Våldsamma spel ger ovana spelare sämre sömn

Robot
Våldsamma spel ger ovana spelare sämre sömn

Studie visar att ovana spelare påverkas av spelvåld. Lösningen – mer spelvåld.

#manhunt, #animaniacs


Medlem
Våldsamma spel ger ovana spelare sämre sömn

Vem i hela helvete låter en 12-åring spela Manhunt bara för att kunna driva hem en vetenskaplig tes? Sabla rikspuckon.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Vem i hela helvete låter en 12-åring spela Manhunt bara för att kunna driva hem en vetenskaplig tes? Sabla rikspuckon.

Ja, jag är chockerad över resutlaten, eller nej just ja det är jag inte :P. Iofs så är det lite skillnad när man själv växte upp med Alien, Robocop och Terminator och såg dem när man var för ung. Men jag menar jag slår bara ner var tredje person jag möter på gatan så jag ser det som framsteg.

Medlem

xD alltså va fan när ska häxjakten på spel sluta? räcker det inte med att moraltanternas våld emot våra datorspel? jag blir mörkrädd varje gång moraltanterna öppnar munnen! men inte gör man någon studie på den räddslan, smärtan och förtvivlan.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Vem i hela helvete låter en 12-åring spela Manhunt bara för att kunna driva hem en vetenskaplig tes? Sabla rikspuckon.

Man kan ju fråga sig hur etiskt det är i forskningsammanhang.

Redaktör
Skrivet av Vashgang:

xD alltså va fan när ska häxjakten på spel sluta? räcker det inte med att moraltanternas våld emot våra datorspel? jag blir mörkrädd varje gång moraltanterna öppnar munnen! men inte gör man någon studie på den räddslan, smärtan och förtvivlan.

Studier som denna är väl det som behövs, att man försöker se hur spel påverkar spelarna utan att lägga massa moraliska aspekter på det hela. Det gäller såväl moralister som spelkramare.


signatur
Medlem

Och hårda träningspass ger otränade en rejäl träningsvärk och migrän.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Vem i hela helvete låter en 12-åring spela Manhunt bara för att kunna driva hem en vetenskaplig tes? Sabla rikspuckon.

Konstig åsikt här - där dom flesta verkar bombsäkra på att spelvåld inte spelar någon som helst roll?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jaha? Skulle de kolla på en skräckfilm skulle det med största sannolikhet ge exakt samma resultat. Vad är det här för jävla riksmongon som gjort undersökningen?

Medlem

Låt inte din tolvåring spela Manhunt om det ger honom eller henne sömnproblem.

Tyvärr så leder såna här undersökningar sällan till en sansad debatt. De som är för spel kommer säga att det är föräldrarnas ansvar och att spelet inte är tänkt för tolvåringar. De som är emot kommer använda det som argument för att alla spel ska förbjudas.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Studier som denna är väl det som behövs, att man försöker se hur spel påverkar spelarna utan att lägga massa moraliska aspekter på det hela. Det gäller såväl moralister som spelkramare.

Exakt.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vashgang:

xD alltså va fan när ska häxjakten på spel sluta? räcker det inte med att moraltanternas våld emot våra datorspel? jag blir mörkrädd varje gång moraltanterna öppnar munnen! men inte gör man någon studie på den räddslan, smärtan och förtvivlan.

Studier som denna är väl det som behövs, att man försöker se hur spel påverkar spelarna utan att lägga massa moraliska aspekter på det hela. Det gäller såväl moralister som spelkramare.

Tyvärr så tycker jag inte undersökningen handlar om spel, egentligen. Vi skulle lika gärna kunna kalla undersökningen för "Hur grafiskt våld påverkar yngre människor" och inte blanda in spel alls. Jag såg Robocop som 10 åring och kunde inte sova efter att ha sett Alex Murphys kropp skjutas i småbitar i början. Samma sak, men utan spel som syndabock.

Medlem

Nja, nu är kanske 12 år en aning för ungt men jag ska inte tala för andra. Jag lirade rätt rejäla grejer ända sedan jag var runt 10 år gammal eller så. Doom och dylikt då det precis hade blivit släppt. Fast visserligen har jag hållit på med spel ända sedan jag var runt 7-8 år gammal fast då inget som var som Doom. Wolfenstein 3D/Blake Stone och dylikt var ju rätt mycket mildare i jämförelse trots allt och 2d plattformare skall nog inte räknas överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vashgang:

xD alltså va fan när ska häxjakten på spel sluta? räcker det inte med att moraltanternas våld emot våra datorspel? jag blir mörkrädd varje gång moraltanterna öppnar munnen! men inte gör man någon studie på den räddslan, smärtan och förtvivlan.

Studier som denna är väl det som behövs, att man försöker se hur spel påverkar spelarna utan att lägga massa moraliska aspekter på det hela. Det gäller såväl moralister som spelkramare.

Tyvärr så tycker jag inte undersökningen handlar om spel, egentligen. Vi skulle lika gärna kunna kalla undersökningen för "Hur grafiskt våld påverkar yngre människor" och inte blanda in spel alls. Jag såg Robocop som 10 åring och kunde inte sova efter att ha sett Alex Murphys kropp skjutas i småbitar i början. Samma sak, men utan spel som syndabock.

Det är förvisso sant, men det skulle vara enormt spännande att få veta hur eller om den interaktiva aspekten av just spel påverkar i dessa fall av "grafiskt våld". Jag vet inget om Manhunt, men i vilket fall tror jag att det är bra att man undersöker grafiskt våld i alla dess former - interaktivitet eller ej - för att fastställa vilken påverkan det faktiskt kan ha.

Medlem

Vad är det då som påverkar oss som mer än ofta spelar våldsamma spel då? Jag har varit insomniac (vet inte vad den svenska termen kallas) sedan jag var 17 (nu 24) och sover som en kratta. Har knaprat i mig hundratals sömntabletter under åren och har gått så högt som 100mg Saroten för att kunna somna (när det varit som värst) I skrivande stund så har jag varit vaken i 22,5 timmar då jag inte lyckades somna inatt

P.S Vad är det för jäkla nötter som låter 12-åringar spela Manhunt egentligen!? Jag skulle slita spelet ur min kusins händer och ta ett snack med hans far om jag såg det spelet eller Postal 2 på hans Steam konto. Jag gillade visserligen Manhunt 2 riktigt mycket eftersom jag gillade storyn men blev chockad under delar av spelet, framförallt under en del där jag mördade en familjefar som gick ut och undersökte oljuden som hans dotter hade hört utanför fönstret när jag smög runt, hoppas inga såna moment existerar i orginalet


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av JOnnegrym:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vashgang:

xD alltså va fan när ska häxjakten på spel sluta? räcker det inte med att moraltanternas våld emot våra datorspel? jag blir mörkrädd varje gång moraltanterna öppnar munnen! men inte gör man någon studie på den räddslan, smärtan och förtvivlan.

Studier som denna är väl det som behövs, att man försöker se hur spel påverkar spelarna utan att lägga massa moraliska aspekter på det hela. Det gäller såväl moralister som spelkramare.

Tyvärr så tycker jag inte undersökningen handlar om spel, egentligen. Vi skulle lika gärna kunna kalla undersökningen för "Hur grafiskt våld påverkar yngre människor" och inte blanda in spel alls. Jag såg Robocop som 10 åring och kunde inte sova efter att ha sett Alex Murphys kropp skjutas i småbitar i början. Samma sak, men utan spel som syndabock.

Det är förvisso sant, men det skulle vara enormt spännande att få veta hur eller om den interaktiva aspekten av just spel påverkar i dessa fall av "grafiskt våld". Jag vet inget om Manhunt, men i vilket fall tror jag att det är bra att man undersöker grafiskt våld i alla dess former - interaktivitet eller ej - för att fastställa vilken påverkan det faktiskt kan ha.

Absolut. Det skulle vara väldigt intressant att se hur det interaktiva påverkar oss. Men det kommer vi inte få svar på av den här undersökningen eftersom den bara har interaktiva kontrollgrupper och alltså inte kan jämföra interaktiva och icke interaktiva.

Och det är det jag menar när jag skriver att undersökningen inte har med spel att göra. Hade de jämfört mellan spel och annat media hade jag haft lite mer intresse i studien.

Medlem

Jag kan likaväl hävda att det har med ljuden o göra mer än det visuella. Lyssna på ett kusligt 5.1 ljudtest där huvudpersonen flyr från en misstänkt mördare.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Absolut. Det skulle vara väldigt intressant att se hur det interaktiva påverkar oss. Men det kommer vi inte få svar på av den här undersökningen eftersom den bara har interaktiva kontrollgrupper och alltså inte kan jämföra interaktiva och icke interaktiva.

Och det är det jag menar när jag skriver att undersökningen inte har med spel att göra. Hade de jämfört mellan spel och annat media hade jag haft lite mer intresse i studien.

Du har helt rätt. För mig är undersökningen ändå intressant oavsett om man gör en distinktion mellan spel och grafiskt våld; de är så sammanflätande enligt mig. Men jag hoppas att man i framtiden som du säger har kontrollgrupper att jämföra skillnader med!

Medlem

Det verkar som att många går på helt fria tolkningar och inte ens läser artikeln utan bara ser en del av rubriken "Våldsamma spel ger....". Aaaahhhrrrrgggghhhh!!!! Kom inte och klaga på våra spel era moral kärringar!!!!!

