelbranschen och i Sverige leds den tysta revolutionen från en liten ort i Västergötland. Skövde Högskola och Microsoft startar i vår ett unikt samarbete som ska sätta staden på världskartan.

#fez, #journey, #gone-home, #microsoft, #sony, #coffee-stain-studios, #goat-simulator, #brothers, #minecraft, #mojang-productions


Medlem
Skövde ska bli Sveriges indie-huvudstad

Varför ser dessa artiklarna så konstiga ut? Ni tänker väl inte byta ut så hela sidan ser ut så här? Det har reda gått för långt...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Varför ser dessa artiklarna så konstiga ut? Ni tänker väl inte byta ut så hela sidan ser ut så här? Det har reda gått för långt...

Gått för långt hur då, menar du?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Kan vi inte enas om en vokabulär där vi slutar blanda ihop genren "indie" med affärsmodellen "indie"?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Varför ser dessa artiklarna så konstiga ut? Ni tänker väl inte byta ut så hela sidan ser ut så här? Det har reda gått för långt...

Det är ett format vi testar, men det är inte klart än. Kom gärna med konstruktiv feedback!


signatur

"Precis som inom musiken blir själva etiketten indie allt suddigare ju större framgång verken får."
- precis, Så Skövde blir bara Indie Mekka tills dom skapar något som blir succé?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Tycker det är riktigt kul att det satsas på lilla Skövde. Går själv här på högskolan och det är några riktigt bra utbildningar för spel här! Bra initiativ

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Hipshot:

Varför ser dessa artiklarna så konstiga ut? Ni tänker väl inte byta ut så hela sidan ser ut så här? Det har reda gått för långt...

Det är ett format vi testar, men det är inte klart än. Kom gärna med konstruktiv feedback!

Jag tycker det ser bra ut när det gäller själva artikeln, det är bara kommentarsfältet som ser lite mysko ut; centrerat och litet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag gillar designformatet! Det är otroligt mycket lättare och skönare att läsa än FZs vanliga nyheter.

Men konstruktiv feedback:
• Arbeta med att bilderna är med centraliserade, alternativt om texten ligger runt bilden (tänk Pages sätt att wrappa text kring objekt).
• Jag hade uppskattat om texten hade fyllt sidan istället för att vara lagd till vänster och därmed ha varierande avbrott på högra sidan.

just my preference.

Skrivet av Viktor Blomqvist:

Goat Simulator visade att allt kan slå. Alla kan vara okej, men det är bara de som verkligen vågar som blir riktigt bra, säger Blomqvist.

Det Goat Simulator visar är villket lotto indiescenen är. Hur mycket talang och erfarenhet man än har, så finns det inget som garanterar en hit. Allt kan slå, samtidigt som allt kan INTE slå. För varje Goat Simulator så finns det hundratals indieutvecklare som både vågade, hade talang och bra idéer, men som inte hade någon tur i uppmärksamhets-lottot.

Jag kan tycka lite synd om utvecklarna på Coffee Stain. Goat simulator var aldrig menat som ett spel, utan som ett experiment med ny teknologi. De kommer snart bli varse om att när de väl har bra idéer, när de väl verkligen försöker göra sina drömmars spel, så kommer det att få betydligt mindre uppmärksamhet än det där knasiga icke-spelet som de inte ens försökte göra bra.

Lycka till med indie-karriären, Viktor!

Inaktiv

Jag tycker man kan lägga ner alla mindre orter och högskolor för att centrera dem till Stockholm, Malmö och Göteborg. Det ger många positiva effekter. Hela Sveriges befolkning ryms tex i en stad av typen Moskva eller New York där alla når allt och alla snabbt med tunnelbana.

Skövde saknar infrastrukturen för framgång, det här är en felsatsning.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

Jag älskar ert nya format på artiklar! Den aningen stora fonten är lättläst och de vita kanterna lurar hjärnan att texten kommer gå snabbt att ta sig igenom, den känns fluffig på något vis. Ser också jättefint ut på iPad.

Vill bara påpeka att artikelns bilder bör centreras, så som den översta "rubrikbilden". Annars känns det som hela artikeln börja hänga åt höger, man vill nästan luta huvudet.

Medlem

Jag hoppas verkligen jag kommer in där till hösten!


signatur

Everybody needs help.

Skrivet av Apministern:

Jag hoppas verkligen jag kommer in där till hösten!

Håller tummarna!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Hipshot:

Varför ser dessa artiklarna så konstiga ut? Ni tänker väl inte byta ut så hela sidan ser ut så här? Det har reda gått för långt...

Det är ett format vi testar, men det är inte klart än. Kom gärna med konstruktiv feedback!

Ser bra ut, men en knapp "till toppen" eller "till framsidan" när man scrollat längst ner behövs.

Centrera bilderna.. ser skevt ut när dom sticker ut på höger sida.

