En fråga om Förintelsen

Medlem
En fråga om Förintelsen

Jag har prov på måndag om WW1 mellankrigstiden, WW2 och Förintelsen. Men när det kom att svara på instuderingsfrågor till Förintelsen så fastnade jag helt. Jag hittar inte min Historia bok så jag har försökt söka svar på nätet men kom inte nån vart. Jag har två frågor jag hoppas på att få hjälp med det här. Alla svar skulle uppskatas

Fråga 1

Hur genomfördes förintelsen under krigsåren, vilka steg tog man som ledde fram till den slutliga lösningen?

Fråga 2
Vilka teorier finns om hur förintelsen kunde ske?

Denna fråga svarade jag halvt på men vill bara vara mer säker.

Tack i förhand.

Jag hoppas att jag skrivet detta i rätt tråd om inte så är jag hemskt ledsen

Medlem

*edit*
Jag var för snabb och dömande men inte rädd att erkänna om det blir fel.
Lycka till nu.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Och anledningen till att man kan googla saker är för att någon annan har besvarat det någon annanstans.

Vilket mål har du själv om du går in och kritiserar andra som ställer en fråga i ett diskussionsforum? Han har rätten att fråga här, och står du inte ut med det kan du väl helt enkelt låta bli att läsa eller svara alls... Diskussionsforum är till för diskussioner, och det mesta kan man väl googla. Så vi kan väl lika gärna lägga ner hela forumet?

Fy och blä, orkar inte med såna mentaliteter...

Edit: Drog ner tempot lite..


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Båda frågor gick att googla, hur jävla lat är man om man inte ens orkar det?

Jo det har jag gjort och jag har inte hittat så mycket, jag har själv någon tanke om svaret men behöver mer hjälp. Och tänkte fråga några här på Fz. Sedan har jag två prov på samma dag som jag inte har pluggat för pga har varit på sjukhus de senaste två veckorna. Så alla svar skulle vara till stor hjälp.

Medlem

http://www.projetaladin.org/holocaust/en/history-of-the-holoc...

Står en del där, sedan är det upp till dig att vara källkritisk och hitta fler källor som stärker det du skriver om.

Du skriver att du sökt information men inte kommit någon vart - Vad är det du har problem med i den information du hittat?

Medlem
Skrivet av Stag:

Och anledningen till att man kan googla saker är för att någon annan har besvarat det någon annanstans.

Vilket mål har du själv om du går in och kritiserar andra som ställer en fråga i ett diskussionsforum? Han har rätten att fråga här, och står du inte ut med det kan du väl helt enkelt låta bli att läsa eller svara alls... Diskussionsforum är till för diskussioner, och det mesta kan man väl googla. Så vi kan väl lika gärna lägga ner hela forumet?

Fy och blä, orkar inte med såna mentaliteter...

Edit: Drog ner tempot lite..

Det var mest ett konstaterande, kanske inte det snällaste jag skrivit. Jag editerar posten och så hoppas vi att forumiten får den hjälp som söks.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

ETT BRA/VIKTIGT ÄMNE:up:
IDAG ÄR JUDE-HATET OCH FÖRFÖLJELSEN TILLBAKA
ÖVERALLT I DETT FINA SVERIGE.DET FINNS ETT ANTAL BRA DOKUMENTÄRER
ATT TA DEL AV PÅ YOUTUBE.DU MÅSTE STÄLLA VISSA
ÄRLIGA FRÅGOR TILL DIG SJÄLV OM DESSA FRÅGOR.
HISTORIEN UPPREPAR SIG VARJE DAG;)

Medlem

För nr 2. se filmen " Vågen" eller the wave på engelska. Intressant dokumentär film. Klart värd att se och skulle kunna ge dig några värdiga meningar i ditt prov.

Medlem

Jag kan starkt rekommendera en guidad tur till Auschwitz/Birkenau. Jag var där i höstas och all tänkbar fakta om hur det hela gick till fick man. Det är en stark upplevelse. Dock får du nog inte informationen lagom till du behöver den men gör resan ändå. Alla borde åka dit.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Kan också rekommendera en tripp till Auschwitz för historieintresserade, där får man en känsla för skalan av kriget.

Medlem

står en del om final solution
http://www.trumanlibrary.org/whistlestop/study_collections/nu...

