Analytiker: 51 miljoner PS4:or om två år

Robot
Analytiker: 51 miljoner PS4:or om två år

Sonys konsol spås vara störst år 2016 – men slopad Kinect-bundling tros sätta rejäl fart på Xbox One-försäljningen.

#sony, #microsoft


Medlem
Analytiker: 51 miljoner PS4:or om två år

Tvivlar jag starkt på, priset är fortfarande för högt för att något sådant skulle ske. PS4 säljer bra nu men jag tror den kommer tappa rejält när de som nu vill ha den har köpt den. Det finns helt enkelt inte så många som är beredda betala vad den nu kostar.

Medlem

Har svårt att se det framför mig när priset fortfarrande ligger på 4000, brukar inte vara förrän priset ligger under 3000 som det verkligen tar fart.

Personligen skippar jag nog denna generationen, har allt jag behöver och lite till till PC redan.

Medlem

Analytiker = Betald gissare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

När den kostar 2500:- slår jag till. Inte en sekund tidigare. Må det hända om tre år, det gör inget. Då har jag en drös med spel att köpa för en billig peng, samt en konsol som är fri från alla barnsjukdomar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

bra för oss gamers i längden
mer focus på konsol & pc istället för mobilskräp spel.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Ja dumpa kinect och sälj One för 3500 ink ett spel så kommer den sälja som smör

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Tvivlar jag starkt på, priset är fortfarande för högt för att något sådant skulle ske. PS4 säljer bra nu men jag tror den kommer tappa rejält när de som nu vill ha den har köpt den. Det finns helt enkelt inte så många som är beredda betala vad den nu kostar.

Det är vad jag tror också. PS4 är ingen bristvara längre, vilket tyder på att hetsen bland trogna fans har avtagit. Nu måste Sony i stället rikta in sig på resterande målgrupp, nämligen casual och barnfamiljer, och då kan man inte ha en prislapp på $400.

k3m
Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av PcGamer:

Tvivlar jag starkt på, priset är fortfarande för högt för att något sådant skulle ske. PS4 säljer bra nu men jag tror den kommer tappa rejält när de som nu vill ha den har köpt den. Det finns helt enkelt inte så många som är beredda betala vad den nu kostar.

Det är vad jag tror också. PS4 är ingen bristvara längre, vilket tyder på att hetsen bland trogna fans har avtagit. Nu måste Sony i stället rikta in sig på resterande målgrupp, nämligen casual och barnfamiljer, och då kan man inte ha en prislapp på $400.

Nä, det är för dyrt! Analytiker är som någon redan nämnt bara betalda gissare.

Medlem

I nuläget är det väl samma pris på PS4 och XBONE? Kanske skiljer ett par hundra till fördel för PS4.

Visst är 4000 kr bra mycket... men nya prylar är alltid dyra i början.

Medlem
Skrivet av Exxo:

I nuläget är det väl samma pris på PS4 och XBONE? Kanske skiljer ett par hundra till fördel för PS4.

Visst är 4000 kr bra mycket... men nya prylar är alltid dyra i början.

Det skiljer 100 dollar i prissättning. Att PS4an är dyrare än den ska vara är för att det är bristvara. Jag förväntar mig att priset kommer gå ner på PS4 ganska snart. Betalade 3900 för min PS4 innan höjningen. Kan tänka mig betala max 3000 för One då den är betydligt svagare prestandamässigt. 3500 om de inkluderar ett spel jag vill ha

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Exxo:

I nuläget är det väl samma pris på PS4 och XBONE? Kanske skiljer ett par hundra till fördel för PS4.

Visst är 4000 kr bra mycket... men nya prylar är alltid dyra i början.