En knapp "till kommentarerna" högst upp, onödigt att scrolla ner om man vill kika på nya kommentarer.

Medlem

Det nya formatet är alldeles för avskalat. För mycket dött utrymme och brist på genvägar till andra delar av sidan.

Inaktiv

Hoppas på nya, spännande ideér. Föredrar nästan indiespel före "vanliga" spel numera. Det är på den scenen folk tar ut svängarna känns det som och inte bara gör väntade uppföljare hela tiden (iofs inget fel på GTA V osv men så överraskande är det ju inte).

Inaktiv
Skrivet av Apministern:

Jag hoppas verkligen jag kommer in där till hösten!

Om du kommer in så här är ett tips som jag tror kan funka: Kolla efter något bra, populärt brädspel. Kopiera mekaniken och digitalisera den. Win?

KoP
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Varför ser dessa artiklarna så konstiga ut? Ni tänker väl inte byta ut så hela sidan ser ut så här? Det har reda gått för långt...

Hur menar du? Har du svårt att tyda texten i artiklarna? -_-

Personligen tycker jag det ser bra ut.

Medlem

var inte detta för typ 3 veckor sen?? det var iaf då de lokala tidningarna skrev om det. Om det var så så tkr jag det är konstigt att det tog 3 veckor att skriva denna artikeln.
Men kul läsning iaf.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Hipshot:

Varför ser dessa artiklarna så konstiga ut? Ni tänker väl inte byta ut så hela sidan ser ut så här? Det har reda gått för långt...

Hur menar du? Har du svårt att tyda texten i artiklarna? -_-

Personligen tycker jag det ser bra ut.

Jag tkr det är jobbigt att ha två olika typer av artiklar då den ena är mer som ett twitterinlägg jämtfört med denna lite mer proffsiga looken.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

ELF
Medlem

Ett indieutvecklat GTA5 till pc eller vad handlar artikeln om egentligen? Bilden fick mig på andra tankar ;'(


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Antar att det är en vanesak. Det påminner om en köpt/reklamsida, det var min spontana tanke, lite vidare så när jag läste den också. Annars ser det ut som en magasinartikel, och det ser snyggt ut vid större artiklar/historier men inte vid nyheter.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Hipshot:

Varför ser dessa artiklarna så konstiga ut? Ni tänker väl inte byta ut så hela sidan ser ut så här? Det har reda gått för långt...

Det är ett format vi testar, men det är inte klart än. Kom gärna med konstruktiv feedback!

Antar att det är en vanesak. Det påminner om en köpt/reklamsida, det var min spontana tanke, lite vidare så när jag läste den också. Annars ser det ut som en magasinartikel, och det ser snyggt ut vid större artiklar/historier men inte vid nyheter.
Vibbarna till reklamsida får jag nog främst pga för mycket white-space i texten, white-space annars i övrigt ger en skön och luftig känsla.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Hipshot:

Varför ser dessa artiklarna så konstiga ut? Ni tänker väl inte byta ut så hela sidan ser ut så här? Det har reda gått för långt...

Det är ett format vi testar, men det är inte klart än. Kom gärna med konstruktiv feedback!

Jag tycker det ser bra ut när det gäller själva artikeln, det är bara kommentarsfältet som ser lite mysko ut; centrerat och litet.

Exakt det här. Det ser skitbra ut i själva artikeln, men kommentarsfältet känns jätteweird.

Inaktiv

Jag gillar även det nya formatet! Känns riktigt snyggt och fräscht!

"Förutom Högskolan på Gotland är Skövde den enda platsen som på riktigt är att räkna med om du vill utbilda dig till spelutvecklare."

Det verkar inte spelindustrin hålla med om, med tanke på vilka skolors studenter dom anställer. Helt otroligt okunnig kommentar för att komma från ett så stort spelmedium som fz. Det hade liksom räckt att googla i en minut för att inse att det inte stämmer

Medlem

Skulle vilja att det nya formatet skulle ha mindre "dödyta/annonsyta" på sidorna om själva artikeln

MIIIIIN STAAAAD obetyldig!! SKövde är ju för fan hela skaraborgs handels central! utan skövde skulle matpriser och annat vara SKIT dyrt att handla i små skit byar runt om


signatur

New life, New hope

Inaktiv
Skrivet av egil.tordengren:

"Förutom Högskolan på Gotland är Skövde den enda platsen som på riktigt är att räkna med om du vill utbilda dig till spelutvecklare."

Det verkar inte spelindustrin hålla med om, med tanke på vilka skolors studenter dom anställer. Helt otroligt okunnig kommentar för att komma från ett så stort spelmedium som fz. Det hade liksom räckt att googla i en minut för att inse att det inte stämmer

Berätta mer, vilka skolors studenter anställer dem?

12
Skriv svar