Heroes of the Storm

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Newklear:

Blizzard inser vilken tabbe de gjorde när de sket i DotA och försöker nu roffa åt sig så mycket av kakan som möjligt med ett spel som antagligen kommer lyckas bli ännu mer casual än Diablo 3...

Det går utför nu, kan man säga.

Dom kanske inte kände för att utveckla ett spel bara för att någon gjort en mod just då?
Förövrigt kan jag bli rätt trött på användandet av ordet "casual". Du kanske förväxlar dig själv med en hardcorespelare bara för att du hittat till Elitist Jerks och lyckats kopiera en max-dps build därifrån? Låt oss som vill spela normala och bra spel göra det utan att olyckskorpar som dig ska spy galla över varenda nyhet.

Ingen har påstått att de skulle ha utvecklat ett helt spel själva, det är jag ganska tacksamma för att de inte gjorde då Valve är en så mycket bättre utvecklare, men de hade inte behövt motarbeta och hindra DotA så som de gjort.

Och angående "casual" så får du nog lära dig vad ord betyder innan du hetsar upp dig och själv spyr galla över något du fått om foten.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dunder:

Blizzard inser vilken tabbe de gjorde när de sket i DotA och försöker nu roffa åt sig så mycket av kakan som möjligt med ett spel som antagligen kommer lyckas bli ännu mer casual än Diablo 3...

Det går utför nu, kan man säga.

Dom kanske inte kände för att utveckla ett spel bara för att någon gjort en mod just då?
Förövrigt kan jag bli rätt trött på användandet av ordet "casual". Du kanske förväxlar dig själv med en hardcorespelare bara för att du hittat till Elitist Jerks och lyckats kopiera en max-dps build därifrån? Låt oss som vill spela normala och bra spel göra det utan att olyckskorpar som dig ska spy galla över varenda nyhet.

Ingen har påstått att de skulle ha utvecklat ett helt spel själva, det är jag ganska tacksamma för att de inte gjorde då Valve är en så mycket bättre utvecklare, men de hade inte behövt motarbeta och hindra DotA så som de gjort.

Och angående "casual" så får du nog lära dig vad ord betyder innan du hetsar upp dig och själv spyr galla över något du fått om foten.

Det är väl inte så konstigt att Blizzard reagerade som dom gjorde när entusiaster som utvecklat en mod i deras egna spel sedan vill sälja det vidare tillsammans med namnet till ett konkurrerande företag. Och så klagar folk på Dice/EA för att man inte längre kan modda i BF, tsk tsk.

JAg vet dessutom mycket väl vad "casual" betyder, och med vilket förakt ordet brukar användas med i forumen. Det måste inte alltid användas negativt, men ingenstans i ditt länkade inlägg ser jag något positivt runt ordet.

Skrivet av marcus8958:

Casual betyder inte att spelet är dåligt. Det betyder att spelet är mer anpassat för den stora massan.

Hardcore gamers eller spelare som spelat lite längre väljer ofta spel med lite mer djup. Det betyder inte att vardagliga och enkla spel är dåliga, bara att dom inte passar mogna spelare.

Farmville, Diablo 3 och Plants vs Zombies är bra exempel på casual spel som är bra.

Jo, jag vet, den där knepiga affärsmodellen där man försöker tillfredsställa och tilltala så många spelare som möjligt. Istället för den där svåra lilla majoriteten man skulle kunna kalla spelvärldens hipster, med deras speciella krav och behov.
Nu kanske jag är konstig, men när jag söker lite mer mognad och djup att förnöja mig i så öppnar jag en bok istället.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Newklear:

Blizzard inser vilken tabbe de gjorde när de sket i DotA och försöker nu roffa åt sig så mycket av kakan som möjligt med ett spel som antagligen kommer lyckas bli ännu mer casual än Diablo 3...

Det går utför nu, kan man säga.

