Så här betalas gratisspelet Unreal Tournament

Robot
Så här betalas gratisspelet Unreal Tournament

Epic går tillbaka till rötterna med sin shooter, och gräsrötterna betalar festen.

#unreal-tournament, #epic, #red-orchestra-ostfront-41-45


Medlem
Så här betalas gratisspelet Unreal Tournament

När får vi spela? 2018?

Medlem
Citat:

Svaret – de som vill betala, betalar.

No shit


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Så själva grundspelet kommer vara som Dota 2. Du får allt skapat av utvecklarna gratis och användarskapat innehåll kan man behöva köpa. Om nu skaparen av innehållet har valt att sätta en prislapp på det.

Medlem

Men gör ett vanligt jävla spel någon gång..

Medlem
Skrivet av kebbe:

Men gör ett vanligt jävla spel någon gång..

Dom arbetar väl med fortnite just nu.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Såja, Epic! Så ska det se ut! Jag hoppas verkligen att detta blir en standard från alla spelföretag i framtiden, för det där är ju en riktigt bra idé!

Ase
Medlem
Skrivet av kebbe:

Men gör ett vanligt jävla spel någon gång..

varför skulle dom göra det,battlekräks7 eller nåt
unreal tournament är ett spel + ett sätt för dom att göra reklam för deras grafik/spelmotor som är deras huvudsyssla.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Men gör ett vanligt jävla spel någon gång..

"Ett vanligt spel" = ?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Men gör ett vanligt jävla spel någon gång..

Ledsen att sabba din dag men det finns inga vanliga spel längre....


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Som en gammal Unreal/UT spelare är jag försiktigt optimistisk till detta.

Jag hade dock hellre sett ett nytt Unreal-spel som kostar några hundringar och fria mods än ett gratisspel där modsen kostar ( det lär ju bli dyrare om du spelar mycket ).

Men vi får se vad det blir av det.:)


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Moderator | Testpilot
Skrivet av TryNotDo:

Som en gammal Unreal/UT spelare är jag försiktigt optimistisk till detta.

Jag hade dock hellre sett ett nytt Unreal-spel som kostar några hundringar och fria mods än ett gratisspel där modsen kostar ( det lär ju bli dyrare om du spelar mycket ).

Men vi får se vad det blir av det.:)

Mods KAN kosta. Betyder inte att varje litet skin kostar 5-10kr.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Måste man som mod- och skin-spapare betala full licens för motorn? Undrar hur många som betala per mån för att lägga ut gratis skins. Å andra sidan kanske dom snabbt får tillbaka summan genom t ex donationer, om nu inte skinsen är väldigt billiga så att många köper.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Måste man som mod- och skin-spapare betala full licens för motorn? Undrar hur många som betala per mån för att lägga ut gratis skins. Å andra sidan kanske dom snabbt får tillbaka summan genom t ex donationer, om nu inte skinsen är väldigt billiga så att många köper.

Det är skaparna av modarna som bestämmer priset eller om dom vill ge bort dem gratis.
Man behöver en licens för att få tillgång till motorn såklart. Varför skulle dom ge bort en motor som säkert kostar över en miljon att utveckla.

Fast du kan betala för en månad och sen avsluta din prenumeration och ändå ha tillgång till den version av UE4, fast utan kommande uppdateringar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Låter ju intressant helt klar, så vi får väl se när det beger sig.

Medlem

Så länge Deck 16 finns kan jag spela dm/lms hela dagen lång.

Medlem

Vill minnas att Epic var väldigt generösa med Unreal Tournament spelen, lite som CD Project RED är idag med allt gratis material så det gör att jag ser på detta på ett annat sätt än om de inte hade gjort det. När de nu säger gratis så är jag beredd att ge dem en chans. Jag var inget fan av att Epic utvecklade Gears exklusivt för Microsoft och jag hoppas att de inte gör om samma sak igen.

Det är komiskt att se alla kommentarer om att Titanfall fick många banor vid lansering när UT redan på 90-talet fick fler och dessutom hade ett SP läge med full bot support.

Jag ser på detta som något positivt och det ser ut som att de har kollat en hel del på Star Citizen samt att de valt att ha en liknande modell som Steam använder sig av. Hade gärna sett att de gjorde en remake på UT 2004 i den nya motorn men det verkar som att detta redan är något som fansen håller på med.

Medlem
Skrivet av nils45:

När får vi spela? 2018?

Skrivet av kebbe:

Men gör ett vanligt jävla spel någon gång..

Epic har gått från att göra egna spel till att fokusera på att sälja motorer och länge fanns det bara två val för de flesta som utvecklade spel, Unreal Engine eller Quake Engine men på senare tid har det dykt upp många konkurrenter varav de två främsta nog är Unity och Crysis.

Spel säljer motorer och Epic har alltid skapat spel för att visa vad deras motorer klarar av men förra gången de gjorde det så hade det ett exklusivt avtal med Microsoft något många PC fans inte gillade alls. Det kan hända att de har ett avtal med Microsoft igen men jag tror att de har sett all kritik som Microsoft fått och börjat bli oroliga för att spelet inte kommer sälja så bra som de hoppats på att det ska göra. Därför har de nu börjat fokusera på PC, de behöver ett spel som får andra att bli intresserade av deras motor och jag tror de har sett alla framgångar som Star Citizen haft den senaste tiden. De har nog även sett "The Next Great Starship" som verkligen visar hur duktiga många av fansen är på att skapa saker i Crysis motorn.

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av kebbe:

Men gör ett vanligt jävla spel någon gång..

"Ett vanligt spel" = ?

