Robot
Transistor

En stum hjälte med ett överdimensionerat vapen rör sig genom färgsprakande ruiner av en stad i förfall, samtidigt som Logan Cunninghams dominerande stämma levererar exposition över ett triphoppigt soundtrack av Darren Korb. Supergiant Games verkar ha hittat sin nisch.

#transistor, #bastion


k3m
Medlem
Transistor

Låter som ett trevlogt spel. Det blir att införskaffa och spela igenom

Medlem

Mkay;
1, " Av en slump hittar hon vapnet Transistor" - Nope, killen har offrat sig för henne. Framgår tydligt och tidigt i spelet. Rösten och personligheten är personen som offrade sig som blev, likt alla Functions du tar över, en del av Transistor svärdet.
2, Är spelet lätt? Kicka då igång alla Processor Limits som ökar svårigheten.
3, Storyn denna gången är inte tryckt ner i halsen på dig. Samt att det krävs en del egna tolkningar för att få ihop ett och två. Likt Limbo till exempel. Allt är upp till betraktarens öga.
Håller inte med recensionen alls, utan tycker tvärt om! Detta är ett otroligt stort steg och exponentiellt bättre än Bastion! Vill inte spoila för någon som vill spela igenom det, men jo. Man lär sig sjukt mycket om de två huvudkaraktärerna.

// Daniel

Medlem

Synd ifall spelet är så enkelt.

Jag har ju vant mig vid Dark Souls 2 NG+ nu så lägstanivån för nästa spel är satt. Kommer somna om det är för enkelt

Inaktiv

Håller med Reknot ovan i vad som skrivs. Håller inte med Rikard Olsson på något sätt att det skulle vara för enkelt eller att historien och karaktärerna skulle vara ointressanta. Sedan att det kunde vara så mycket bättre är väl en personlig fråga som när det gäller alla recensioner men enligt mig så har Supergiant Games tagit ett enormt steg framåt och det kommer från en person som lagt cirka 50 timmar på Bastion och efter ca fem timmar kan konstatera att Transistor slår Bastion på fingrarna. Det här är ett spel som säger "tänk" Det kräver att du spelar det två gånger för att förstå hela konceptet.

Medlem

Jag är lockad, men det är förmodligen ingenting för mig. Försökte verkligen gilla Bastion, men det blev till slut bara för segt. En snygg produkt, riktigt välgjord men aptrist.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

FM-guru
F.d. Sisyr

Blev inte särdeles imponerad av manuset jag heller, men i övrigt är det ett topplir.

Medlem
Skrivet av Reknot:

Mkay;
1, " Av en slump hittar hon vapnet Transistor" - Nope, killen har offrat sig för henne. Framgår tydligt och tidigt i spelet. Rösten och personligheten är personen som offrade sig som blev, likt alla Functions du tar över, en del av Transistor svärdet.
2, Är spelet lätt? Kicka då igång alla Processor Limits som ökar svårigheten.
3, Storyn denna gången är inte tryckt ner i halsen på dig. Samt att det krävs en del egna tolkningar för att få ihop ett och två. Likt Limbo till exempel. Allt är upp till betraktarens öga.
Håller inte med recensionen alls, utan tycker tvärt om! Detta är ett otroligt stort steg och exponentiellt bättre än Bastion! Vill inte spoila för någon som vill spela igenom det, men jo. Man lär sig sjukt mycket om de två huvudkaraktärerna.

// Daniel

Jo men sen när satte FZ vettiga betyg på nått spel? *host* Rome 2 *host*

k3m
Medlem
Skrivet av Reknot:

Mkay;
1, " Av en slump hittar hon vapnet Transistor" - Nope, killen har offrat sig för henne. Framgår tydligt och tidigt i spelet. Rösten och personligheten är personen som offrade sig som blev, likt alla Functions du tar över, en del av Transistor svärdet.
2, Är spelet lätt? Kicka då igång alla Processor Limits som ökar svårigheten.
3, Storyn denna gången är inte tryckt ner i halsen på dig. Samt att det krävs en del egna tolkningar för att få ihop ett och två. Likt Limbo till exempel. Allt är upp till betraktarens öga.
Håller inte med recensionen alls, utan tycker tvärt om! Detta är ett otroligt stort steg och exponentiellt bättre än Bastion! Vill inte spoila för någon som vill spela igenom det, men jo. Man lär sig sjukt mycket om de två huvudkaraktärerna.

// Daniel

Du säger det så mycket bättre än recensenten.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Reknot:

Mkay;
1, " Av en slump hittar hon vapnet Transistor" - Nope, killen har offrat sig för henne. Framgår tydligt och tidigt i spelet. Rösten och personligheten är personen som offrade sig som blev, likt alla Functions du tar över, en del av Transistor svärdet.
2, Är spelet lätt? Kicka då igång alla Processor Limits som ökar svårigheten.
3, Storyn denna gången är inte tryckt ner i halsen på dig. Samt att det krävs en del egna tolkningar för att få ihop ett och två. Likt Limbo till exempel. Allt är upp till betraktarens öga.
Håller inte med recensionen alls, utan tycker tvärt om! Detta är ett otroligt stort steg och exponentiellt bättre än Bastion! Vill inte spoila för någon som vill spela igenom det, men jo. Man lär sig sjukt mycket om de två huvudkaraktärerna.

// Daniel

Du säger det så mycket bättre än recensenten.

Recensioner är subjektiva. Recensenten gillade inte spelet punkt slut.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Spelade igenom det på morgonen dagen efter. Ett fantastiskt spel. Håller inte med recensionen. Många av sakerna han nämnde har han helt missat i spelet. Det märks att det inte är ett spel för skribenten eftersom han missade många viktiga punkter.

Som indispel ska vara så ska det inte vara riktat till alla. I kontrast med stora AAA spel som mjölkar så hårt det går. Så är transistor som ett fint vin eller en fin malt whisky. Inget massproducerat skit som smakar t-röd.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Reknot:

Mkay;
1, " Av en slump hittar hon vapnet Transistor" - Nope, killen har offrat sig för henne. Framgår tydligt och tidigt i spelet. Rösten och personligheten är personen som offrade sig som blev, likt alla Functions du tar över, en del av Transistor svärdet.
2, Är spelet lätt? Kicka då igång alla Processor Limits som ökar svårigheten.
3, Storyn denna gången är inte tryckt ner i halsen på dig. Samt att det krävs en del egna tolkningar för att få ihop ett och två. Likt Limbo till exempel. Allt är upp till betraktarens öga.
Håller inte med recensionen alls, utan tycker tvärt om! Detta är ett otroligt stort steg och exponentiellt bättre än Bastion! Vill inte spoila för någon som vill spela igenom det, men jo. Man lär sig sjukt mycket om de två huvudkaraktärerna.

// Daniel

Oh snap!=)


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Reknot:

Mkay;
1, " Av en slump hittar hon vapnet Transistor" - Nope, killen har offrat sig för henne. Framgår tydligt och tidigt i spelet. Rösten och personligheten är personen som offrade sig som blev, likt alla Functions du tar över, en del av Transistor svärdet.
2, Är spelet lätt? Kicka då igång alla Processor Limits som ökar svårigheten.
3, Storyn denna gången är inte tryckt ner i halsen på dig. Samt att det krävs en del egna tolkningar för att få ihop ett och två. Likt Limbo till exempel. Allt är upp till betraktarens öga.
Håller inte med recensionen alls, utan tycker tvärt om! Detta är ett otroligt stort steg och exponentiellt bättre än Bastion! Vill inte spoila för någon som vill spela igenom det, men jo. Man lär sig sjukt mycket om de två huvudkaraktärerna.

// Daniel

Du säger det så mycket bättre än recensenten.

Recensioner är subjektiva. Recensenten gillade inte spelet punkt slut.