Dom kanske inte kände för att utveckla ett spel bara för att någon gjort en mod just då?
Förövrigt kan jag bli rätt trött på användandet av ordet "casual". Du kanske förväxlar dig själv med en hardcorespelare bara för att du hittat till Elitist Jerks och lyckats kopiera en max-dps build därifrån? Låt oss som vill spela normala och bra spel göra det utan att olyckskorpar som dig ska spy galla över varenda nyhet.

Ingen har påstått att de skulle ha utvecklat ett helt spel själva, det är jag ganska tacksamma för att de inte gjorde då Valve är en så mycket bättre utvecklare, men de hade inte behövt motarbeta och hindra DotA så som de gjort.

Och angående "casual" så får du nog lära dig vad ord betyder innan du hetsar upp dig och själv spyr galla över något du fått om foten.

Det är väl inte så konstigt att Blizzard reagerade som dom gjorde när entusiaster som utvecklat en mod i deras egna spel sedan vill sälja det vidare tillsammans med namnet till ett konkurrerande företag. Och så klagar folk på Dice/EA för att man inte längre kan modda i BF, tsk tsk.

Beror ju på vad man gör av saken. Se hur mycket Bohemia Interactive tjänat på DayZ. Först genom att sälja deras egna spel och nu genom standalone DayZ. Counterstrike var en mod till Half-life och se hur mycket pengar Valve fått på den titeln. Sitter man och ser på när en moddare gör allt arbete så kommer man inte heller få en bit av kakan när moddaren går vidare. Om man däremot visar intresse och arbetar med moddaren så kommer man få dela kakan. Det finns nog ingen moddare som inte drömmer om en anställning på bolaget dem moddar åt och samtidigt få se sin mod under dess vingar.

WC3 och numera SC2 lever för övrigt på deras custom maps så dem har redan tjänat på moddarna i varje fall. Det är trots allt människor som utvecklar material till ditt spel gratis. Vad har Blizzard bidragit till utvecklingen av DOTA förutom deras level editor? Det är som att ge bort pennor med ritblock och tycka sig ha rätt till bilderna som ritas.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Ärligt talat jag förstår mig inte på speljournalister som inleder varje text om MOBA:s med "jag tycker/tyckte att denna speltyp är så svår". Det är som att motorjournalister inte skulle våga testa några bilar i stadskörning - för det är så "svårt". Du har som yrke att spela och bedömma spel, om du inte klarar av MOBA:s så kanske det är läge att fundera på ett annant yrkesval eller daska upp dig och lär dig - gärna innan du gör en förhandstitt.
SÅ himla svårt är det inte att spela MOBA:s.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Newklear:

Blizzard inser vilken tabbe de gjorde när de sket i DotA och försöker nu roffa åt sig så mycket av kakan som möjligt med ett spel som antagligen kommer lyckas bli ännu mer casual än Diablo 3...

Det går utför nu, kan man säga.

Dom kanske inte kände för att utveckla ett spel bara för att någon gjort en mod just då?
Förövrigt kan jag bli rätt trött på användandet av ordet "casual". Du kanske förväxlar dig själv med en hardcorespelare bara för att du hittat till Elitist Jerks och lyckats kopiera en max-dps build därifrån? Låt oss som vill spela normala och bra spel göra det utan att olyckskorpar som dig ska spy galla över varenda nyhet.

Ingen har påstått att de skulle ha utvecklat ett helt spel själva, det är jag ganska tacksamma för att de inte gjorde då Valve är en så mycket bättre utvecklare, men de hade inte behövt motarbeta och hindra DotA så som de gjort.

Och angående "casual" så får du nog lära dig vad ord betyder innan du hetsar upp dig och själv spyr galla över något du fått om foten.

Det är väl inte så konstigt att Blizzard reagerade som dom gjorde när entusiaster som utvecklat en mod i deras egna spel sedan vill sälja det vidare tillsammans med namnet till ett konkurrerande företag. Och så klagar folk på Dice/EA för att man inte längre kan modda i BF, tsk tsk.

