Hjälp en okunnig köpa nytt

Medlem
Hjälp en okunnig köpa nytt

En gång i tiden var jag iaf lite haj på datorer och komponenter, men på den tiden stod det i princip alltid mellan två "värsting" modeller, allt annat var ointressant.

Många år sedan nu jag plockade ihop en egen burk så när jag ger mig ut i träsket så känner jag mig helt borta. Och med risk att lura mig själv/slösa massa pengar i onöda/köpa komponenter som inte fungerar ihop så tänkte jag få lite köpråd bland er som säkert kan sånthär!

Så jag tänker köpa en helt ny, exklusive kringutrustning. Den måste vara redo för trippla skärmar i framtiden. Smärtgränsen ligger på 10 000 (kan ev bli några tusen lägre beroende på hur sommaren blir) och köp är planerat till slutet av sommaren.

Detta plockade jag ihop på komplett i all hast. Baserat på ingenting egentligen och jag har gått på vad som verkar vara bra prylar till hyfsat pris, baserat på rescensioner och kommentarer:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13916...

Kommentarer och förslag är varmt välkomna, hjälp mig få ihop ett prisvärt och bra paket!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vänta tills slutet av sommaren innan du bygger för rätt mycket kommer hända tills dess.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag skulle, tyvärr, undvika AMDs "Prestanda"-CPU:er som det ser ut i dagsläget.

De har svårt att tävla med Intel om prestandan samt drar bra mycket mer ström och genererar därmed mer värme.
Intel kostar dock en extra slant men FX-serien är värd att undvika i min mening.

Edit:
Du kommer vilja ha mer än 4 gig RAM också. För spelande rekommenderar jag att starta på 8 gig.

Edit 2 (Ja, jag håller på med tusen saker samtidigt ):
Såg att du vill köpa 2st av 4 gigs paketen men kolla närmre så ser du att de är i 2x2gigs paket.
Köp istället 1st 2x4gigs paket.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Vänta tills slutet av sommaren innan du bygger för rätt mycket kommer hända tills dess.

Nog en bra ide men vill bara skapa mig lite koll innan dess bara

Skrivet av Ap@n:

Jag skulle, tyvärr, undvika AMDs "Prestanda"-CPU:er som det ser ut i dagsläget.

De har svårt att tävla med Intel om prestandan samt drar bra mycket mer ström och genererar därmed mer värme.
Intel kostar dock en extra slant men FX-serien är värd att undvika i min mening.

Edit:
Du kommer vilja ha mer än 4 gig RAM också. För spelande rekommenderar jag att starta på 8 gig.

Edit 2 (Ja, jag håller på med tusen saker samtidigt ):
Såg att du vill köpa 2st av 4 gigs paketen men kolla närmre så ser du att de är i 2x2gigs paket.
Köp istället 1st 2x4gigs paket.

alrite tack för tipsen, får hålla det i åtanke!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Vänta tills slutet av sommaren innan du bygger för rätt mycket kommer hända tills dess.

Så där kan man i princip säga hela tiden. Det är alltid någon ny hårdvara som släpps.
Man köper en ny dator och någon månad senare är den utdaterad.
Jag ser ingen mening med att vänta.

Du behöver minsta komma upp i 12.000 - 13 000:-, så får du rejäla prylar som håller i många år.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Du behöver minsta komma upp i 12.000 - 13 000:-, så får du rejäla prylar som håller i många år.

Argh, dethär började med 5000 för att fixa eyefinity.
Har sprungit iväg en del

Nåväl, ska överleva sommaren och alla utgifter det innebär först sen får vi se vart vi landar.
Men tanken är iaf att jag inte ska behöva ens tänka på att uppgradera på ett tag.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av returpack:
Skrivet av marcus8958:

Vänta tills slutet av sommaren innan du bygger för rätt mycket kommer hända tills dess.

Så där kan man i princip säga hela tiden. Det är alltid någon ny hårdvara som släpps.
Man köper en ny dator och någon månad senare är den utdaterad.
Jag ser ingen mening med att vänta.

Han säger att han ska köpa den i slutet av sommaren och då är det bäst att kolla vad som finns ute just då.
Delarna han planerar att köpa nu kommer vara billigare eller utdaterade när han väl köper.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Soulless:

En gång i tiden var jag iaf lite haj på datorer och komponenter, men på den tiden stod det i princip alltid mellan två "värsting" modeller, allt annat var ointressant.

Många år sedan nu jag plockade ihop en egen burk så när jag ger mig ut i träsket så känner jag mig helt borta. Och med risk att lura mig själv/slösa massa pengar i onöda/köpa komponenter som inte fungerar ihop så tänkte jag få lite köpråd bland er som säkert kan sånthär!

Så jag tänker köpa en helt ny, exklusive kringutrustning. Den måste vara redo för trippla skärmar i framtiden. Smärtgränsen ligger på 10 000 (kan ev bli några tusen lägre beroende på hur sommaren blir) och köp är planerat till slutet av sommaren.

Detta plockade jag ihop på komplett i all hast. Baserat på ingenting egentligen och jag har gått på vad som verkar vara bra prylar till hyfsat pris, baserat på rescensioner och kommentarer:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1...

Kommentarer och förslag är varmt välkomna, hjälp mig få ihop ett prisvärt och bra paket!

1: Alldeles för klen CPU,speciellt om du ska köra tunga MP-spel, typ battlefield och liknande. Om man bygger en "speldator" och är beredd att lägga över 10000kr på den brukar jag rekommendera en Intel i5 4670K, mycket kräm, enkel att överklocka. I spel behövs inget värre i den prisklassen, om man ska köra flera GPU:er bör man ta kraftigare CPU men då ligger vi i helt andra prisklasser!

2: Köp RAM med 4GB på varje sticka, så fyller du inte upp alla slots på moderkortet direkt, om du vill uppgradera till 16GB någon gång. 1600MHz är standard och funkar perfekt till den här typen av dator.

3: Klent moderkort. Tänk på att moderkortet är det som binder ihop allting i datorn och det är oftast värt att lägga lite extra krut på detta. Möjlighet till SLI/CF, bättre funktioner och klockningsmöjligheter.
Jag rek något i denna stilen med en I5 4670K: http://www.inet.se/produkt/1902686/msi-z97-g45-gaming

4: till det priset (4444;-) https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-oc/... KÖÖÖÖP!

Spara ihop till ca 13000:- istället så får du en BETYDLIGT bättre dator.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Som alltid ska du bara spel på den nånsin eller tänker du göra annat med den ?
pengar styr vad du kan köpa nu.

Frågan du ska ställa dig måste du ha dator nu ja då får det bli den peng du har eller kan du vänta ?
Inget kommer ske till sommaren som skulle vara värt att vänta på vi är ju i princip där.

isåfall pratar vi nästa år för broadwell om inte det dykt upp nått nytt datum jag inte sett?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Inget kommer ske till sommaren som skulle vara värt att vänta på vi är ju i princip där.

Det där stämmer verkligen inte.

Han planerar att köpa en budgetdator med FX 6300 som val av CPU och i Juni släpps Pentium anniversary edition som mycket möjligt kan vara ett mycket bättre val av CPU och fortfarande hamna i samma prisklass.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar