Rapport: 75 procent föredrar spel på skiva

Inaktiv

Det står inte ens i rapporten hur många som är tillfrågade och huruvida spelen är för konsol eller pc. På konsol är det otroligt få titlar som finns 'digitalt', så där blir ju svaren uppenbara.

Rapporten kan ju to.m vara som en svensk SIFO undersökning, där man tillfrågar 1000 personer och tror att resten av Sverige tycker precis som dem 1000 tillfrågade.

Finns inget konkret öht med en sådan rapport.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Så länge spelen på psn kostar lika mycket som på skiva så håller jag mig undan. Exempel: NFS rivals psn pris: 629kr. På skiva i butik: 649kr.

Fan inte klokt att ta så mycket för en digital version, 50% billigare än den fysiska ska det alltid vara tycker jag.
Sen har du flrdel med en fysisk skiva då du har inbytesvärde.

Rivals till ps4 går på 540 kr enligt prisjakt.
Köper till 99% digitalt på pc då det är billigare.
Och till konsol köper jag till största del alla spel på skiva då det nästan alltid är billigare.

Medlem

Som en del tidigare nämnt, om nu spelen kostar lika mycket eller till och med mer digitalt så köper jag mer än gärna en fysisk utgåva. Dels för att man får något fysiskt för pengarna samt ser bra ut i hyllan och dels för att jag tycker det är ett j-la sätt att ta ut så mycket för den digitala när det borde vara billigare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Då jag har ganska dålig internetuppkoppling så föredrar jag att köpa spel på skiva.

Däremot om inte uppkopplingen gällde så skulle jag definitivt köpa majoriteten av spelen på steam(bortsett från en och en annan collectors edition)

Medlem

Köper skivor när det är stora och flr mig intressanta spelsläpp, vilket betyder nästan endast StarCraft II numera. Ibland blir det dock annat om det är spel som antingen är billigare i butik än på Steam (Händer ofta) eller helt enkelt om spelet finns i en icke-Steam version.

Medlem

Jag har inte haft en DVD spelare i min dator på säkert sju år.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Så länge spelen på psn kostar lika mycket som på skiva så håller jag mig undan. Exempel: NFS rivals psn pris: 629kr. På skiva i butik: 649kr.

Fan inte klokt att ta så mycket för en digital version, 50% billigare än den fysiska ska det alltid vara tycker jag.
Sen har du flrdel med en fysisk skiva då du har inbytesvärde.

Köp på USA PSN istället

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man tjänar sådana enorma summor på att köpa online ibland, men största grejen är väl att man får spelet på en gång. Bara att tanka ned så fort man betalat.

Man SPARAR, förhelvete

Medlem

Priset styr vilken variant jag köper, men jag föredrar digitalt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Smilfink:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man tjänar sådana enorma summor på att köpa online ibland, men största grejen är väl att man får spelet på en gång. Bara att tanka ned så fort man betalat.

Man SPARAR, förhelvete

Sanslöst hur många som tror man kan tjäna på att betala mindre för något... det är ingen som GER dig pengar.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag med. Till konsol vill jag ha fysiska kopior. Det bara ÄR så. Kommer ni ihåg när man satt och satt och blåste och dunkade ner spelen i den där toppmatade konsollen (SEGA?). Halva nöjet liksom. Det går ju inte med digitala spel! Och så kan man kolla på sin samling

På PC vill jag ha digitalt dock. Därför blir omröstningen skev för jag skulle behöva klicka i båda alternativ men för olika plattformar.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

jag vill egentligen helst ha fysiska kopior, men samtidigt säger verkligheten något annat. det är helt enkelt mycket enklare att bara ladda ner spelet. särskilt som alla butiker som har spel lämnat köpcentrumet i min närhet. något jag skulle vilja se är att man kan köpa ett spel online och ladda ner det, men också samtidigt beställa en fysisk kopia som man kan ställa i hyllan för att skryta.

Medlem

till pc:n sker 98% av inköpen digitalt (snygg box/deluxe osv. motiverar skivköp) men tvärtom till ps, undantag görs om ett spel är löjligt billigt på psn, eller plötsliga infall av att spela nostalgispel inträffar.