Är inte det hela grejen? Att en recension skall vara Objektiv och gå på vad som finns i spelet och säga vad som är bra eller dåligt, inte över vad recensenten tycker personligen?
Anser att en bra recensent kan göra en intressant och givande bedömning på vilket spel som helst, oavsett om det är Secret of the Magic Crystals [Kolla upp det om du inte vet vad det är, seriusly :|] eller Bad Rats. Eller om det är ett storslaget spel som Watchdogs eller Skyrim recensenten ställs inför. Man MÅSTE kunna vara objektiv och gå in med inställningen att man inte kan se på det subjektivt! Utan måste se på spelet ifråga för vad det är.

Skrivet av faceslicer:

Jo men sen när satte FZ vettiga betyg på nått spel? *host* Rome 2 *host*

Yeh, kollar aldrig på någon form av numerär skala när det kommer till spel, det är helt absurt att ens ha ett sånt system. Säger absolut ingenting.

Medlem
Skrivet av Reknot:
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Reknot:

Mkay;
1, " Av en slump hittar hon vapnet Transistor" - Nope, killen har offrat sig för henne. Framgår tydligt och tidigt i spelet. Rösten och personligheten är personen som offrade sig som blev, likt alla Functions du tar över, en del av Transistor svärdet.
2, Är spelet lätt? Kicka då igång alla Processor Limits som ökar svårigheten.
3, Storyn denna gången är inte tryckt ner i halsen på dig. Samt att det krävs en del egna tolkningar för att få ihop ett och två. Likt Limbo till exempel. Allt är upp till betraktarens öga.
Håller inte med recensionen alls, utan tycker tvärt om! Detta är ett otroligt stort steg och exponentiellt bättre än Bastion! Vill inte spoila för någon som vill spela igenom det, men jo. Man lär sig sjukt mycket om de två huvudkaraktärerna.

// Daniel

Du säger det så mycket bättre än recensenten.

Recensioner är subjektiva. Recensenten gillade inte spelet punkt slut.

Är inte det hela grejen? Att en recension skall vara Objektiv och gå på vad som finns i spelet och säga vad som är bra eller dåligt, inte över vad recensenten tycker personligen?
Anser att en bra recensent kan göra en intressant och givande bedömning på vilket spel som helst, oavsett om det är Secret of the Magic Crystals [Kolla upp det om du inte vet vad det är, seriusly :|] eller Bad Rats. Eller om det är ett storslaget spel som Watchdogs eller Skyrim recensenten ställs inför. Man MÅSTE kunna vara objektiv och gå in med inställningen att man inte kan se på det subjektivt! Utan måste se på spelet ifråga för vad det är.

En recension kan inte vara objektiv. Det har sagts på FZ, hos "kända" youtube personer t.ex. Totalbiscuit och många fler har sagt samma sak.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

En recension kan inte vara objektiv. Det har sagts på FZ, hos "kända" youtube personer t.ex. Totalbiscuit och många fler har sagt samma sak.

Haha, quite the contrary. TB predikar hela tiden om att sätta saker i objektiv syn, du har i så fall missuppfattat hela saken han försöker säga. Om detta var fallet skulle han aldrig ställa upp och göra någon form av WTF på någon form av plattformsspel någonsin?! För han hatar dessa. MEN han håller det i en objektiv synvinkel för de som gillar dem?

EDIT: Du kan ju bara lyssna på 11 dagar gamla SoundCloud klippet ifrån honom

Medlem
Skrivet av Reknot:
Skrivet av Kleptoman:

En recension kan inte vara objektiv. Det har sagts på FZ, hos "kända" youtube personer t.ex. Totalbiscuit och många fler har sagt samma sak.

Haha, quite the contrary. TB predikar hela tiden om att sätta saker i objektiv syn, du har i så fall missuppfattat hela saken han försöker säga. Om detta var fallet skulle han aldrig ställa upp och göra någon form av WTF på någon form av plattformsspel någonsin?! För han hatar dessa. MEN han håller det i en objektiv synvinkel för de som gillar dem?

