Fler spelar Dota 2 än World of Warcraft

Robot
Fler spelar Dota 2 än World of Warcraft
FM-guru
F.d. Sisyr
Fler spelar Dota 2 än World of Warcraft

Jag kanske är helt fel ute nu, men är inte League of Legends gratis? Aningen snedvridet att jämföra med World of Warcraft som kostade både att köpa och i månaden.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jag kanske är helt fel ute nu, men är inte League of Legends gratis? Aningen snedvridet att jämföra med World of Warcraft som kostade både att köpa och i månaden.

För god informationsbalans så måste jag säga att Dota 2 också är gratis.

För övrigt tycker jag det finns ett värde i att jämföra spelen, då de är de spel som attraherat flest spelare i världen just nu.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jag kanske är helt fel ute nu, men är inte League of Legends gratis? Aningen snedvridet att jämföra med World of Warcraft som kostade både att köpa och i månaden.

Det är gratis om du vill. Vill du ha alla hjältar att spela med (och det vill du) så får du dock öppna börsen.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

WoW slår dota när draenor släpps =P

Medlem

Vore spännande att göra denna jämförelse igen efter Warlords of Draenor för att se hur mycket impact expansionerna har för Wow

Medlem
Skrivet av dafuq:

WoW slår dota när draenor släpps =P

Och efter att The International 4 har spelats går Dota2 om igen.

Personligen gillar jag Dota2 bättre än LoL men satan i gatan vad imponerad man blir av deras siffror.

Medlem

Att wow har nästan lika mycket spelar som de hade när tbc kom tycker ja är ganska grymt sen att en wc3 bana kan bli så poppis är svårt att förstå o.O

Inaktiv
Skrivet av BudoWhoopass:
Skrivet av Sisyr:

Jag kanske är helt fel ute nu, men är inte League of Legends gratis? Aningen snedvridet att jämföra med World of Warcraft som kostade både att köpa och i månaden.

Det är gratis om du vill. Vill du ha alla hjältar att spela med (och det vill du) så får du dock öppna börsen.

Du kan låsa upp alla champions fullt gratis på LoL. Du behöver inte öppna någon börs om du inte vill

Medlem

Synd bara att folk inte fattar att LOL är ett jävla skitspel.

Större obalans i ett spel existerar inte.

Medlem
Skrivet av KaVa-KaVa:

Synd bara att folk inte fattar att LOL är ett jävla skitspel.

Större obalans i ett spel existerar inte.

Ooo, någon här spelar i bronze

Medlem
Skrivet av KaVa-KaVa:

Synd bara att folk inte fattar att LOL är ett jävla skitspel.

Större obalans i ett spel existerar inte.

Synd bara att folk inte fattar att DOTA 2 är ett jävla skitspel.

Större obalans i ett spel existerar inte.

Sådär, nu har min okonstruktiva shit-post negerat din okonstruktiva shit-post.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jag kanske är helt fel ute nu, men är inte League of Legends gratis? Aningen snedvridet att jämföra med World of Warcraft som kostade både att köpa och i månaden.

Egentligen inte. Så länge man kan påvisa att antalet spelande faktiskt är just spelande så är det fullt jämförbart.

Medlem

...jämförbart till vaddå?

Vad vill man ha ut av siffror som jämför ett spel man pröjsar över hundra spänn i månaden för att spela och ett "gratisspel"?

"Många spelar två spel" borde varit rubriken här.

Kan vi få in "Möjlig nakenchock när kränkta kuppade in att spela två olika spel" så kanske Aftonbladet och Expressen är intresserade av ett nyhetstips


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Geeks Gaming

Bara för att Skoda säljer mer bilar än Mercedes så gör de inte Skoda till en bättre bil

Medlem
Skrivet av Kane:

...jämförbart till vaddå?

Vad vill man ha ut av siffror som jämför ett spel man pröjsar över hundra spänn i månaden för att spela och ett "gratisspel"?