Det skiljer 100 dollar i prissättning. Att PS4an är dyrare än den ska vara är för att det är bristvara. Jag förväntar mig att priset kommer gå ner på PS4 ganska snart. Betalade 3900 för min PS4 innan höjningen. Kan tänka mig betala max 3000 för One då den är betydligt svagare prestandamässigt. 3500 om de inkluderar ett spel jag vill ha

Mycket svagare är den inte, tycker båda är riktiga klenfisar för att vara "next gen". Sen kommer "förmodligen" DirectX12 läggas till i Xbox One samt molnet. Satt jag tror båda är jämlika inom kort. Folk skröt även om att PS4 skulle vara billigare än Xbone. Men det är den inte längre heller.

Jag har dock en PS4, inte särskilt imponerad. För jag är en PC-entusiast, så jag gjorde ett hybrid köp för skojs skull. Microsoft-teamet väljer istället att spelen skall ligga fast på 30fps, medan Sony låter spelen framedroppa mellan 60 - 30 fps. Men du har en poäng dock, att ps4:an är starkare.

Medlem

Är inte alls förvånad att Xbox säljer bättre i USA, Xbox har alltid sålt mycket bättre i USA precis som att Playstation säljer bättre i Japan. Folk är patriotiska när de väljer konsoler, det är nästan mest intressant hur det ter sig i europa, det känns mer rättvist att jämföra. Men då måste de först släppa Xboxone i HELA europa :P.

Medlem
Skrivet av TheRob:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Exxo:

I nuläget är det väl samma pris på PS4 och XBONE? Kanske skiljer ett par hundra till fördel för PS4.

Visst är 4000 kr bra mycket... men nya prylar är alltid dyra i början.

Det skiljer 100 dollar i prissättning. Att PS4an är dyrare än den ska vara är för att det är bristvara. Jag förväntar mig att priset kommer gå ner på PS4 ganska snart. Betalade 3900 för min PS4 innan höjningen. Kan tänka mig betala max 3000 för One då den är betydligt svagare prestandamässigt. 3500 om de inkluderar ett spel jag vill ha

Mycket svagare är den inte, tycker båda är riktiga klenfisar för att vara "next gen". Sen kommer "förmodligen" DirectX12 läggas till i Xbox One samt molnet. Satt jag tror båda är jämlika inom kort. Folk skröt även om att PS4 skulle vara billigare än Xbone. Men det är den inte längre heller.

Jag har dock en PS4, inte särskilt imponerad. För jag är en PC-entusiast, så jag gjorde ett hybrid köp för skojs skull. Microsoft-teamet väljer istället att spelen skall ligga fast på 30fps, medan Sony låter spelen framedroppa mellan 60 - 30 fps. Men du har en poäng dock, att ps4:an är starkare.

Beror på hur man definierar mycket. 50% anser jag vara en hel del iaf.

Medlem

Jag har svårt att se denna analys som rimlig. Då måste PS4 fortsätta sälja i minst lika hög takt som den gjort hittills fram till dess vilket låter osannolikt.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag har svart att se denna analys som rimlig. Då måste PS4 fortsätta sälja i minst lika hög takt som den gjort hittills fram till dess vilket låter osannolikt.

Jag håller med. Det är en glädjekalkyl. Med tanke på att konsollförsäljningen rasat totalt i Japan senaste året också så tror jag inte det minsta på detta. Konsollmarknaden verkar krympa framöver.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Margy:

Jag har svart att se denna analys som rimlig. Då måste PS4 fortsätta sälja i minst lika hög takt som den gjort hittills fram till dess vilket låter osannolikt.

Jag håller med. Det är en glädjekalkyl. Med tanke på att konsollförsäljningen rasat totalt i Japan senaste året också så tror jag inte det minsta på detta. Konsollmarknaden verkar krympa framöver.

Rasat? Den japanska marknaden ligger stabilt och det skiljer sig bara några få procent jämfört med de senaste åren.

Det har sjunkit rejält i Europa och USA däremot.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Margy:

Jag har svart att se denna analys som rimlig. Då måste PS4 fortsätta sälja i minst lika hög takt som den gjort hittills fram till dess vilket låter osannolikt.