Medlem
Skrivet av Zappa:

Just det sen är det galet mycket billigare att köpa PS4 spelen från amerikanska PSN än att köpa dem på skiva i Sverige. Nya spel är ca 30% billigare än att köpa på skiva i Sverige.

Har hört om detta. Skulle du vilja förklara lite mer ingående hur man ska gå till väga? Tack!

Medlem

Senaste spelet jag köpte fysiskt var BF3 till PC.
Kommer nog aldrig mer köpa något mer spel i fysiskt exemplar. Att ladda ner det är att föredra med en god internetuppkoppling.
Delvis så slipper man installera massa patcher efteråt(WoW är ett bra exempel) när man kör via skiva.
Sen så har jag inte någon dvd-läsare på datorn sen 1,5 år tillbaka och känner fortfarande inget behov av det.

Medlem

Jag förstår inte folk som köper digitalt. Litar ni så blint på företagen? Om Valve skulle gå i konkurs (visst, försvinnande liten chans, men konstigare saker har hänt) och ni blir av med alla era spel, vad gör ni då? Eller om någon kapar ditt konto och du blir avstängd, och inte kan bevisa att det var någon annan som bad sig illa åt?

Nej, jag föredrar absolut att ha spelen i fysiskt format. Någon gång ibland köper jag spel på Steam, oftast när det är rea, eller när det är något spel som bara finns i digitalt format (Starbound, Terraria etc.).

Dessutom har jag begränsningar i min internettrafik - 100GB/månad, då är det inte så himla kul att dra hem 30-50GB, det blir ju i princip en extrakostnad på 150 kr.

Dessutom vill jag gärna ha spel i fysisk utgåva, köper gärna någon billigare specialutgåva om det finns, som Ellie Edition av The Last of Us eller Dark Souls med art book och soundtrack till PC.

Ett tredje dessutom: det är påfallande ofta som en digital utgåva på Steam är DYRARE än att köpa spelet fysiskt! Dark Souls 2 är ett bra exempel. Det kostade 49,99 Euro på Steam, ca. 450 kr. Från Webhallen kostade den fysiska utgåvan 349 kr.

Medlem
Skrivet av NoiizeR:
Skrivet av Zappa:

Just det sen är det galet mycket billigare att köpa PS4 spelen från amerikanska PSN än att köpa dem på skiva i Sverige. Nya spel är ca 30% billigare än att köpa på skiva i Sverige.

Har hört om detta. Skulle du vilja förklara lite mer ingående hur man ska gå till väga? Tack!

Kortfattat så:
1. Skaffa ett USA PSN konto
2. Köp prepaid cards på nätet. Jag brukar handla på amazon.com men det kräver att man har en giltig amerikansk adress. Finns andra websidor som säljer korten också. Var noga med att korten är för USA bara.
3. Redeema dem i USA shoppen.
4. Köp ditt spel.

Tänk på att du kan inte köpa spelet i USA tex och sen köpa DLC på svenska shoppen. Det fungerar inte.

Medlem
Skrivet av LVX156:

Jag förstår inte folk som köper digitalt. Litar ni så blint på företagen? Om Valve skulle gå i konkurs (visst, försvinnande liten chans, men konstigare saker har hänt) och ni blir av med alla era spel, vad gör ni då? Eller om någon kapar ditt konto och du blir avstängd, och inte kan bevisa att det var någon annan som bad sig illa åt?

Nej, jag föredrar absolut att ha spelen i fysiskt format. Någon gång ibland köper jag spel på Steam, oftast när det är rea, eller när det är något spel som bara finns i digitalt format (Starbound, Terraria etc.).

Dessutom har jag begränsningar i min internettrafik - 100GB/månad, då är det inte så himla kul att dra hem 30-50GB, det blir ju i princip en extrakostnad på 150 kr.

Dessutom vill jag gärna ha spel i fysisk utgåva, köper gärna någon billigare specialutgåva om det finns, som Ellie Edition av The Last of Us eller Dark Souls med art book och soundtrack till PC.