Ja, ett helt vanligt spel. Du vet från den tiden man kunde köpa en box och få ett färdigt spel utan en massa larv som mikrotransaktioner eller betalda mods.. Inte så svårt att förstå.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av kebbe:

Men gör ett vanligt jävla spel någon gång..

"Ett vanligt spel" = ?

Ja, ett helt vanligt spel. Du vet från den tiden man kunde köpa en box och få ett färdigt spel utan en massa larv som mikrotransaktioner eller betalda mods.. Inte så svårt att förstå.

Det är väldigt stor skillnad på microtransaktioner och betalda mods. Bygger man ett spel på microtransaktioner så tar det oftast mycket längre tid att skaffa saker för de som inte vill betala. Det är dock ingen som tvingar dig att köpa betalmods och de har ingen påverkan på resten av spelet. Eller vill du ha ett spel som inte stödjer mods heller?

Skrivet av IMSG:

Så länge Deck 16 finns kan jag spela dm/lms hela dagen lång.

åh Deck 16, och krypskyttedueller under CTF på Two Towers, gamla goda tiden :')

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av kebbe:

Men gör ett vanligt jävla spel någon gång..

"Ett vanligt spel" = ?

Ja, ett helt vanligt spel. Du vet från den tiden man kunde köpa en box och få ett färdigt spel utan en massa larv som mikrotransaktioner eller betalda mods.. Inte så svårt att förstå.

Epic har inte, mig veterligen, tagit betalt för mods i något tidigare UT spel och jag tror inte de kommer göra det nu heller. Jag har inga problem med att de som utvecklar dessa mods själva bestämmer över om de vill ta betalt för sitt arbete eller inte. Det jag har problem med är när utvecklaren/utgivaren tar betalt för något som annars hade varit gratis. UT 2004 fick en hel del extra material och den s,k Editor´s Choice Edition var en samling av dessa (ägde man redan spelet så kunde man få tag på allting gratis såvitt jag kan minnas). Således har Epic nog ett större förtroende än många andra när de säger att det kommer vara gratis. Jag ser detta som något positivt (tills de får mig att ändra inställning) och det verkar ju som svåra spel blir mer och mer populära. Så länge de inte fortsätter i samma spår som UT 3 utan istället går tillbaka till de gamla spelen tror jag det här kan komma att bli det bästa UT som gjorts. Att de enbart valde UT och UT 2004 reklam på väggen ser jag som väldigt positivt för UT 3 och UT 2003 var det väldigt delade meningar om.

Medlem

Med detta upplägg undrar jag dock om det inte finns en riskt att grundapelet, det som vi alla får spela gratis, blir innehållsfattigt?
Om de endå räknar med att t.ex Threewave kommer in och bygger ett CTF mod så kanske de själva inte orkar utveckla CTF.
Och då kanske threewave väljer att ta betalt för sitt mod, en liten summa.

Men jag vill avsluta med att tillägga att jag gärna betalar för ett bra spel, och även för ett bra mod.
jag hade gärna betalat fullpris för ett fullspäckat UT med allt vad det innebär!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Med detta upplägg undrar jag dock om det inte finns en riskt att grundapelet, det som vi alla får spela gratis, blir innehållsfattigt?
Om de endå räknar med att t.ex Threewave kommer in och bygger ett CTF mod så kanske de själva inte orkar utveckla CTF.
Och då kanske threewave väljer att ta betalt för sitt mod, en liten summa.

Men jag vill avsluta med att tillägga att jag gärna betalar för ett bra spel, och även för ett bra mod.
jag hade gärna betalat fullpris för ett fullspäckat UT med allt vad det innebär!

Jag hade också betalat för ett fullpris UT. Kanske kommer de erbjuda en möjlighet att köpa allting i spelet för samma pris som ett retail spel kostar. De som vill köpa separata mods och liknande kan göra det medan jag, om jag gillar grundspelet, kan köpa allting och få kommande "DLC" gratis.

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av kebbe:

Men gör ett vanligt jävla spel någon gång..

"Ett vanligt spel" = ?

Tror han syftar på t.ex första Unreal, som hade en story osv. Jag minns att jag tyckte det var sjukt läskigt i början när man startade på ett krashat rymdskepp med fångar eller vare nu va, monster som hade ihjäl folk och en massa skrik osv.

Köpa moddar? Aldrig i mitt liv.

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Köpa moddar? Aldrig i mitt liv.

Jo gratis är gott. Men ibland är det värt att betala för saker!
(Ingeting är gratis att utveckla)


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Köpa moddar? Aldrig i mitt liv.

Lite naivt sagt då moddare ligger bakom några av dagens största och populäraste spel.

Jag kan prata mig varm om mods och moddare, och ge en lång lista på anledningar till varför jag tror deras återkomst skulle kunna göra spelmarknaden och hobbyn roligare för alla, men har inte riktigt tid just nu


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

jag betalar gärna och bidrar ännu mer gärna med lite självskapade texturer och 3d-objekt


signatur

//monster

Medlem

Idén om att låta vanligt folk bidra med material, både fritt och för försäljning låter smart. Om inte annat ger det möjlighet för folk som inte kan göra modeller, animationer, ljud, leveldesign och programmering, allt på samma gång, en chans att faktiskt skapa något spännande ändå.

Teoretiskt sett kan en person med en bra idé eller story klippa och klistra ihop ett spel från andra skapares alster. Och det är dessutom en bra chans för folk, som exempelvis gjort ett bra texturpaket eller snygga modeller osv, att visa upp sig och sina färdigheter.

Tror att om detta blir praktiskt i verkligheten så kommer vi nog få se på en hel del intressanta skapelser. Och säkert en del folk som blir uppsnappade av spelindustrin i längden.

12
Skriv svar