I väntan på undergången

Flakmonkey
I väntan på undergången

Ligger i TV-soffan och tittar på en dokumentär på UR som heter "I väntan på undergången". Titeln säger egentligen det mesta då det handlar om ett antal människor i USA som förbereder sig på olika sätt inför den händelse som ska radera ut det samhälle vi idag lever i. Både fascinerande och skrämmande, som det ju brukar vara när man får ta sig en liten titt in i dessa människors sinnen.

Vissa ser extremt dystert på det hela och tror på någon form av Fallout-liknande utveckling där det gäller att beväpna sig så mycket som möjligt. En annan har sålt sitt företag och det mesta av värde för att försöka bygga upp någon form av drömsamhälle, en bra chans för att ge mänskligheten en nystart. Gemensamt för alla tycks dock vara att de är övertygade om att undergången redan borde ha skett X antal gånger men ändå sätter de nya datum för "undergången" om och om igen.

Extra dystert blir det att se den äldre mannen som försökt övertyga sina mångtaliga barn om att de snart kommer behöva leva under jord. Var det inte december 1985 så var det december 1986. Att växa upp med det budskapet kan inte ha varit det mest positiva.

Att Obama blev president var ju förresten också ett säkert tecken på att allt snart skulle gå helt åt helvete. Vi människor är som sagt lika fascinerande som vi är skrämmande.

Tyvärr verkar det som att man inte kan se den på UR.se utan man måste använda sig av UR Access. Lite snålt kan jag tycka men får du möjligheten att se dokumentären så kan jag rekommendera den.

#blogg

Medlem
I väntan på undergången

EDIT: Verkar som den ligger uppe urplay.se nu.

Orka vara orolig över världen undergång, det troliga är nog av snart träffas av en meteor och då är det kört, eller en supervulkan.

Medlem

Ja, se dessa ´merikaner. Jag vill inte påstå att alla domedagskulter är från USA men nog måste de vara lite överrepresenterade.

Medlem

Ja, det börjar bli lite tröttsamt att lyssna på alla dessa 'profeter'. Tänk om de lade sin energi på att faktiskt forska inom ämnet istället, eller något annat nyttigt.

Flakmonkey
Skrivet av 73mpl4R:

Ja, det börjar bli lite tröttsamt att lyssna på alla dessa 'profeter'. Tänk om de lade sin energi på att faktiskt forska inom ämnet istället, eller något annat nyttigt.

Sådär tänker man ju när det gäller många saker. Tänk om alla pengar som läggs ner på OS las på viktiga saker? Om vetenskapen satsade helhjärtat på att hjälpa människor i nöd istället för att kunna sälja en massa prylar? Det finns så mycket potential som slösas bort på knasiga saker... antar dock att gaming också räknas in i detta

Så länge man inte skadar någon annan eller sätter käppar i hjulet för någon positiv utveckling så tycker ändå jag det är okej. Som de här människorna tex, de är ju harmlösa i sig och världen mår nog bäst av att de smider sina domedagsprofetior och konspirationsteorier i sin egen värld.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av 73mpl4R:

Ja, det börjar bli lite tröttsamt att lyssna på alla dessa 'profeter'. Tänk om de lade sin energi på att faktiskt forska inom ämnet istället, eller något annat nyttigt.

Sådär tänker man ju när det gäller många saker. Tänk om alla pengar som läggs ner på OS las på viktiga saker? Om vetenskapen satsade helhjärtat på att hjälpa människor i nöd istället för att kunna sälja en massa prylar? Det finns så mycket potential som slösas bort på knasiga saker... antar dock att gaming också räknas in i detta

Så länge man inte skadar någon annan eller sätter käppar i hjulet för någon positiv utveckling så tycker ändå jag det är okej. Som de här människorna tex, de är ju harmlösa i sig och världen mår nog bäst av att de smider sina domedagsprofetior och konspirationsteorier i sin egen värld.

Ja, naturligtvis.

Tänker mest på de domedagssekter som lurar folk för att begå kollektivt självmord och så vidare. Jag håller med om att om man inte skadar någon eller bromsar utvecklingen på något sätt, så kör på bara. Man är ju 'bara människa', och får förgylla sitt eget liv med vad man själv uppskattar och man själv anser vara av värde. Samtidigt blir man lite frustrerad (om inte annat på sig själv) av det du nämnde i ditt översta stycke. Vi har enorm potential som en intelligent och självmedveten ras, men utnyttjar den inte fullt ut. Sen går det att diskutera i all oändlighet vad som innebär att utnyttja sin potential innebär; alla kan inte heller vara forskare på NASA och utveckla nästa generations rymddrömmar.

1
Skriv svar