Explosionsartad ökning av spelsläpp på Steam

Robot
Explosionsartad ökning av spelsläpp på Steam

Fler spel har släppts under 2014 än vad som lanserades under hela förra året.

#valve, #dayz


Medlem
Explosionsartad ökning av spelsläpp på Steam

Kvantitet före kvalité är vad som gäller idag... så j-a mycket skitspel som pressas ut. :/

Medlem

Det kan ju även bero på att det kommit en jävla massa skräp in på steam skit spel som inte är värt priset(eller något pris)


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

It's spelled Early access. Vid vilket givet tillfälle är minst 50% halvfärdigt skräp. Ah.. well..


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

det är inget annat än rent guld nu när inte Allt kostar 500-700kr st så kan ju lite vem som helst faktiskt ha Råd med ärliga spel också fan på tiden


signatur

//monster

Medlem

Det kommer verkligen in mycket skit på steam nu, GL var bra innan Valve tröttnade på att kvalitetskolla, så nu kommer allt på GL in typ, det gör ju att folk har lättare att få in sina spel så klart, men ja, det kanske inte är en bra grej.

Samtidigt funkar steam i sig inte så bra tycker jag, både friendslistan och spellistan är lite så där halvbra och samtidigt som valve vill att man skall använda steam mer och mer för community och sådant, så finns det t ex inte tabbade sidor och steam upplever jag som segare än att kör samma saker i webläsaren...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag skall också säga, att det är inte bara Greenlight som tar in massa spel, det är fler och fler förläggare som gör "småspel" som går in direkt, utan att användas av Greenlight.

Minns ni när det tog flera år för tredjepart in på Steam och då var det Quake...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Steam känns mer o mer som spel sidor med flash spel. Vet många mindre utvecklare som letar andra vägar att gå än steam, vilket är bra. Är inte bra att enbart ha en stor aktör på något.
Och angående kvalitetskoll så finns de ju inte längre, steam har varit fint nu går de utför.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Kvantitet före kvalité är vad som gäller idag... så j-a mycket skitspel som pressas ut. :/

Kan dock tänka mig att det kom en jävla massa skit "förr i tiden" med


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Exxo:

Kvantitet före kvalité är vad som gäller idag... så j-a mycket skitspel som pressas ut. :/

Kan dock tänka mig att det kom en jävla massa skit "förr i tiden" med

Nä.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Exxo:

Kvantitet före kvalité är vad som gäller idag... så j-a mycket skitspel som pressas ut. :/

Kan dock tänka mig att det kom en jävla massa skit "förr i tiden" med

Nä.

Jo.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bible_Adventures

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Exxo:

Kvantitet före kvalité är vad som gäller idag... så j-a mycket skitspel som pressas ut. :/

Kan dock tänka mig att det kom en jävla massa skit "förr i tiden" med

Nä.

För nu länkade du ju inte bara spelsläpp från ett särskilt år


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

Det tråkigaste, förutom all skit som nu pressas ut är att det fuskas lite med releasedatum. Något även totalbiscuit har babblat om.

Descent: Freespace, släppt 7 Maj 2014, släpptes egentligen 1998, stor skillnad. Det rör sig inte heller om någon HD version eller liknande.
http://store.steampowered.com/app/273600/

Kan ju vara missvisande, svårt att hålla koll på alla spel som någonsin släppts. Här borde dom förtydliga med vilket år spelet släpptes från början.

edit: Ser att exempelvis System Shock 2 har 1999 som datum, och det stämmer ju.'
hmmm..

Aja mindre shovelware på Steam önskas. (nu tänker jag inte på Descent: Freespace och System Shock 2, dessa titlar är guld)

Jag gillar inte att STEAM översvämmas med spel på det sättet. Det börjar bli svårt att få en överblick på allt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Steams priser är ju löjliga också , man hittar samma spel 2-3-4 ggr billigare på diverse cdkey sidor

Medlem

mycket klagomål här på Steam, var det bättre när inga Indie-studios hittade ut eller?

Medlem
Skrivet av Vashgang:

mycket klagomål här på Steam, var det bättre när inga Indie-studios hittade ut eller?

Jag efterlyser en ordentlig uppdelning av spel på Steam. Greenlight-produkter ska inte dyka upp i "New releases" om man inte medvetet har valt att de ska synas där. Det finns så omåttligt mycket skrot där att alla bra släpp drunknar och missas totalt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Exxo:

Kvantitet före kvalité är vad som gäller idag... så j-a mycket skitspel som pressas ut. :/

Massor med "F2P", mobas, arena spel och annat som kommer dö ut efter ett par månader. Det finns så många som försöker tjänat snabba "enkla" pengar på skitprodukter tyvärr. Vissa här har jag sett tycker att det är bra för indiestudios har en chans men problemet är att de kvävs i mängden av skit som släpps så många gånger missar man de riktiga guldkornen. Men det är vad många hemsidor är bra att visa så man slipper vada i skit tills man hittar något bra :).

Medlem

Tyvärr går det inte att filtrera bort alla satans indiespel som jag personligen är totalt ointresserad av. Kollar man efter nysläppta spel är det sida upp och sida ner med alla dessa skitspel som jag aldrig skulle köpa ändå.

Indie och retrospel i all ära, att spela ett spel som liknar de spel jag spelade 1991, är inget kul alls. Nej, fram för fläskig grafik, massiva öppna världar, snygga episka mellansekvenser och allt annat mums man bara kunde drömma om 1990.

Medlem

de flesta är ju bara re-releases från typ 90 talet. usch.

Medlem

Skulle inte kalla spel som är "Early Access" för släppta, de är fortfarande i alpha eller beta tills de når version 1.0 (eller det var så det brukade vara innan).

Medlem

Det släpps mycket spel, men det mesta är väääldigt nishat och inte något för alla skulle jag säga. Mycket indie/smått. Alla här verkar vara på rage-train utan att ens ha kollat på spel-listan. Det är inte early access som släpps i mängder och det är inte rushade Moba etc som följer någon trend. Det är små enkla spel för 2-5 euro från nybörjare och indieutvecklare.

Medlem

Snälla Gabe... börja inte tappa kvalitén på Steam nu...

Inaktiv

Jag tycker det är riktigt trevligt att dom får så mycket indie spel på steam och även Early Access spel. Har alltid funnits riktigt dåliga spel på steam och kan då inte påstå att årets skörd har sett sämre ut kvalitésmässigt än andra år, det är bara fler indie spel nu.

Vissa indiespel är ju riktigt trevliga och för mig mycket intresserantare än någon AAA titel, har inte ens köpt något "storspel" senaste året... Bara indie och early access, det är där jag hittat dom intressesanta spelen.

Medlem

Detta har vi re-releaser, Greenlight och Early access att tacka för och kommer så klart med både för- och nackdelar.

Medlem

till alla er som klagar på detta, tänk istället att små studios med små medel tack vare Steam får en arena att synas och visas ifrån, detta gör ju Steam mer globalt och mer än bara en handelsplatform för spel.

Medlem
Skrivet av Vashgang:

till alla er som klagar på detta, tänk istället att små studios med små medel tack vare Steam får en arena att synas och visas ifrån, detta gör ju Steam mer globalt och mer än bara en handelsplatform för spel.

Problemet är inte de små utvecklarna, greenlight eller indiespelen i sig, utan hur själva STEAM är upplagt. Dvs söker man på spel får man sida upp och sida ner av oftast totalt ointressanta indiespel. Det går inte att filtrera bort det i dagsläget, det är det som är problemet, inte spelen i sig. De får gärna släppa 100.000 tals, så länge jag slipper se det när jag söker efter exempelvis nya rpg:s eller strategispel.

Medlem
Skrivet av Chomag:
Skrivet av Vashgang:

till alla er som klagar på detta, tänk istället att små studios med små medel tack vare Steam får en arena att synas och visas ifrån, detta gör ju Steam mer globalt och mer än bara en handelsplatform för spel.

Problemet är inte de små utvecklarna, greenlight eller indiespelen i sig, utan hur själva STEAM är upplagt. Dvs söker man på spel får man sida upp och sida ner av oftast totalt ointressanta indiespel. Det går inte att filtrera bort det i dagsläget, det är det som är problemet, inte spelen i sig. De får gärna släppa 100.000 tals, så länge jag slipper se det när jag söker efter exempelvis nya rpg:s eller strategispel.

öhm okej, men nu äre ju så att dem har ju infört ett as bra system med "TAGS" vilket jag personligen tycker funkar bättre än att Steam som program skall filtrera allt, men det är ju min åsikt och självklart håller jag med dig också på mycket.

ELF
Medlem
Skrivet av Zarte:

Steam känns mer o mer som spel sidor med flash spel. Vet många mindre utvecklare som letar andra vägar att gå än steam, vilket är bra. Är inte bra att enbart ha en stor aktör på något.
Och angående kvalitetskoll så finns de ju inte längre, steam har varit fint nu går de utför.

GOG tar snart över tronen för Steam.... Huehuehue


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nä.]

ehm, lite verklighetsförankring nu va...

Det har alltid släppts massor av spel som inte ens går att spela till slutet....det var mycket värre pre-internet, när det inte fanns en enda chans att få ut en patch som fixade felen.

Det har iaf sen jag började spela i mitten av 80-talet; alltid släppts mängder med spel som är rent skräp. Där man varken lagt ner tid på story eller gameplay. Och där man inte ens har kunnat skeppa ett spel som fungerar för många av spelarna.

Indievågen tillsammans med internet är ju underbart....
spelutvecklare utan kapital bakom sig har möjlighet att nå ut till en stor publik, dom har möjlighet att få betalande kunder för att säkra cash flow innan produkten är klar (vilket innebär att färre behöver satsa sitt liv för flera år framöver på att just den idén funkar).
Vi ser spel i genrer och tematiska grepp som nästan ingen förläggare skulle ha rört vid, pga kontroversiella ämnen t.ex. Men det är spel som ändå visar sig tilltala otroligt stora mängder av människor som inte tänker som personalen hos förläggare och markandsföringsbyråer.
Vi ser en mängd av riktigt duktiga spelutvecklare som aldrig skulle ha en chans att bli just det, om dom skulle vara tvugna att söka finansiering.

God utveckling av spelmediet helt enkelt!

12
Skriv svar