EDIT: Du kan ju bara lyssna på 11 dagar gamla SoundCloud klippet ifrån honom

TB är inte en recensent och är JÄVLIGT noga med att poängtera det. *han* strävar efter att vara objektiv eftersom det han gör är förhandstittar som går genom det tekniska och saker som går att ses på objektivt. Han, precis som alla människor som har över 80 i IQ, förstår att en recension inte går att göra objektivt eftersom vad en person tycker om ett spel är subjektivt. Det är uteslutet det tekniska där en åsikt är helt irrelevant och värde inte går eller behövs sättas ut som det är intressant med objektiva perspektiv.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Reknot:

Mkay;
1, " Av en slump hittar hon vapnet Transistor" - Nope, killen har offrat sig för henne. Framgår tydligt och tidigt i spelet. Rösten och personligheten är personen som offrade sig som blev, likt alla Functions du tar över, en del av Transistor svärdet.
2, Är spelet lätt? Kicka då igång alla Processor Limits som ökar svårigheten.
3, Storyn denna gången är inte tryckt ner i halsen på dig. Samt att det krävs en del egna tolkningar för att få ihop ett och två. Likt Limbo till exempel. Allt är upp till betraktarens öga.
Håller inte med recensionen alls, utan tycker tvärt om! Detta är ett otroligt stort steg och exponentiellt bättre än Bastion! Vill inte spoila för någon som vill spela igenom det, men jo. Man lär sig sjukt mycket om de två huvudkaraktärerna.

// Daniel

Du säger det så mycket bättre än recensenten.

Recensioner är subjektiva. Recensenten gillade inte spelet punkt slut.

Vadå gillade inte spelet? Det fick 3/5, inte 1/5.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

TB är inte en recensent och är JÄVLIGT noga med att poängtera det. *han* strävar efter att vara objektiv eftersom det han gör är förhandstittar som går genom det tekniska och saker som går att ses på objektivt. Han, precis som alla människor som har över 80 i IQ, förstår att en recension inte går att göra objektivt eftersom vad en person tycker om ett spel är subjektivt. Det är uteslutet det tekniska där en åsikt är helt irrelevant och värde inte går eller behövs sättas ut som det är intressant med objektiva perspektiv.

Mjo, jag förstår din poäng. Men man kan inte heller bara se från sin synvinkel när man skriver. Utan måste ha ett bredare spektrum av synvinklar och förstå vad andra också kan tycka och skriva om det? Det är i alla fall mitt tycke.

Medlem
Skrivet av Reknot:

Mkay;
1, " Av en slump hittar hon vapnet Transistor" - Nope, killen har offrat sig för henne. Framgår tydligt och tidigt i spelet. Rösten och personligheten är personen som offrade sig som blev, likt alla Functions du tar över, en del av Transistor svärdet.
2, Är spelet lätt? Kicka då igång alla Processor Limits som ökar svårigheten.
3, Storyn denna gången är inte tryckt ner i halsen på dig. Samt att det krävs en del egna tolkningar för att få ihop ett och två. Likt Limbo till exempel. Allt är upp till betraktarens öga.
Håller inte med recensionen alls, utan tycker tvärt om! Detta är ett otroligt stort steg och exponentiellt bättre än Bastion! Vill inte spoila för någon som vill spela igenom det, men jo. Man lär sig sjukt mycket om de två huvudkaraktärerna.

// Daniel

1. Om det stämmer så missade jag det helt och hållet. Får gå tillbaka och dubbelkolla men kan inte minnas var det sades. Kanske fick inte jag den dialogbiten?
Edit: Okej, såg scenen du menar nu och jag halv-missförstod kontexten en aning. "Slump" är nog fel ord, men poängen är att spelet börjar in medias res och sammanhangen är oklara. Tar på mig den missen, även om jag vill trycka på att den är ganska liten och att utveckla mer vore spoiler-varning ändå.
2. Förvisso går det alldeles utmärkt, men det känns ändå som en cop-out för att slippa balansera stridssystemet. Bastion hade samma system och det var ändå ordentligt utmanande.
3. Storyn verkar intressant, men det är just sättet den berättas. Att tvingassitta och pussla ihop biografier för att förstå vad som händer, antagonisternas motiv eller huvudkaraktärens.. tja, karaktär är inte organiskt historieberättande.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Reknot:

Mkay;
1, " Av en slump hittar hon vapnet Transistor" - Nope, killen har offrat sig för henne. Framgår tydligt och tidigt i spelet. Rösten och personligheten är personen som offrade sig som blev, likt alla Functions du tar över, en del av Transistor svärdet.
2, Är spelet lätt? Kicka då igång alla Processor Limits som ökar svårigheten.
3, Storyn denna gången är inte tryckt ner i halsen på dig. Samt att det krävs en del egna tolkningar för att få ihop ett och två. Likt Limbo till exempel. Allt är upp till betraktarens öga.
Håller inte med recensionen alls, utan tycker tvärt om! Detta är ett otroligt stort steg och exponentiellt bättre än Bastion! Vill inte spoila för någon som vill spela igenom det, men jo. Man lär sig sjukt mycket om de två huvudkaraktärerna.

// Daniel

1. Om det stämmer så missade jag det helt och hållet. Får gå tillbaka och dubbelkolla men kan inte minnas var det sades. Kanske fick inte jag den dialogbiten?
2. Förvisso går det alldeles utmärkt, men det känns ändå som en cop-out för att slippa balansera stridssystemet. Bastion hade samma system och det var ändå ordentligt utmanande.
3. Storyn verkar intressant, men det är just sättet den berättas. Att tvingassitta och pussla ihop biografier för att förstå vad som händer, antagonisternas motiv eller huvudkaraktärens.. tja, karaktär är inte organiskt historieberättande.

1, Man får reda på det, inte igenom dialog, utan klippet precis innan man slåss emot Sybil.
2, Tycker det är lika "cop-out" som skulls var i Halo? Tycker personligen att det är underbart att kunna välja hur svårt man vill ha sin upplevelse, eller enkel, beroende på hur man vill spela och erfarenhet.
3, Kan hålla med till viss del, all väsentlig information blir man introducerad till och man kan sätta ihop motiv redan från början om man "läser igenom raderna".

Delvis Spoiler:

Det grep hårt i mig direkt när man insåg att man var en sångerska vars röst man har blivit bestulen. Och det faktum att man inte kan kommunicera med "Transistor" förutom i OCV terminalerna. Och vem personen är, killen som offrade sig, får man bara reda på i sista klippet... I had all dem feelz när man pusslade ihop allt.

Medlem
Skrivet av Reknot:

1, Man får reda på det, inte igenom dialog, utan klippet precis innan man slåss emot Sybil.
2, Tycker det är lika "cop-out" som skulls var i Halo? Tycker personligen att det är underbart att kunna välja hur svårt man vill ha sin upplevelse, eller enkel, beroende på hur man vill spela och erfarenhet.
3, Kan hålla med till viss del, all väsentlig information blir man introducerad till och man kan sätta ihop motiv redan från början om man "läser igenom raderna".

Delvis Spoiler:

Det grep hårt i mig direkt när man insåg att man var en sångerska vars röst man har blivit bestulen. Och det faktum att man inte kan kommunicera med "Transistor" förutom i OCV terminalerna. Och vem personen är, killen som offrade sig, får man bara reda på i sista klippet... I had all dem feelz när man pusslade ihop allt.

1. Såg det nu. "Slump" är fel ord, ville mest trycka på in medias res-inledningen och att Reds samband med handlingen är oklart när allt kickar igång.
2. Jag håller med, men som sagt fick de samma system att funka i Bastion utan att skippa på utmaningen. Att bara göra fienderna tåligare är inte alltid det bästa sättet att bygga svårighet skulle jag säga.
3. Diggade verkligen den detaljen, och mycket av storyn intresserade mig verkligen. Hade den bara varit bättre berättad hade jag nog blivit lika drabbad i slutet också.