JAg vet dessutom mycket väl vad "casual" betyder, och med vilket förakt ordet brukar användas med i forumen. Det måste inte alltid användas negativt, men ingenstans i ditt länkade inlägg ser jag något positivt runt ordet.

Skrivet av marcus8958:

Casual betyder inte att spelet är dåligt. Det betyder att spelet är mer anpassat för den stora massan.

Hardcore gamers eller spelare som spelat lite längre väljer ofta spel med lite mer djup. Det betyder inte att vardagliga och enkla spel är dåliga, bara att dom inte passar mogna spelare.

Farmville, Diablo 3 och Plants vs Zombies är bra exempel på casual spel som är bra.

Jo, jag vet, den där knepiga affärsmodellen där man försöker tillfredsställa och tilltala så många spelare som möjligt. Istället för den där svåra lilla majoriteten man skulle kunna kalla spelvärldens hipster, med deras speciella krav och behov.
Nu kanske jag är konstig, men när jag söker lite mer mognad och djup att förnöja mig i så öppnar jag en bok istället.

Blizzard har redan tjänat mängder med pengar på DotA och alla de andra moddar som vanligt folk skapat.

Sen tror jag inte det handlade om någon försäljning, det handlade snarare om att lämna en föråldrad plattform och ett knäppt företag för att kunna fortsätta utvecklingen på en bättre plattform med ett mycket bättre företag.
Om Blizzard bara motarbetar och trycker ner istället för att premiera folk som lyckas med något bra, så får de skylla sig själva när de blir omkörda.

Angående casual så är det kanske inte så konstigt att du inte ser något positivt kring det i mina inlägg, då jag ser det som något dåligt som bara förstör spelvärlden. Allt ska vara så fruktansvärt enkelt idag, alla ska bemästra allting på fem minuter och sa**n i gatan om skill-cap:en skulle vara så hög att någon skulle kunna vara lite bättre än någon annan...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

"Förhandstitt" är en överdrift, två stycken som blygsamt handlade om spelet och inget av dem gav någon information som inte redan är vida känd.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Skribent
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Davwve:

Den stora frågan är finns de fortfarande mer plats för ännu ett moba spel?

Tja, DotA 2 är ju ett ARTS, så hur många MOBA:n som finns vet jag inte...

EDIT: Och att författaren av nyhetsartikeln inte vet bättre tycker jag är lite pinsamt...

Som andra redan påpekat är moba och arts olika namn på samma sak.

Skrivet av Moraxus:

Ärligt talat jag förstår mig inte på speljournalister som inleder varje text om MOBA:s med "jag tycker/tyckte att denna speltyp är så svår". Det är som att motorjournalister inte skulle våga testa några bilar i stadskörning - för det är så "svårt". Du har som yrke att spela och bedömma spel, om du inte klarar av MOBA:s så kanske det är läge att fundera på ett annant yrkesval eller daska upp dig och lär dig - gärna innan du gör en förhandstitt.
SÅ himla svårt är det inte att spela MOBA:s.

Om kravet på att vara speljournalist hade inneburit att man behärskar alla genrer hade det inte funnits någon spelpress.

Det sagt så är jag precis den typ av spelare som Blizzard riktar sig mot med Heroes of the Storm, så ser inget problem med att jag kikar närmare på spelet i det här fallet.

Skrivet av fisk:

"Förhandstitt" är en överdrift, två stycken som blygsamt handlade om spelet och inget av dem gav någon information som inte redan är vida känd.

Något särskilt du vill veta?


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Davwve:

Den stora frågan är finns de fortfarande mer plats för ännu ett moba spel?

Tja, DotA 2 är ju ett ARTS, så hur många MOBA:n som finns vet jag inte...

EDIT: Och att författaren av nyhetsartikeln inte vet bättre tycker jag är lite pinsamt...