Ett tredje dessutom: det är påfallande ofta som en digital utgåva på Steam är DYRARE än att köpa spelet fysiskt! Dark Souls 2 är ett bra exempel. Det kostade 49,99 Euro på Steam, ca. 450 kr. Från Webhallen kostade den fysiska utgåvan 349 kr.

Spel för mig är slit och släng. När jag är klar med det så är det ytterst sällan jag rör det igen. Kapade konton går tyvärr inte att skydda sig mot. Man får bara hoppas att företagen har bra processer for att ta hand om problemen när de väl dyker upp.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det senaste fysiska exemplaret av ett spel jag köpte var GTA V i höstas, bara för att det fungerade snäppet bättre med skiva än som digital nedladdning på PS3. Vill minnas att R* snabbade upp inläsningen av objekt genom att läsa data parallellt från Bluray och hårddisken.

På PC kör jag bara digitalt och inget annat. Jag köpte inte ens en skivläsare när jag byggde min nuvarande speldator.

inte visste jag att orginal Windows finns på typ usb stickor att köpa, jag läre stoppa in min skiva jag om jag vill installera vare sig windows 7 eller 8 ^^

Medlem

48% av amerikanerna tror även att evolutionen är en lögn och att dom är skapade i guds avbild.

ELF
Medlem

Lite av det LVX156 skriver.

Alla multiplayer spel som det endast går att spela via onlineservrar kan jag köpa digitalt då det ändå kvittar. Men singleplayer spel köper jag i första hand som fysisk kopia (utan onlinekrav) och om inte det finns så blir det digital kopia på gog..
Sen har man tredje utvägen om något av det av ovanstående ej finns...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Natrium:
Skrivet av Pjotor:

Det senaste fysiska exemplaret av ett spel jag köpte var GTA V i höstas, bara för att det fungerade snäppet bättre med skiva än som digital nedladdning på PS3. Vill minnas att R* snabbade upp inläsningen av objekt genom att läsa data parallellt från Bluray och hårddisken.

På PC kör jag bara digitalt och inget annat. Jag köpte inte ens en skivläsare när jag byggde min nuvarande speldator.

inte visste jag att orginal Windows finns på typ usb stickor att köpa, jag läre stoppa in min skiva jag om jag vill installera vare sig windows 7 eller 8 ^^

Då visste du kanske inte heller att man kan köpa en licens och ladda ner .iso-filen direkt från Microsoft tillsammans med verktyg för att göra en installations-USB?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av bent toe:

Så länge spelen på psn kostar lika mycket som på skiva så håller jag mig undan. Exempel: NFS rivals psn pris: 629kr. På skiva i butik: 649kr.

Fan inte klokt att ta så mycket för en digital version, 50% billigare än den fysiska ska det alltid vara tycker jag.
Sen har du flrdel med en fysisk skiva då du har inbytesvärde.

Köp på USA PSN istället

Gjorde det med PS3 men nu med PS+ och aktiva konton etc så vågar jag inte, jag kan ladda hem ett demo på US psn men måste spela det med US kontot annars får jag något text om det inte är mitt primära konto bla bla.. eller liknande.


signatur

"High life on low budget"

dmn
Medlem

Fysiska boxar/fodral är bara fula och tar plats.

dmn
Medlem
Skrivet av LVX156:

Jag förstår inte folk som köper digitalt. Litar ni så blint på företagen? Om Valve skulle gå i konkurs (visst, försvinnande liten chans, men konstigare saker har hänt) och ni blir av med alla era spel, vad gör ni då? Eller om någon kapar ditt konto och du blir avstängd, och inte kan bevisa att det var någon annan som bad sig illa åt?

De allra flesta spelen använder Steam, oavsett hur du köpt det, så det spelar i alla fall ingen roll att du har fodralet cd-keyn låg i om ditt scenario ovan inträffar.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det är så konstigt, när digitala släpp på spel, musik, film och böcker ofta är dyrare än de fysiska motsvarigheterna. Förstår inte alls...

Ska antagligen inte konkurrera ut de fysiska diton genom att vara dyrare.

Skrivet av Moriquende:
Skrivet av Castor.T:

Köpte helt klart på skiva förr, nu är det inte alls samma.
Sista jag köpt är såna jag förbokat, Skyrim, Witcher 2, Diablo 3 och Mass Effect 3. Förbokar ju inte spel nåt mer eftersom jag lärt mig läxan så...

Hur som helst, nuförtiden "äger" man ju inte spel.
T ex Steam, hur bra det må vara så är ju spelen inte dina.
Skulle det gå under, ja du sitter du i skiten antar jag.

Det är ju lite därför man vara så skeptisk till Steam först men sen insåg jag att det är ingen idé att hålla på tjorva. Tack vare den har jag upptäckt en massa spel jag annars inte hade gjort eller inte vågat satsa på. Tillgängligheten är ju hyfsad.

Samt att nuförtiden så går det enklare att förboka digitala versioner än vad de gjorde bara för en 3-5 år sen.

Jo visst.

Skrivet av Gaara:

Synd att alla dagens fysiska PC spel kräver steam/origin/Uplay

Absolut, det är inte lika enkelt som det var förr. Numera är det många hinder efter vägen.

Skrivet av dmn:
Skrivet av LVX156:

Jag förstår inte folk som köper digitalt. Litar ni så blint på företagen? Om Valve skulle gå i konkurs (visst, försvinnande liten chans, men konstigare saker har hänt) och ni blir av med alla era spel, vad gör ni då? Eller om någon kapar ditt konto och du blir avstängd, och inte kan bevisa att det var någon annan som bad sig illa åt?

De allra flesta spelen använder Steam, oavsett hur du köpt det, så det spelar i alla fall ingen roll att du har fodralet cd-keyn låg i om ditt scenario ovan inträffar.

Precis, med många spel har det inget betydelse om du har införskaffat det på fysisk väg eller inte, kräver spelet ett tredje-parts program så är ju det sak samma.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av LVX156:

Jag förstår inte folk som köper digitalt. Litar ni så blint på företagen? Om Valve skulle gå i konkurs (visst, försvinnande liten chans, men konstigare saker har hänt) och ni blir av med alla era spel, vad gör ni då? Eller om någon kapar ditt konto och du blir avstängd, och inte kan bevisa att det var någon annan som bad sig illa åt?

De allra flesta spelen använder Steam, oavsett hur du köpt det, så det spelar i alla fall ingen roll att du har fodralet cd-keyn låg i om ditt scenario ovan inträffar.

Då är det bara att ladda hem en crack på några få MB, och så är det problemet löst.

Medlem

En fördel oavsett ifall man kör digitalt eller fysiskt så har företag som Blizzard (Battle-Net), EA (Orgin) och Valve (Steam) tänkt till vad gäller hanteringen av dessa. Har du väl köpt en produkt så registrerar du den hos företaget, och har därefter tillgång till den digitalt framöver. Så skulle det vara med alla produkter i dag enligt min åsikt, speciellt e-böcker. Det är otroligt skönt att ha ett konto på dessa tjänster, och alltid tillgång till dina spel, utan att behöva leta rätt på en skiva för någon ev. ominstallation.
Lika så skulle det vara med e-böcker...äger man den fysiska produkten så ska man också ha möjligheten att ladda ner den digitala på sin E-boksläsare. Många blu-ray filmer idag släpps ju t ex med en dvd också.

@Castor.T Vet inte riktigt om jag tycker det är ett giltigt argument för att ta så hutlöst betalt när dom tjänar så mycket mer på att släppa produkter digitalt. Det var ingen som stoppade e-post och digital film när det begav sig, bara för att inte konkurrera ut posthanteringen och videobutikerna.

Medlem

PC - Digitalt

Konsol = Skiva
Tar ofta med mig spel till polare som vi kan lira multiplayer på.
Annars hade man varit tvungen o släpa med sig hela konsolen varje gång och det är bara drygt att koppla in och ur hemma och hos polaren för en kvälls spelande.

Medlem

Så länge man kan köpa ett spel från zavvi.com eller liknande för 200 kr som kostar 600 spänn på PSN eller XBox Live kommer jag också föredra skiva framför digitalt. PC-spel köper jag dock enbart digitalt eftersom där finns det lite konkurrens så priserna hålls nere.

Skriv svar