Nick eller Namn?

Medlem
Nick eller Namn?

Sen tidig begynnelse av IT åldern så har alla försökt att hitta ett nick som är deras, om det så gäller mail, spel eller twitter.
Frågan är bara hur innovativ man ska vara?

Använder två nick i spelvärlden och jag satt idag och kollade runt lite och man ser att det tar inte länge innan man blir kopierad.

Är folk verkligen så dåliga att komma på egna nick eller ska man bli stolt över att vara kopierad?

#blogg


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Nick eller Namn?
Citat:

Är folk verkligen så dåliga att komma på egna nick eller ska man bli stolt över att vara kopierad?

Både och!

Medlem

Vad är skillnaden mellan nick på Internet och namn i samhället? Jag vet inte vad du heter men jag lovar att det finns fler som heter samma och att du inte var först.

Jag använder vanligtvis Bennii eller, om det är upptaget, någon variant av det. Det finns en historia bakom som jag kanske berättar någon dag.

Medlem

Alla har en historia bakom sitt nick, eller som det ser ut idag så verkar det som man ställer hunden på tangentbordet för att få ett nick. Det finns "rena" nick som namn eller platser och sen finns det "fula" nick som innehåller massa siffror före eller efter ett namn.
Att vara först med ett nick går aldrig att bevisa, om du nu inte kommer med ett annorlunda.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

Jag heter Niklas i det verkliga livet men använder mig av Bunisher på nätet. Måste säga att jag inte kom på namnet själv utan hittade det i en webcomic och bara tog det i ett spel jag skulle testa... Sen fastnade det bara.

Det har gått så långt att polarna kallar mig B (som förkortning på mitt nick) i verkliga livet, och jag svarar till det... Har mitt nick blivit en del av mitt namn? Jag skulle säga så eftersom jag blir kallad B oftare än jag blir kallad Niklas.

Men ja, jag skulle säga att folk har väldigt dålig fantasi nu för tiden. Man kan ofta se namn som: MetalGearSnake212321 lite här och var på nätet. Så när man väl får sitt namn kopierat (speciellt om det är ett orginellt namn) av någon annan så har de nog sett det någonstans och jag skulle säga att man kan nog vara lite stolt över det.

Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Alla har en historia bakom sitt nick

Tyvärr inte. Väldigt många nick är bara RandomCoolNameNumber89With1337AtTheEnd.

Medlem

Tydligen så är mitt nick ett vanligt namn på Balkan då jag får många vänförfrågningar från folk därifrån...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Tydligen så är mitt nick ett vanligt namn på Balkan då jag får många vänförfrågningar från folk därifrån...

Jag trodde ditt nick var ett varumärke för salt.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Jozo:

Tydligen så är mitt nick ett vanligt namn på Balkan då jag får många vänförfrågningar från folk därifrån...

Jag trodde ditt nick var ett varumärke för salt.

Nej, det är bara ett sammanträffande. När man fick ett användarnamn i skolan för evigheter sen så var det de två första bokstäverna i för- och efternamnet, vilket blev Joso för min del. Jag bytte ut S mot ett Z för jag tyckte att det såg lite häftigare ut och så blev mitt nick fött. Det har absolut ingenting med salt att göra

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av RedEyeJoe:

Alla har en historia bakom sitt nick

Tyvärr inte. Väldigt många nick är bara RandomCoolNameNumber89With1337AtTheEnd.

I MMO som blivit populära ser man det hela tiden. T.ex World of Tanks där man ser folk hela tiden som heter Rommel1234 eller liknande.
Vet inte hur det är numera i Eve eller WoW när det gäller nicks.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Det finns "rena" nick som namn eller platser och sen finns det "fula" nick som innehåller massa siffror före eller efter ett namn.

Hmmm.

Inaktiv

OMÖJLIGT ATT INTE HITTA ETT NAMN SOM NÅGON ANNAN HAR,OM MAN SER DET GLOBALT I VÄRLDENS ALLA LÄNDER-EN UTMANING;)

Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av RedEyeJoe:

Det finns "rena" nick som namn eller platser och sen finns det "fula" nick som innehåller massa siffror före eller efter ett namn.

Hmmm.

Owned!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av RedEyeJoe:

Det finns "rena" nick som namn eller platser och sen finns det "fula" nick som innehåller massa siffror före eller efter ett namn.

Hmmm.

Finns värre exempel än ditt. Ditt har ju iaf en logik i sig, mer än vad många andra har.
Kanske det man eftersöker? Lite logik in valet av nick...


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

Fast de flesta nicknamn som folk kommer på är ju taget från nånting, medvetet eller omedvetet. Så de flesta namn folk kommer på är mer eller mindre kopieringar av annat som man som person blivit påverkad av.

Exempelvis:

Jag brukar använda namnet Oddesey på de flesta spelaccounts jag har. När namnet kom till var jag runt 13 och skulle precis göra mitt första Warcraft 3 account. Odyssé var ett ord jag tyckte var coolt och jag valde det som namn. Dock så visste jag inte hur det stavades vilket ledde till att det blev Oddesey.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jadu, förut när jag skapade mitt spelsmeknamn, så fanns det ingen jäkel, vad jag vet i alla fall, som använde det. Jag till och med sökte på Google och Altavista på den tiden, utan resultat.

Mitt smeknamns historia börjar med att jag läser David Eddings böcker. Stöter på karaktären Torak, en av de sju gudarna, som dessutom har draken som symbol. Då drakar var och är fortfarande ett stort intresse, även japansk kultur, och jag behövde ett smeknamn när jag spelade spel, så jag började Torak i tanken, tänkte på den japanska kulturen och -san (respekt), Toraksan, men det rullade inte speciellt bra på tungan så det slutliga blev Torakan istället.

Senaste året har jag stött på, när jag registrerat mig på spelsidor eller spelkonton, att Torakan är upptaget.

Jag fick vara ensam om smeknamnet x antal år i alla fall.
Nu finns det kickboxing dojos och allt möjligt när man söker som heter Torakan


signatur

En snabb googling visar att det finns en dansk singer-songwriter som snott sitt nick av mig. Vilken poser!

Inaktiv

Tvivlar på att ens nick blir kopierat, är nog mer att det är fittmycket människor på jorden som sitter inne på internet så sannolikheten att ditt nick inte är tagit eller används av någon annan finns inte.

Moderator | Testpilot

Mitt nick överallt (utom på FZ) är "Rizefall" och det verkar vara mest associerat med mig, finns dock en amerikan som spelar WoW som har snott namnet av mig T__T TÖNT!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Jozo:

När man fick ett användarnamn i skolan för evigheter sen så var det de två första bokstäverna i för- och efternamnet, vilket blev Joso för min del.

Sånt är farligt... på mitt jobb för många år sen så fick vi användarnamn till datorerna... 1 bokstav från förnamnet och 3 från efternamnet... jag fick PNIS...

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Jozo:

När man fick ett användarnamn i skolan för evigheter sen så var det de två första bokstäverna i för- och efternamnet, vilket blev Joso för min del.

Sånt är farligt... på mitt jobb för många år sen så fick vi användarnamn till datorerna... 1 bokstav från förnamnet och 3 från efternamnet... jag fick PNIS...

Haha.. vi hade lite kul på mitt förra jobb på en IT-avdelning. Där hade vi tre första i för och efternamn. En av dom anställda hette Rune Karlsson, vilket ju blev ett ganska kul användarnamn.

OT: Mitt nuvarande nick är kanske inte så unikt (är en förkortning på Dromedar). Men mitt gamla nick, RicoWizard (eller RicoWiz), hittade jag ingen annan som hade eller har.

Btw: Jozo? Känner inte jag igen dig?

Medlem

Jag brukar alltid få första tjing på mitt nick iallafall Headcutter, har funnits med länge.


signatur

"Med Gud och segrande vapen" Gustav II Adolf

Medlem

Fick mitt namn av en kompis, vet inte var han kom på det men han började kalla mig för Bibel-John, jag heter inte ens John :P. Men det fastnade. Har ett annat namn som jag brukar använda, Partille. Det kom bara som en slump, och nu kallas jag Partillen i min vänskaps krets c:


signatur

- A quarantine zone for a plague that kills turians. Why don't we ever go anywhere nice? /Garrus Vakarian

Medlem

Jag använder mig oftast av Puscifer, och när det är upptaget (vilket det vanligtvis är) slår jag till med PUSClFER, där bokstaven "I" är utbytt mot ett litet "L".

Om jag ska namnge en karaktär i ett spel brukar det dock bli något från mina favoritartister; Gein, Jade, Gancher, Maztek, Gridlok, Triamer eller Prolix.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Brukar nicka som Marcus i spel för det är jävligt sexigt namn.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Unikt nick eller inte, det är väl storyn bakom som är det mest intressanta. Om man kommit på det eller fått det av någon.
Personer som lyckats inom E-sport och blivit kända, är deras nick en fabrikation eller givet nick utav händelse?

För att hoppa på tåget om story:
Fick mitt nick från en kompis i England för när jag kunde klämma till någon i MEPBM så blev jag sådär härligt illvillig. Vid ett sådant tillfälle gav han mig namnet "RedEyeJoe".

Och "Joe" kommer ifrån att engelsmän *kan* (oftast) inte säga Johan...


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Jozo:

När man fick ett användarnamn i skolan för evigheter sen så var det de två första bokstäverna i för- och efternamnet, vilket blev Joso för min del.

Sånt är farligt... på mitt jobb för många år sen så fick vi användarnamn till datorerna... 1 bokstav från förnamnet och 3 från efternamnet... jag fick PNIS...

Hehe, kan tänka mig att du fick några smeknamn där

Skrivet av Dromme:

Haha.. vi hade lite kul på mitt förra jobb på en IT-avdelning. Där hade vi tre första i för och efternamn. En av dom anställda hette Rune Karlsson, vilket ju blev ett ganska kul användarnamn.

OT: Mitt nuvarande nick är kanske inte så unikt (är en förkortning på Dromedar). Men mitt gamla nick, RicoWizard (eller RicoWiz), hittade jag ingen annan som hade eller har.

Btw: Jozo? Känner inte jag igen dig?

Har absolut ingen aning, var skulle du känna igen mig ifrån?

Medlem
Skrivet av Jozo:
Skrivet av Dromme:

Btw: Jozo? Känner inte jag igen dig?

Har absolut ingen aning, var skulle du känna igen mig ifrån?

Tänkte lite på att du kommer från Finspång och det var en i klassen (byggprogrammet) som nickade Joso. Men det kan iofs vara ett skapligt sammanträffande bara.

Medlem

Det jag använder här härstammar från UT99.

Skrivet av Martyrerna:

OMÖJLIGT ATT INTE HITTA ETT NAMN SOM NÅGON ANNAN HAR,OM MAN SER DET GLOBALT I VÄRLDENS ALLA LÄNDER-EN UTMANING;)

Är du säker på det?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

12
Skriv svar