Påstådd "sexism" i spel - har det skapats en klyfta mellan media och vanliga gamers?

Medlem
Påstådd "sexism" i spel - har det skapats en klyfta mellan media och vanliga gamers?

Nu är jag väldigt ny här så jag hann inte delta i den förra tråden, och vet heller ej varför den låstes. Om man inte får prata om detta ämne på FZ ber jag om ursäkt, och då är det bara att låsa denna tråd.

Hänger man med i spelmedia är det i praktiken omöjligt att inte se vad som håller på att hända. De recensioner och artiklar som för tio år sedan handlade om spel, handlar idag om genusfrågor och politik. Och detta är känsliga ämnen - kolla bara hur artikelkommentarerna på Aftonbladet ser ut när de anklagar Zero Suit Samus design var för att vara sexistisk. Oavsett vad man tycker om det kan man tydligt se ett enormt gap mellan media som för fram budskapet, och gamers som inte alls håller med.

Det gapet jag ser - rätta mig om jag har fel - är att den typiske gamern inte bryr sig om Samus har overkliga silikonpattar, raketförsedda, högklackade skor och smygfeta ballongskinkor. Man ser det i sammanhanget av ett fantasispel och en karaktär som inte finns på riktigt, medan media febrilt försöker dra paralleller mellan spel och verkligheten. Alltså, om du gillar sexiga Samus i nya Smash Bros har du en dålig kvinnosyn i verkligheten. Ungefär så känner jag.

Sedan kan jag också tycka att sexism i sig har en väldigt konstig definition. Det handlar nämligen inte bara om då man trycker ned det ena könet, till exempel säger att kvinnor inte ska få jobba utan måste stå i köket. Sexism definieras även som att man skapar ett sexobjekt. Dvs, om jag ritar en påhittad karaktär ur min fantasi, en riktigt vacker kvinna, och sedan skiter i att ge henne personlighet, utan bara fokuserar på hennes utseende, så är det en sexistisk karaktär. Och det fattar inte jag. Varför är det så? Varför är yta alltid mindre värt än innehåll? Yta spelar STOR roll, och för mig är ytan precis lika viktig som innehållet. Jag kan fokusera BARA på yta eller BARA på innehåll om jag så vill, men då jag bara fokuserar på yta är det tydligen sexistiskt. Jaha, då är väl jag sexistisk då. Fast jag är ganska trevlig iaf faktiskt.

Min samlade uppfattning är att det växer fram en ökande klyfta mellan media och vanliga gamers. Media verkar i allt större omfattning se spel som verklighetens förlängda arm, medan gamers har lite lättare att skilja på fantasi och verklighet. Dock ser jag en trend i media att det bara rör sexuellt innehåll - när det gäller våld verkar media inte alls lika pigga på att relatera till verkligheten, då är spelen bara fantasi minsann.

Beror det här på att det är en trend idag att alltid ge ett genusperspektiv på allting? Eller är det något som fortfarande kommer finnas om 15 år?

Medlem

Jag tycker det är tråkigt när en karaktärsdesigner tror att en kvinnlig karaktär blir intressant eller sexig för att hon får stora bröst.

Du skriver att yta är viktigt. Ja, visst kan det vara det. Men blir ytan bra bara för att man ger kvinnan tighta kläder, stora bröst och päronrumpa? Just Zero suit Samus som du nämner känns extra lustig med de påklistrade brösten eftersom de verkar bli mindre när hon tar på sig sin power suit. Då känns det verkligen som om de bara vill trycka upp hennes byst i ansiktet på dig. Jag kan nämna kvinnliga karaktärer som är mycket intressantare yta men som inte trycker upp sina tighta bröst mot skärmen när du spelar. Det är tråkigt att speldesign blivit så trångsynt. Kvinnliga spelkaraktärer behöver inte baseras på förlegade skönhetsideal som Pamela Anderson populariserade i början av 90-talet.

Jag säger inte att stora bröst och Barbiemidjor inte får förekomma i spel men det finns andra, mer intressanta, vägar att gå för att skapa yta. Och kombinerat med ett starkt inre (som ofta glöms bort) blir spelen ofta mer intressanta.

Sen finns det tyvärr, som du nämner, journalister som i allt för hög grad vill tvinga in en politisk debatt i alla spel. Det behövs inte. Man kan nämna det och diskutera karaktärsdesignen men när det tar för stor plats i texten blir det ointressant. Att skriva om spel och genusfrågor är en konst som de flesta inte klarar av att kombinera. Jag gillar Kerstin Alex just för att jag tycker hon bemästrat den konsten här på FZ. Troligtvis till viss del för att hon verkligen tror på det hon skriver om och älskar spelmediet. Hon försöker inte bara tvinga in en halvhjärtad politisk åsikt i en spelrecension.

Medlem

Jag tycker att din analys är lite väl enkel. Jag är en 29 år gammal gamer som fortfarande spelar riktigt mycket och jag tycker att sexismen i spelbranschen är ett jätteproblem. Det finns många som spelar som reagerar på hur kvinnor, och män för den delen, framställs i spel och det är ju anledningen till att den här diskusssionen också lyfts i media. Folk är intresserade av detta helt enkelt. Att diskussionerna är så heta till exempel här på FZ beror ju på att rätt många faktiskt tycker att det här är ett problem.

Angående objektifiering: när det gäller objektifiering så handlar det inte om att yta är mindre värt, det handlar om att kvinnor objektifieras just för att de är kvinnor. Förenklat kan man säga att i dagens samhälle är yta kvinnligt medan innehåll är manligt. Att göra något, vara initiativrik och spontan är manligt medan att vara snygg, ödmjuk och tyst är kvinnligt. Det är problematiskt för det innebär att kvinnor, som tjänar mindre än män och har mindre politisk makt än män, låses fast i denna roll.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag tycker det är tråkigt när en karaktärsdesigner tror att en kvinnlig karaktär blir intressant eller sexig för att hon får stora bröst.

Du skriver att yta är viktigt. Ja, visst kan det vara det. Men blir ytan bra bara för att man ger kvinnan tighta kläder, stora bröst och päronrumpa? Just Zero suit Samus som du nämner känns extra lustig med de påklistrade brösten eftersom de verkar bli mindre när hon tar på sig sin power suit. Då känns det verkligen som om de bara vill trycka upp hennes byst i ansiktet på dig. Jag kan nämna kvinnliga karaktärer som är mycket intressantare yta men som inte trycker upp sina tighta bröst mot skärmen när du spelar. Det är tråkigt att speldesign blivit så trångsynt. Kvinnliga spelkaraktärer behöver inte baseras på förlegade skönhetsideal som Pamela Anderson populariserade i början av 90-talet.

Jag säger inte att stora bröst och Barbiemidjor inte får förekomma i spel men det finns andra, mer intressanta, vägar att gå för att skapa yta. Och kombinerat med ett starkt inre (som ofta glöms bort) blir spelen ofta mer intressanta.

Sen finns det tyvärr, som du nämner, journalister som i allt för hög grad vill tvinga in en politisk debatt i alla spel. Det behövs inte. Man kan nämna det och diskutera karaktärsdesignen men när det tar för stor plats i texten blir det ointressant. Att skriva om spel och genusfrågor är en konst som de flesta inte klarar av att kombinera. Jag gillar Kerstin Alex just för att jag tycker hon bemästrat den konsten här på FZ. Troligtvis till viss del för att hon verkligen tror på det hon skriver om och älskar spelmediet. Hon försöker inte bara tvinga in en halvhjärtad politisk åsikt i en spelrecension.

Självklart finns det många olika vägar mot skönheten. Precis som du skriver så gillar inte alla stora bröst, getingmidjor och bautarumpor. Jag har väl ingenting emot det du skriver som så, dock blir jag lite konfundersam när du skriver att det är ett förlegat skönhetsideal? Du kan väl inte påstå att timglasfiguren är förlegad? Alla gillar den inte, men förlegad?

