Zenimax stämmer Oculus Rift

Robot
Zenimax stämmer Oculus Rift

Så. Zenimax beslutar sig för att stämma Oculus, so far so good. Men det på grund av händelser som ligger ett par år tillbaka i tiden.

Jag undrar hur mycket det faktum att kapitalstarka facebook köpt Oculus har med saken att göra eh?

Medlem

Är lite nyfiken på hur man faktiskt går igenom en sådan här lite mer unik process när det handlar om kod. Oculus Rift är ju open source och all källkod går att komma åt - ser dem inte där då att ingen kod är densamma?

Märkligt. Hur ska det gå

Medlem

Kan även ta ett tag för advokater osv att samla in all information. Är ju inte ovanligt att fall som dessa tar upp till 10 eller fler år att lösa, beror ju helt på hur mycket information det rör sig om. Sen om det är en slump att stämningen kommer just nu eller inte låter jag vara osagt. Men det kan röra sig om att Zeni inte såg något hot från ett litet företag som Oculus men nu inte vill att en gigant som FB ska ha tillgång till deras grejer (om det nu är fallet).

Medlem

Hade inget emot zenimax för ett par månader sen. Men nu..
'' Support our troops'' kampanj på fejjan. Tydlig girighet inför ESO släppet, o så det här.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

De fyller bara på sin lista med dumma saker som de kan stämma folk för.

Medlem

Haha, det var verkligen bättre förr, då Carmack jobbade på iD och iD inte ägdes av Zenimax och iD utvecklade bra spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Finns det någon som Zenimax inte stämmer nuförtiden? Börjar tröttna lite på dom om sanningen ska fram


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:

Finns det någon som Zenimax inte stämmer nuförtiden? Börjar tröttna lite på dom om sanningen ska fram

Mig, sen vet jag inte.... tror nog jag är den enda

Medlem

I USA ser det lite annorlunda ut när det kommer till vad som företaget äger. När man jobbar åt ett företag är allt som du skapar eller jobbar med företagets egendom. Tex om jag som lärare hittar på en smart läroplattform medan jag är anställd eller skriver en nytt läromaterial så äger skolan det och kan neka mig att släppa det eller tvinga mig köpa loss det.

Carmack var anställd av zenimax vilket betyder att allt han jobbade med under den tiden tillhör dem om de inte hade ett speciellt avtal från början.

Borde finnas prejudikat i sådana här fall. Det verkar inte unikt för spelbranschen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Widowmaker-EATTJ:

Så. Zenimax beslutar sig för att stämma Oculus, so far so good. Men det på grund av händelser som ligger ett par år tillbaka i tiden.

Jag undrar hur mycket det faktum att kapitalstarka facebook köpt Oculus har med saken att göra eh?

Problemet att de väl numer står en hel advokatbyrå bakom Oculus nu så att vänta tills de finns pengar har ju även sina nackdelar

Medlem

Om det zenimax påstår är sant ser jag inget fel alls i dessa anklagelser.
Vem var det som betalade carmacks lön under tiden han skapade koden?
Ge dem 5 % av vinsten oculus och gå vidare.
Ur det perspektivet, vilka är det som är giriga här egentligen?

Medlem

"Zenimax menar att Oculus och Luckey bröt mot avtalet när Oculus hamnade i rampljuset, och att Zenimax inte fick det erkännande företaget förtjänar."

Åh, stackars dem...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av znubbis:
Skrivet av Widowmaker-EATTJ:

Så. Zenimax beslutar sig för att stämma Oculus, so far so good. Men det på grund av händelser som ligger ett par år tillbaka i tiden.

Jag undrar hur mycket det faktum att kapitalstarka facebook köpt Oculus har med saken att göra eh?

Problemet att de väl numer står en hel advokatbyrå bakom Oculus nu så att vänta tills de finns pengar har ju även sina nackdelar

Absolut, möjligheten finns ju också att zenimax hoppas på att en förlikning. Till deras ekonomiska fördel då såklart...

eld
Medlem
Skrivet av ubn87:

Om det zenimax påstår är sant ser jag inget fel alls i dessa anklagelser.
Vem var det som betalade carmacks lön under tiden han skapade koden?
Ge dem 5 % av vinsten oculus och gå vidare.
Ur det perspektivet, vilka är det som är giriga här egentligen?

Hela grejjen här är att Carmack inte tagit med någon kod från iD till Zenimax/Bethesda, samt att tekniker eller sätt att göra något med kod inte har patenterats av Zenimax/Bethesda, något som Carmack alltid varit emot, och något som alla i spelvärlden borde tacka för pga allt den öppenheten har tillfört.

Zenimax/Bethesda påstår att specifik kod som skrevs under Zenimax/Bethesda's ägande skulle användas av oculus, vilket inte stämmer.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

I USA ser det lite annorlunda ut när det kommer till vad som företaget äger. När man jobbar åt ett företag är allt som du skapar eller jobbar med företagets egendom. Tex om jag som lärare hittar på en smart läroplattform medan jag är anställd eller skriver en nytt läromaterial så äger skolan det och kan neka mig att släppa det eller tvinga mig köpa loss det.

Carmack var anställd av zenimax vilket betyder att allt han jobbade med under den tiden tillhör dem om de inte hade ett speciellt avtal från början.

inte riktigt. generellt sett är det du gör på fritiden inte en tillhörighet till företaget. vissa har dock avtal som säger att till exempel all utvecklad kod tillhör företaget.

har han däremot utvecklat oculus på arbetstid är det absolut så att cenimax äger koden.

oavsett hur det går i rättegången känns detta som ett förlorat krig från början för zenimax. att ha epitetet att de hindrar sina mest talangfulla utvecklare att följa sin passion och sedan stämmer dem om de byter jobb för att kunna följa den. Det gör ju antagligen att utvecklare med talang funderar både en och två gånger innan de tar värvning hos zenimax. På sikt är det en mycket större förlust än vad en engångssumma pengar någonsin kommer ge dem.

Märk också hur zenimax erkänner att de bara är ute efter pengarna... inte förrän oculus hamnade i rampljuset är de beredda att göra något för att skydda "sin" intellektuella egendom. det innebär i värsta fall att de låtit oculus finnas med zenimaxkod och inte brytt sig om att göra något åt det.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

I USA ser det lite annorlunda ut när det kommer till vad som företaget äger. När man jobbar åt ett företag är allt som du skapar eller jobbar med företagets egendom. Tex om jag som lärare hittar på en smart läroplattform medan jag är anställd eller skriver en nytt läromaterial så äger skolan det och kan neka mig att släppa det eller tvinga mig köpa loss det.

Carmack var anställd av zenimax vilket betyder att allt han jobbade med under den tiden tillhör dem om de inte hade ett speciellt avtal från början.

Ifall Oculus Rift inte varit ett Kickstarter projekt, och ifall Zenimax hade bidragit med all finansiering så hade jag kanske förstått klagomålen. Är det kanske inte Kickstarter finansiärerna som i så fall förtjänar ett saftigt skadestånd för att ett projekt som dom möjliggjort med donationer sedan säljs till miljardvinst, som går till någon annan?

Jag förstår inte riktigt vad Zenimax har med saken att göra.

Medlem
Skrivet av boota:

Märk också hur zenimax erkänner att de bara är ute efter pengarna... inte förrän oculus hamnade i rampljuset är de beredda att göra något för att skydda "sin" intellektuella egendom. det innebär i värsta fall att de låtit oculus finnas med zenimaxkod och inte brytt sig om att göra något åt det.

Jag tycker inte att det är så konstigt om Zenimax har överseende över att deras kod används av ett litet kickstartat företag men reagerar lite hårdare om denna kod sedan används som en del av en mångmiljardförsäljning till Facebook.

Jag gör dock ingen som helst bedömning om vilken av parterna som har rätt i denna fråga då ingen av oss vet.

1
Skriv svar