Eller:

Men prova läs artikeln också, där kan man läsa att de som var vana vid våldsspel inte påverkades alls. Utan att det var de som inte hade spelat nåt liknande tidigare som man kunde se en förändring på. Nu hoppas jag att de följer upp dem och kan se hur de ser ut efter några månader. Då kan man nog inte mäta några skillnader längre.

Tror inte att det är så mycket konstigare än att man lättare blev rädd för saker när man var yngre (som vissa är inne på).
Det är många av oss som har sett en skräckfilm och blivit rädda, fått mardrömmar, sovit oroligt, mm. Det är inte farligt utan det är en mognadsprocess. Det är inte bara skräckfilm som framkallar det hos barn, utan massa andra saker t.ex en nära släktings bortgång, husdjurs död, kompis som varit elak, barnfilmer kan påverka så att många får mardrömmar...

Så det som de visat i denna studie tycker jag visar på att det är ett steg i livet alla måste ta sig igenom, livet är inte bara fluffiga nallar och regnbågsfärger. Ska bli intressant att se om det presenterar en uppföljning på resultaten efter några månader.

Ish
Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Vem i hela helvete låter en 12-åring spela Manhunt bara för att kunna driva hem en vetenskaplig tes? Sabla rikspuckon.

Spelar nog ingen roll så länge man klarar av att skilja på verklighet och fantasi.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Inaktiv

MÄRKLIGT ATT DET ÄR HELT I SIN ORDNING(NORMALT)ATT TITTA PÅ VÅLDSPORR PÅ INTERNET HELT LAGLIGT OCH INGET KLAGANDE/SKRIKANDE OM DETTA?:O
DET LIGGER I TIDEN ATT FÖRFÖLJA SPELARE-DET NYA KORSRIDDARKRIGET:down:

Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vashgang:

xD alltså va fan när ska häxjakten på spel sluta? räcker det inte med att moraltanternas våld emot våra datorspel? jag blir mörkrädd varje gång moraltanterna öppnar munnen! men inte gör man någon studie på den räddslan, smärtan och förtvivlan.

Studier som denna är väl det som behövs, att man försöker se hur spel påverkar spelarna utan att lägga massa moraliska aspekter på det hela. Det gäller såväl moralister som spelkramare.

"Spelkramare" var en trevlig ny term


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Martyrerna:

MÄRKLIGT ATT DET ÄR HELT I SIN ORDNING(NORMALT)ATT TITTA PÅ VÅLDSPORR PÅ INTERNET HELT LAGLIGT OCH INGET KLAGANDE/SKRIKANDE OM DETTA?:O
DET LIGGER I TIDEN ATT FÖRFÖLJA SPELARE-DET NYA KORSRIDDARKRIGET:down:

Har inte tid att skriva ett långt svar men basically: Våldsamma och läskiga spel (precis som filmer eller böcker eller historier man berättar runt lägerelden) är designade för att skrämma reptilhjärnan och att få stresshormonerna att flöda. Därför valdes just Manhunt till studien, som är designat för att träffa hårt. Vore det designat på något annat sätt så skulle ett annat spel ha fått väljas istället, som var designat på det viset.

Så förutom att studien främst är ett mått på den dramaturgiskt korrekta effekten i spelen (de är alltså certifierbart "läskiga/obehagliga"), så kan den också ses som ett mått på sheltered people som möter verkligheten. Skräckspel är inte ett skit egentligen. Väx upp som ett gatubarn i favelan istället och få begrava dina egna föräldrar vid tio års ålder eller något, det finns ändlösa scenarion. Även sådana närmre oss geografiskt än sydamerika.

Verkligheten är inte en enda stor Fanta-reklam. Inte sagt att de barnen får en hälsosam uppväxt (tvärtom, de är scarred for life) men det faktum att de blivit scarred är en reflektion av den äkta verklighet som faktiskt finns där ute, för deprimerande många människor. Så den milda grad av avtrubbning en i övrigt sheltered person kanske eventuellt får av att uppleva läskig/våldsam media här i mys-Sverige är troligen hjälpsam här i livet, in the long run.

Jag menar, så sent som på 1800-talet och ibland in på tidigt 1900-tal förvarande man sina avlidna släktingars/familjemedlemmars kroppar hemma - inomhus - i flera dagar innan arrangemangen drog igång. I Sverige. Traska in i köket, bre en macka, slänga ett getöga på farsans stelnade, gråa, rumstempererade lik på köksbänken. Inte sagt att det var helt optimalt heller, men det reflekterade iallfall en verklighet.

Sen att föräldrar har ett ansvar att följa åldersmärkningarna, låter jag vara underförstått. Allt människan producerar är inte riktat till barn förräns dessa samma barn blivit äldre. Då är allt riktat till just dem, från porr till våld och allt annat. Så det är alltid bara en tidsfråga innan de får möta verklighetens realiteter. Kanske kan spel vara ett mer pedagogiskt sätt att höja ens toleransnivåer lite? Som ung vuxen, då.

Medlem

Så, låt mig sammanfatta för att se om jag förstått:
Om man tittar på, eller utsätts för, "jobbiga" eller traumatiska upplevelser innan man går och lägger sig, så sover man dels sämre och har även högre hjärtrytm/stressfaktor under natten?

Brilliant slutsats. Skönt att någon redde ut det.

Medlem

De gjorde alltså en studie där varje spelare spelade 2 timmar, en kväll och baserade sina resultat på det?

En del har ändrats sen jag plugga teknisk fysik...

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Martyrerna:

MÄRKLIGT ATT DET ÄR HELT I SIN ORDNING(NORMALT)ATT TITTA PÅ VÅLDSPORR PÅ INTERNET HELT LAGLIGT OCH INGET KLAGANDE/SKRIKANDE OM DETTA?:O
DET LIGGER I TIDEN ATT FÖRFÖLJA SPELARE-DET NYA KORSRIDDARKRIGET:down:

http://digitalnoisephoto.com/blog/wp-content/uploads/2012/08/...

Har inte tid att skriva ett långt svar men basically: Våldsamma och läskiga spel (precis som filmer eller böcker eller historier man berättar runt lägerelden) är designade för att skrämma reptilhjärnan och att få stresshormonerna att flöda. Därför valdes just Manhunt till studien, som är designat för att träffa hårt. Vore det designat på något annat sätt så skulle ett annat spel ha fått väljas istället, som var designat på det viset.

Så förutom att studien främst är ett mått på den dramaturgiskt korrekta effekten i spelen (de är alltså certifierbart "läskiga/obehagliga"), så kan den också ses som ett mått på sheltered people som möter verkligheten. Skräckspel är inte ett skit egentligen. Väx upp som ett gatubarn i favelan istället och få begrava dina egna föräldrar vid tio års ålder eller något, det finns ändlösa scenarion. Även sådana närmre oss geografiskt än sydamerika.

Verkligheten är inte en enda stor Fanta-reklam. Inte sagt att de barnen får en hälsosam uppväxt (tvärtom, de är scarred for life) men det faktum att de blivit scarred är en reflektion av den äkta verklighet som faktiskt finns där ute, för deprimerande många människor. Så den milda grad av avtrubbning en i övrigt sheltered person kanske eventuellt får av att uppleva läskig/våldsam media här i mys-Sverige är troligen hjälpsam här i livet, in the long run.

Jag menar, så sent som på 1800-talet och ibland in på tidigt 1900-tal förvarande man sina avlidna släktingars/familjemedlemmars kroppar hemma - inomhus - i flera dagar innan arrangemangen drog igång. I Sverige. Traska in i köket, bre en macka, slänga ett getöga på farsans stelnade, gråa, rumstempererade lik på köksbänken. Inte sagt att det var helt optimalt heller, men det reflekterade iallfall en verklighet.

Sen att föräldrar har ett ansvar att följa åldersmärkningarna, låter jag vara underförstått. Allt människan producerar är inte riktat till barn förräns dessa samma barn blivit äldre. Då är allt riktat till just dem, från porr till våld och allt annat. Så det är alltid bara en tidsfråga innan de får möta verklighetens realiteter. Kanske kan spel vara ett mer pedagogiskt sätt att höja ens toleransnivåer lite? Som ung vuxen, då.

+1

Medlem

Manhunt var väl lite mesigt... Dom skulle satt kidsen på Outlast. Fyfan. Fyfan. Fyfanfyfanfyfan.

Men det är ju spännande med lite, relativt, neutrala-studier där man bara "vill se vad som händer" i sann forskningsanda.


signatur
Medlem

Kan garantera att våldsamma filmer har exakt samma effekt, om inte ännu värre...

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av Ravenknight:

Vem i hela helvete låter en 12-åring spela Manhunt bara för att kunna driva hem en vetenskaplig tes? Sabla rikspuckon.

Spelar nog ingen roll så länge man klarar av att skilja på verklighet och fantasi.

Poäng. Jag minns bara hur jag själv var när jag var tolv. Det är möjligt att dagens ungar är mer härdade.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Martyrerna:

MÄRKLIGT ATT DET ÄR HELT I SIN ORDNING(NORMALT)ATT TITTA PÅ VÅLDSPORR PÅ INTERNET HELT LAGLIGT OCH INGET KLAGANDE/SKRIKANDE OM DETTA?:O
DET LIGGER I TIDEN ATT FÖRFÖLJA SPELARE-DET NYA KORSRIDDARKRIGET:down:

Hade någon låtit 12-åringar titta på våldsporr så kan du ge dig på att det hade skrikits en hel del där med. Och...Caps Lock...?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

12
Skriv svar