Rätta mig om jag har fel nu, men jag får känslan att du klagar för att du själv inte gillar denna typ av utseende. Och så tycker du det är tröttsamt när tjejerna har kroppar som Samus, för att du inte tycker det är fint.

Men om vi vänder på steken och kollar på tjejer som INTE har timglasfiguren, till exempel Faith i Mirror's Edge, så ser jag få timglasälskande människor som klagar på att hon INTE har timglasform.

Mitt intryck är att det ofta är folk som inte anser att timglasformen är skönhet som klagar när de ser karaktärer som lever upp till det idealet. Finns det fler tjejer i spelen med stora bröst och fyllig stjärt än de med små bröst och plankstek? Förmodligen. Men beror inte det på att det finns fler konsumenter, eller ja, fler människor som uppskattar formerna? Det är inte så att du tycker designen är trångsynt för att du tillhör en minoritet som inte gillar rejäla kurvor på tjejer? Och att du blir irriterad på att spelutvecklarna oftast försöker anpassa sin design till vad majoriteten gillar, eftersom de då inte tar hänsyn till din smak?

Sedan angående Samus pattar, och att de "trycks ihop" när hon är i sin Power Suit är det ju ändå fantasi - jag menar, vi pratar om en karaktär som kan rulla ihop sig till en boll här.

Sedan håller jag med om ditt sista stycke. Man ska självklart kunna skriva om det man vill, men när man hela tiden bara fokuserar på genus, genus, genus så blir det till slut tröttsamt. Som Aftonbladets artikel om Zero Suit Samus. Nintendo fick inte ens visa henne i det nya spelet utan att AB direkt skulle stämpla sexism på henne - enbart för att hon enligt en del ser väldigt sexig ut.

Skrivet av FrankieMango:

Jag tycker att din analys är lite väl enkel. Jag är en 29 år gammal gamer som fortfarande spelar riktigt mycket och jag tycker att sexismen i spelbranschen är ett jätteproblem. Det finns många som spelar som reagerar på hur kvinnor, och män för den delen, framställs i spel och det är ju anledningen till att den här diskusssionen också lyfts i media. Folk är intresserade av detta helt enkelt. Att diskussionerna är så heta till exempel här på FZ beror ju på att rätt många faktiskt tycker att det här är ett problem.

Angående objektifiering: när det gäller objektifiering så handlar det inte om att yta är mindre värt, det handlar om att kvinnor objektifieras just för att de är kvinnor. Förenklat kan man säga att i dagens samhälle är yta kvinnligt medan innehåll är manligt. Att göra något, vara initiativrik och spontan är manligt medan att vara snygg, ödmjuk och tyst är kvinnligt. Det är problematiskt för det innebär att kvinnor, som tjänar mindre än män och har mindre politisk makt än män, låses fast i denna roll.

Så kan det givetvis vara. Men jag ser också en segregering här där det på vissa forum pratas mycket om hur idiotisk den nya "feministmedian" är, medan det på andra forum råder exakt motsatta diskussioner.

Men kan inte en bidragande orsak till det vara att kvinnors kroppar betyder mer för män än vad mäns kroppar betyder för kvinnor? Jag tror faktiskt bara det är en spegling av verkligheten.

Att kvinnor ska vara ödmjuka och tysta, och att män ska vara initiativrika och spontana köper jag dock inte alls. Det tycker jag inte alls stämmer överens med hur det ser ut i verkligheten.

Det finns ingen som låser fast någon i någon roll. Alla är fria att vara hur det vill. Däremot är det så att många kvinnor faktiskt VILL vara vackra och sexiga. Som till exempel den förutfattade meningen att kvinnor blir stötta om en tjej i ett spel ser "för" snygg ut. Av det jag erfarit så är det snarare feminister (både män och kvinnor) som blir stötta av det, medan många kvinnor antingen inte bryr sig eller faktiskt uppskattar sexiga tjejer de med och tycker de är både snygga och coola.

Medlem

kan ju finnas spel där det går till sin spets kan jag tycka däremot har jag inga problem med i mmorpg spel där jag tycker man kan få forma sin figur hur tusan man vill.

Sen tror jag att dom flesta kvinnliga spelare föredrar och se snygga ut i spelet men det speglar ju bara samhället.

Ett spel handlar ju också om att få spela ut sina fantasier oavsett om du är tjej eller kille


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

För mig handlar det inte om att jag inte gillar en viss typ av utseende, utan att jag vill se mer variation på karaktärsdesignen i spel (både hos män och kvinnor) eftersom jag tycker att det blir väldigt tråkigt och enformigt när det blir samma slags utseende hos många karaktärer i spel... men det kanske bara är jag? Men det betyder inte att jag inte kan uppskatta spel eller karaktärer som är utformade på detta sätt.

Det där med att kvinnor ska bli stötta för att en kvinna i ett spel är för "snygg" är det dummaste jag någonsin har hört. Det är ungefär som att man inte kan ha en åsikt om en människas utseende för då är man avundsjuk, även om det säkert finns de människor som är det också så gäller det inte alla. Det jag tror folk reagerar på är hur kvinnorna i en del spel porträtteras och hur de framställs, samt vilken roll de har i spelet.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av knork711:
Skrivet av Bennii:

Jag tycker det är tråkigt när en karaktärsdesigner tror att en kvinnlig karaktär blir intressant eller sexig för att hon får stora bröst.

Du skriver att yta är viktigt. Ja, visst kan det vara det. Men blir ytan bra bara för att man ger kvinnan tighta kläder, stora bröst och päronrumpa? Just Zero suit Samus som du nämner känns extra lustig med de påklistrade brösten eftersom de verkar bli mindre när hon tar på sig sin power suit. Då känns det verkligen som om de bara vill trycka upp hennes byst i ansiktet på dig. Jag kan nämna kvinnliga karaktärer som är mycket intressantare yta men som inte trycker upp sina tighta bröst mot skärmen när du spelar. Det är tråkigt att speldesign blivit så trångsynt. Kvinnliga spelkaraktärer behöver inte baseras på förlegade skönhetsideal som Pamela Anderson populariserade i början av 90-talet.

Jag säger inte att stora bröst och Barbiemidjor inte får förekomma i spel men det finns andra, mer intressanta, vägar att gå för att skapa yta. Och kombinerat med ett starkt inre (som ofta glöms bort) blir spelen ofta mer intressanta.

Sen finns det tyvärr, som du nämner, journalister som i allt för hög grad vill tvinga in en politisk debatt i alla spel. Det behövs inte. Man kan nämna det och diskutera karaktärsdesignen men när det tar för stor plats i texten blir det ointressant. Att skriva om spel och genusfrågor är en konst som de flesta inte klarar av att kombinera. Jag gillar Kerstin Alex just för att jag tycker hon bemästrat den konsten här på FZ. Troligtvis till viss del för att hon verkligen tror på det hon skriver om och älskar spelmediet. Hon försöker inte bara tvinga in en halvhjärtad politisk åsikt i en spelrecension.

Självklart finns det många olika vägar mot skönheten. Precis som du skriver så gillar inte alla stora bröst, getingmidjor och bautarumpor. Jag har väl ingenting emot det du skriver som så, dock blir jag lite konfundersam när du skriver att det är ett förlegat skönhetsideal? Du kan väl inte påstå att timglasfiguren är förlegad? Alla gillar den inte, men förlegad?

Rätta mig om jag har fel nu, men jag får känslan att du klagar för att du själv inte gillar denna typ av utseende. Och så tycker du det är tröttsamt när tjejerna har kroppar som Samus, för att du inte tycker det är fint.

Men om vi vänder på steken och kollar på tjejer som INTE har timglasfiguren, till exempel Faith i Mirror's Edge, så ser jag få timglasälskande människor som klagar på att hon INTE har timglasform.