Sen finns det en del källor om Wannsee conference


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Kan tipsa om en av de mest informativa böckerna vi har om Förintelsen, … om detta må ni berätta … , skriven av två forskare verksamma på Uppsala universitet. Boken är gratis (googla) och beställdes från början av regeringen på 1990-talet för att undervisa ungdomar och familjer om Förintelsen. Kravet författarna ställde var att inga delar av Förintelsen skulle mörkas. Ni har säkert fått bokeni skolan någon om ni gick vid den tiden dvs. I de kurser jag har läst har dessa frågor behandlats, några få och små svar finns inte, utan många faktorer ledde fram till det som hände. Har svar från några tidigare uppsatser jag skrivit, dock är de översiktliga svar:

Forskarvärlden är uppdelad i funktionalismen (konsekvens) och intentionalismen (engelskans ord intent). Funktionalismen säger att stegen utvecklats efter "trial-and-error", dvs. att utvecklingen mot Förintelsen har skett efter testande av metoder för att lösa den "judiska frågan" på det effektivaste sättet. Intentionalismen säger att stegen var planerade från början av Hitler, att han planerade förloppet till Förintelsen redan innan han tog makten. Stegen nedan kan även ses som en kronologisk översikt över perioder och utvecklingen fram till Förintelsen. Listan förklarar till en viss del vägen, eller lidandet till Auschwitz och vad de olika punkterna tjänade för syfte:

1. Identifikation - Vem är en jude? Hur identifierar vi juden? Måste ta reda på vilka som är judar i samhället och veta något om dem för att kunna urskilja dem. Att urskilja judarna är att peka ut dem ifrån alla andra i samhället till en egen grupp.
2. Segregation - Hur gör vi samhället bättre efter steg 1? Bl.a. 440 lagar som segregerade judar från samhället gjorde att judar inte längre hade samma rättigheter som tidigare och blev en slags andra klassens medborgare, att ställa judarna i ett utanförskap där de särbehandlas.
3. Ihopsamling - 1933–1941 pågick emigrering från Tyskland, judarna undanflydde de försämrade förhållandena i det egna landet. Senare samlades judarna ihop till koncentrationsläger och sedan till ghetton i Östeuropa. Ett slags frihetsberövande stadskvarter för en grupp människor.
4. Deportering - Tvingad deportation från ihopsamlingsområdena. I Östeuropa genom tåg, vägfordon eller till fots till koncentrationsläger eller dödsläger.
5. Utrotning - Wannseekonferensen, judarnas öde diskuteras och hur man blir av med dem. Till slut byggs utrotningslägren i Polen. Förintelsen sker runt om i Östeuropa, det är inte bara i form av läger, ca. 50 procent av judarna sköts utanför sina byar eller städer i Östeuropa, ca 50 procent gasades i ombyggda fordon eller i gaskammare i utrotningslägren.

Ish
Medlem

Intressant det där om fordonen du nämner, inte många som känner till att de hade sådana. De bedömdes dock inte kunna döda tillräckligt många tillräckligt snabbt, var på "den slutgiltiga" lösningen kläcktes och de sk. koncentrationlägren kom till.

Tittade nyligen på en dokumentär ([http://www.pbs.org/program/escape-nazi-death-camp/ ) om folk som brutit sig ur ett av dessa läger. Omkring 50 klarade sig levande till krigsslutet om jag minns rätt. Detta ses som den "mest lyckade" flykten från ett läger under kriget.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Litet sent till tåget men en rekommendation är att läsa Peter Englunds: Brev från nollpunkten, en samling mörka essäer där förintelsens historia ingår som en del. Mycket intressant men fruktansvärt obehaglig bok.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Svar på fråga Nr 0- Det heter andra världskriget eller ww2 som du skriver. Inte förintelsen.

Svar på fråga Nr 1- Det var så hemskt så du vill inte egentligen veta detta. Men Himler, Heydrich och ett antal mindre prominenta var drivande i frågan.

Svar på fråga Nr 2 - Är tämligen övertygad om att detta skedde pga Hitler och hans misslyckade år i Wien (Österike) där han försökte sig att komma in på konstskolan ( som kanske var europas bästa då) och blev avsnoppad som talanglös.

Vid denna tidpunkt styrde judar skolan och det mesta inom kultur/bankverksamhet i Wien, och det var hårda tider, folk svalt och Hitler som alltid hade övertygningen om att han själv var överlägsen, klarade inte av att svälta och måla visitkort för ett par pfenning till turister.

Tror det var där han började hata judar och senare gav fria tyglar till ännu värre psykopater.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar