Vakna med konstgjort solljus från din iOS-enhet

Medlem
Vakna med konstgjort solljus från din iOS-enhet

Satt o surfade runt på Feber.se och hittade den här appen : Vakna till fejkad soluppgång med Morning Sun

Eftersom jag själv har as-svårt att vakna på morgonen så är det här absolut en life-saver. Kanske inte så mycket nu på sommaren när man bor så pass nära polcirkeln som man gör och solen fan är framme vid tre på morgonen, men på vintern lär det definitivt vara underlättande.

Det bästa är antagligen ändå att appen ännu har alla premium features gratis i utbyte mot en share.... och appen i övrig, till skillnad från en Wakeup Light från Philips, inte kostar flera hundra spänn.

Medlem
Skrivet av Picardo:

till skillnad från en Wakeup Light från Philips, inte kostar flera hundra spänn.

Till skillnad från Philips är den bara en bråkdel så stark och kan inte lysa upp hela rummet för att simulera en soluppgång.

Har en Philips wake up light och måste säga att det är bland det bästa jag köpt i mitt liv. Mycket bättre än en vanlig väckarklocka och man vaknar mycket bättre på morgonen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Så hur mycket lyser den egentligen upp? Min egen mobilskärm med en ljus bild och full ljusstyrka lyser inte sådär jättemycket i ett mörkt nersläckt sovrum.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Så hur mycket lyser den egentligen upp? Min egen mobilskärm med en ljus bild och full ljusstyrka lyser inte sådär jättemycket i ett mörkt nersläckt sovrum.

Lägg den på ett bord nära sängen och vänd skärmen mot kudden så får du lite ljus mot ansiktet. I ett helt mörkt rum kommer det märkas men gud förbjude att du vänder ryggen till.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:

Så hur mycket lyser den egentligen upp? Min egen mobilskärm med en ljus bild och full ljusstyrka lyser inte sådär jättemycket i ett mörkt nersläckt sovrum.

Lägg den på ett bord nära sängen och vänd skärmen mot kudden så får du lite ljus mot ansiktet. I ett helt mörkt rum kommer det märkas men gud förbjude att du vänder ryggen till.

Då känns det som ett osäkert kort om jag vill komma i tid till jobbet. Nu har jag iofs inga problem att vakna på morgnarna. Jag vaknar vanligtvis innan väckarklockan ringer.

Medlem

Förstår inte hur folk kan vakna av ljus. Själv behöver jag fyra klockor inställda på minst tre olika väckningstider var. Gärna placerade lite varstans i sovrummet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Förstår inte hur folk kan vakna av ljus. Själv behöver jag fyra klockor inställda på minst tre olika väckningstider var. Gärna placerade lite varstans i sovrummet.

Ljus gör att du vaknar naturligt med hjälp av att kroppen utsöndrar något ämne i kroppen som gör dig pigg.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av kebbe:

Förstår inte hur folk kan vakna av ljus. Själv behöver jag fyra klockor inställda på minst tre olika väckningstider var. Gärna placerade lite varstans i sovrummet.

Ljus gör att du vaknar naturligt med hjälp av att kroppen utsöndrar något ämne i kroppen som gör dig pigg.

Tror att kroppen utsöndrar metamfetamin. Annars vet jag inte hur jag lyckas komma upp på morgonen.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av kebbe:

Förstår inte hur folk kan vakna av ljus. Själv behöver jag fyra klockor inställda på minst tre olika väckningstider var. Gärna placerade lite varstans i sovrummet.

Ljus gör att du vaknar naturligt med hjälp av att kroppen utsöndrar något ämne i kroppen som gör dig pigg.

Tror att kroppen utsöndrar metamfetamin. Annars vet jag inte hur jag lyckas komma upp på morgonen.

Metamfetamin är utmärkt. Du behöver inte sova alls och därför inte oroa dig för att vakna.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av kebbe:

Förstår inte hur folk kan vakna av ljus. Själv behöver jag fyra klockor inställda på minst tre olika väckningstider var. Gärna placerade lite varstans i sovrummet.

Ljus gör att du vaknar naturligt med hjälp av att kroppen utsöndrar något ämne i kroppen som gör dig pigg.

Tror att kroppen utsöndrar metamfetamin. Annars vet jag inte hur jag lyckas komma upp på morgonen.

Metamfetamin är utmärkt. Du behöver inte sova alls och därför inte oroa dig för att vakna.

Men jag gillar ju att sova!

Medlem

Kul grej. Men jag föredrar att gå och lägga mig i tid istället.

Medlem
Skrivet av knork711:

Kul grej. Men jag föredrar att gå och lägga mig i tid istället.