Jag håller med. Det är en glädjekalkyl. Med tanke på att konsollförsäljningen rasat totalt i Japan senaste året också så tror jag inte det minsta på detta. Konsollmarknaden verkar krympa framöver.

Rasat? Den japanska marknaden ligger stabilt och det skiljer sig bara några få procent jämfört med de senaste åren.

PS4 säljser 10000 i veckan, 3DS har havlerad försäljning jämför med förra året. Wii U säljer ca 5000 i veckan osv. Mobila spelen börjar ta över där borta

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Margy:

Jag har svart att se denna analys som rimlig. Då måste PS4 fortsätta sälja i minst lika hög takt som den gjort hittills fram till dess vilket låter osannolikt.

Jag håller med. Det är en glädjekalkyl. Med tanke på att konsollförsäljningen rasat totalt i Japan senaste året också så tror jag inte det minsta på detta. Konsollmarknaden verkar krympa framöver.

Vad baserar du ditt uttalande om att konsolmarknaden krymper på? Det kan ju knappast vara försäljningen av PS4 och Xbox One?

Medlem

Kolla här på förra veckans försäljning. http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=810616

Det står också hur mycket som sålts jämfört med tidigare år. Om du vill kan jag leta upp källa på att spelmarknaden i japan numera består av ca 50% mobilspel. Det är inte helt osannolikt att tro att vi går en liknande utveckling till mötes även i USA och Europa.

Källan: http://www.gamesindustry.biz/articles/2014-03-28-japanese-sma...

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Margy:

Jag har svart att se denna analys som rimlig. Då måste PS4 fortsätta sälja i minst lika hög takt som den gjort hittills fram till dess vilket låter osannolikt.

Jag håller med. Det är en glädjekalkyl. Med tanke på att konsollförsäljningen rasat totalt i Japan senaste året också så tror jag inte det minsta på detta. Konsollmarknaden verkar krympa framöver.

Vad baserar du ditt uttalande om att konsolmarknaden krymper på? Det kan ju knappast vara försäljningen av PS4 och Xbox One?

Konsol försäljningen har krympt de senaste 6 åren, men det är en stadig försämring år efter år. Och sen så har GB, DS, 3DS, PSP och Vita varit de konsoler som säljer bäst i Japan, bärbart är the way to go. Utav nästan 12 miljoner sålda konsoler 2006 i japan så var 9 utav dessa Nintendo DS. Sony kommer inte sälja bra detta året och samma sak för Nintendo, iaf inte i Japan.

Inaktiv

Skippar denna generation.

Blev en PC istället. Min Xbox 360 lever fortfarande och blir att köpa en Playstation 3 när dom reas ut.

Medlem

4000 är inte så jävla mycket, En bra dator som du kan spela de flesta spelen bra kostar typ 7000...

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Analytiker = Betald gissare.

Måste ju ändå va det bästa jobbet

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Margy:

Jag har svart att se denna analys som rimlig. Då måste PS4 fortsätta sälja i minst lika hög takt som den gjort hittills fram till dess vilket låter osannolikt.

Jag håller med. Det är en glädjekalkyl. Med tanke på att konsollförsäljningen rasat totalt i Japan senaste året också så tror jag inte det minsta på detta. Konsollmarknaden verkar krympa framöver.

Vad baserar du ditt uttalande om att konsolmarknaden krymper på? Det kan ju knappast vara försäljningen av PS4 och Xbox One?

Konsol försäljningen har krympt de senaste 6 åren, men det är en stadig försämring år efter år. Och sen så har GB, DS, 3DS, PSP och Vita varit de konsoler som säljer bäst i Japan, bärbart är the way to go. Utav nästan 12 miljoner sålda konsoler 2006 i japan så var 9 utav dessa Nintendo DS. Sony kommer inte sälja bra detta året och samma sak för Nintendo, iaf inte i Japan.