Mitt intryck är att det ofta är folk som inte anser att timglasformen är skönhet som klagar när de ser karaktärer som lever upp till det idealet. Finns det fler tjejer i spelen med stora bröst och fyllig stjärt än de med små bröst och plankstek? Förmodligen. Men beror inte det på att det finns fler konsumenter, eller ja, fler människor som uppskattar formerna? Det är inte så att du tycker designen är trångsynt för att du tillhör en minoritet som inte gillar rejäla kurvor på tjejer? Och att du blir irriterad på att spelutvecklarna oftast försöker anpassa sin design till vad majoriteten gillar, eftersom de då inte tar hänsyn till din smak?

Sedan angående Samus pattar, och att de "trycks ihop" när hon är i sin Power Suit är det ju ändå fantasi - jag menar, vi pratar om en karaktär som kan rulla ihop sig till en boll här.

Sedan håller jag med om ditt sista stycke. Man ska självklart kunna skriva om det man vill, men när man hela tiden bara fokuserar på genus, genus, genus så blir det till slut tröttsamt. Som Aftonbladets artikel om Zero Suit Samus. Nintendo fick inte ens visa henne i det nya spelet utan att AB direkt skulle stämpla sexism på henne - enbart för att hon enligt en del ser väldigt sexig ut.

Jag har ingenting emot stora bröst, inte små heller. Jag var tonåring under 90-talet så du kan ju gissa vem jag drömde om när hormonerna svallade i kroppen. Men jag tror inte att jag tillhör någon minoritet när jag säger att det är ett förlegat ideal med enorma silikonbröst ala Pamela Anderson (s.k nazituttar som även kan användas som vapen i trängda lägen). Skönhetsideal har alltid gått i vågor, se bara hur idealet såg ut på 20-talet, 60-talet, 1600-talet.

Däremot så, som jag skrev, så är det tråkigt när den typen av kvinnliga karaktärer har blivit norm inom spelbranschen. Pratar vi karaktärsdesign så är det i allra högsta grad en begränsande faktor när de flesta i branschen tror att det måste se ut så. Om det handlar om brist på fantasi eller något annat vet jag inte. Men Nintendo har aldrig haft brist på fantasi och helt plötsligt kände de sig tvingade att låta Samus göra karriär i kroppsstrumpa med BH-storlek Gigantor XL. Tråkigt.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av knork711:
Skrivet av Bennii:

Jag tycker det är tråkigt när en karaktärsdesigner tror att en kvinnlig karaktär blir intressant eller sexig för att hon får stora bröst.

Du skriver att yta är viktigt. Ja, visst kan det vara det. Men blir ytan bra bara för att man ger kvinnan tighta kläder, stora bröst och päronrumpa? Just Zero suit Samus som du nämner känns extra lustig med de påklistrade brösten eftersom de verkar bli mindre när hon tar på sig sin power suit. Då känns det verkligen som om de bara vill trycka upp hennes byst i ansiktet på dig. Jag kan nämna kvinnliga karaktärer som är mycket intressantare yta men som inte trycker upp sina tighta bröst mot skärmen när du spelar. Det är tråkigt att speldesign blivit så trångsynt. Kvinnliga spelkaraktärer behöver inte baseras på förlegade skönhetsideal som Pamela Anderson populariserade i början av 90-talet.

Jag säger inte att stora bröst och Barbiemidjor inte får förekomma i spel men det finns andra, mer intressanta, vägar att gå för att skapa yta. Och kombinerat med ett starkt inre (som ofta glöms bort) blir spelen ofta mer intressanta.

Sen finns det tyvärr, som du nämner, journalister som i allt för hög grad vill tvinga in en politisk debatt i alla spel. Det behövs inte. Man kan nämna det och diskutera karaktärsdesignen men när det tar för stor plats i texten blir det ointressant. Att skriva om spel och genusfrågor är en konst som de flesta inte klarar av att kombinera. Jag gillar Kerstin Alex just för att jag tycker hon bemästrat den konsten här på FZ. Troligtvis till viss del för att hon verkligen tror på det hon skriver om och älskar spelmediet. Hon försöker inte bara tvinga in en halvhjärtad politisk åsikt i en spelrecension.

Självklart finns det många olika vägar mot skönheten. Precis som du skriver så gillar inte alla stora bröst, getingmidjor och bautarumpor. Jag har väl ingenting emot det du skriver som så, dock blir jag lite konfundersam när du skriver att det är ett förlegat skönhetsideal? Du kan väl inte påstå att timglasfiguren är förlegad? Alla gillar den inte, men förlegad?

Rätta mig om jag har fel nu, men jag får känslan att du klagar för att du själv inte gillar denna typ av utseende. Och så tycker du det är tröttsamt när tjejerna har kroppar som Samus, för att du inte tycker det är fint.

Men om vi vänder på steken och kollar på tjejer som INTE har timglasfiguren, till exempel Faith i Mirror's Edge, så ser jag få timglasälskande människor som klagar på att hon INTE har timglasform.

Mitt intryck är att det ofta är folk som inte anser att timglasformen är skönhet som klagar när de ser karaktärer som lever upp till det idealet. Finns det fler tjejer i spelen med stora bröst och fyllig stjärt än de med små bröst och plankstek? Förmodligen. Men beror inte det på att det finns fler konsumenter, eller ja, fler människor som uppskattar formerna? Det är inte så att du tycker designen är trångsynt för att du tillhör en minoritet som inte gillar rejäla kurvor på tjejer? Och att du blir irriterad på att spelutvecklarna oftast försöker anpassa sin design till vad majoriteten gillar, eftersom de då inte tar hänsyn till din smak?

Sedan angående Samus pattar, och att de "trycks ihop" när hon är i sin Power Suit är det ju ändå fantasi - jag menar, vi pratar om en karaktär som kan rulla ihop sig till en boll här.

Sedan håller jag med om ditt sista stycke. Man ska självklart kunna skriva om det man vill, men när man hela tiden bara fokuserar på genus, genus, genus så blir det till slut tröttsamt. Som Aftonbladets artikel om Zero Suit Samus. Nintendo fick inte ens visa henne i det nya spelet utan att AB direkt skulle stämpla sexism på henne - enbart för att hon enligt en del ser väldigt sexig ut.

Jag har ingenting emot stora bröst, inte små heller. Jag var tonåring under 90-talet så du kan ju gissa vem jag drömde om när hormonerna svallade i kroppen. Men jag tror inte att jag tillhör någon minoritet när jag säger att det är ett förlegat ideal med enorma silikonbröst ala Pamela Anderson (s.k nazituttar som även kan användas som vapen i trängda lägen). Skönhetsideal har alltid gått i vågor, se bara hur idealet såg ut på 20-talet, 60-talet, 1600-talet.

Däremot så, som jag skrev, så är det tråkigt när den typen av kvinnliga karaktärer har blivit norm inom spelbranschen. Pratar vi karaktärsdesign så är det i allra högsta grad en begränsande faktor när de flesta i branschen tror att det måste se ut så. Om det handlar om brist på fantasi eller något annat vet jag inte. Men Nintendo har aldrig haft brist på fantasi och helt plötsligt kände de sig tvingade att låta Samus göra karriär i kroppsstrumpa med BH-storlek Gigantor XL. Tråkigt.

Min poäng var väl mer att det inte finns något ideal som är förlegat, utan att människor helt enkelt tycker olika. Dock ställer jag mig fortfarande ytterst tveksam till att stora bröst-idealet är "förlegat". Alltså att det skulle vara en minoritet män som tycker om det. Det tror jag helt enkelt inte på (lite svårt att bevisa iofs).

Jag vet inte hur karaktärsdesigners resonerar. Kanske går de delvis efter vad de tror säljer, och delvis efter vad de själva gillar. Det är också ganska svårt att bevisa. Du tycker det är trist att Samus har stora bröst för att du anser att hon faller in i ett överbefolkat fack. Visst, det köper jag alla dagar. Men vad är den generella synen på detta? Någon borde göra en gigantisk studie som frågar gamers över hela världen vad de faktiskt tycker.

Själv tycker jag Samus är jättefin i det nya Smash Bros, och jag tänker alltid "suck, inte nu igen" när jag ser nya artiklar i media som anklagar något spel för att vara sexistiskt bara för att tjejerna är kurviga eller för att tjejen behöver räddas. För mig är spel fantasi, och fantiserar man om att vara en manlig hjälte som räddar den hjälplösa, lättklädda kvinnan ska man få göra det utan att folk anklagar en för att man går runt i verkligheten och ser ned på kvinnor. Fantasi=/=verklighet.

Medlem
Skrivet av knork711:

Min poäng var väl mer att det inte finns något ideal som är förlegat, utan att människor helt enkelt tycker olika. Dock ställer jag mig fortfarande ytterst tveksam till att stora bröst-idealet är "förlegat". Alltså att det skulle vara en minoritet män som tycker om det. Det tror jag helt enkelt inte på (lite svårt att bevisa iofs).

Jag vet inte hur karaktärsdesigners resonerar. Kanske går de delvis efter vad de tror säljer, och delvis efter vad de själva gillar. Det är också ganska svårt att bevisa. Du tycker det är trist att Samus har stora bröst för att du anser att hon faller in i ett överbefolkat fack. Visst, det köper jag alla dagar. Men vad är den generella synen på detta? Någon borde göra en gigantisk studie som frågar gamers över hela världen vad de faktiskt tycker.

Själv tycker jag Samus är jättefin i det nya Smash Bros, och jag tänker alltid "suck, inte nu igen" när jag ser nya artiklar i media som anklagar något spel för att vara sexistiskt bara för att tjejerna är kurviga eller för att tjejen behöver räddas. För mig är spel fantasi, och fantiserar man om att vara en manlig hjälte som räddar den hjälplösa, lättklädda kvinnan ska man få göra det utan att folk anklagar en för att man går runt i verkligheten och ser ned på kvinnor. Fantasi=/=verklighet.

Ideal är som mode och varierar med tiden. Ett ideal är det perfekta önsketillståndet och vad vi människor önskar oss varierar. Jag vill inte ha samma saker idag som för 10 eller 20 år sedan. Stora bröst kommer aldrig bli helt ute eftersom det ligger i vår natur att dras till dem, men det finns andra ideal som definitivt känns mer moderna och "inne" idag. Inte ens inom porrindustrin ser du lika mycket silikon och stora bröst idag som under 90-talet. Många av 90-talsikonerna har ju till och med börjat reducera sina byst eftersom de inser hur förlegade de är.

Som jag skrev, i första han för mig så handlar det om begränsningen som uppstår när designers fastnar i det här konceptet av kvinnor. Jag har inget emot storbystade spelkaraktärer i kroppsstrumpa om det känns befogat. Men i många fall känns det bara krystat och tråkigt att man valt den vägen, som i fallet med Zero suit Samus. Hon har aldrig varit en sexikon men helt plötsligt så ska hon bli det. Motsvarande situation i den manliga världen skulle vara att Master Chief från Halo tog av sig rustningen i nästa spel och visar sig vara en gymbroiler med fejkbränna från New Jersey med en personlighet som Johnny Bravo.

Medlem

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

Inaktiv
Skrivet av Xzander:

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

För att spelen görs för män till män/ungdomar, svårare är det inte. Det är ju upp till andra utvecklare och kanske främst kvinnliga att göra spel som tilltalar andra målgrupper eller bredda den på något sätt. Men jag tycker verkligen inte att man kan säga att det är fel att utvecklare gör spel de själva tror på och vill sälja.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

För att spelen görs för män till män/ungdomar, svårare är det inte. Det är ju upp till andra utvecklare och kanske främst kvinnliga att göra spel som tilltalar andra målgrupper eller bredda den på något sätt. Men jag tycker verkligen inte att man kan säga att det är fel att utvecklare gör spel de själva tror på och vill sälja.

Det argumentet håller inte längre. Vi har en tillräckligt stor kvinnlig spelarbas för att karaktärsdesignen skulle kunna göras mer "rimlig", och det finns även en stor manlig spelarbas som är tillräckligt trött på sexismen för att inte luras av billig marknadsföring bestående av sälj-grej-med-tjej. Och varför skulle inte manliga spelutvecklare kunna skapa mindre sexistiska spel? Och vilka andra spelutvecklare pratar du om?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

För att spelen görs för män till män/ungdomar, svårare är det inte. Det är ju upp till andra utvecklare och kanske främst kvinnliga att göra spel som tilltalar andra målgrupper eller bredda den på något sätt. Men jag tycker verkligen inte att man kan säga att det är fel att utvecklare gör spel de själva tror på och vill sälja.

Det finns väl också en moralisk aspekt av det - vill du (och då menar jag utvecklaren/utgivaren) sälja ditt spel med hjälp av objektifiering? Vill du vara delaktig i att bibehålla en tveksam kvinnosyn?


signatur
Inaktiv
Skrivet av Xzander:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

För att spelen görs för män till män/ungdomar, svårare är det inte. Det är ju upp till andra utvecklare och kanske främst kvinnliga att göra spel som tilltalar andra målgrupper eller bredda den på något sätt. Men jag tycker verkligen inte att man kan säga att det är fel att utvecklare gör spel de själva tror på och vill sälja.

Det argumentet håller inte längre. Vi har en tillräckligt stor kvinnlig spelarbas för att karaktärsdesignen skulle kunna göras mer "rimlig", och det finns även en stor manlig spelarbas som är tillräckligt trött på sexismen för att inte luras av billig marknadsföring bestående av sälj-grej-med-tjej. Och varför skulle inte manliga spelutvecklare kunna skapa mindre sexistiska spel? Och vilka andra spelutvecklare pratar du om?

Finns det en nog stor grupp som motsäger sig sexiga kvinnor i spel så kommer problemet lösa sig själv då de antagligen inte köper de spelen längre. Så vad är det för problem då? Vissa studios gör spel med överdimensionerade brudar medans andra inte gör det. Köp det spel du vill köpa och stöd de spelutvecklare du vill stödja.

Vill du tvinga spelutvecklare att göra spel på dina villkor eller vad?

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

För att spelen görs för män till män/ungdomar, svårare är det inte. Det är ju upp till andra utvecklare och kanske främst kvinnliga att göra spel som tilltalar andra målgrupper eller bredda den på något sätt. Men jag tycker verkligen inte att man kan säga att det är fel att utvecklare gör spel de själva tror på och vill sälja.

Det finns väl också en moralisk aspekt av det - vill du (och då menar jag utvecklaren/utgivaren) sälja ditt spel med hjälp av objektifiering? Vill du vara delaktig i att bibehålla en tveksam kvinnosyn?

Tveksam kvinnosyn? Finns det ärligt en gamer i sverige som fått en skev kvinnosyn pga spel? Det låter som moralpanik. Jag tror att människor kan tänka själva och förstår att skilja på spel och verklighet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bleak:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

För att spelen görs för män till män/ungdomar, svårare är det inte. Det är ju upp till andra utvecklare och kanske främst kvinnliga att göra spel som tilltalar andra målgrupper eller bredda den på något sätt. Men jag tycker verkligen inte att man kan säga att det är fel att utvecklare gör spel de själva tror på och vill sälja.

Det finns väl också en moralisk aspekt av det - vill du (och då menar jag utvecklaren/utgivaren) sälja ditt spel med hjälp av objektifiering? Vill du vara delaktig i att bibehålla en tveksam kvinnosyn?

Tveksam kvinnosyn? Finns det ärligt en gamer i sverige som fått en skev kvinnosyn pga spel? Det låter som moralpanik. Jag tror att människor kan tänka själva och förstår att skilja på spel och verklighet.

