Världen glömmer snabbt

Skribent
Världen glömmer snabbt

Efter Andra Världskriget fruktansvärda händelser så har det upprepats åtskilliga gånger att ”Detta kommer inte hända igen”. Vi vill tro att människor och att världen lär sig av sina misstag, men gårdagens val visar att så är inte fallet. Nu pratar jag inte främst om SD och Sverige utan om den högerextremavågen som fått fotfäste i hela Europa, främst då Frankrike och Grekland.

Grekland idag har likheter med i Tyskland före Andra Världskriget i det att det är ett land i skuld och stora ekonomiska problem. Vad historien visar är att det är sådant som sätter högerextrema vindar i rörelse. Att dessa partier nu sitter och har mandat i EU är väldigt skrämmande. Med facit i hand frågar sig människor hur Nazisterna fick fotfästa i Tyskland, hur folket kunde rösta så obotligt korkat. Men sanningen är sällan enkel, Nazisterna och Hitler spelade de politiska korten smart och likt en groda i ett sakta kokande vattenbad så vande sig befolkningen vid de extrema idéerna som framfördes. Det handlade inte om någon nationell brain fart utan en önskan från ett folk i kris att kunna få det bättre. Det var detta Hitler kunde lova, han satte tyskarna i centrum. Tittar man på situationen idag så är den inte helt olik detta på många ställen i Europa. Vi har haft en finanskris som satt många länder på sparlåga och vissa länder som Grekland ligger riktigt pyrt till ekonomiskt. Det är lätt att skylla situationen på ”dem” eller de andra. Det är också lätt att acceptera då man vill se en lösning och greppar efter halmstrån eller kortsiktiga lösningar. Vad man glömmer är att många av dessa partier har vedervärdig människosyn. Historia upprepar sig och vi som bara läst om 30-talet är på väg att få uppleva just det vi läst om i böckerna, och som vi bedyrat ALDRIG skulle hända igen. Efter gårdagens EU-val känner jag mig tung inombords men även chockad över hur snabbt människor glömmer. Jag hoppas bara nu att folk blir medvetna och att vindarna vänder

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Världen glömmer snabbt

Väl skrivet. Tack.

Jag har länge varit stolt över att bo inom Europa, och trots att jag spenderat mycket tid i USA, och trivts där, så har jag inte haft något större intresse av att flytta härifrån. Nu är jag inte lika säker längre. Detär självklart inte enbart detta, men till viss del...

Alla världsdelar och länder har sina politiska problem, det råder det ingen tvekan om. Jag vill däremot inte bo i ett land som verkar tycka att det är okej med nazister i sin ledning.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Läskigt är det helt klart. Man undrar ju vad det är för sorts människor som röstar på dessa sorts partier.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Så går det när man ignorerar sveriges 3 största parti.

Tyvärr kan man skylla på dom övriga partierna som mångt o försökt ignorera sd vilket resulterat tror jag i mer röster.

Till Apministern, Den stora skaran är nog unga människor baserat på vad man hör runt om kring sig.

Sen angående folk glömmer tja jag tror helt enkelt man inte kopplar det som hänt med vad som hände i tyskland.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Apministern:

Läskigt är det helt klart. Man undrar ju vad det är för sorts människor som röstar på dessa sorts partier.

Ironiskt nog skulle jag tro att det är mycket folk som själva går på någon form av bidrag/a-kassa. Tror att folk som inte har det så lätt själva gärna hittar något att skylla på.
Kanske väldigt grovt generaliserat men ändå

Skribent
Skrivet av Notumforce:

Så går det när man ignorerar sveriges 3 största parti.

Tyvärr kan man skylla på dom övriga partierna som mångt o försökt ignorera sd vilket resulterat tror jag i mer röster.

Till Apministern, Den stora skaran är nog unga människor baserat på vad man hör runt om kring sig.

Sen angående folk glömmer tja jag tror helt enkelt man inte kopplar det som hänt med vad som hände i tyskland.

Du har så rätt i att de andra partierna inte har tagit SD på allvar, resultatet ser vi nu.

Jag tror inte alla som röstar på dessa högerextrema partier är främligsfientliga eller nazister. Likväl så tror jag inte alla som röstade på Hitler var onda människor. Det är nog en blandning av okunskap och ostabil situation i Europa.

Möjligen tror jag att de som har upplevt Andra Världskriget börjar dö av. Min gamla mormor är snart 95 år och alla hennes vänner har i princip dött. Detta tror jag gör att världen inte blir påminde på samma vis när det inte finns människor som upplevt det som kan berätta från egna upplevelser.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ne det är klart men man kan ju tycka människor kan använda båda hjärnhalverna.
Den äldre generationen typ 40talister verkar väldigt ointresserade vad som händer man ojar sig o håller på men man gör inget .

