Cubase 7.5 - Klarar min dator det?

Medlem
Cubase 7.5 - Klarar min dator det?

Hejsan FZ!

Jag hade planerat att införskaffa musikproduktionsprogrammet Cubase 7.5 men då jag inte är särskilt datorteknisk så vet jag inte om min laptop kommer palla programmet.

Programmet kräver att man har Intel eller AMD Dual Core CPU och 2 GiG RAM

Min dator har AMD A6-4400M APU with Radeon(tm) HD Graphics 2.70 Ghz samt 4 Gig RAM.

Om där finns någon gammal PC-elitist där ute som kunnat hjälpa mig vore jag väldigt tacksam


signatur

Everybody needs help.

phi
Medlem

Det vanliga svaret här blir väl "det beror på".

Det handlar mycket om mängden tracks, effekter, etc som du kommer att använda dig av. Om du endast ska spela in audio och knappt använda dig av VST plug-ins, CPU-krävande effekter och 30 st tracks så bör du klara dig.

Medlem
Skrivet av phi:

Det vanliga svaret här blir väl "det beror på".

Det handlar mycket om mängden tracks, effekter, etc som du kommer att använda dig av. Om du endast ska spela in audio och knappt använda dig av VST plug-ins, CPU-krävande effekter och 30 st tracks så bör du klara dig.

Jag experimenterar gärna så det kommer antagligen bli en del av varje. Dock är jag ganska minimalistisk av mig med så det kommer ju inte bli några VST-orkestrar direkt


signatur

Everybody needs help.

phi
Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av phi:

Det vanliga svaret här blir väl "det beror på".

Det handlar mycket om mängden tracks, effekter, etc som du kommer att använda dig av. Om du endast ska spela in audio och knappt använda dig av VST plug-ins, CPU-krävande effekter och 30 st tracks så bör du klara dig.

Jag experimenterar gärna så det kommer antagligen bli en del av varje. Dock är jag ganska minimalistisk av mig med så det kommer ju inte bli några VST-orkestrar direkt

Det tipset som jag fått av alla är att bara köra på tills du märker av att hårdvaran inte hänger med, då börjar det bli dags att uppgradera.

Testa även trialversionen av Cubase först. Du märker ganska snabbt om du du klarar dig på den hårdvaran du har just nu.

Medlem

Vad som stör mig är att där finns en Trial-version på SteinBergs hemsida men man måste köpa en "E-licenserUSB" för 300 spänn för att kunna använda sig av den...


signatur

Everybody needs help.

phi
Medlem
Skrivet av Apministern:

Vad som stör mig är att där finns en Trial-version på SteinBergs hemsida men man måste köpa en "E-licenserUSB" för 300 spänn för att kunna använda sig av den...

Det finns ju trial och "trial" som man testa

Medlem

Oh, det var längesen. Körde mycket Cubase 2 och 3, senaste versionen jag använde var Cubase 5.

Men det är som phi säger. Programmet kommer du att kunna köra utan problem, för problemen kommer när du ska börja mixa med mycket VST-plugins och liknande. Vid inspelning kan du frysa allt, så att inspelningen får mer prestanda över, men det finns inga genvägar när man ska göra det bra.

Testa trial-versionen och avgör själv.

Medlem

Laddade ned en simplare version av Cubase som inte krävde några licensköp och jag testade runt lite. Krävdes ganska mycket för att min dator skulle börja balla ur så det blir nog ett köp

Jag tackar så mycket för hjälpen!


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Min i5 520m med 8gb ram är svår att använda med Pro Tools, vet inte hur Cubase står sig i jämförelse. Grova prestandaproblem uppstår när man lägger effekter på flera tracks.. hett tips är att om man t ex. vill lägga 4-5 tracks med "samma" effekter men stereoseparation är det bättre att bussa dom och lägga effekten på bussen.

Jag kör istället apple mjukvara på ipad med usb converter till externt ljudkort (camera kit).. 1000 gånger snabbare och smidigare för mina ändamål.

Medlem

Pro Tools är tungt, körde version 9 senast och gillade inte riktigt programmet, men det är väldigt populärt i större studios. Tycker att de andra har kommit ikapp med sin audiohantering, där Pro Tools länge var oslagbara. Logic är okej, men jag föredrar Cubase - speciellt om man ska editera samplade slagverk.

Helt rätt med bussen. Det är egentligen samma tänk som man använder när man har "riktiga" effekter på hårdvara, man bussar dit kanalerna och sen tillbaka med mixerbordet. I sequencern så gör man en "bus-strip" som sCaz säger, och låter den kanal som ska ha effekten, tappa av den bussen.

Medlem

Synthar t.ex. NI Massive är CPU-krävande medans bibliotek med samples t.ex East West eller LA scoring strings tär väldigt mycket på RAM-minnet och hårddisk.
Om du vill skapa en bra musikplattform ska du främst se att du har en stabil CPU, hårddisk samt bra RAM-minnen och se till att om du kör Firewire ska det vara en Texas instruments FireWire-krets på ditt moderkort alternativt köpa ett separat PCI/PCIe-kort.

Har du en bra firewirelänk så hänger det mesta av prestandan på ljudkortet och ASIO-drivrutinerna. (Om du kör MIDI-keyboard märks det framförallt på Latency, dvs hur lång tid det tar för en tangent att skickas från keyboard till program)

PMa mig om det är något du undrar över, jag är inte blyg att hjälpa om det är så, har använt cubase i många år nu.

Lycka till!

1
Skriv svar