Det vore idiotiskt att säga att spel är det enda som påverkar oss. Det räcker med att höra ett ungdomsgrabbgäng snacka på pendeltåget för att inse att en del unga människor har indoktrinerats att tänka på ett visst sätt om kvinnor. Nu är självklart jargongen i sådana sammanhang säkert hårdare än annars, och majoriteten av åsikterna ärvs säkerligen från hemmet men om världen runt omkring bra stämmer in i svansången utmanas aldrig förlegade förhållningssätt.

Jag vill heller inte mena att det är spelbranschens plikt eller skyldighet att stå för en sund världsbild men det finns fortfarande utrymme för mognad.


signatur
Medlem

Största problemet vi har idag är att sexism inte längre handlar om förtryck mot ett kön utan handlar mer om att leta skillnad mellan man och kvinna och automatiskt kalla det sexism och förtryck mot kvinnor utan att tänka efter och se att kvinnor och män som kön är olika.

Jag ska nu visa varför det är ett enormt problem.

Skrivet av FrankieMango:

Angående objektifiering: när det gäller objektifiering så handlar det inte om att yta är mindre värt, det handlar om att kvinnor objektifieras just för att de är kvinnor.

Nu säger du att kvinnor objektifieras. Du nämner inget om några män eller vilka normer männen i spelen måste följa.

Skrivet av FrankieMango:

Förenklat kan man säga att i dagens samhälle är yta kvinnligt medan innehåll är manligt.

Det stämmer nog. Men är det sexism?

Skrivet av FrankieMango:

Att göra något, vara initiativrik och spontan är manligt medan att vara snygg, ödmjuk och tyst är kvinnligt.

Nu objektifierade du just både män och kvinnor men i tidigare inlägg nämnde du bara att kvinnor objektifieras.

Varför är det ok att objektifera män men inte kvinnor? Är det sexism om det inte är ett förtryck mot ett enskilt kön? Är du en sexist för att du med ditt inlägg förtrycker männen med att objektifiera båda könen men skyller på männen och inte kvinnorna?

Det är här problemen ligger. Så fort det är skillnad mellan män och kvinnor oavsett vad det är så skyller man på sexism.

När män har mindre kläder i H&M än kvinnorna så är det normalt.
När kvinnor har mindre kläder i American Apparel är det sexism.

Är det inte dags att börja se till problemen med att kvinnor inte har samma rättigheter i tex. religioner som genomsyrar landet som en sjukdom och börja där? eller ska man börja klaga på att kvinnor i spel riktade mot pubertala pojkar ifall kvinnorna har nazituttar eller inte?

Jag vet inte vad ni tycker men personligen tycker jag att kvinnor som tvingas bära burqa dagligen är långt mycket värre än att Pelle 14 år måste spela som Samus med nazituttar på sin Wii U.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Jag vet inte vad ni tycker men personligen tycker jag att kvinnor som tvingas bära burqa dagligen är långt mycket värre än att Pelle 14 år måste spela som Samus med nazituttar på sin Wii U.

Att kvinnor förtrycks i religiösa sammanhang är fruktansvärt. Men vi kan även diskutera och bry oss om mindre problematiska fenomen, som kvinnliga spelkaraktärer. Det du skriver är ungefär "Vi får inte bry oss om det här för det finns värre saker". Det är samma sak som att trösta någon med orden "Inte ska du vara ledsen, det finns folk som har det värre."

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

För att spelen görs för män till män/ungdomar, svårare är det inte. Det är ju upp till andra utvecklare och kanske främst kvinnliga att göra spel som tilltalar andra målgrupper eller bredda den på något sätt. Men jag tycker verkligen inte att man kan säga att det är fel att utvecklare gör spel de själva tror på och vill sälja.

Det finns väl också en moralisk aspekt av det - vill du (och då menar jag utvecklaren/utgivaren) sälja ditt spel med hjälp av objektifiering? Vill du vara delaktig i att bibehålla en tveksam kvinnosyn?

Tveksam kvinnosyn? Finns det ärligt en gamer i sverige som fått en skev kvinnosyn pga spel? Det låter som moralpanik. Jag tror att människor kan tänka själva och förstår att skilja på spel och verklighet.

Det vore idiotiskt att säga att spel är det enda som påverkar oss. Det räcker med att höra ett ungdomsgrabbgäng snacka på pendeltåget för att inse att en del unga människor har indoktrinerats att tänka på ett visst sätt om kvinnor. Nu är självklart jargongen i sådana sammanhang säkert hårdare än annars, och majoriteten av åsikterna ärvs säkerligen från hemmet men om världen runt omkring bra stämmer in i svansången utmanas aldrig förlegade förhållningssätt.

Jag vill heller inte mena att det är spelbranschens plikt eller skyldighet att stå för en sund världsbild men det finns fortfarande utrymme för mognad.

Det är väl föräldrarna som ska uppfostra barn i sunda värderinngar och inte spelbranchen,, som du dock höll med om. Men jag förstår fortfarande inte problemet (om det nu finns nåt).

Mognad låter bra och det kommer ske mer och mer ju längre spelbranchen utvecklas. The last of us är väl ett härligt exempel på en intressant kvinnlig antagonist. I framtiden så kommer det nog finnas utrymme för både överexponerade sexiga kvinnor samt kvinnor med djupare karaktärsutveckling. Kan vi inte få ha båda?

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:

Jag vet inte vad ni tycker men personligen tycker jag att kvinnor som tvingas bära burqa dagligen är långt mycket värre än att Pelle 14 år måste spela som Samus med nazituttar på sin Wii U.

Att kvinnor förtrycks i religiösa sammanhang är fruktansvärt. Men vi kan även diskutera och bry oss om mindre problematiska fenomen, som kvinnliga spelkaraktärer. Det du skriver är ungefär "Vi får inte bry oss om det här för det finns värre saker". Det är samma sak som att trösta någon med orden "Inte ska du vara ledsen, det finns folk som har det värre."

Nej för i tidigare delen av inlägget så citerade jag texten då män och kvinnor objektifieras men man tar bara upp fenomenet att kvinnor objektifieras.

Med andra ord är det inte ett förtryck mot ett kön utan det handlar om hur vi ser på båda könen. Därför är det i grund och botten inte sexism det handlar om.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av Bennii:
Skrivet av marcus8958:

Jag vet inte vad ni tycker men personligen tycker jag att kvinnor som tvingas bära burqa dagligen är långt mycket värre än att Pelle 14 år måste spela som Samus med nazituttar på sin Wii U.

Att kvinnor förtrycks i religiösa sammanhang är fruktansvärt. Men vi kan även diskutera och bry oss om mindre problematiska fenomen, som kvinnliga spelkaraktärer. Det du skriver är ungefär "Vi får inte bry oss om det här för det finns värre saker". Det är samma sak som att trösta någon med orden "Inte ska du vara ledsen, det finns folk som har det värre."

Här så måste jag ändå säga emot.. Jag tycker det är ett enormt svek och hyckleri mot kvinnor i Saudiarabien när Fi jämför oss män i Sverige med talibaner att de lever under samma förtryck.

Det är så jämställt här i norden att de har snöat in sig på sådana triviala saker samtidigt som de skiter i verkligt förtryck kvinnor utsätts för. Saarkesian t,ex borde skämmas för att säga att kvinnor i väst utsätts för förtryck i varje del av deras liv. Men att spela professionelt offer kan ju tydligen fungera som karriärsval.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

För att spelen görs för män till män/ungdomar, svårare är det inte. Det är ju upp till andra utvecklare och kanske främst kvinnliga att göra spel som tilltalar andra målgrupper eller bredda den på något sätt. Men jag tycker verkligen inte att man kan säga att det är fel att utvecklare gör spel de själva tror på och vill sälja.