Och ser man på kidsen a 80talister, historia och kultur verkar ju knappt finnas på banan för dom jag pratat med. vilket så klart inte representerar alla 80talister så ingen känner sig träffad

Ser det runt om kring mig så inget som är taget ur luften.

Folk sprider lögner som att man inte får prata om invandringspolitk eller invandring då blir man stämplad som rasist vilket också är fel, detta gynnar sd.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skribent
Skrivet av Notumforce:

Ne det är klart men man kan ju tycka människor kan använda båda hjärnhalverna.
Den äldre generationen typ 40talister verkar väldigt ointresserade vad som händer man ojar sig o håller på men man gör inget .

Och ser man på kidsen a 80talister, historia och kultur verkar ju knappt finnas på banan för dom jag pratat med. vilket så klart inte representerar alla 80talister så ingen känner sig träffad

Ser det runt om kring mig så inget som är taget ur luften.

Folk sprider lögner som att man inte får prata om invandringspolitk eller invandring då blir man stämplad som rasist vilket också är fel, detta gynnar sd.

Jag håller helt med, är själv född 80 faktiskt. Men har alltid varit historieintresserad. För mig är det förvånande när människor inte ser kopplingarna och vågspelet mellan historiska event.

Sen har du helt rätt, är det för mycket värt att folk ska använda båda hjärnhalvorna?


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Världen är ju så upplyst nu dock så jag tror inte att gyllene gryning kan komma att mobilisera alltför starkt innan EU/USA rycker in. Men självklart är det hemskt med ett nasistiskt parti.

Inaktiv

Bra blogginlägg!

Skrivet av bleak:

Världen är ju så upplyst nu dock så jag tror inte att gyllene gryning kan komma att mobilisera alltför starkt innan EU/USA rycker in. Men självklart är det hemskt med ett nasistiskt parti.

Här håller jag med dig, jag hoppas också att vi är upplysta nog.

Tänkte man inte likadant under 30-40 talet? Dom som var "upplysta" då jämförde sig med folk från 1800-talet eller första världskriget? Aldrig mer..

Skribent
Skrivet av Aresz:

Bra blogginlägg!

Skrivet av bleak:

Världen är ju så upplyst nu dock så jag tror inte att gyllene gryning kan komma att mobilisera alltför starkt innan EU/USA rycker in. Men självklart är det hemskt med ett nasistiskt parti.

Här håller jag med dig, jag hoppas också att vi är upplysta nog.

Tänkte man inte likadant under 30-40 talet? Dom som var "upplysta" då jämförde sig med folk från 1800-talet eller första världskriget? Aldrig mer..

Jag vill tro att det är sanningen att vi är upplysta. Men jag tror inte vi kan lita på att vi är det. Det är en fara med att bli bekväm och bara säga att "det händer inte igen". Kanske är jag pessimitisk....

Men jag hoppas och vill tro att detta skakar om oss så mycket att partier som Gyllene gryning aldrig får något större inflytande.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Johlor:
Skrivet av Aresz:

Bra blogginlägg!

Skrivet av bleak:

Världen är ju så upplyst nu dock så jag tror inte att gyllene gryning kan komma att mobilisera alltför starkt innan EU/USA rycker in. Men självklart är det hemskt med ett nasistiskt parti.

Här håller jag med dig, jag hoppas också att vi är upplysta nog.

Tänkte man inte likadant under 30-40 talet? Dom som var "upplysta" då jämförde sig med folk från 1800-talet eller första världskriget? Aldrig mer..

Jag vill tro att det är sanningen att vi är upplysta. Men jag tror inte vi kan lita på att vi är det. Det är en fara med att bli bekväm och bara säga att "det händer inte igen". Kanske är jag pessimitisk....

Men jag hoppas och vill tro att detta skakar om oss så mycket att partier som Gyllene gryning aldrig får något större inflytande.

Ja det är svårt att veta, men jag har också en pessimistisk syn på världen. Många säger att det aldrig kommer att hända igen, men då undrar jag när vändningen kommer? Nu? Det börjar bli bråttom. Antirasiströrelser i all ära, hjälper det om nazismen ändå ökar?

Får hoppas att alla dessa partier inte vill samarbeta i parlamentet, det finns ju redan nu motsättningar, UKIP och Danske folkeparti vill ju exempelvis inte ha med Front National att göra, jag hoppas att det fortsätter så. Och att de rena nazistpartierna som gryningen inte kan samarbeta med några alls.

Återigen besviken på valdeltagandet, det måste gå upp rejält inför nästa parlamentsval, det om något kan ju förändra inflytandet.