Som andra redan påpekat är moba och arts olika namn på samma sak.

Nej.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Beror ju på vad man gör av saken. Se hur mycket Bohemia Interactive tjänat på DayZ. Först genom att sälja deras egna spel och nu genom standalone DayZ. Counterstrike var en mod till Half-life och se hur mycket pengar Valve fått på den titeln. Sitter man och ser på när en moddare gör allt arbete så kommer man inte heller få en bit av kakan när moddaren går vidare. Om man däremot visar intresse och arbetar med moddaren så kommer man få dela kakan. Det finns nog ingen moddare som inte drömmer om en anställning på bolaget dem moddar åt och samtidigt få se sin mod under dess vingar.

WC3 och numera SC2 lever för övrigt på deras custom maps så dem har redan tjänat på moddarna i varje fall. Det är trots allt människor som utvecklar material till ditt spel gratis. Vad har Blizzard bidragit till utvecklingen av DOTA förutom deras level editor? Det är som att ge bort pennor med ritblock och tycka sig ha rätt till bilderna som ritas.

Kan ju också tycka att det var klantigt att inte anställa Icefrog (om han ville?) eller köpa upp och ge ut DotA som en egen produkt. Som Valve gjorde med CS teamet, och Dice gjorde med skaparna av Desert Combat. Har ingen aning om anledningen till varför dom inte på något sätt inledde ett samarbete, men jag kan också förstå att Blizzard, som redan då hade sina starka varumärken, kanske inte ville släppa ytterligare en franchise under eget namn bara för att någon gjort en populär mod till deras eget spel.
Man ska ju inte glömma att det antagligen är den största anledningen till att mod möjligheterna finns där till att börja med, för att entusiastiska spelare ska kunna konstruera egna spännande banor för att hålla orginalspelets popularitet vid liv så länge som möjligt. Jag kan tänka mig att iaf Valve blev överraskade när CS popularitet vida översteg Half-Life i sig, även om det inte är så konstigt, Half-Life var ett äventyr man spelar ett par gånger, även om MP förlängde livstiden, medans CS var något man kunde fortsätta flera år.
Jag misstänker att DotA inte överglänste WC3 lika mycket som CS gjorde över HL, men oavsett så är ju det historia nu.

Någonstans kan jag helt klart förstå att Blizzard motsatte sig att Valves uppköp av DotA även skulle inkludera namnet. Som du säger har inte Blizzard något finger med i själva skapandet av DotA, men utan deras karteditor så kanske inte ens DotA hade funnits idag, så att säga att dom inte hade något att göra med det alls känns helt fel. Dom släppa ju inte ett spelskaparverktyg för enstaka personer att göra sina egna spel i, för att sedan göra vad dom vill med. Vill minnas att det framgår rätt tydligt i Eula vem som har rätt till vad som skapas i Blizzards mapeditor, och även i kommunikationerna mellan Blizzard och Valve.

Skulle vilja ge båda företagen en handfull med cred för att dom kunde lösa det fair and square, utan massa stämningar som verkar vara praxis idag.

Medlem
Skrivet av Moraxus:

Ärligt talat jag förstår mig inte på speljournalister som inleder varje text om MOBA:s med "jag tycker/tyckte att denna speltyp är så svår". Det är som att motorjournalister inte skulle våga testa några bilar i stadskörning - för det är så "svårt". Du har som yrke att spela och bedömma spel, om du inte klarar av MOBA:s så kanske det är läge att fundera på ett annant yrkesval eller daska upp dig och lär dig - gärna innan du gör en förhandstitt.
SÅ himla svårt är det inte att spela MOBA:s.