"Många spelar två spel" borde varit rubriken här.

Kan vi få in "Möjlig nakenchock när kränkta kuppade in att spela två olika spel" så kanske Aftonbladet och Expressen är intresserade av ett nyhetstips

Är väl inget fel med rubriken? Det som står stämmer ju klart och tydligt. Vad är det som är så märkligt med att jämföra antalet spelare av världens populäraste spel, oavsett om det kostar eller inte. Så länge det är samma plattform så är det relevant. Frågan är varför du ens kommenterar om du inte tycker det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kane:

...jämförbart till vaddå?

Vad vill man ha ut av siffror som jämför ett spel man pröjsar över hundra spänn i månaden för att spela och ett "gratisspel"?

"Många spelar två spel" borde varit rubriken här.

Kan vi få in "Möjlig nakenchock när kränkta kuppade in att spela två olika spel" så kanske Aftonbladet och Expressen är intresserade av ett nyhetstips

... att mäta stora spels popularitet, såklart. Hur kan man annars jämföra dem, om inte i aktiva spelare? World of Warcraft var länge den stora koloss så det är inte så konstigt att använda det som måttstock.

Vad omsättningen är på respektive spel tämligen ointressant i just detta fall.


signatur
Medlem

Inte så konstigt att lol är störst, hur de sköter lcs (deras esportliga) är det som får lol att konstant växa. De kör ju matcher varje vecka i HD kvalité gratis.

Sen ska riot ha eloge till hur de behandlar alla pros. De betalar spelarlöner till alla i lcs + hotel och resor. Sen tar de in lag från laddern som har möjlighet att komma med om de klarar kvalificeringen.


signatur

IDKFA

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Kane:

...jämförbart till vaddå?

Vad vill man ha ut av siffror som jämför ett spel man pröjsar över hundra spänn i månaden för att spela och ett "gratisspel"?

"Många spelar två spel" borde varit rubriken här.

Kan vi få in "Möjlig nakenchock när kränkta kuppade in att spela två olika spel" så kanske Aftonbladet och Expressen är intresserade av ett nyhetstips

... att mäta stora spels popularitet, såklart. Hur kan man annars jämföra dem, om inte i aktiva spelare? World of Warcraft var länge den stora koloss så det är inte så konstigt att använda det som måttstock.

Vad omsättningen är på respektive spel tämligen ointressant i just detta fall.

Kostnaden för spelet är väl knappast ointressant? Tror du LoL skulle ha 27 miljoner aktiva spelare om det haft samma prislapp som WoW?

Moderator | Testpilot
Skrivet av mrFluffy:

Inte så konstigt att lol är störst, hur de sköter lcs (deras esportliga) är det som får lol att konstant växa. De kör ju matcher varje vecka i HD kvalité gratis.

Sen ska riot ha eloge till hur de behandlar alla pros. De betalar spelarlöner till alla i lcs + hotel och resor. Sen tar de in lag från laddern som har möjlighet att komma med om de klarar kvalificeringen.

This!

Riktigt trevligt hur Riot tar hand om proscenen och utvecklar den. CS i all ära men Riot om någon har verkligen byggt upp E-sport som den är idag. LCS med spelarlöner är vad som behövs för att man faktiskt ska kunna leva på e-sport utan problem. Inte nog med lön så har spelarna också massvis med sponsorer så tror knappast att de måste använda sina egna pengar än för privata saker.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sisyr:

Jag kanske är helt fel ute nu, men är inte League of Legends gratis? Aningen snedvridet att jämföra med World of Warcraft som kostade både att köpa och i månaden.

Vad spelar det för roll? Det enda man lägger märke till nu är aktiva spelare, sedan vad varje företag tjänar är totalt orelevent i den här frågan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kan faktiskt hålla med om att jämföra med spel som kostar pengar ger lite av en fel bild för statistiken. Rent faktamässigt är det kul att se vilket spel som spelas mest och hela den biten, men självklart spelar betalningsmodellen in. Men på samma sätt kan man säga att man jämför spel från olika genrer, tänker då MOBA mot MMO, vilket också är väldigt relevant.

