Rapport: 75 procent föredrar spel på skiva

Medlem

Tycker det beror helt på onlinetjänsten som man använder. Gog.com, steam är två tjänster jag använder mig av eftersom de har visat vara sig relativt konsekventa. Men det finns ju andra som jag inte har riktigt lika stort förtroende för, speciellt inte när de saknar konkurrens som till vissa konsoler.

Jag ogillar inte skivor men det känns som om argumentet för dem blir mindre och mindre förutom rent estetiskt när det gäller fysiska lådor. Man kan ju ändå inte spela merparten utan att koppla upp sig, och när det stängs ned händer samma sak återigen i merparten fall, skiva eller ej.

Edit - Det är sant att skivor har litet mer att erbjuda på konsoll dock - inte så konstigt att de är poppis i USA.

Skrivet av Zappa:
Skrivet av MrStrange:

I mitt fall så hade jag köpt fler digitala versioner utav spel ifall de hade vart billigare än den fysiska.

Aldrig att jag pungar ut 5-600kr för en digital kopia.
Då äger jag hellre en fysisk med skiva, fodral, manual etc.

Känns även roligare att äga den fysiska utgåvan på något vis.

PS4 spelen är 30% billigare på US PSN än i affär i Sverige. Nya spel kostar under 400. Galenskap att köpa spelen på skiva i Sverige

Skrivet av Zappa:
Skrivet av NoiizeR:
Skrivet av Zappa:

Just det sen är det galet mycket billigare att köpa PS4 spelen från amerikanska PSN än att köpa dem på skiva i Sverige. Nya spel är ca 30% billigare än att köpa på skiva i Sverige.

Har hört om detta. Skulle du vilja förklara lite mer ingående hur man ska gå till väga? Tack!

Kortfattat så:
1. Skaffa ett USA PSN konto
2. Köp prepaid cards på nätet. Jag brukar handla på amazon.com men det kräver att man har en giltig amerikansk adress. Finns andra websidor som säljer korten också. Var noga med att korten är för USA bara.
3. Redeema dem i USA shoppen.
4. Köp ditt spel.

Tänk på att du kan inte köpa spelet i USA tex och sen köpa DLC på svenska shoppen. Det fungerar inte.

Schhh!! ..låt dom inte spärra detta vattenhål perkele!

*US PSN har också demos på dom flesta utav sina spel, något som inte finns på EU PSN..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av MrStrange:

I mitt fall så hade jag köpt fler digitala versioner utav spel ifall de hade vart billigare än den fysiska.

Aldrig att jag pungar ut 5-600kr för en digital kopia.
Då äger jag hellre en fysisk med skiva, fodral, manual etc.

Känns även roligare att äga den fysiska utgåvan på något vis.

PS4 spelen är 30% billigare på US PSN än i affär i Sverige. Nya spel kostar under 400. Galenskap att köpa spelen på skiva i Sverige

Skrivet av Zappa:
Skrivet av NoiizeR:
Skrivet av Zappa:

Just det sen är det galet mycket billigare att köpa PS4 spelen från amerikanska PSN än att köpa dem på skiva i Sverige. Nya spel är ca 30% billigare än att köpa på skiva i Sverige.

Har hört om detta. Skulle du vilja förklara lite mer ingående hur man ska gå till väga? Tack!

Kortfattat så:
1. Skaffa ett USA PSN konto
2. Köp prepaid cards på nätet. Jag brukar handla på amazon.com men det kräver att man har en giltig amerikansk adress. Finns andra websidor som säljer korten också. Var noga med att korten är för USA bara.
3. Redeema dem i USA shoppen.
4. Köp ditt spel.

Tänk på att du kan inte köpa spelet i USA tex och sen köpa DLC på svenska shoppen. Det fungerar inte.

Schhh!! ..låt dom inte spärra detta vattenhål perkele!

*US PSN har också demos på dom flesta utav sina spel, något som inte finns på EU PSN..

Ser det inte som ett vattenhål. Man betalar trots allt fullpris för spelen så sony lär iaf inte bry sig. De förlorar inget på detta, snarare tjänar då folk köper fler spel. Win-win

Medlem

Med tanke på att man kunnat göra så sen PS3 släpptes så känns det inte som det är ngt de bryr sig ngt speciellt om att "fixa"

Medlem
Skrivet av LVX156:

Jag förstår inte folk som köper digitalt. Litar ni så blint på företagen? Om Valve skulle gå i konkurs (visst, försvinnande liten chans, men konstigare saker har hänt) och ni blir av med alla era spel, vad gör ni då? Eller om någon kapar ditt konto och du blir avstängd, och inte kan bevisa att det var någon annan som bad sig illa åt?

Nej, jag föredrar absolut att ha spelen i fysiskt format. Någon gång ibland köper jag spel på Steam, oftast när det är rea, eller när det är något spel som bara finns i digitalt format (Starbound, Terraria etc.).

Dessutom har jag begränsningar i min internettrafik - 100GB/månad, då är det inte så himla kul att dra hem 30-50GB, det blir ju i princip en extrakostnad på 150 kr.

Dessutom vill jag gärna ha spel i fysisk utgåva, köper gärna någon billigare specialutgåva om det finns, som Ellie Edition av The Last of Us eller Dark Souls med art book och soundtrack till PC.

Ett tredje dessutom: det är påfallande ofta som en digital utgåva på Steam är DYRARE än att köpa spelet fysiskt! Dark Souls 2 är ett bra exempel. Det kostade 49,99 Euro på Steam, ca. 450 kr. Från Webhallen kostade den fysiska utgåvan 349 kr.

Att du har begränsningar i datatrafik är inget argument som talar emot varför jag ska fortsätta ladda ner spelet istället för att installera de på skiva.
Sen är oftast spelen man köper fysiskt bundna med Cd-key till en speltjänst(origin/steam) och på sätt är man ändå sluten till ett företag.

Men jag förstår nåjan att om företag konkar så "försvinner spelen". Men detta har inte hänt än och jag hoppas att ett sådant företag har en lösning på det problemet.

Medlem

Börjat köpa fler spel digitalt, orkar inte vänta på fysiskt ex. Brukar inte skilja prismässigt ändå, men film å musik köper jag enbart fysiskt. Har dock inget emot att ha dom digitalt också.

Medlem

Installera 2st DVD'er över Steam/Origin: 5-10 minuter.
Installera 2st DVD'er över DVD-läsare: 30 minuter.

Manuellt hålla på och backa upp/spara sparspel och inställningar: Halvdrygt.
Låta Steam etc. hålla koll på det: Svinsmidigt.

Viva la Sverige.

Medlem
Skrivet av sCaz:

Installera 2st DVD'er över Steam/Origin: 5-10 minuter.
Installera 2st DVD'er över DVD-läsare: 30 minuter.

Manuellt hålla på och backa upp/spara sparspel och inställningar: Halvdrygt.
Låta Steam etc. hålla koll på det: Svinsmidigt.

Viva la Sverige.

Du måste ju ta med nedladdningstiden också, och jag tror väl inte att du laddar ner 50GB Titanfall eller 25GB Watch Dogs på en kvart?

Skriv svar