Ok, då leker jag speljournalist för 5 minuter då. Hoppar in i en DotA 2 match, får rådäng och blir genast utskälld och bespottad av den "trevliga" communityn. Spelet får 1/5 med motiveringen: "Piss-svårt att att komma in som nybörjare"
Hur menar du då att en speljournalist ska göra, spela upp sig i elitskiktet i varje spel som testas och bedöms? Spela klart varje spel av tusentals innan dom har rätt att bilda en åsikt?
Vore det kanske inte bättre i så fall att du själv blir en speljournalist innan du tar dig rätten att kritisera och betygsätta dessa, utan att ha någon som helst koll?

Medlem
Skrivet av Dunder:

Blizzard har redan tjänat mängder med pengar på DotA och alla de andra moddar som vanligt folk skapat.

Bra, det är ju liksom meningen. Är det någon som har problem med det så behöver dom ju inte göra moddar, eller hur? Det är ju inte direkt någon hemlighet att en skapad mod inte är skaparens äganderätt. Alla moddar alstrar ju dessutom inte pengar, och hur mycket pengar har Blizzard egentligen "tjänat" på DotA? De enda dom tjänat på det är alla som köpt WC3 enbart för DotAs skull. Åh nej, giriga utsugar Blizzard måste ju ha tjänat säkert ett par miljoner på detta. Snälla.

Skrivet av Dunder:

Sen tror jag inte det handlade om någon försäljning, det handlade snarare om att lämna en föråldrad plattform och ett knäppt företag för att kunna fortsätta utvecklingen på en bättre plattform med ett mycket bättre företag.
Om Blizzard bara motarbetar och trycker ner istället för att premiera folk som lyckas med något bra, så får de skylla sig själva när de blir omkörda.

Hade Valv en bättre plattform att utveckla DotA på menar du? Då kanske han borde gjort det istället då.

Jag skulle gärna se någon länk till hur Blizzard motarbetar och trycker ner folk, har faktiskt inte hört någonting om det tidigare.

Skrivet av Dunder:

Angående casual så är det kanske inte så konstigt att du inte ser något positivt kring det i mina inlägg, då jag ser det som något dåligt som bara förstör spelvärlden. Allt ska vara så fruktansvärt enkelt idag, alla ska bemästra allting på fem minuter och sa**n i gatan om skill-cap:en skulle vara så hög att någon skulle kunna vara lite bättre än någon annan...

Så hur långt ifrån sanningen var jag då egentligen när jag tyckte du spydde galla över Blizzard och denna nyhetsartikel. Kanske inte fått det helt om foten va?

Jag gillar inte heller tanken på att alla spel skulle vara som farmville eller anpassade så att en 5-åring skulle kunna bemästra det på 10 minuter, men så är ju inte riktigt fallet nu, eller hur? Att de flesta företag vill utveckla spel som tilltalar majoriteten istället för minoriteten är just inte en allt för komplicerad ekvation. Skulle gissa på att Blizzards största framgån ligger i just detta, att göra spelen enkla att komma in i, men svårare att bemästra.
Och vad har en sak som "skill-cap" `(vad du nu menar med det) med saken att göra? Den med mest tid och vilja kommer vara den med högs level...handlar om enkel grinding istället för skicklighet. Antalet skills i ett spel är lika irrelevant, då dom som verkligen vill maxa sina egenskaper antagligen letar upp en build på nätet framför att sitta och pilla ihop avancerade kalkyler om vad som ger max dps.
Så vad är det HC gamern behöver annat än engelskakunskaper och följande länk: http://forums.elitistjerks.com/page/index.html ?

Om du har sådana problem med Blizzards titlar bara för att dom är för "casual" för dig kanske du ska hålla dig till "I wanna be the guy: Gaiden"

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Davwve:

Den stora frågan är finns de fortfarande mer plats för ännu ett moba spel?

Tja, DotA 2 är ju ett ARTS, så hur många MOBA:n som finns vet jag inte...

EDIT: Och att författaren av nyhetsartikeln inte vet bättre tycker jag är lite pinsamt...

Som andra redan påpekat är moba och arts olika namn på samma sak.

Nej.