Medlem
Skrivet av Idono:

Spelade igenom det på morgonen dagen efter. Ett fantastiskt spel. Håller inte med recensionen. Många av sakerna han nämnde har han helt missat i spelet. Det märks att det inte är ett spel för skribenten eftersom han missade många viktiga punkter.

Som indispel ska vara så ska det inte vara riktat till alla. I kontrast med stora AAA spel som mjölkar så hårt det går. Så är transistor som ett fint vin eller en fin malt whisky. Inget massproducerat skit som smakar t-röd.

Jag älskade Bastion. Kanske ett av de bästa spelen jag har spelat, i alla fall de senaste fem åren och kanske är det också därför jag är lite extra kräsen här.

k3m
Medlem
Skrivet av Reknot:
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Reknot:

Mkay;
1, " Av en slump hittar hon vapnet Transistor" - Nope, killen har offrat sig för henne. Framgår tydligt och tidigt i spelet. Rösten och personligheten är personen som offrade sig som blev, likt alla Functions du tar över, en del av Transistor svärdet.
2, Är spelet lätt? Kicka då igång alla Processor Limits som ökar svårigheten.
3, Storyn denna gången är inte tryckt ner i halsen på dig. Samt att det krävs en del egna tolkningar för att få ihop ett och två. Likt Limbo till exempel. Allt är upp till betraktarens öga.
Håller inte med recensionen alls, utan tycker tvärt om! Detta är ett otroligt stort steg och exponentiellt bättre än Bastion! Vill inte spoila för någon som vill spela igenom det, men jo. Man lär sig sjukt mycket om de två huvudkaraktärerna.

// Daniel

Du säger det så mycket bättre än recensenten.

Recensioner är subjektiva. Recensenten gillade inte spelet punkt slut.

Är inte det hela grejen? Att en recension skall vara Objektiv och gå på vad som finns i spelet och säga vad som är bra eller dåligt, inte över vad recensenten tycker personligen?
Anser att en bra recensent kan göra en intressant och givande bedömning på vilket spel som helst, oavsett om det är Secret of the Magic Crystals [Kolla upp det om du inte vet vad det är, seriusly :|] eller Bad Rats. Eller om det är ett storslaget spel som Watchdogs eller Skyrim recensenten ställs inför. Man MÅSTE kunna vara objektiv och gå in med inställningen att man inte kan se på det subjektivt! Utan måste se på spelet ifråga för vad det är.

Skrivet av faceslicer:

Jo men sen när satte FZ vettiga betyg på nått spel? *host* Rome 2 *host*

Yeh, kollar aldrig på någon form av numerär skala när det kommer till spel, det är helt absurt att ens ha ett sånt system. Säger absolut ingenting.

Helt rätt! Det var en snubbe som förklarade det här med recension, subjektivitet, objektivitet och analys på ett bra sätt. Men som jag inte kommer ihåg längre. Fast slår man upp recension så är betydelsen personlig beskrivning av en erfarenhet, typ nåt i den stilen iaf.

Men sedan är det så kul det här, fz.se är starka förespråkare av att recensiomer är helt subjektiva. Ändock så använder fz.se ett betygsystem xp jag säger bara jösses!

Inaktiv

Köpte det igår på PSN för att grafiken såg så skön ut. Har inte spelat Bastion. Än så länge helt ok Gillar musiken!

Inaktiv

KLOKA ORD:up:

k3m
Medlem

@Rikard Olsson. Varför använder du svengelska i skrift? Det ser inte bra ut.

Medlem
Skrivet av k3m:

@Rikard Olsson. Varför använder du svengelska i skrift? Det ser inte bra ut.

För att mamma inte älskade mig

Medlem

Helt missat spelet, tack för kommentarerna och recensionen. Det enda jag inte riktigt förstod är varför det låg en PS4-trailer inbakad när spelet i recensionen står PC som plattform.

Todde det var en miss, men hittade lite mer info om det på sonys sidor


signatur

Quake? Är det smittsamt?

1
Skriv svar