Medlem

Jag glömmer inte att vinnaren skriver historien, att Stalin dödade betydligt fler människor än Hitler eller att Japans sätt att behandla kineser och koreaner under andra världskriget-tiden var långt mycket brutalare än vad Hitler gjorde med judarna.

Jag glömmer heller inte att USA alltid varit duktiga på att framhäva sig själva som hjältar, trots att man stod på samma sida som Stalin efter att tyskarna invaderade Sovjetunionen. Vidare glömmer jag inte att Hollywood gjort oberäkneliga filmer om andra världskriget, Pearl Harbour och andra händelser där de själva framställs i bästa möjliga ljus, medan filmer om atombomberna över Japan inte hör till vanligheterna. Jag har dessutom färskt minne av att USA än idag åker runt i världen som en självutnämnd polis för att se till att alla rustar ned sina kärnvapen - trots att USA är det enda land som faktiskt använt dem mot en befolkning.

Om vi ska påminna människor om vad hat mot olika folkgrupper kan göra borde vi vara lika duktiga på att påminna om vad imperialism och jakt på naturtillgångar i andra länder kan ställa till med.

Inaktiv
Skrivet av knork711:

Jag glömmer inte att vinnaren skriver historien, att Stalin dödade betydligt fler människor än Hitler eller att Japans sätt att behandla kineser och koreaner under andra världskriget-tiden var långt mycket brutalare än vad Hitler gjorde med judarna.

Jag glömmer heller inte att USA alltid varit duktiga på att framhäva sig själva som hjältar, trots att man stod på samma sida som Stalin efter att tyskarna invaderade Sovjetunionen. Vidare glömmer jag inte att Hollywood gjort oberäkneliga filmer om andra världskriget, Pearl Harbour och andra händelser där de själva framställs i bästa möjliga ljus, medan filmer om atombomberna över Japan inte hör till vanligheterna. Jag har dessutom färskt minne av att USA än idag åker runt i världen som en självutnämnd polis för att se till att alla rustar ned sina kärnvapen - trots att USA är det enda land som faktiskt använt dem mot en befolkning.

Om vi ska påminna människor om vad hat mot olika folkgrupper kan göra borde vi vara lika duktiga på att påminna om vad imperialism och jakt på naturtillgångar i andra länder kan ställa till med.

Ingen som har glömt det du nämner? Och givetvis ska vi påminnas om detta också.
Givetvis är diskussionen om nazismen mer aktiv i Europa då det hände just i Europa, där du och jag bor.
Precis som att folkmorden i Rwanda inte diskuteras lika mycket betyder inte att det glöms bort eller accepteras på något sätt av oss européer. Vi människor tenderar att bry oss mer om det som ligger oss geografiskt nära.

Det ena folkmordet rättfärdigar inte det andra, oavsett brutalitet. Det är ingen tävling i grymhet, eller?

Eller menar du att Hitler och nazismen inte var så farlig eftersom det finns andra som har gjort det värre? Du insinuerar något med din text men är inte så tydlig, har du lust att förtydliga? "Vinnaren skriver historien" antyder, i mina ögon/min tolkning av din text att du bagatelliserar andra världskriget och/eller nazismen, eftersom Stalin & Co mördade fler, har jag rätt eller fel i min tolkning? Jag antar att jag tolkar dig fel.

Vad menar du med att USA och Stalin stod på samma sida? När? När muren byggdes eller? Eller för att båda slogs mot nazisterna? Dom var inte bff för det...om du missade hela kalla kriget o det efteråt..med konstant kärnvapenhot?

USA är verkligen inte heller utan kritik, om man hänger med i massmedia lite, både innanför och utanför landet.

Bra att du för övrigt tar upp annat elände, det får aldrig glömmas bort! Jag bara undrar varför du gör det när vi diskuterar EU-valet, låter lite som "men dom där borta då. dom är också dumma"?

Dom flesta av oss vill varken ha några fanboys från varken Hitler eller Stalin vid makten.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av knork711:

Jag glömmer inte att vinnaren skriver historien, att Stalin dödade betydligt fler människor än Hitler eller att Japans sätt att behandla kineser och koreaner under andra världskriget-tiden var långt mycket brutalare än vad Hitler gjorde med judarna.

Jag glömmer heller inte att USA alltid varit duktiga på att framhäva sig själva som hjältar, trots att man stod på samma sida som Stalin efter att tyskarna invaderade Sovjetunionen. Vidare glömmer jag inte att Hollywood gjort oberäkneliga filmer om andra världskriget, Pearl Harbour och andra händelser där de själva framställs i bästa möjliga ljus, medan filmer om atombomberna över Japan inte hör till vanligheterna. Jag har dessutom färskt minne av att USA än idag åker runt i världen som en självutnämnd polis för att se till att alla rustar ned sina kärnvapen - trots att USA är det enda land som faktiskt använt dem mot en befolkning.