Det argumentet håller inte längre. Vi har en tillräckligt stor kvinnlig spelarbas för att karaktärsdesignen skulle kunna göras mer "rimlig", och det finns även en stor manlig spelarbas som är tillräckligt trött på sexismen för att inte luras av billig marknadsföring bestående av sälj-grej-med-tjej. Och varför skulle inte manliga spelutvecklare kunna skapa mindre sexistiska spel? Och vilka andra spelutvecklare pratar du om?

Finns det en nog stor grupp som motsäger sig sexiga kvinnor i spel så kommer problemet lösa sig själv då de antagligen inte köper de spelen längre. Så vad är det för problem då? Vissa studios gör spel med överdimensionerade brudar medans andra inte gör det. Köp det spel du vill köpa och stöd de spelutvecklare du vill stödja.

Vill du tvinga spelutvecklare att göra spel på dina villkor eller vad?

Allt är inte svart och vitt, ja eller nej, gör eller gör ej. Jag tror inte många gamers skulle låta bli att köpa och spela ett spel p.g.a. en viss sexism, precis som att inte många gamers skiter i att köpa ett spel bara för att röstskådespelarna eller grafiken inte är det bästa. I slutändan är det ju ändå gameplay vi vill åt, men sexism är något som inte behöver vara där. Röstskådespelare vill inte göra dåligt ifrån sig med mening, det är inget medvetet val att gestalta en karaktär på ett dåligt sätt (om de inte haft en dålig dag eller så men det berör inte ämnet). Sexism är däremot ett medvetet val, ett val som förstör upplevelsen för väldigt många gamers.

Inaktiv
Skrivet av Xzander:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

För att spelen görs för män till män/ungdomar, svårare är det inte. Det är ju upp till andra utvecklare och kanske främst kvinnliga att göra spel som tilltalar andra målgrupper eller bredda den på något sätt. Men jag tycker verkligen inte att man kan säga att det är fel att utvecklare gör spel de själva tror på och vill sälja.

Det argumentet håller inte längre. Vi har en tillräckligt stor kvinnlig spelarbas för att karaktärsdesignen skulle kunna göras mer "rimlig", och det finns även en stor manlig spelarbas som är tillräckligt trött på sexismen för att inte luras av billig marknadsföring bestående av sälj-grej-med-tjej. Och varför skulle inte manliga spelutvecklare kunna skapa mindre sexistiska spel? Och vilka andra spelutvecklare pratar du om?

Finns det en nog stor grupp som motsäger sig sexiga kvinnor i spel så kommer problemet lösa sig själv då de antagligen inte köper de spelen längre. Så vad är det för problem då? Vissa studios gör spel med överdimensionerade brudar medans andra inte gör det. Köp det spel du vill köpa och stöd de spelutvecklare du vill stödja.

Vill du tvinga spelutvecklare att göra spel på dina villkor eller vad?

Allt är inte svart och vitt, ja eller nej, gör eller gör ej. Jag tror inte många gamers skulle låta bli att köpa och spela ett spel p.g.a. en viss sexism, precis som att inte många gamers skiter i att köpa ett spel bara för att röstskådespelarna eller grafiken inte är det bästa. I slutändan är det ju ändå gameplay vi vill åt, men sexism är något som inte behöver vara där. Röstskådespelare vill inte göra dåligt ifrån sig med mening, det är inget medvetet val att gestalta en karaktär på ett dåligt sätt (om de inte haft en dålig dag eller så men det berör inte ämnet). Sexism är däremot ett medvetet val, ett val som förstör upplevelsen för väldigt många gamers.

Kopierade ett svar från här ovan : )

Mognad låter bra och det kommer ske mer och mer ju längre spelbranchen utvecklas. The last of us är väl ett härligt exempel på en intressant kvinnlig antagonist. I framtiden så kommer det nog finnas utrymme för både överexponerade sexiga kvinnor samt kvinnor med djupare karaktärsutveckling. Kan vi inte få ha båda?

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

För att spelen görs för män till män/ungdomar, svårare är det inte. Det är ju upp till andra utvecklare och kanske främst kvinnliga att göra spel som tilltalar andra målgrupper eller bredda den på något sätt. Men jag tycker verkligen inte att man kan säga att det är fel att utvecklare gör spel de själva tror på och vill sälja.

Det argumentet håller inte längre. Vi har en tillräckligt stor kvinnlig spelarbas för att karaktärsdesignen skulle kunna göras mer "rimlig", och det finns även en stor manlig spelarbas som är tillräckligt trött på sexismen för att inte luras av billig marknadsföring bestående av sälj-grej-med-tjej. Och varför skulle inte manliga spelutvecklare kunna skapa mindre sexistiska spel? Och vilka andra spelutvecklare pratar du om?

Finns det en nog stor grupp som motsäger sig sexiga kvinnor i spel så kommer problemet lösa sig själv då de antagligen inte köper de spelen längre. Så vad är det för problem då? Vissa studios gör spel med överdimensionerade brudar medans andra inte gör det. Köp det spel du vill köpa och stöd de spelutvecklare du vill stödja.

Vill du tvinga spelutvecklare att göra spel på dina villkor eller vad?

Allt är inte svart och vitt, ja eller nej, gör eller gör ej. Jag tror inte många gamers skulle låta bli att köpa och spela ett spel p.g.a. en viss sexism, precis som att inte många gamers skiter i att köpa ett spel bara för att röstskådespelarna eller grafiken inte är det bästa. I slutändan är det ju ändå gameplay vi vill åt, men sexism är något som inte behöver vara där. Röstskådespelare vill inte göra dåligt ifrån sig med mening, det är inget medvetet val att gestalta en karaktär på ett dåligt sätt (om de inte haft en dålig dag eller så men det berör inte ämnet). Sexism är däremot ett medvetet val, ett val som förstör upplevelsen för väldigt många gamers.

Kopierade ett svar från här ovan : )

Mognad låter bra och det kommer ske mer och mer ju längre spelbranchen utvecklas. The last of us är väl ett härligt exempel på en intressant kvinnlig antagonist. I framtiden så kommer det nog finnas utrymme för både överexponerade sexiga kvinnor samt kvinnor med djupare karaktärsutveckling. Kan vi inte få ha båda?

Det börjar släppas fler och fler spel med bättre gestaltade kvinnliga karaktärer, och det är svinbra. Och det är ju inte sexiga kvinnor eller sexighet överlag som jag har något emot. Sexism och sexighet är inte samma sak. Men när det i 9 fall av 10 är kvinnan som ska vara sexig, då blir det till sexism, och däri finner jag problemet: Vi får helt enkelt inte ha båda, inte som det ser ut i nuläget.

Skribent
Skrivet av bleak:

Mognad låter bra och det kommer ske mer och mer ju längre spelbranchen utvecklas. The last of us är väl ett härligt exempel på en intressant kvinnlig antagonist. I framtiden så kommer det nog finnas utrymme för både överexponerade sexiga kvinnor samt kvinnor med djupare karaktärsutveckling. Kan vi inte få ha båda?

Klippte ned det som citeras lite grann

Min blog har ju ett fundament i just den här frågan, så jag kan väl egentligen inte hålla mig undan. Kanske till och med är en av orsakerna att trådskaparen startade den här tråden.

Men jo, mångfald är i alla fall vad jag vill ha. Det blir tröttsamt om det inte finns några (eller väldigt få) kvinnliga huvudroller som inte stöps i sillikon/barbie-formen. Last of Us är ett jätte bra exempel på att det går framåt, samtidigt är porträtteringen av Samus ett steg tillbaka, vilket jag sörjer otroligt då jag sett henne som det "bra" exemplet på en kvinnlig karaktär. Som i filmmediet finns det plats för allt, men mångfalden idag är väldigt liten vad gällande kvinnliga karaktärer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Likställer man sexism med sexigt numera? Alltså, är det sexism om någon framställs sexigt? Trodde att det handlade om nedvärderande saker,sexism. *förvirrad


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Xzander:

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

För att spelen görs för män till män/ungdomar, svårare är det inte. Det är ju upp till andra utvecklare och kanske främst kvinnliga att göra spel som tilltalar andra målgrupper eller bredda den på något sätt. Men jag tycker verkligen inte att man kan säga att det är fel att utvecklare gör spel de själva tror på och vill sälja.