Fast det har ju inte riktigt med det att göra... man kan fortfarande lägga sig i tid och ändå ha svårt att komma upp på morgonen...


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Nowly:
Skrivet av knork711:

Kul grej. Men jag föredrar att gå och lägga mig i tid istället.

Fast det har ju inte riktigt med det att göra... man kan fortfarande lägga sig i tid och ändå ha svårt att komma upp på morgonen...

I sådana fall borde man uppsöka läkare. Och det säger jag inte för att vara spydig på något sätt, men en del har ju problem med sömnen, kan både vara fysiska och psykiska.

Medlem
Skrivet av knork711:
Skrivet av Nowly:
Skrivet av knork711:

Kul grej. Men jag föredrar att gå och lägga mig i tid istället.

Fast det har ju inte riktigt med det att göra... man kan fortfarande lägga sig i tid och ändå ha svårt att komma upp på morgonen...

I sådana fall borde man uppsöka läkare. Och det säger jag inte för att vara spydig på något sätt, men en del har ju problem med sömnen, kan både vara fysiska och psykiska.

Fast alla människor är inte morgonpigga och en del är svårväckta och det behöver inte betyda att det har något problem med sömnen som skulle vara fysiska eller psykiska. En del människor sover t.ex. mycket djupare än andra som är lättväckta, sen ser ju sovrytmen olika ut för alla - en del kanske har sin djupsömn på morgonen när det är dags att gå upp och då blir det ju också svårare att vakna och komma upp.

Jag har väldigt lätt för att bli väckt, vaknar ofta av ljud och störs enkelt när jag sover och det tror jag beror på att jag inte har så djup djupsömn utan att jag sover ganska "ytligt". Min sambo däremot är mycket svårare att väcka och vaknar inte lika enkelt att ljud etc som jag gör. Har också en äldre bror som var helt hopplös att få upp på morgonen när han var i tonåren och som aldrig vaknade av väckarklockan. Nu däremot när han är ett par år äldre och har egna barn så är det han som är uppe först och som är morgonpigg, så jag tror åldern och andra saker kan spela in också. Min pappa som är en bit över 60 år men som fortfarande jobbar upplever också att han har blivit mer morgonpigg och fått lättare att komma upp på morgonen när han har blivit äldre.

Givetvis ska man söka läkarhjälp om man har svårt att somna och sömnproblem men jag tycker inte att man inte ska uttala sig om att folk ska söka hjälp innan man vet hur situationen och omständigheterna ser ut. En del människor är morgonpigga, medans en del är morgontrötta och har svårare att vakna och komma upp på morgonen, utan att det behöver vara någon bakomliggande psykisk eller fysisk orsak som kräver läkarhjälp.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

Jag har en Philips wake-up light och i den så sitter det en 100W lampa som lyser upp rätt så skapligt och gör att man faktiskt känner sig mycket piggare på morgnarna Appen kan säkert fungera skapligt på en Ipad om man har ett stativ så att den är riktad mot en, men jag tvivlar på att appen gör någon nytta på en liten Iphone med sin fjuttiga 4" display.

Medlem
Skrivet av knork711:
Skrivet av Nowly:
Skrivet av knork711:

Kul grej. Men jag föredrar att gå och lägga mig i tid istället.

Fast det har ju inte riktigt med det att göra... man kan fortfarande lägga sig i tid och ändå ha svårt att komma upp på morgonen...

I sådana fall borde man uppsöka läkare. Och det säger jag inte för att vara spydig på något sätt, men en del har ju problem med sömnen, kan både vara fysiska och psykiska.

Då kanske man borde sluta sälja väckarklockor och börja ge ut tider till läkaren


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Testade appen idag. Vaknade en timma senare av reservklockorna.

Medlem

Funkar sådana klockor för nattarbetare ? Hade ju varit jävligt smutt för min del då

Medlem

Fan grabbar... När år ni upp på morgonen egentligen? :S Solen går upp vid 4-snåret såhär års - behöver man ljus för att vakna borde det väl räcka med att inte dra för gardinerna innan läggning?

Å andra sidan kanske det kan vara bra att investera i låtsassolar i god tid innan vinterns mörker


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:

Fan grabbar... När år ni upp på morgonen egentligen? :S Solen går upp vid 4-snåret såhär års - behöver man ljus för att vakna borde det väl räcka med att inte dra för gardinerna innan läggning?

Å andra sidan kanske det kan vara bra att investera i låtsassolar i god tid innan vinterns mörker

Du svarade bra på det själv.

Har numera balkong med sol nästan hela dagen, så jag klarar mig bra på det. På vintern däremot...

1
Skriv svar