Våldsamma spel ger ovana spelare sämre sömn

Redaktör
Skrivet av joppe_k:

Så, låt mig sammanfatta för att se om jag förstått:
Om man tittar på, eller utsätts för, "jobbiga" eller traumatiska upplevelser innan man går och lägger sig, så sover man dels sämre och har även högre hjärtrytm/stressfaktor under natten?

Brilliant slutsats. Skönt att någon redde ut det.

Nej. Studien visar att det finns en skillnad i hur folk reagerar på våld i spel utifrån hur vana de är vid sånt sen tidigare. Forskaren sammanfattar studien med att den öppnar för mer forskning på området, samt att det finns en hel del osäkerhetsfaktorer. Det kan faktiskt vara ganska användbart, om inte annat för att försöka visa om och i så fall hur man påverkas av spel och våld.


signatur
Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Vem i hela helvete låter en 12-åring spela Manhunt bara för att kunna driva hem en vetenskaplig tes? Sabla rikspuckon.

Ja precis, nu kommer de ju göra så i verkligheten, de är 12, inte 4. jag spelade GTA: SA när jag var 7-8, det gjorde nästan alla jag känner, finns varken hos dem eller mig tecken på minsta psykiska defekt (inga tråkiga sådana iallafall)


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Kan garantera att våldsamma filmer har exakt samma effekt, om inte ännu värre...

Våldsamma filmer har en stor effekt, iaf hade dom det på mig när jag var yngre, när det kom till mardrömmar - saker man typ inte glömmer.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kontentan av studien verkar vara ngt i stil med: om du ska spela våldsamma spel, se till att du spelar massor med våldsamma spel.

Medlem

Spelar man manhunt blir man mentalt skadad. Inte för att det är våldsamt men för att spelen är så otroligt plågsamt dåliga.
Testade spelet fram tills det krashade och då avinstallerade jag spelet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Vadå, så ingen reagerar på att hon heter Malena Ivarsson? Fräcka fredag? Å, vad gammal jag känner mig.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Spelar man manhunt blir man mentalt skadad. Inte för att det är våldsamt men för att spelen är så otroligt plågsamt dåliga.
Testade spelet fram tills det krashade och då avinstallerade jag spelet.

Var det den ökända tutorial-krashen ca 2 minuter in i spelet som fick dig? Isåfall är jag inte förvånad om du inte hann uppleva något positivt med spelet

En fix har legat ute länge för blandade krashar som R* vägrar fixa! Här är tråden: http://steamcommunity.com/app/12130/discussions/0/828937420094539397/

Själv älskar jag Manhunt. Blev väldigt besviken att tvåan blev censurerad. Första Manhunt är en äkta klassiker i min mening!

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Kan garantera att våldsamma filmer har exakt samma effekt, om inte ännu värre...

Våldsamma filmer har en stor effekt, iaf hade dom det på mig när jag var yngre, när det kom till mardrömmar - saker man typ inte glömmer.

Javisst. Jag såg terminator när jag var typ sex bast första gången, ensam hemma. Har haft tusen gånger fler mardrömmar från det än jag haft från något spel. Tror fan inte jag haft mardrömmar av spel alls egentligen.

Medlem

Går det inte med våld - använd mer våld. Ett av mina favorit-citat.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Har haft tusen gånger fler mardrömmar från det än jag haft från något spel. Tror fan inte jag haft mardrömmar av spel alls egentligen.

Finns studier som visar att gamers drömmer mindre mardrömmar och dessutom upplever bättre kontroll i sina drömmar - särskilt i mardrömmar. T.ex. istället för att vakna med ett vrål genomsvettig så nitar man den där zombien i solar plexus i drömmen.

Exempelkälla: http://blogs.wsj.com/ideas-market/2012/01/13/video-games-inoculate-against-nightmares/?mod=google_news_blog

Medlem

Det är lite som med renlighet. För mycket är mer till skada än nytta. Även saker som våld bör doseras i rätt mängd och rätt forum och intensitet så att det inte tar överhand. De flesta människor blir faktiskt mer påverkade första gången de ställs inför nåt nytt än när de råkar på det ofta, och i en del fall dagligen.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Har haft tusen gånger fler mardrömmar från det än jag haft från något spel. Tror fan inte jag haft mardrömmar av spel alls egentligen.

Finns studier som visar att gamers drömmer mindre mardrömmar och dessutom upplever bättre kontroll i sina drömmar - särskilt i mardrömmar. T.ex. istället för att vakna med ett vrål genomsvettig så nitar man den där zombien i solar plexus i drömmen.

Exempelkälla: http://blogs.wsj.com/ideas-market/2012/01/13/video-games-inoculate-against-nightmares/?mod=google_news_blog

Haha det där har jag fan också upplevt på senare år, speciellt sen jag spelat mer och mer online spel osv, att jag har blivit mer av en gud i mina egna drömmar. Skitkul att studier visar det faktiskt.

12
Skriv svar