Det argumentet håller inte längre. Vi har en tillräckligt stor kvinnlig spelarbas för att karaktärsdesignen skulle kunna göras mer "rimlig", och det finns även en stor manlig spelarbas som är tillräckligt trött på sexismen för att inte luras av billig marknadsföring bestående av sälj-grej-med-tjej. Och varför skulle inte manliga spelutvecklare kunna skapa mindre sexistiska spel? Och vilka andra spelutvecklare pratar du om?

Finns det en nog stor grupp som motsäger sig sexiga kvinnor i spel så kommer problemet lösa sig själv då de antagligen inte köper de spelen längre. Så vad är det för problem då? Vissa studios gör spel med överdimensionerade brudar medans andra inte gör det. Köp det spel du vill köpa och stöd de spelutvecklare du vill stödja.

Vill du tvinga spelutvecklare att göra spel på dina villkor eller vad?

Fattar inte heller varför det är sådan uppståndelse om våldtäkter i t ex Indien, och kvinnosynen där. När tillräckligt många inte är intresserade av att våldta kvinnor längre så kommer fenomenet att försvinna av sig själv. Varför hålla på och tjafsa om sånt i medier? Moralpanik liksom.

Naturligtvis kommer du nu vilja svara genom att ifrågasätta hur spel på något sätt kan vara relaterat till våldtäkt, så låt mig förbigå dig och påpeka redan nu att jag bara jämför sättet du argumenterar på genom att applicera samma argument på något som tom du borde förstå är fel.

Problem löser inte sig själva så länge folk inte inser att det verkligen är ett problem. Ta bara vilken jäkla "choklad vs. negerbolls" diskussion som helst så förstår du vad jag menar (förutsatt att du förstår skillnaden, vilket inga av dina tidigare inlägg ger sken av att du skulle göra).
Är begreppen "sunt förnuft" och "värdighet" helt obekanta hos kiddsen idag?

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Likställer man sexism med sexigt numera? Alltså, är det sexism om någon framställs sexigt? Trodde att det handlade om nedvärderande saker,sexism. *förvirrad

Kanske de flesta kvinnor skulle känna sig en smula nedvärderade och objektifierade ifall vartenda produkt i mataffären såldes med en liten bild av en naken kvinna på paketet? Nu har ju de "militanta feministerna" och alla andra "PK-kärringar" (som mig själv) öppet skanderat sin moralpanik i flera år, vilket i sin tur lett till att det idag finns sådana där konstiga saker som utbildning och rösträtt för kvinnor, (i ett flertal fall) lika löner och t om jobb för kvinnor. För att inte tala om könsneutrala matförpackningar...men det är lugnt, spelbranschen hinner ifatt en vacker dag.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av knork711:

Min poäng var väl mer att det inte finns något ideal som är förlegat, utan att människor helt enkelt tycker olika. Dock ställer jag mig fortfarande ytterst tveksam till att stora bröst-idealet är "förlegat". Alltså att det skulle vara en minoritet män som tycker om det. Det tror jag helt enkelt inte på (lite svårt att bevisa iofs).

Jag vet inte hur karaktärsdesigners resonerar. Kanske går de delvis efter vad de tror säljer, och delvis efter vad de själva gillar. Det är också ganska svårt att bevisa. Du tycker det är trist att Samus har stora bröst för att du anser att hon faller in i ett överbefolkat fack. Visst, det köper jag alla dagar. Men vad är den generella synen på detta? Någon borde göra en gigantisk studie som frågar gamers över hela världen vad de faktiskt tycker.

Själv tycker jag Samus är jättefin i det nya Smash Bros, och jag tänker alltid "suck, inte nu igen" när jag ser nya artiklar i media som anklagar något spel för att vara sexistiskt bara för att tjejerna är kurviga eller för att tjejen behöver räddas. För mig är spel fantasi, och fantiserar man om att vara en manlig hjälte som räddar den hjälplösa, lättklädda kvinnan ska man få göra det utan att folk anklagar en för att man går runt i verkligheten och ser ned på kvinnor. Fantasi=/=verklighet.

Ideal är som mode och varierar med tiden. Ett ideal är det perfekta önsketillståndet och vad vi människor önskar oss varierar. Jag vill inte ha samma saker idag som för 10 eller 20 år sedan. Stora bröst kommer aldrig bli helt ute eftersom det ligger i vår natur att dras till dem, men det finns andra ideal som definitivt känns mer moderna och "inne" idag. Inte ens inom porrindustrin ser du lika mycket silikon och stora bröst idag som under 90-talet. Många av 90-talsikonerna har ju till och med börjat reducera sina byst eftersom de inser hur förlegade de är.

Som jag skrev, i första han för mig så handlar det om begränsningen som uppstår när designers fastnar i det här konceptet av kvinnor. Jag har inget emot storbystade spelkaraktärer i kroppsstrumpa om det känns befogat. Men i många fall känns det bara krystat och tråkigt att man valt den vägen, som i fallet med Zero suit Samus. Hon har aldrig varit en sexikon men helt plötsligt så ska hon bli det. Motsvarande situation i den manliga världen skulle vara att Master Chief från Halo tog av sig rustningen i nästa spel och visar sig vara en gymbroiler med fejkbränna från New Jersey med en personlighet som Johnny Bravo.

Du nej. Men hur vet du vad alla andra vill ha? Sedan tycker inte jag Samus bröst är SÅ megastora.

Och återigen, enligt vem känns det inte befogat? Dig? OK. Men resten av befolkningen då? Dessutom har ju Samus alltid varit en sexikon faktiskt. Och Master Chief skulle gärna få visa upp sig för mig, han är en av spelvärldens absolut tråkigaste karaktärer.

Skrivet av Xzander:

Om nu spel "bara är fantasier", varför måste de då jämt och ständigt spegla mannens fantasi? Det är ju det som är problemet med spelbranschen, att lättklädda, storbystade kvinnor i högklackat som bara duger som sexobjekt eller i bästa fall är motivation för den manlige hjälten/spelaren, är standard.

Varför måste kvinnliga karaktärer ha stora bröst, runda rumpor, tighta trikåer/chainmail bikinis och högklackat? Det är den stora frågan.

Fast det där stämmer ju inte. Link till exempel skapades för att en fru till en av Nintendos designers tyckte Nintendo saknade en stilig manlig karaktär. Link och Marth är det många tjejer som gillar. Däremot är det så att fler män spelar, dvs majoriteten, och produkten speglar majoritetens smak. Det är iaf vad jag tror.

De måste de inte. Kolla på de andra tjejerna i Smash - Peach, Zelda, Wii Fit Trainer, Rosalina och Sheik. Ingen av dem, möjligtvis med undantag för WFT, är särskilt kurviga. Sheik har tighta kläder, men det har ju faktiskt Captain Falcon också.

Bara för ett det finns EN tjej som är superkurvig innebär inte det att hela spelet präglas av henne.

Skrivet av Xzander:

Det argumentet håller inte längre. Vi har en tillräckligt stor kvinnlig spelarbas för att karaktärsdesignen skulle kunna göras mer "rimlig", och det finns även en stor manlig spelarbas som är tillräckligt trött på sexismen för att inte luras av billig marknadsföring bestående av sälj-grej-med-tjej. Och varför skulle inte manliga spelutvecklare kunna skapa mindre sexistiska spel? Och vilka andra spelutvecklare pratar du om?

