Digitala spelköp störst i Norden och hos FZ-läsarna

Robot
Digitala spelköp störst i Norden och hos FZ-läsarna

USA gillar skivor och butiker, medan FZ och Norden har hoppat på det digitala tåget.

#dataspelsbranschen


Medlem
Digitala spelköp störst i Norden och hos FZ-läsarna

"Både och" tänkte jag svara på frågan i slutet på artikeln, men det går inte.

Medlem
Skrivet av umegatron:

"Både och" tänkte jag svara på frågan i slutet på artikeln, men det går inte.

Samma här, föredrar att köpa spel digitalt till PC, men till konsol så föredrar jag skivor.

Inaktiv

Att jag köper mina spel på digital väg innebär inte att jag föredrar det.

Gillar skiva och pärm att placera i hyllan mycket bättre. På den gamla goda tiden hade spelen tjocka "manualer" också.

Steam är för centraliserat, allt hänger på ett enda konto.

Men jag antar att det kostar att driva butik, och med 100Mbit/s vill man inte vänta några dagar på posten.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Redaktör
Skrivet av umegatron:

"Både och" tänkte jag svara på frågan i slutet på artikeln, men det går inte.

Det alternativet hade varit bra. Men tänk vilket köpsätt du skulle välja om nån satte en pistol mot ditt huvud och tvingade dig att bara välja ett.


signatur
Skribent

Undrar om skillnaden mot USA beror på att vi i norden har haft stabilt och billigt bredband så länge.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Har köpt flertalet spel på skivor till PC bara för att lägga in koden och sedan ha det digitalt precis som alla andra.

Fysisk kopia är ofta billigare (om man inte går till cdkeyförsäljare och/eller på reor). Det är fint att ha i hyllan.

Medlem

det är så mycket lättare, snabbare och smidigare att handla digitalt, även om jag gärna skulle vilja ha ett spel på skiva köper man inte det just för att digitalt går så mycket snabbare.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Men tänk vilket köpsätt du skulle välja om nån satte en pistol mot ditt huvud och tvingade dig att bara välja ett.

Då väljer jag digitalt och undviker den butiken du talar om i fortsättningen


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Undrar om skillnaden mot USA beror på att vi i norden har haft stabilt och billigt bredband så länge.

Tycker du liksom många andra gör ett generalfel när man talar om "USA" som en grupp här. För att göra jämförelsen korrekt så får vi nog tala om Europa om oss och USA om dem. USA består av stekhett till iskallt. Högsta berg till djupaste dalar. Öken till glaciär. Minsta byhåla till största megastad. Landet har för tusan städer som har fler invånare än hela vårt land. Förhållandena skiljer så kraftigt att utan att dra in till exempel Spanien och Rumänien (väger in avstånd och generell social status) så blir det inte rättvist.

Tror man att det handlas lika mycket digitala downloads i rumänien som i sverige?

Jämförelsen "USA mot norden" haltar otroligt baserat på att det helt enkelt inte finns nåt att jämföra med som påminner om varandra.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av umegatron:

"Både och" tänkte jag svara på frågan i slutet på artikeln, men det går inte.

Det alternativet hade varit bra. Men tänk vilket köpsätt du skulle välja om nån satte en pistol mot ditt huvud och tvingade dig att bara välja ett.

Lol, digitalt då.

Medlem

Har inte köpt ett spel på skiva på flera år, kommer nog inte att göra det heller. Är smidigare att ladda ned och spelet finns är att tanka hem igen senare vid omistallation osv. Har man tråkigt bredband så kanske skiva är att föredra iof och för dem som sammlar på kartong spel är ju inte valet svårt.

Medlem

Föredrar egentligen skiva och den gamla goda tiden när man fick till tjocka härliga manualer. Fast jag förstår att dom dog ut, dom behövs inte längre, numera står det klart och tydligt på skärmen vilken knapp man ska trycka hela jäkla tiden. Man kan tycka att man borde lärt sig att man laddar om på knapp-X efter 20 timmars speltid, men tydligen tycker spelutvecklare i dag att det är bäst att fortsätta berätta och visa vilken knapp som används till dom mest simpla uppgifter enda fram tills sluttexterna rullar.

=(

I dag föredrar jag att köpa digitalt, mest för att jag är bekväm och tycker det är skönt att slippa behöva byta skivor.

Medlem

Fysiska varor är bäst när det gäller musik och film, digitala när det gäller spel.

Medlem
Skrivet av Spit:

I dag föredrar jag att köpa digitalt, mest för att jag är bekväm och tycker det är skönt att slippa behöva byta skivor.