Sony lanserade PS3 i november 2006 och maskinen kostade kring 6000kr. Inte så konstigt att Sony låg efter i försäljningen.
Du kan inte använda statistik från 2006 om du vill ha vettiga siffror även om du ligger in bit in på sanningen. Bärbart har alltid sålt bra i japan men riktigt så bra är inte hela sanningen.

EDIT: Här har du lite bättre statistik för totala försäljningen över alla år
http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/Hardware/Glo...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Analytiker = Betald gissare.

Nej, en analytiker kan man vara utan att få betalt.
Du själv blev en precis i ditt inlägg, för du gjorde en analys och ansåg att att analytiker är en betald gissade. Vilket är fel, således är du en rätt dålig analytiker .

Mvh BU

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Har svårt att se det framför mig när priset fortfarrande ligger på 4000, brukar inte vara förrän priset ligger under 3000 som det verkligen tar fart.

Personligen skippar jag nog denna generationen, har allt jag behöver och lite till till PC redan.

Amen!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av PcGamer:

Tvivlar jag starkt på, priset är fortfarande för högt för att något sådant skulle ske. PS4 säljer bra nu men jag tror den kommer tappa rejält när de som nu vill ha den har köpt den. Det finns helt enkelt inte så många som är beredda betala vad den nu kostar.

Det är vad jag tror också. PS4 är ingen bristvara längre, vilket tyder på att hetsen bland trogna fans har avtagit. Nu måste Sony i stället rikta in sig på resterande målgrupp, nämligen casual och barnfamiljer, och då kan man inte ha en prislapp på $400.

Nä, det är för dyrt! Analytiker är som någon redan nämnt bara betalda gissare.

Deras jobb verkar vara att hålla aktiekursen uppe. = sony mer slantar fast mindre jobb för att få dem.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Alexperia2000:

4000 är inte så jävla mycket, En bra dator som du kan spela de flesta spelen bra kostar typ 7000...

En PS kan jag inte spela de flesta spel på....
Så PC är rockenroll för mig i dag. Får väl se vad framtiden ger oss.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Margy:

Jag har svart att se denna analys som rimlig. Då måste PS4 fortsätta sälja i minst lika hög takt som den gjort hittills fram till dess vilket låter osannolikt.

Jag håller med. Det är en glädjekalkyl. Med tanke på att konsollförsäljningen rasat totalt i Japan senaste året också så tror jag inte det minsta på detta. Konsollmarknaden verkar krympa framöver.

Vad baserar du ditt uttalande om att konsolmarknaden krymper på? Det kan ju knappast vara försäljningen av PS4 och Xbox One?

Konsol försäljningen har krympt de senaste 6 åren, men det är en stadig försämring år efter år. Och sen så har GB, DS, 3DS, PSP och Vita varit de konsoler som säljer bäst i Japan, bärbart är the way to go. Utav nästan 12 miljoner sålda konsoler 2006 i japan så var 9 utav dessa Nintendo DS. Sony kommer inte sälja bra detta året och samma sak för Nintendo, iaf inte i Japan.

Sony lanserade PS3 i november 2006 och maskinen kostade kring 6000kr. Inte så konstigt att Sony låg efter i försäljningen.
Du kan inte använda statistik från 2006 om du vill ha vettiga siffror även om du ligger in bit in på sanningen. Bärbart har alltid sålt bra i japan men riktigt så bra är inte hela sanningen.

EDIT: Här har du lite bättre statistik för totala försäljningen över alla år
http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/Hardware/Glo...

När bärbara konsoler har legat etta i försäljning i mer än 10 år så jo, det är hela sanningen. Bärbart går hem mycket mer i Japan än andra delar så att säga att konsol försäljningen har sjunkit i Japan i år är inte förvånande, det är förväntat. Och det är samma sida som jag har använt.

12
Skriv svar