Underskattade spel

Skribent
Underskattade spel

För några dagar sedan så frågade @NOSNOS om bra spel till NDS, jag och några fler tipsade om Aliens - Infestation. Vilket är ett helt fantastiskt och bortglömt spel. Jag skyller dock på Colonial Marines som inte bara drog Alien-märket i smutsen, det höll på att dra med Ridley Scott hela universum ned i en djup avgrund. Men det finns fler underskattade spel som fått alldeles för lite uppmärksamhet, eller fått uppmärksamhet men såld oförtjänt dåligt.

Spec Ops - The Line

Det här spelet är verkligen missförstått, spelmakarna försökte kanske lite för hårt att kritisera krigsspel och spelmediet. Detta i den mån att allt gick över huvudet på både recensenter och spelare, som slog iväg det som en dålig CoD-klon. Men gräver man i spelet djupare så finns det så mycket smart vad gällande berättande att man blir helt matt. Har skrivit om detta spel tidigare, men kan inte tipsa om det tillräckligt.

Enslaved: Odyssey to the West

Det här spelet fick bra kritik men sålde skit. Detta är något jag inte fattar? Visst spelmekaniken är lite haltande. Men storyn, inramningen och huvudkaraktärerna är fantastiska. Dynamiken mellan just Monkey och Trip har drag av vad Last of Us förfinade några år senare. Spelet är inte perfekt, men det är ett spel som direkt drar en in i världen och äventyret. Dessutom så är Trip en bra kvinnlig karaktär, även om hon sitter lite i damsel in distress-fällan så är hon välspelad och välskriven. Spelet är faktiskt ett av spelen jag kommer komma ihåg från denna generation. Fördelen med att det är underskattat är att det går att plocka upp för under 99 kr lite varstans.

Nier

Square Enix har tappat fotfästet lite med sina Final Fantasy-spel. Men de har släppt ett väldigt underskattat RPG-spel denna generation som heter Nier. Spelet fick knappt någon uppmärksamhet i västerlänsk media (kanske inte i japansk heller?), men är ett fantastiskt RPG-spel som lånar lite från allt. Det har också två olika versioner, där huvudpersonernas relation är annorlunda men också har ett mer japanskt respektive västerlänskt utseende. Grafiken är inte den bästa och ibland så känns spelet nästan som ett PS2-spel. Men storyn är bra och det finns en mystik genom hela spelet som jag bara älskar. Dessutom är spelet varken typiskt JRPG, men inte heller ett västerlänskt. Det ligger någonstans i mitten. Musiken är också otroligt bra!

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Underskattade spel

Tummen upp för de två första spelen. De är verkligen bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Slutade läsa vid ''damsel in distress''. Slutar alltid läsa när dom orden dyker upp i en text.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Slutade läsa vid ''damsel in distress''. Slutar alltid läsa när dom orden dyker upp i en text.

Då blir det svårt att läsa om din kommentar.

Spec Ops var en oväntad pärla. Riktigt bra/hemsk story.

Flakmonkey

Enslaved är riktigt bra och när man ändå är inne på det så tycker jag att Ninja Theorys första spel #Heavenly Sword är underskattat. Inget mästerverk på något sätt men tycker det fick ta emot oförtjänt mycket skit när det kom.

Annars så är det knepigt det här med underskattade spel. De flesta spel som jag tycker är underskattade är det på sättet att de sålde på tok för dåligt (i mina ögon då givetvis) för de är oftast väldigt omtyckta av de som faktiskt spelat dem...

Medlem

Oj! Någon annan än jag som har spelat Nier!

Medlem

Är den europeiska versionen av Nier lika bra som den japanska? Varit sugen på den flera gånger men fundersam hur mycket de har "förstört" när de har anpassat den för västvärlden... förhoppnignsvis inget eller väldigt lite.
Men det är värt besväret försöka jaga ner den iaf antar jag? Letade efter det ett par år sen men lyckades inte hitta för vettigt pris nånstans.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Är den europeiska versionen av Nier lika bra som den japanska? Varit sugen på den flera gånger men fundersam hur mycket de har "förstört" när de har anpassat den för västvärlden... förhoppnignsvis inget eller väldigt lite.
Men det är värt besväret försöka jaga ner den iaf antar jag? Letade efter det ett par år sen men lyckades inte hitta för vettigt pris nånstans.

Brukar finnas till rätt ok pris på Ebay.co.uk

Skribent
Skrivet av DrDoom:

Är den europeiska versionen av Nier lika bra som den japanska? Varit sugen på den flera gånger men fundersam hur mycket de har "förstört" när de har anpassat den för västvärlden... förhoppnignsvis inget eller väldigt lite.
Men det är värt besväret försöka jaga ner den iaf antar jag? Letade efter det ett par år sen men lyckades inte hitta för vettigt pris nånstans.

De har inte förstört något vad jag förstått. I japanska har karaktärerna mer den jrpg-framtoningen. Hjälten är mer androgyn och mycket yngre än den västerlänska hjälten. Detta gör att de ändrat relationen i Västetlänska på så vis att istället för att det är en broder/syster relation så är det pappa/dotter. Men annars ska spelet vara identiskt. Jag gillade också pappa/dotter relationen då den är lite mindre vanlig i spel.


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot

Dark Messiah of Might and Magic.

Bästa Svärdfighterna någons i ett spel RPG spel för sin tid. Alltid viljat att Elder Scrolls ska ta över den.

Simpel men ändå djup, underbart!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Dark Messiah of Might and Magic.

Bästa Svärdfighterna någons i ett spel RPG spel för sin tid. Alltid viljat att Elder Scrolls ska ta över den.

Simpel men ändå djup, underbart!

Minns när man gick på de smala stigarna uppför bergen där alla orcs var, och sparkade ner alla till avgrunden!

Medlem

Alundra, ett av de bästa spelen till Playstation 1.


signatur

Everybody needs help.

Flakmonkey

Kom på ett spel som är sorgligt underskattat: #Silver.

Medlem

EDIT: Köpte Enslaved på PSN rea för några månader sedan. Gick för lite under 50kr om jag minns rätt. Inte ännu kört spelet så får väl göra det.

Men måste redan nu ge spelet en etta av fem i betyg för att det finns en översexualiserad robot armor till Trip. Kan ju inte spela ett sånt här sexistiskt spel och ha roligt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Moderator | Testpilot
Skrivet av Apministern:

Alundra, ett av de bästa spelen till Playstation 1.

Kul spel men jag var riktigt besviken på det faktiskt. Var precis som att spelet inte kunde bestäma sig om det skulle vara ett pussel, action eller rpg spel. Som en konstig mix som bara gör att jag vill spela något annat (t ex Zelda).

By all means inget dåligt spel, men det är för mycket mix för min smak i längden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Apministern:

Alundra, ett av de bästa spelen till Playstation 1.

Kul spel men jag var riktigt besviken på det faktiskt. Var precis som att spelet inte kunde bestäma sig om det skulle vara ett pussel, action eller rpg spel. Som en konstig mix som bara gör att jag vill spela något annat (t ex Zelda).

By all means inget dåligt spel, men det är för mycket mix för min smak i längden.

Hädare!

Spelet var perfekt. Du har ingen talan


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Men måste redan nu ge spelet en etta av fem i betyg för att det finns en översexualiserad robot armor till Trip. Kan ju inte spela ett sånt här sexistiskt spel och ha roligt.

Jag hoppas att det där var ett riktigt bra försök till ironi?

För om du är allvarligt så är det ju nånting fel med Sverige 2014...

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av marcus8958:

Men måste redan nu ge spelet en etta av fem i betyg för att det finns en översexualiserad robot armor till Trip. Kan ju inte spela ett sånt här sexistiskt spel och ha roligt.

Jag hoppas att det där var ett riktigt bra försök till ironi?

För om du är allvarligt så är det ju nånting fel med Sverige 2014...

Ironi av högsta grad!

Är själv en feminist och tror på en värld där alla ska behandlas lika oavsett kön, hudfärg eller läggning. Men att leta sexiga kläder på kvinnliga spelkaraktärer och kalla det sexism är bara nånsens som tydligen blivit omåttligt populärt på Internet och speciellt på aftonbladet. På gränsen till hat mot mannen vilket i sin tur är sexism.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Moderator | Testpilot
Skrivet av Apministern:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Apministern:

Alundra, ett av de bästa spelen till Playstation 1.

Kul spel men jag var riktigt besviken på det faktiskt. Var precis som att spelet inte kunde bestäma sig om det skulle vara ett pussel, action eller rpg spel. Som en konstig mix som bara gör att jag vill spela något annat (t ex Zelda).

By all means inget dåligt spel, men det är för mycket mix för min smak i längden.

Hädare!

Spelet var perfekt. Du har ingen talan

Haha förlåt mig!

Men när jag spelade ville jag nästan ha ett levlingsystem så det fanns någon större anledning att slå ihjäl folk. När jag slog ihjäl folk ville jag få nya vapen snabbare så det skulle bli mer varierat, eller att fienden hade olika attackmönster.

Givetvis inte spelets fel då det inte försöker vara något annat än det gör, bara min personliga åsikt när jag spelade det första gången


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Ironi av högsta grad!

Är själv en feminist och tror på en värld där alla ska behandlas lika oavsett kön, hudfärg eller läggning. Men att leta sexiga kläder på kvinnliga spelkaraktärer och kalla det sexism är bara nånsens som tydligen blivit omåttligt populärt på Internet och speciellt på aftonbladet. På gränsen till hat mot mannen vilket i sin tur är sexism.

Inte mannen. Det är den vite mannen som är hatad. Vet inte riktigt vad hudfärg eller kön har med nånting att göra. Dvs om man inte är rasist och sexist så klart...Som väldigt många inom media och den svenska ''twitter-eliten'' tycks vara.

1
Skriv svar