Om vi ska påminna människor om vad hat mot olika folkgrupper kan göra borde vi vara lika duktiga på att påminna om vad imperialism och jakt på naturtillgångar i andra länder kan ställa till med.

Ingen som har glömt det du nämner? Och givetvis ska vi påminnas om detta också.
Givetvis är diskussionen om nazismen mer aktiv i Europa då det hände just i Europa, där du och jag bor.
Precis som att folkmorden i Rwanda inte diskuteras lika mycket betyder inte att det glöms bort eller accepteras på något sätt av oss européer. Vi människor tenderar att bry oss mer om det som ligger oss geografiskt nära.

Det ena folkmordet rättfärdigar inte det andra, oavsett brutalitet. Det är ingen tävling i grymhet, eller?

Eller menar du att Hitler och nazismen inte var så farlig eftersom det finns andra som har gjort det värre? Du insinuerar något med din text men är inte så tydlig, har du lust att förtydliga? "Vinnaren skriver historien" antyder, i mina ögon/min tolkning av din text att du bagatelliserar andra världskriget och/eller nazismen, har jag rätt eller fel i min tolkning?

Vad menar du med att USA och Stalin stod på samma sida? När? När muren byggdes eller? Eller för att båda slogs mot nazisterna? Dom var inte polare för det...om du missade hela kalla kriget o det efteråt..med konstant kärnvapenhot?

Det moderna USA är verkligen inte heller utan kritik, om man hänger med i massmedia lite, både innanför och utanför landet.

Bra att du för övrigt tar upp annat elände, det får aldrig glömmas bort! Jag bara undrar varför du gör det när vi diskuterar EU-valet, låter lite som "men dom där borta då. dom är också dumma"?

Min poäng med inlägget var att USA gärna skapar en bild av Hitler som världshistoriens största och ondaste massmördare (fast han inte ens är i närheten av att vara det) - enbart därför att en sådan bild gynnar USA själva eftersom det var de som besegrade Hitler. Denna bild har de i det närmaste marknadsfört över hela västvärlden sedan andra världskriget. "Glöm aldrig"... "vad vi gjorde".

USA försåg Sovjetunionen med stora mängder krigsmaterial under denna tid, vapen som inte bara användes mot tyskar utan även mot den egna befolkningen. Däremot var de redan då otroligt misstänksamma mot varandra pga att deras ideologier var som natt och dag. Denna misstänksamhet lever kvar än idag, trots att kalla kriget sedan länge är slut. USA och Ryssland har aldrig varit särskilt goda vänner, men de har ofta samarbetat.

Inaktiv
Skrivet av knork711:

Min poäng med inlägget var att USA gärna skapar en bild av Hitler som världshistoriens största och ondaste massmördare (fast han inte ens är i närheten av att vara det) - enbart därför att en sådan bild gynnar USA själva eftersom det var de som besegrade Hitler. Denna bild har de i det närmaste marknadsfört över hela västvärlden sedan andra världskriget. "Glöm aldrig"... "vad vi gjorde".

USA försåg Sovjetunionen med stora mängder krigsmaterial under denna tid, vapen som inte bara användes mot tyskar utan även mot den egna befolkningen. Däremot var de redan då otroligt misstänksamma mot varandra pga att deras ideologier var som natt och dag. Denna misstänksamhet lever kvar än idag, trots att kalla kriget sedan länge är slut. USA och Ryssland har aldrig varit särskilt goda vänner, men de har ofta samarbetat.

Tack för att du förtydligade din poäng. Jag tolkade det bara som att du bagatelliserade WW2, nazismen och alla offer för att det finns dom som är värre. Nazisterna var ju otroligt grymma, det hoppas jag ändå att du är med på, oavsett vad andra har gjort, yes?

Medlem

Fast anledningen till att de flesta trots allt avskyr Hitler mer är att han mördade folk som inte kunde ändra sig eller gömma sig mitt i smeten så att säga. Ja, Stalin var hemsk - men det var 'bara' folk som faktiskt kunde existera befolkningen utan att synas. Jag tror att det är därför vi ser Stalin som snäppet "snällare" i jämförelse, plus av ovanstående anledningar.

Hitler mördade även folk på grund av utseende/privat beteende.

Inaktiv

Ett sanningens ord:up:!
Historien upprepar sig just nu idag och varje dag.Frågan är vill jag eller du bekänna färg idag med samma frågor till oss själva?

1
Skriv svar