Arnroths krönika: Hur tv-spel inte skapade en massmördare

Robot
Arnroths krönika: Hur tv-spel inte skapade en massmördare

Tv-spel ledde inte till en skolskjutning, även om media påstod det. Och därför får vi aldrig veta det. Arnroth leker privatdetektiv i och upptäcker en massmördare som älskade dansspel och Super Nintendo.

#left-4-dead, #grand-theft-auto-iv, #gears-of-war, #world-of-warcraft, #doom


Medlem
Arnroths krönika: Hur tv-spel inte skapade en massmördare

Har väl haft tur att jag inte ännu testat dance dance revolution. Karriär som mördare toppar inte min lista...

Om man lägger skämten åt sidan så är det bra skrivet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

"Dagen efter Lucia 2013 ...

Fast det här var 2011, ett år innan allt gick så fasligt fel."

hur ska du ha det?

Medlem

Fast det här var 2011, ett år innan allt gick så fasligt fel.

-Det var då han var och spelade dance revolution med någon polare som kunda säga att han hade lite humor?

Dagen efter Lucia 2013 ...

-Det var då själva dådet hände?

Nyvaken så kanske inte är helt alert, men det är vad jag förstod iallafall

Medlem

Det är så tråkigt när media svartmålar en intressegrupp såhär och sedan bara tystnar när de motbevisas. Jag kommer ihåg det där Svenska mordet på en lajvare som efterföljdes av konstant smutskastning av alla former av rollspel. Rollspelare var sjuka individer som sysslade med farliga grejer och stod på galenskapens brant. När det senare om fram att mördaren inte haft några kopplingar till rollspel alls, det var bara en sak som offret sysslade med, tystnade alltihop. Inga dementier eller ursäkter fanns att skåda. Så jävla dåligt.

Det är skönt att du finns Thomas.
*kram*

Inaktiv
Skrivet av Purris:

Det är så tråkigt när media svartmålar en intressegrupp såhär och sedan bara tystnar när de motbevisas. Jag kommer ihåg det där Svenska mordet på en lajvare som efterföljdes av konstant smutskastning av alla former av rollspel. Rollspelare var sjuka individer som sysslade med farliga grejer och stod på galenskapens brant. När det senare om fram att mördaren inte haft några kopplingar till rollspel alls, det var bara en sak som offret sysslade med, tystnade alltihop. Inga dementier eller ursäkter fanns att skåda. Så jävla dåligt.

Det är skönt att du finns Thomas.
*kram*

Visst ja lajvemordet, herregud vilken cirkus. Va överdrivet, ett gäng nörds i skogen som leker. Hade själv varit på ett litet minilajve samma år...totalt ofarligt. Som att leka tjuv o polis fast halvvuxen och lite mer seriöst.

Lite som ravekomissionen och andra stolligheter..vafan. Blir farligt om udda och våldsamt beteende skylls på någon form av hobby.

Konstigt hur van man blir vid detta ändå, och hur lätt massmord glöms bort. Dagen då sin unge tejpar igen fönster med plastpåsar och endast spelar spel, och endast umgås med sin mamma ja...alarmklocka?

Konstiga, om jag får kalla det så, människor i extremt utanförskap är kapabla till hemska dåd. Klart att man dras till spel, enkelt, billigt och väldigt tillgängligt. Perfekt verklighetsflykt.

Bara lite småtankar som poppade upp, och bra krönika som vanligt Thomas!

Inaktiv
Skrivet av Rakoon:

"Dagen efter Lucia 2013 ...

Fast det här var 2011, ett år innan allt gick så fasligt fel."

hur ska du ha det?

Det hände 14 december 2012.

Medlem

Angry Video Game Nerd är väl nästa person som förbereder sig för något liknande. Förutom autism och Asperger så verkar han stämma in.

Inaktiv

Jag väntar på en gigantisk massaker på Dreamhack snart. Det stället är ju bara en bomb som väntar på att explodera.

Att våra politiker ens vågar ha Dreamhack igång år- efter år är imponerande - och vågat - för dator och tv-spel är ju våldsmannens heliga graal?

Intressant krönika dock, åtminstone den första sidan...resten var mest svammel.

