Analytiker: 51 miljoner PS4:or om två år

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Alexperia2000:

4000 är inte så jävla mycket, En bra dator som du kan spela de flesta spelen bra kostar typ 7000...

En PS kan jag inte spela de flesta spel på....
Så PC är rockenroll för mig i dag. Får väl se vad framtiden ger oss.

Konsolerna har blivit dyrare i det stora hela, men det är inte med mycket.

Priset har ökat men värdet på pengarna skiljer sig inte mycket när man räknar med inflation.

Medlem

Varför handlar diskussionen helt plötsligt enbart om Japan?

PS4 har i alla fall sålt över en halv miljon exemplar där på 1,5 månad så att så otroligt dåligt går det inte.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Margy:

Jag har svart att se denna analys som rimlig. Då måste PS4 fortsätta sälja i minst lika hög takt som den gjort hittills fram till dess vilket låter osannolikt.

Jag håller med. Det är en glädjekalkyl. Med tanke på att konsollförsäljningen rasat totalt i Japan senaste året också så tror jag inte det minsta på detta. Konsollmarknaden verkar krympa framöver.

Vad baserar du ditt uttalande om att konsolmarknaden krymper på? Det kan ju knappast vara försäljningen av PS4 och Xbox One?

Konsol försäljningen har krympt de senaste 6 åren, men det är en stadig försämring år efter år. Och sen så har GB, DS, 3DS, PSP och Vita varit de konsoler som säljer bäst i Japan, bärbart är the way to go. Utav nästan 12 miljoner sålda konsoler 2006 i japan så var 9 utav dessa Nintendo DS. Sony kommer inte sälja bra detta året och samma sak för Nintendo, iaf inte i Japan.

Sony lanserade PS3 i november 2006 och maskinen kostade kring 6000kr. Inte så konstigt att Sony låg efter i försäljningen.
Du kan inte använda statistik från 2006 om du vill ha vettiga siffror även om du ligger in bit in på sanningen. Bärbart har alltid sålt bra i japan men riktigt så bra är inte hela sanningen.

EDIT: Här har du lite bättre statistik för totala försäljningen över alla år
http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/Hardware/Glo...

När bärbara konsoler har legat etta i försäljning i mer än 10 år så jo, det är hela sanningen. Bärbart går hem mycket mer i Japan än andra delar så att säga att konsol försäljningen har sjunkit i Japan i år är inte förvånande, det är förväntat. Och det är samma sida som jag har använt.

Nej för det är inte hela sanningen för PS3 har sålt bra över sina år i Japan och PS4 säljer fortfarande bra i Japan.
Inte heller att glömma att PS Vita också går bättre nu än vid den svaga lanseringen.
Så din kommentar att Sony och Nintendo inte kommer sälja bra i år finns ingen fakta bakom.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av Zappa:
Skrivet av TheRob:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Exxo:

I nuläget är det väl samma pris på PS4 och XBONE? Kanske skiljer ett par hundra till fördel för PS4.

Visst är 4000 kr bra mycket... men nya prylar är alltid dyra i början.

Det skiljer 100 dollar i prissättning. Att PS4an är dyrare än den ska vara är för att det är bristvara. Jag förväntar mig att priset kommer gå ner på PS4 ganska snart. Betalade 3900 för min PS4 innan höjningen. Kan tänka mig betala max 3000 för One då den är betydligt svagare prestandamässigt. 3500 om de inkluderar ett spel jag vill ha

Mycket svagare är den inte, tycker båda är riktiga klenfisar för att vara "next gen". Sen kommer "förmodligen" DirectX12 läggas till i Xbox One samt molnet. Satt jag tror båda är jämlika inom kort. Folk skröt även om att PS4 skulle vara billigare än Xbone. Men det är den inte längre heller.

Jag har dock en PS4, inte särskilt imponerad. För jag är en PC-entusiast, så jag gjorde ett hybrid köp för skojs skull. Microsoft-teamet väljer istället att spelen skall ligga fast på 30fps, medan Sony låter spelen framedroppa mellan 60 - 30 fps. Men du har en poäng dock, att ps4:an är starkare.

Beror på hur man definierar mycket. 50% anser jag vara en hel del iaf.

Pff! Vart tar den kraften vägen då? Ut i fläkten eller? 900p kontra 1080p med samma grafik och fps är inte en stor skillnad.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Pff! Vart tar den kraften vägen då? Ut i fläkten eller? 900p kontra 1080p med samma grafik och fps är inte en stor skillnad.

Om jag räknar rätt är det 44% högre upplösning så att 50% är inte långt borta.

Medlem

X1an måste under 3000 kr för att vara intressantm helst 2500, då kan de snacka om att det går undan.

Bättre att sölja 50 000 000 apparater för 2000 kr, ön knappt något alls.

ser bara M$ till att skaffa fram bra spel till förmånliga priser, så finns en chans att X1 blir lika stor som 360.

Men inte för 5000 kr, inte för 4000 heller

Dumpa priserna M$, det har ni fan i mig råd med

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av Rockartisten:

Pff! Vart tar den kraften vägen då? Ut i fläkten eller? 900p kontra 1080p med samma grafik och fps är inte en stor skillnad.

Om jag räknar rätt är det 44% högre upplösning så att 50% är inte långt borta.

Han sa 50% klenare. Men det går knappast att säga så här tidigt i generationen hur stor skillnad det verkligen är. Watch Dogs blir 960p på XBO, så nu är PS4 bara 25% kraftfullare helt plötsligt. Och om vi rundar av som du gör, så är den bara 20% kraftfullare.

Hur kommer det se ut om ett halvår, eller ett år, eller två år?