Låter som ett I-lands problem, men visst är det sant

Medlem

Jag väljer fysiskt när jag kan, de flesta onlineplattformar har extremt ruttna konsumentpolicies.

Medlem

tänk på att USA är väldigt consol heavy även, annars hade USA även haft fler framgångsrika lag inom PC esport.

Sverige har klart mycket konsol köpande mäniskor med men en liten skit siffra gentemot amerika.

och vanliga att köpa fysisk kopia till konsol än till pc.
Mest pga deras spel är så jävla dyra och du kan/kunde byta dom.

Kommer nog förändras till att bli mer digitalt dock!

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Undrar om skillnaden mot USA beror på att vi i norden har haft stabilt och billigt bredband så länge.

är faktist så dom spelar väldigt mycket konsol och inte direkt bredbandet, deras bredbands tjänster idag är faktist väldigt bra.

det är det att väldigt många inte spelar på pc.

Medlem

Ni som skriver att ni inte köper skiva pga jobbigt att byta skiva..
Har ni köpt skivor de senaste 3 åren typ? Fäldigt få spel använder egna installers, de flesta går igenom Uplay, Steam eller Origin för att nämna några.

Att byta skiva på spel är ju ett "problem" som fanns för flera år sedan.
Att det är smidigt går ju inte att komma ifrån, men att det är så sjukt mkt osmidigare med skiva håller jag inte med om.

Medlem

Intresant att se att i vårt avlånga land så ligger ps3 och xbox väldigt lika i antal sålda spel medans i de andra länderna ligger ps3 häst längder före o totalen för norden är ps3 nästan dubblet så stort som xbox. Hade ja ingen aning om att de va så olika

Medlem

Det här med att slippa byta skiva är ju så jävla skönt. Putmagen talar.


signatur

Gärna flärd, men först en rejäl lavett

Medlem

Det här med att slippa byta skiva är ju så jävla skönt. Putmagen talar.


signatur

Gärna flärd, men först en rejäl lavett

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Ni som skriver att ni inte köper skiva pga jobbigt att byta skiva..
Har ni köpt skivor de senaste 3 åren typ? Fäldigt få spel använder egna installers, de flesta går igenom Uplay, Steam eller Origin för att nämna några.

Att byta skiva på spel är ju ett "problem" som fanns för flera år sedan.
Att det är smidigt går ju inte att komma ifrån, men att det är så sjukt mkt osmidigare med skiva håller jag inte med om.

Vilket visserligen är sant. Så fördelen med den snabba leveransen får lyftas fram istället!


signatur

Gärna flärd, men först en rejäl lavett

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av umegatron:

"Både och" tänkte jag svara på frågan i slutet på artikeln, men det går inte.

Det alternativet hade varit bra. Men tänk vilket köpsätt du skulle välja om nån satte en pistol mot ditt huvud och tvingade dig att bara välja ett.

Whatever personen vill att jag ska svara.

Medlem

Ja vi har ju så in i helvetes bra internet i detta landet så det är kanske inte så konstigt.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Undrar om skillnaden mot USA beror på att vi i norden har haft stabilt och billigt bredband så länge.

Självklart. Man väljer nog hellre att köpa på skiva än att sitta och ladda ner ett spel i 3-4 dygn.

Medlem

Jag köper fysiskt dels för att det är säkrare, dels för att det ser snyggt ut med en box i hyllan. Och när den digitala versionen ibland är dyrare än en fysisk specialutgåva så är valet lätt.

Inaktiv

känns bättre att sätta in en cd och lira (cod4) eller klicka på en shortcut (quake live).

Inaktiv
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Mattias Frost:

Undrar om skillnaden mot USA beror på att vi i norden har haft stabilt och billigt bredband så länge.

Självklart. Man väljer nog hellre att köpa på skiva än att sitta och ladda ner ett spel i 3-4 dygn.

Jo och ladda ner externa patcher på speltillverkarnas hemsida. x ) hellre 1.6-1.7 om du fattar.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av umegatron:

"Både och" tänkte jag svara på frågan i slutet på artikeln, men det går inte.

Det alternativet hade varit bra. Men tänk vilket köpsätt du skulle välja om nån satte en pistol mot ditt huvud och tvingade dig att bara välja ett.

Jag kan vara jävligt envis, så även om jag inte gillar det mer, så hade jag sagt "analogt". Det här skickar dåliga signaler till utgivarna att dom kommer undan med den hutlösa prissättningen.
Bra priser på "gårdagens" spel via t ex Steam är däremot helt OK.

123
Skriv svar