Inaktiv
Skrivet av Segas:

Jag väntar på en gigantisk massaker på Dreamhack snart. Det stället är ju bara en bomb som väntar på att explodera.

Att våra politiker ens vågar ha Dreamhack igång år- efter år är imponerande - och vågat - för dator och tv-spel är ju våldsmannens heliga graal?

Intressant krönika dock, åtminstone den första sidan...resten var mest svammel.

Ta det lugnt med vad du skriver ut. Även fast det är på ett skämt bör du ta bort din kommentar.

Medlem

Det skrivs mer om detta ämne på Fragzone - än där det borde göras det?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Segas:

Jag väntar på en gigantisk massaker på Dreamhack snart. Det stället är ju bara en bomb som väntar på att explodera.

Att våra politiker ens vågar ha Dreamhack igång år- efter år är imponerande - och vågat - för dator och tv-spel är ju våldsmannens heliga graal?

Intressant krönika dock, åtminstone den första sidan...resten var mest svammel.

Ta det lugnt med vad du skriver ut. Även fast det är på ett skämt bör du ta bort din kommentar.

Ja, inte vill vi väl att Dreamhack ska läggas ner för att moralkärringarna bland politikerna tuggar fradga.

Inaktiv

Men Thomas håller ändå Saarkesian om ryggen angående hennes tro om att kvinnoroller i spel gör oss män sexister eller förstärker sexism i samhället och att kvinnor är förtryckta i varje del av deras liv (Ja hon säger att kvinnor är förtrycka i varje del av deras liv konstant).

Vad särskiljer dem här debatterna egentligen? Båda verkar vara uppenbara felaktiga påståenden tills vetenskapliga bevis styrker påståendet.

Medlem

Det som är konstigast idag är nog ändå att det är normalt och accepterat att man måste ha poliseskort för att gå på fotbollsmatch, ett tjugotal bussar för att slussa supportrar till/från arenan och bepansrade polisbussar för att folk inte ska slå ihjäl varandra när de kollar på sport. Det hade aldrig tolererats i något annat sammanhang.

Däremot behövs inget av detta när t.ex dreamhack ska hållas.
OCH ÄNDÅ så tror många att spel är ett problem så fort unga begår våldsbrott?

Det är väl uppenbart att problemet ligger någon annanstans om man inte ens kan titta på fotboll utan att ha kravallpoliser med sig för att slippa få en tegelsten i skallen.
Men det är ju lugnt, grabbarna måste ju få slåss och vara lite fulla sådär som unga män måste när det är fotboll...eller?

Medlem

Asså det är så underbart att de tar kort på "några utav spelen som Lanza ägde" och så har de inte ens brytt sig om att kontrollera att alla de faktiskt är spel...

Dot Hack // Sign är en animerad serie inte ett spel. Det finns spel baserat på samma värld men just Sign är enbart... film. Men jag antar att den låg i en DVD box och såg lite ut som ett spel så då måste det vara djävulen själv.

Medlem
Skrivet av Joule413:

Det som är konstigast idag är nog ändå att det är normalt och accepterat att man måste ha poliseskort för att gå på fotbollsmatch, ett tjugotal bussar för att slussa supportrar till/från arenan och bepansrade polisbussar för att folk inte ska slå ihjäl varandra när de kollar på sport. Det hade aldrig tolererats i något annat sammanhang.

Däremot behövs inget av detta när t.ex dreamhack ska hållas.
OCH ÄNDÅ så tror många att spel är ett problem så fort unga begår våldsbrott?

Det är väl uppenbart att problemet ligger någon annanstans om man inte ens kan titta på fotboll utan att ha kravallpoliser med sig för att slippa få en tegelsten i skallen.
Men det är ju lugnt, grabbarna måste ju få slåss och vara lite fulla sådär som unga män måste när det är fotboll...eller?

Fast det där var ju en väldig skillnad, jag har då inte hört någon säga att spel skapar horder av människor som går runt i småstäderna och slår sönder barer eller dödar folk.