Hur vet du det? Man kan ju diskutera vad "billig" marknadsföring är också. Spelutgivare gör ju ständigt undersökningar för att hålla koll på marknaden, så nog finns det en efterfrågan av sexiga tjejer i spelen alltid. Alla gillar det inte, men det innebär inte att efterfrågan inte finns där.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det finns väl också en moralisk aspekt av det - vill du (och då menar jag utvecklaren/utgivaren) sälja ditt spel med hjälp av objektifiering? Vill du vara delaktig i att bibehålla en tveksam kvinnosyn?

Jag anser att moral inte hör hemma i fiktionens värld. Punkt slut. Faktiskt. Fantasi ska aldrig begränsas av moral, och hur mycket du än ogillar en viss framställning i ett spel så är det ingen som tvingar dig att konsumera det.

Att blanda in moral i spelutveckling är lika illa som att blanda in moral i konst.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det vore idiotiskt att säga att spel är det enda som påverkar oss. Det räcker med att höra ett ungdomsgrabbgäng snacka på pendeltåget för att inse att en del unga människor har indoktrinerats att tänka på ett visst sätt om kvinnor. Nu är självklart jargongen i sådana sammanhang säkert hårdare än annars, och majoriteten av åsikterna ärvs säkerligen från hemmet men om världen runt omkring bra stämmer in i svansången utmanas aldrig förlegade förhållningssätt.

Jag vill heller inte mena att det är spelbranschens plikt eller skyldighet att stå för en sund världsbild men det finns fortfarande utrymme för mognad.

Alla "indoktrineras" väl på olika sätt. Man har fortfarande ett val själv att välja vad man vill ta till sig. Med dagens informationsflöde är det inte direkt bara en enda ideologi eller en enda syn man har att förhålla sig till. Många väljer själva att tänka på ett visst sätt eller resonera i vissa banor.

Sedan börjar vi komma in på etiketterna. Vad är en "sund" världsbild? Och vem har rätt att definiera vad som är "sunt" för alla andra? Annars kan man ju säga att man helt enkelt ogillar något av en viss anledning, men att använda epitet och etiketter för att försöka förlöjliga eller försämra andras åsikter/ideal får mig att rynka på näsan ordentligt.

Skrivet av Ender:

Kanske de flesta kvinnor skulle känna sig en smula nedvärderade och objektifierade ifall vartenda produkt i mataffären såldes med en liten bild av en naken kvinna på paketet? Nu har ju de "militanta feministerna" och alla andra "PK-kärringar" (som mig själv) öppet skanderat sin moralpanik i flera år, vilket i sin tur lett till att det idag finns sådana där konstiga saker som utbildning och rösträtt för kvinnor, (i ett flertal fall) lika löner och t om jobb för kvinnor. För att inte tala om könsneutrala matförpackningar...men det är lugnt, spelbranschen hinner ifatt en vacker dag.

Till att börja med överdriver du grovt och sedan är det ganska fånigt att jämföra denna debatt med rösträtten.

Det stora problemet som jag ser det är att det finns vissa människor som anser sig ha den "rätta" bilden om hur allt ska se ut. Man använder moral som argument för att gå in och rota i andras fantasier i princip. Man anser att "det här är rätt", "vi är på väg åt rätt håll för det börjar släppas spel med kvinnliga karaktärer som jag gillar" och "vissa utvecklare har fattat för de har samma smak och värderingar som mig".

Att man ens drar upp jämförelser med rösträtt och löner i verkliga livet och på något sätt försöker relatera till hur kvinnor designas i spel är rena vansinnet tycker jag. Det är en otroligt stor skillnad mellan förbjudna och farliga fantasier, och det man gör i verkliga livet. Det är också en otroligt stor skillnad mellan en påhittad tjej och en riktig.

Att blanda in moral i spel är som att börja kontrollera vad folk får tänka på och fantisera om - det är farligt och det kommer dessutom aldrig att fungera.

Medlem
Skrivet av knork711:
Skrivet av Ender:

Kanske de flesta kvinnor skulle känna sig en smula nedvärderade och objektifierade ifall vartenda produkt i mataffären såldes med en liten bild av en naken kvinna på paketet? Nu har ju de "militanta feministerna" och alla andra "PK-kärringar" (som mig själv) öppet skanderat sin moralpanik i flera år, vilket i sin tur lett till att det idag finns sådana där konstiga saker som utbildning och rösträtt för kvinnor, (i ett flertal fall) lika löner och t om jobb för kvinnor. För att inte tala om könsneutrala matförpackningar...men det är lugnt, spelbranschen hinner ifatt en vacker dag.

Till att börja med överdriver du grovt och sedan är det ganska fånigt att jämföra denna debatt med rösträtten.

Det stora problemet som jag ser det är att det finns vissa människor som anser sig ha den "rätta" bilden om hur allt ska se ut. Man använder moral som argument för att gå in och rota i andras fantasier i princip. Man anser att "det här är rätt", "vi är på väg åt rätt håll för det börjar släppas spel med kvinnliga karaktärer som jag gillar" och "vissa utvecklare har fattat för de har samma smak och värderingar som mig".

Att man ens drar upp jämförelser med rösträtt och löner i verkliga livet och på något sätt försöker relatera till hur kvinnor designas i spel är rena vansinnet tycker jag. Det är en otroligt stor skillnad mellan förbjudna och farliga fantasier, och det man gör i verkliga livet. Det är också en otroligt stor skillnad mellan en påhittad tjej och en riktig.

Att blanda in moral i spel är som att börja kontrollera vad folk får tänka på och fantisera om - det är farligt och det kommer dessutom aldrig att fungera.

Jag vet att jag överdriver grovt, det är för att tydligt visa på problematiken som folk verkar blunda för. Man kan inte bara tro att saker ska ändra sig av sig självt. Kvinnor har stridit för vanlig simpel rättvisa (som t ex rösträtt), saker som vi tar för givet idag, i årtionden, och gör det än idag. Män har inte haft samma problem, vilket är en av anledningarna till att du inte ser så många män i debatten om objektifiering, även om den finns där den med.

Sen är det lite kul hur du pissar i motvind när du säger att "det finns vissa människor som anser sig ha den "rätta" bilden om hur allt ska se ut", när det mesta av din argumentation bygger på vad du själv anser, och ställer motfrågor som "hur vet du det?", för att du tycker annorlunda.

Bara för att inte du tycker det är sexistiskt med de konstanta silikonbrösten hos kvinnliga spelkaraktärer, eller att inte du tycker att Samus-i-noll-dräkt-bröst är särskilt stora (vilket säger en del bara det) behöver inte betyda att din åsikt speglar majoritetens. Jag försöker inte förbjuda den typen av karaktärer, det tror jag ingen gör. Det som efterlyses är en mer nyanserad bild av kvinnor i spel istället för som idag, där kanske 95% av alla spel med kvinnliga karaktärer alltid ser ut att ha en plats i spelet för sin byst.
Och naturligtvis är det här inget fenomen begränsat till spelbranschen.

Jag är inte heller intresserad av vad du fantiserar om, eller att begränsa fantasierna på något sätt, men vi pratar väl om spel här eller hur? Hur är det ens relaterat till dina fantasier? Hade det stannat där kunde jag inte brytt mig mindre, men det här är spel, underhållning och medier där vi alla får ta del av innehållet, inte bara du, så var snäll att sluta utgå från att dom bara finns där för din privata upplevelse.

Ifall kvinnor kunde behandlas med lite mer värdighet i spel (och det offentliga rummet över lag) så kanske det till slut kunde påverka folk på riktigt också. Och visst, samma moral som gjorde att din mamma inte kallades fitta och hora i skolan när hon var 12 år, och som som förhoppningsvis förhindrar att din ev. framtida dotter utsätts för samma sak är ju fruktansvärt farlig. Vad tror du att moral är egentligen, ondskefull hjärntvätt?
Tänk folkvett istället.

Skriv svar