Med det sagt tycker jag fortfarande att det är relevant och kul att se jämförelserna, men anledningen till dessa skillnader får man gräva lite djupare i för att få ut något konkret, i min mening.

Inaktiv
Skrivet av KaVa-KaVa:

Synd bara att folk inte fattar att LOL är ett jävla skitspel.

Större obalans i ett spel existerar inte.

Jag kan säga detsamma om Dota2. Obalans i spelet där med.

Medlem

"Dota2 har gått om WoW som världens näst populäraste spel bakom LoL"

Det är alltså hela artikeln sammanfattad?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Hur rapporterar Riot och Valve antalet "aktiva" konton? Har för mig att det har uppdagats fuffens i alla fall från Riots sida när det kommer till detta skumraskföretags sida.

Sen ska vi inte ens tala om hur internetcafén i sydostasien blir mutade att avinstallera LoLs konkurrenter MOBA-genren vore på det hela taget mycket hälsosammare om Riot gick i konkurs.

Medlem

Stackars heroes of Newerth

Medlem
Skrivet av BudoWhoopass:
Skrivet av Sisyr:

Jag kanske är helt fel ute nu, men är inte League of Legends gratis? Aningen snedvridet att jämföra med World of Warcraft som kostade både att köpa och i månaden.

Det är gratis om du vill. Vill du ha alla hjältar att spela med (och det vill du) så får du dock öppna börsen.

Håller med "Sisyr" lite där. Ett spel som du är tvungen att betala för att spela, jämfört med ett spel som är helt frivilligt till att betala är en avsevärd stor skillnad.
Köper du en hero, spelar honom/henne så kanske du inte köper en ny för du har tröttnat. WoW måste du betalar oavsett.

Det krävs mycket mindre att få folk att testa ett gratis spel än ett betalspel i mina ögon.

Medlem

Undrar hur man tänker när man jämför F2P mot P2P. Otroligt mycket svårare att få 27 milj att köpa spelet och sedan betala lika mycket som ett billigt telefonabonnemang jämför mot ett som är gratis på alla fronter.. Inte fan hade halva facebook ligan man har suttit med farmville om man fått punga ut 120 spänn i mån.

Medlem

som sagt LoL är stort, men ta deras siffror som en klackspark, för dom går ALDRIG ut med källa och officel information.

Du måste alltså gå på riot vad dom säger.

medans du kan kolla information angående alla spel via steam.

dota är lite kluriga pga kineserna kör via ett eget system.
Men den finns där, lol har ingen "officiel" källa.

och att dom blev tagna med botar på sina streams gör ju inte saken sämre eller att dom är mindre trovärdiga.

Och nej LoL är inte litet heller, Jag skulle aldrig våga säga vilket som är större lol eller dota.

Jag vet iaf att Dota:s siffror är ärliga och korrekta iaf.

Medlem
Skrivet av anon_181566:
Skrivet av BudoWhoopass:
Skrivet av Sisyr:

Jag kanske är helt fel ute nu, men är inte League of Legends gratis? Aningen snedvridet att jämföra med World of Warcraft som kostade både att köpa och i månaden.

Det är gratis om du vill. Vill du ha alla hjältar att spela med (och det vill du) så får du dock öppna börsen.

Du kan låsa upp alla champions fullt gratis på LoL. Du behöver inte öppna någon börs om du inte vill

Måste ju dock spela konstant i ett helt år eller mer för att ha råd med alla champions och runor om man nu inte ska köpa något. Sedan har man ju bara 2 runepages också, att ha fler än två är ju definitivt en fördel. Och dessa går endast att skaffa med RIKTIGA PENGAR.

12
Skriv svar