Jag tror du borde redigera Wikipedia och hela spelhistorien efter dina "speciella" kunskaper i så fall, uppenbarligen har ju alla utom du fel.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dunder:

Blizzard inser vilken tabbe de gjorde när de sket i DotA och försöker nu roffa åt sig så mycket av kakan som möjligt med ett spel som antagligen kommer lyckas bli ännu mer casual än Diablo 3...

Det går utför nu, kan man säga.

Dom kanske inte kände för att utveckla ett spel bara för att någon gjort en mod just då?
Förövrigt kan jag bli rätt trött på användandet av ordet "casual". Du kanske förväxlar dig själv med en hardcorespelare bara för att du hittat till Elitist Jerks och lyckats kopiera en max-dps build därifrån? Låt oss som vill spela normala och bra spel göra det utan att olyckskorpar som dig ska spy galla över varenda nyhet.

Ingen har påstått att de skulle ha utvecklat ett helt spel själva, det är jag ganska tacksamma för att de inte gjorde då Valve är en så mycket bättre utvecklare, men de hade inte behövt motarbeta och hindra DotA så som de gjort.

Och angående "casual" så får du nog lära dig vad ord betyder innan du hetsar upp dig och själv spyr galla över något du fått om foten.

Det är väl inte så konstigt att Blizzard reagerade som dom gjorde när entusiaster som utvecklat en mod i deras egna spel sedan vill sälja det vidare tillsammans med namnet till ett konkurrerande företag. Och så klagar folk på Dice/EA för att man inte längre kan modda i BF, tsk tsk.

JAg vet dessutom mycket väl vad "casual" betyder, och med vilket förakt ordet brukar användas med i forumen. Det måste inte alltid användas negativt, men ingenstans i ditt länkade inlägg ser jag något positivt runt ordet.

Skrivet av marcus8958:

Casual betyder inte att spelet är dåligt. Det betyder att spelet är mer anpassat för den stora massan.

Hardcore gamers eller spelare som spelat lite längre väljer ofta spel med lite mer djup. Det betyder inte att vardagliga och enkla spel är dåliga, bara att dom inte passar mogna spelare.

Farmville, Diablo 3 och Plants vs Zombies är bra exempel på casual spel som är bra.

Jo, jag vet, den där knepiga affärsmodellen där man försöker tillfredsställa och tilltala så många spelare som möjligt. Istället för den där svåra lilla majoriteten man skulle kunna kalla spelvärldens hipster, med deras speciella krav och behov.
Nu kanske jag är konstig, men när jag söker lite mer mognad och djup att förnöja mig i så öppnar jag en bok istället.

Blizzard har redan tjänat mängder med pengar på DotA och alla de andra moddar som vanligt folk skapat.

Sen tror jag inte det handlade om någon försäljning, det handlade snarare om att lämna en föråldrad plattform och ett knäppt företag för att kunna fortsätta utvecklingen på en bättre plattform med ett mycket bättre företag.
Om Blizzard bara motarbetar och trycker ner istället för att premiera folk som lyckas med något bra, så får de skylla sig själva när de blir omkörda.

Angående casual så är det kanske inte så konstigt att du inte ser något positivt kring det i mina inlägg, då jag ser det som något dåligt som bara förstör spelvärlden. Allt ska vara så fruktansvärt enkelt idag, alla ska bemästra allting på fem minuter och sa**n i gatan om skill-cap:en skulle vara så hög att någon skulle kunna vara lite bättre än någon annan...

Sjukt tråkigt att företag tänker på att tjäna pengar du lever kvar för mycket i en nostalgitripp. Finns säkert svåra spel där ute men kanske inte just de du gillar. Istället för att spy massa galla på diverse forum kanske du behöver hitta en annan hobby? Efter att ha läst dina inlägg verkar du inte förstå varför ett företag skapas, målet är att tjäna pengar på en produkt man själv kan ställa sig bakom. Det är inte invecklat, att du sen har ett enormt hat mot giganterna på marknaden är ditt egna problem. Varför ens klicka på en länk där det står stort "Heroes of the Storm?", aldrig förstått mig på dessa wannabe internet batmans.