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Rockartisten:

Pff! Vart tar den kraften vägen då? Ut i fläkten eller? 900p kontra 1080p med samma grafik och fps är inte en stor skillnad.

Om jag räknar rätt är det 44% högre upplösning så att 50% är inte långt borta.

Han sa 50% klenare. Men det går knappast att säga så här tidigt i generationen hur stor skillnad det verkligen är. Watch Dogs blir 960p på XBO, så nu är PS4 bara 25% kraftfullare helt plötsligt. Och om vi rundar av som du gör, så är den bara 20% kraftfullare.

Hur kommer det se ut om ett halvår, eller ett år, eller två år?

Rundar av som jag gör? Om jag räknat fel får du gärna visa detta.

Alltså, det går ju inte bara att titta på enstaka spel och säga att si eller så är så här många procent kraftfullare. Skulle man titta på CoD: Ghosts så skulle ju PS4 vara mer än dubbelt så kraftfull baserat på upplösningen medan några andra spel har precis samma upplösning.

Sanningen lär väl ligga någonstans i mitten och baserat på rena hårdvarusiffror som vi känner till och skillnaden i multiplattformsspel så har PS4 mer prestanda. Hur mycket lär vi få vänta något år till med fler jämförelser av multiplattformsspel för att veta lite mer exakt.

Medlem

Jag planerar att skaffa One i september tillsammans med med Destiny. Sen ser jag fram emot Quantum Break.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Analytikerna på detta forum håller inte ens ordning på fakta om hur de ser ut idag

Inga påhopp men det är ju bra att ta reda på vad man pratar om innan man påstår saker.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Rockartisten:

Pff! Vart tar den kraften vägen då? Ut i fläkten eller? 900p kontra 1080p med samma grafik och fps är inte en stor skillnad.

Om jag räknar rätt är det 44% högre upplösning så att 50% är inte långt borta.

Han sa 50% klenare. Men det går knappast att säga så här tidigt i generationen hur stor skillnad det verkligen är. Watch Dogs blir 960p på XBO, så nu är PS4 bara 25% kraftfullare helt plötsligt. Och om vi rundar av som du gör, så är den bara 20% kraftfullare.

Hur kommer det se ut om ett halvår, eller ett år, eller två år?

Detta är inte menat till den jag citerade ovan, utan generellt till alla som jämför xbx1 mot PS4 i prestanda, speciellt dessa få självgjorda genier som pratar om upplösningar på spelen o dylikt när prestanda ska mätas...

Därför jämför man inte prestanda efter upplösning eller låst fps på spelen heller. Man bedömer det på själva hårdvaran och hur snabbt den kan slänga runt ettor och nollor. Grafikdelen på ps4 (bara den i sig) är typ 35-50% BÄTTRE/Starkare än den på X1, det kan du hitta om du vet nåt om teknik/pc hårdvara. För det andra har PS4 8GB GDDR5 delad VRAM/RAM minne istället för DDR3 (vilket många utvecklare säger är stor del till ps4:ans prestanda skillnad, håller nog inte med, men men, vad vet jag) på Xbone, som inte är heller delad mellan gpu/cpu, utan gpu har som jag fått för mig runt 2gb kanske 3GB och 6GB till cpu/system som även den är mindre i realiteteten för att MS låtit Xbone köra mycket på virtuella delar så det går det mycket minne åt också åt? Sen ni som hoppas på molntjänsten fortfarande, kanske när vi har fått superoptik från upphittade UFO:na i AREA51, kanske då kan vi få molntjänsterna MS pratar om, tills dess är det inget annat än simpel SCIFI . Så varför X1 spelen ligger på 900P och PS4s på 1080p är bara för att i multiplattformspel så brukar dom göra spelet på den "svagare" av de två (som t.ex hur R* gjorde med GTA4 och 5, för att båda versionerna ska ligga på liknande nivå prestanda/IQ mässigt.

Däremot kommer man se största skillnaderna på spelen som är exklusiva. Men till dom som tycker next gen hårdvaran är futtig, men samtidigt gnäller om priset. Ja tyvärr, bara 3DO tror/ Trodde att dom kunde släppa en konsoll som folk är villiga lägga 10000kr på. För det priset, och för att konsoller alltid är svagare än pc, så är det bra hårdvara i maskinerna. PS4:an kan man jämföra med typ en av de bättre gaming laptopparna ute. Vilket är helt OK för min del.

Plus, spel och företag kan alltid göra något på spel till konsol som PC aldrig riktigt lyckats med, är att företagen vet exakt vad för hårdvara du har i din burk (ps4/XBone), så spelen kan bli mer optimerade, mer anpassade, och man lär sig kräma ur det sista ur hårdvaran efter något år. Plus, konsol kommer alltid föredra 30fps över 60fps, för med 30fps(vilket är helt ok för min del) är det mer chans att öka på grafiken som ni snorvalpar jämt tjatar om.... Herregud, om second son hade kommit om två år så hade jag blvit lite besviken, men med sådan prestanda/grafik på release släpp spel, det ororar mig inte alls, plus jag är en pc nörd själv, så jag lirar mest på pc, så detta kommer göra alla PC spel mycket snyggare också nu när konsol spelen klarar av DX11/12 och har 8GB minne och har 8kärnor m.m att jobba med... skit samma om vem som är bäst, konsoll är bäst för dom med lite pengar eller som inte bryr sig om 4k m.m, PC är bäst om man bara kan nöja sig med grafik som kan få dessa 30åriga nollor som bor hos morsan i källaren och lirar spel på sina 3xGTX890TI SLI system med dual cpu quad cores m.m m.m som kostar mer än dom flesta lägger på sin första sjysta bil... lev istället för leka riddare som räddar världen där i källaren... if I can, you can!!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

12
Skriv svar