Huliganvåldet ligger liksom på en annan nivå än denna debatt som folk här tycker är mycket större än vad den är.
Onödigt att håll på att mala detta om och om igen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av DAoG:

Angry Video Game Nerd är väl nästa person som förbereder sig för något liknande. Förutom autism och Aschbergs så verkar han stämma in.

http://37.media.tumblr.com/tumblr_mcvcltsGzB1riljbgo1_1280.jp...

Aschbergs?

Redaktör
Skrivet av Rakoon:

"Dagen efter Lucia 2013 ...

Fast det här var 2011, ett år innan allt gick så fasligt fel."

hur ska du ha det?

2012 skulle det stå. Och det gör det nu.


signatur
Medlem
Skrivet av Purris:
Skrivet av DAoG:

Angry Video Game Nerd är väl nästa person som förbereder sig för något liknande. Förutom autism och Aschbergs så verkar han stämma in.

http://37.media.tumblr.com/tumblr_mcvcltsGzB1riljbgo1_1280.jp...

Aschbergs?

Ja, Robert? Moha, men han syftar nog på aspergersyndrom (stavning?), fast det kan vi väl inte vara så säkra på att AVGN inte har? Iofs, är inte så insatt i hur en med autism kan vara, jag menar kolla den lilla flickan som sjöng USA's nationalsång inför en stor publik som har autism... så autism är ju inte som jag har förstått autism, men det har han med största sannolikhet inte tror jag

Medlem

Antingen kan man bli påverkad av Tv-spel att göra galna saker och få galna åsikter eller så inte. Därför kan man inte skriva att spelare blir sexister av sexistiska spel lika lite som att man kan skriva att spelare blir våldsamma av våldsamma spel.

Man kan inte ha en av dom utan den andra.

Medlem
Skrivet av Purris:
Skrivet av DAoG:

Angry Video Game Nerd är väl nästa person som förbereder sig för något liknande. Förutom autism och Aschbergs så verkar han stämma in.

http://37.media.tumblr.com/tumblr_mcvcltsGzB1riljbgo1_1280.jp...

Aschbergs?

Haha fail, får skylla på huvudvärk och pollen -.-.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Antingen kan man bli påverkad av Tv-spel att göra galna saker och få galna åsikter eller så inte. Därför kan man inte skriva att spelare blir sexister av sexistiska spel lika lite som att man kan skriva att spelare blir våldsamma av våldsamma spel.

Man kan inte ha en av dom utan den andra.

Vem har någonsin sagt att problemet med sexism i spel är att spelen GÖR folk sexistiska?

Medlem

Jag leker detektivpsykolog och tänker mig att den lätt störde Adam levde i någorlunda harmoni med sin omgivning tills han kom i kontakt med Left 4 Dead och GTA IV, då allting förändrades. På grund av sin lätta autism hade han alltid problem med de andra barnen i skolan, blev retad och utfryst. Han hade någon enstaka likasinnad i spelhallen som skulle kunna kallas vän, om han vetat vad vänskap var.
Med GTA IV och liknande spel blev han bekant med de där mörka känslorna, som utvecklats under åren...en känsla av makt manifesterade sig, något som med hjälp av mammas vapen inte bara nödvändigtvis behövde vara rena fantasier. De tre sista månaderna växte fashinationen för våldet i samma takt som han blev allt mer inåtvänd. Han tejpade han för sina fönster, slutade gå till spelhallen och satt i sin ensamhet och blev argare och mer frustrerad för varje dag som gick.

De sista dagarna innan massakern så orkade han inte med alla mörka tankar. Han slet ut X-boxen och plockade fram dansmattan istället. Under ett par dagar försökte han återuppleva den spelglädje han känt under hela sin uppväxt, med alla sina gamla spelklassiker.
Fast ingenting hjälpe, ilskan och frustrationen var där frö att stanna, och nästa dag packade han en gammal skolväska med mammas vapen istället för matsäck och skolböcker, och tragedin var ett faktum.

Nä, jag tror inte heller att det här scenariot är vad som hände, fast å andra sidan verkar det ju inte heller vara mer osannolikt än den bild som målas upp i krönikan, vare sig av Arnroth eller Amerikansk polis och media. Jag är mer benägen att tro på att en smått autistisk med problematiska hemförhållanden och fri tillgång till vapen skulle ha lättare att påverkas negativt av våldsspel än någon som man skulle säga var helt "normal". Jag tror inte någonstans att det är spelen i sig, vilka dom nu är, som gör folk till mördare. Händer det så är det sannolikt en kombination av en mängd faktorer.
Har t ex ingen aning om huruvida han blev mobbad eller inte, men med tanke på hur det ser ut på skolor i dag så brukar väl knappas en överviktig kille som dessutom beskrivs som lite efter placeras högs upp på "popularitets" listan.

Jag har inte kollat upp alla länkar i krönikan, även om jag skummat igenom en del, men det här är det första jag tänker på. Vettiga föräldrar, bättre kolla på mobbning i skolan och inga jäkla vapen hemma känns som en viktigare prioritet och vilka tv-spel som ska få finnas i samlingen. Däremot tror jag knappast att våldsamma spel gör saken bättre när man redan misslyckats med de första prioriteringarna.

Bra krönika dock, jag gillar inte när media knuffar bort det som jag ser som de egentliga problemen bara för att dom är svårare att få bukt med än att förbjuda några våldsamma tv-spel. Det här med att "sitta i källaren och vässa på sina vapentekniker" låter ju t ex som en teori en 12-åring skulle lägga fram, men jag tror fortfarande på att nöjesvåld lätt resulterar i avtrubbning, och att det tillsammans med andra faktorer kan leda till katastrofala följder som i det här fallet.

Inaktiv
Skrivet av Tompa8989:

Antingen kan man bli påverkad av Tv-spel att göra galna saker och få galna åsikter eller så inte. Därför kan man inte skriva att spelare blir sexister av sexistiska spel lika lite som att man kan skriva att spelare blir våldsamma av våldsamma spel.

Man kan inte ha en av dom utan den andra.

Jag håller helt med dig... antingen kan spel och all annan information inverka på hur människor handlar, eller inte. Adam Lanza fallet är extremt komplext, dels för att han var relativt isolerad. Vilka faktorer som inverkade på Lanzas brott är mycket svårt att analysera, oavsett så kan fallet inte avgöra huruvida spel (och alla andra upplevelser) påverkar våra beteenden och handlingar.

Jag tror dock personligen att det finns god grund att tro att spel, böcker, tv, filmer, olika former av fiktion, dialoger etc inspirerar människor. Att förneka det är lite av en fara, då man inte kan identifiera ursprunget för sina egna handlingar och beteenden. Sitter jag och kollar på Rambo 1 vecka i streck samtidigt som jag utesluter att jag kan påverkas av filmen så sänker jag min guard. Är jag däremot medveten om att jag aktivt påverkas av vad jag sysslar med så kan jag reflektera och göra motstånd.

Slutligen är det många människor som både äger vapen och spelar våldsamma spel. Till och med människor som dödat i krig men aldrig skulle döda som civila. Adam Lanza kan varken förklaras av liberala vapenlagar eller spel. Brevik stoppades så vitt jag vet inte av vapenlagar? Kunde ett parti m4a1:or på utöjja stoppat Breiviks massaker?


signatur

Mohawk

Inaktiv
Skrivet av Joule413:

Det som är konstigast idag är nog ändå att det är normalt och accepterat att man måste ha poliseskort för att gå på fotbollsmatch, ett tjugotal bussar för att slussa supportrar till/från arenan och bepansrade polisbussar för att folk inte ska slå ihjäl varandra när de kollar på sport. Det hade aldrig tolererats i något annat sammanhang.

Däremot behövs inget av detta när t.ex dreamhack ska hållas.
OCH ÄNDÅ så tror många att spel är ett problem så fort unga begår våldsbrott?

Det är väl uppenbart att problemet ligger någon annanstans om man inte ens kan titta på fotboll utan att ha kravallpoliser med sig för att slippa få en tegelsten i skallen.
Men det är ju lugnt, grabbarna måste ju få slåss och vara lite fulla sådär som unga män måste när det är fotboll...eller?

Du har en poäng... Förmodligen ligger Adam Lanza problematiken närmre huligan problemen än vad man kan tro. Unga män(huliganer nazister, arga invandrar ungdomar) , Unga kvinnor (arga feminister) är i allmänhet väldigt arga idag, och extremt öppna för demagogi förenklade sanningar.