Medlem
Skrivet av Pettson87:
Skrivet av Vincent_graymore:
Skrivet av Naraccas:

Frågan är om vi verkligen behöver ännu ett MOBA-free2play till? Visst är Blizzard bra på speldesign och att göra spel tillgängliga med ändå djupa. Ett mer välkomnande spel och en lite snällare community hade inte gjort genren illa. Dock måste dem passa sig från att inte ta bort djupet som hägrar de inbitna spelarna. Det är trots allt dem som sitter i turneringar och visar att spelet är också en seriös sport. Blizzard lyckades med Starcraft 2 och Heartstone, men då hade dem inte tre etablerade och välutvecklade konkurrenter.

Troligen kommer Heroes of the Storm att peta bort en av de mindre resursstarka (LoL/HoN) och ta dess plats med marknadsföring och turneringar som främsta vapen men Dota 2 känns alldeles för väletablerat för att förlora. Särskilt när dem har Valve bakom sig.

Peta ner LoL lol

De jag känner som spelar LoL känns som folk som lätt kan byta spel om något annat blir populärt. Så jag kan tänka mig att LoL kommer förlora långt mycket mer spelare till blizzards nya dotaspel än tex HoN eller DotA kommer göra.

Bra beskrivning av folk som spelar lol måste jag säga=)

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dunder:

Blizzard inser vilken tabbe de gjorde när de sket i DotA och försöker nu roffa åt sig så mycket av kakan som möjligt med ett spel som antagligen kommer lyckas bli ännu mer casual än Diablo 3...

Det går utför nu, kan man säga.

Dom kanske inte kände för att utveckla ett spel bara för att någon gjort en mod just då?
Förövrigt kan jag bli rätt trött på användandet av ordet "casual". Du kanske förväxlar dig själv med en hardcorespelare bara för att du hittat till Elitist Jerks och lyckats kopiera en max-dps build därifrån? Låt oss som vill spela normala och bra spel göra det utan att olyckskorpar som dig ska spy galla över varenda nyhet.

Ingen har påstått att de skulle ha utvecklat ett helt spel själva, det är jag ganska tacksamma för att de inte gjorde då Valve är en så mycket bättre utvecklare, men de hade inte behövt motarbeta och hindra DotA så som de gjort.

Och angående "casual" så får du nog lära dig vad ord betyder innan du hetsar upp dig och själv spyr galla över något du fått om foten.

Det är väl inte så konstigt att Blizzard reagerade som dom gjorde när entusiaster som utvecklat en mod i deras egna spel sedan vill sälja det vidare tillsammans med namnet till ett konkurrerande företag. Och så klagar folk på Dice/EA för att man inte längre kan modda i BF, tsk tsk.

JAg vet dessutom mycket väl vad "casual" betyder, och med vilket förakt ordet brukar användas med i forumen. Det måste inte alltid användas negativt, men ingenstans i ditt länkade inlägg ser jag något positivt runt ordet.

Skrivet av marcus8958:

Casual betyder inte att spelet är dåligt. Det betyder att spelet är mer anpassat för den stora massan.

Hardcore gamers eller spelare som spelat lite längre väljer ofta spel med lite mer djup. Det betyder inte att vardagliga och enkla spel är dåliga, bara att dom inte passar mogna spelare.

Farmville, Diablo 3 och Plants vs Zombies är bra exempel på casual spel som är bra.

Jo, jag vet, den där knepiga affärsmodellen där man försöker tillfredsställa och tilltala så många spelare som möjligt. Istället för den där svåra lilla majoriteten man skulle kunna kalla spelvärldens hipster, med deras speciella krav och behov.
Nu kanske jag är konstig, men när jag söker lite mer mognad och djup att förnöja mig i så öppnar jag en bok istället.

Blizzard har redan tjänat mängder med pengar på DotA och alla de andra moddar som vanligt folk skapat.

Sen tror jag inte det handlade om någon försäljning, det handlade snarare om att lämna en föråldrad plattform och ett knäppt företag för att kunna fortsätta utvecklingen på en bättre plattform med ett mycket bättre företag.
Om Blizzard bara motarbetar och trycker ner istället för att premiera folk som lyckas med något bra, så får de skylla sig själva när de blir omkörda.

Angående casual så är det kanske inte så konstigt att du inte ser något positivt kring det i mina inlägg, då jag ser det som något dåligt som bara förstör spelvärlden. Allt ska vara så fruktansvärt enkelt idag, alla ska bemästra allting på fem minuter och sa**n i gatan om skill-cap:en skulle vara så hög att någon skulle kunna vara lite bättre än någon annan...

Skrattar högt när jag ser sånna som dig som snackar om skillcap, varför ska du ens bry dig om det? Jag kan lova dig att du inte ens kommer att komma i närheten av t.ex. challenger i lol. Om allting är så förbannat lätt i dessa "casual" "low skillcap" spel, kan du inte bevisa det?

Kan vi inte göra ett test, ladda hem lol spela spelet i 6 månader och sen hörs vi om din ladder rank. Min gissning är att du kommer vara mid silver i det.

Du kan även ta något annat casual spel (valfritt) bemästra det och hamna i top 50 på den eventualla laddern som finns i det seplet.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Newklear:

Angående casual så är det kanske inte så konstigt att du inte ser något positivt kring det i mina inlägg, då jag ser det som något dåligt som bara förstör spelvärlden. Allt ska vara så fruktansvärt enkelt idag, alla ska bemästra allting på fem minuter och sa**n i gatan om skill-cap:en skulle vara så hög att någon skulle kunna vara lite bättre än någon annan...

Skrattar högt när jag ser sånna som dig som snackar om skillcap, varför ska du ens bry dig om det? Jag kan lova dig att du inte ens kommer att komma i närheten av t.ex. challenger i lol. Om allting är så förbannat lätt i dessa "casual" "low skillcap" spel, kan du inte bevisa det?

Lätt att lära sig, svårt att bemästra.

Tror man måste definiera skillcap innan man använder ordet. Som i det här fallet och i ALLA andra fall kommer det alltid vara några spelare som är bättre än andra. Betyder det att alla spel har hög skillcap? Då kan det med andra ord inte finnas några spel alls med låg skillcap då spelen antingen är med eller utan.

Ska man då definiera skillcap hur lätt det är lära sig ett spel eller hur bra man kan bli på ett spel?
Tex. om ett spel bara har en enda knapp du ska trycka på så snabbt som möjligt kommer det bara finnas 1 person i världen som är bäst medans alla andra är sämre. Spelet går otroligt lätt att lära sig.
Andra exemplet är DCS Blackshark som är svårt att lära sig men även där kommer det bara finnas en enda person i helva världen som är bäst. Betyder det att i båda spelen är det samma skillcap?

EDIT: Googlade vad skillcap betyder och det är hur fort man bemästrar färdigheten. Det betyder inte hur bra man är i jämförelse med andra spelare.
Exempel är när du nått skill level 300 i fishing i WoW. Du har då nått din skillcap och kan inte avancera högre.
Det betyder inte att du kommer vinna strangletorn vale fishing men det betyder att du har bemästrat konsten att fiska.

Pong har low skillcap för det är lätt att lära sig.
DCS Blackshark har hög skillcap för det är svårt att lära sig.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag tycker verkligen inte det är ett MobA för dummies! jag har spelat mycket LoL och DotA men måste säga jag gillar detta mest! Jätte kul är det verkligen! (:

12
Skriv svar