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av bleak:

Men Thomas håller ändå Saarkesian om ryggen angående hennes tro om att kvinnoroller i spel gör oss män sexister eller förstärker sexism i samhället och att kvinnor är förtryckta i varje del av deras liv (Ja hon säger att kvinnor är förtrycka i varje del av deras liv konstant).

Vad särskiljer dem här debatterna egentligen? Båda verkar vara uppenbara felaktiga påståenden tills vetenskapliga bevis styrker påståendet.

Du är rolig du. Vi är nog allla överense om att sexism och våld i spel knappas GÖR oss "normala" människor sexistiska eller våldsamma. Däremot så skulle jag vilja se dig förneka att sexism (och våld) i spel förekommer. Det som debatteras är väl snarare att tjejer skulle vilja kunna spela spel där kvinnan av någon anledning inte behandlas som ett stycke kött hela tiden?
Tänk om alla "fiender" som man kämpade mot i spel var homosexuella eller t ex judar...du tror ingen hade reagerat då? Även om det inte nödvändigtvis automatiskt skulle göra människor till bög och judehatare så skulle det väl knappast sticka mindre i ögonen på folk med den läggningen eller religion/ursprung.

Efter att ha läst dina tidigare inlägg så förväntar jag mig inte att du ska förstå detta, men kvinnor vill antagligen inte avbildas hela tiden som en andrahands varelse utan utrymme för vettiga åsikter eller medverkan annat än att visa lite bröst eller räddas av en stark man.

Du behöver inte vara orolig, det är ingen som vill förbjuda dina tv-spels bröst, det som efterlyses är mest en mer nyanserad bild av kvinnor.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Joule413:

Det som är konstigast idag är nog ändå att det är normalt och accepterat att man måste ha poliseskort för att gå på fotbollsmatch, ett tjugotal bussar för att slussa supportrar till/från arenan och bepansrade polisbussar för att folk inte ska slå ihjäl varandra när de kollar på sport. Det hade aldrig tolererats i något annat sammanhang.

Däremot behövs inget av detta när t.ex dreamhack ska hållas.
OCH ÄNDÅ så tror många att spel är ett problem så fort unga begår våldsbrott?

Det är väl uppenbart att problemet ligger någon annanstans om man inte ens kan titta på fotboll utan att ha kravallpoliser med sig för att slippa få en tegelsten i skallen.
Men det är ju lugnt, grabbarna måste ju få slåss och vara lite fulla sådär som unga män måste när det är fotboll...eller?

Fast det där var ju en väldig skillnad, jag har då inte hört någon säga att spel skapar horder av människor som går runt i småstäderna och slår sönder barer eller dödar folk.

Huliganvåldet ligger liksom på en annan nivå än denna debatt som folk här tycker är mycket större än vad den är.
Onödigt att håll på att mala detta om och om igen.

Ah ah ah, har du redan glömt vad experterna på området säger? http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140331/svt-reporter-om-fo...

Medlem

Sandy Hook stängde 2008, villet betyder att massakern inte ägde rum, der var ett stort lögnaktigt spektakel.
http://www.youtube.com/watch?v=ET3IbfuU46M

Inaktiv
Skrivet av paxromana:

Sandy Hook stängde 2008, villet betyder att massakern inte ägde rum, der var ett stort lögnaktigt spektakel.
http://www.youtube.com/watch?v=ET3IbfuU46M

Precis som månlandningen, 9/11, ww2 och mycket moarr!!11!!! DANT BELIVE THE LAAIES! THE TURTH SALL SE T YA FRII!

FZ; dags för någon form av test innan medlemskap? Var kommer alla troll ifrån?

Medlem
Skrivet av paxromana:

Sandy Hook stängde 2008, villet betyder att massakern inte ägde rum, der var ett stort lögnaktigt spektakel.
http://www.youtube.com/watch?v=ET3IbfuU46M

Ändå hittar jag inte en enda trovärdig källa om att skolan skulle ha stängts 2008. Har du någon källa på detta som ens kan komma i närheten av att ha trovärdighet och passera en rimlig standard av källkritik så kanske vi kan ha den här diskussionen.

123
Skriv svar