Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tråkigt att PP åkte ut. Sista partiet med teknologisk kunskap somvärnar om ddemokratin när högern vill ge mer makt åt företagen. Nazismens tid ser ut att vara tillbaka.

Jag håller med. Tyvärr visade opinionsundersökningarna att de låg nära 2%, och då är ju rösten bortkastad. Jag led dock när jag inte röstade på dem, då känslan av att "alla tänker nog likadant" och att resultatet då skulle bli självuppfyllt.

Det smärtar nästan att PP fortfarande driver "allt ska vara gratis"-modellen, men det är smällar man får ta. Det är deras integritetstänk och allmänna koll på hur saker faktiskt fungerar avseende den virtuella världen som drev mitt intresse.

Lobbyisterna borde börjat pumpa ACTA 3.0 eller dylikt lagom till valet. Då hade säkerligen PP lyckats hålla åtminstone ett mandat. Det behövs en aktör där nere som faktiskt, aktivt, jobbar emot Orwells framtidsvision. Som tur är lyckades Tyskland få med en iaf.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Tråkigt med PP, som jonis säger har dom ett sunt tänk i integritetsfrågor. Dock skulle jag tro att att namnbyte vore på sin plats för att kunna tas seriöst hos en större del av befolkningen. "Pirat" klingar lite som "Kalle Anka" hos många kan jag tänka mig.

Angående SD tycker jag det är tråkigt då jag inte alls håller med deras agenda. Sen tycker jag det är väldigt märkligt att småorter har ett generellt högre antal som röstar SD procentuellt kontra större städer.
Jag menar, där jag kommer ifrån har tydligen nästan 18% röstat på SD, men det finns inte en invandrare på mils avstånd

Medlem

arez sammanfattar det hela rätt så bra , Känns som att man måste ha huvudet gömt i kudden om man inte ser sd för vad dom är.

Som sagt det handlar inte bara om att dom kritiserar invandrarpolitiken det är så sjukt mycket mer.

Dom är väldigt duktiga på att manipulera folk helt klart.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Nazisterna gick framåt i alla länder, mycket tråkigt att världen går mot en kallare plats. Bruna vindar blåser, men det ska vi vända tillsammans!

Medlem
Skrivet av Lepr:

Tråkigt med PP, som jonis säger har dom ett sunt tänk i integritetsfrågor. Dock skulle jag tro att att namnbyte vore på sin plats för att kunna tas seriöst hos en större del av befolkningen. "Pirat" klingar lite som "Kalle Anka" hos många kan jag tänka mig.

Håller helt med. Det är ett idiotiskt namn om man faktiskt vill åstadkomma något. De borde flytta över tyngden till integritetsbiten och rent av döpa om sig till "Integritetspartiet".


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv
Skrivet av Lepr:

Tråkigt med PP, som jonis säger har dom ett sunt tänk i integritetsfrågor. Dock skulle jag tro att att namnbyte vore på sin plats för att kunna tas seriöst hos en större del av befolkningen. "Pirat" klingar lite som "Kalle Anka" hos många kan jag tänka mig.

Angående SD tycker jag det är tråkigt då jag inte alls håller med deras agenda. Sen tycker jag det är väldigt märkligt att småorter har ett generellt högre antal som röstar SD procentuellt kontra större städer.
Jag menar, där jag kommer ifrån har tydligen nästan 18% röstat på SD, men det finns inte en invandrare på mils avstånd

Håller med dig här, piratparties politik behövs, men dom kan lägga ner sitt gratistänk om det nu fortfarande finns kvar? Ett namnbyte vore kanske på sin plats, det är inte 2010 längre. Torrents ersätts alltmer av streaming, vem orkar tanka piratgrejer numera? Och ut med Copyswede förresten.

Skrivet av Athaleos:

Nazisterna gick framåt i alla länder, mycket tråkigt att världen går mot en kallare plats. Bruna vindar blåser, men det ska vi vända tillsammans!

Ja vi måste ju stoppa det här. Nu kommer testet om EU faktiskt kan stoppa nya krig/etniska rensningar inom Europa. Vänder inte vinden innan nästa val är troligen katastrofen ett faktum. Får hoppas att vi är många nog att sätta stopp för det här vansinnet, men det krävs ju en idiot för att förstöra för miljoner människor.

Medlem

Det skumma är läste metro idag där man pratar om ett motstånd mot sk. bruna vindar.

Men det kan ju omöjligt stämma eftersom sd fick så många röster.

För att det ska bli ändring kan man inte tro att protester och arga blogginlägg etc räcker, det kräver ju att människor intresserar sig vilka som faktiskt innehar politiska positioner i ett parti inte bara rösta på vad partiet säger.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Moderator | Testpilot
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag röstade inte ens. Mitt eget fel men jag hade verkligen ingen större koll på vad valet handlade om, vad alla stod för osv. Bara jag som tycker man borde få någon form av blad från varje parti/ med röstkorten där man får veta vad alla står för och vill få gjort?

Igen, mitt eget fel då jag säkerligen hade kunnat kolla upp allt via vänner och internet men tycker ändå att mer "reklam" om ämnet borde ha kommit.

Jag kan säga att det var jobbigt att kolla upp. De debatter jag kollade på handlade mest om vem som kunde slänga mest skit på andra partier.

Har bättre koll på riksdagsvalet och jag antog att de båda valen är totalt olika så ville inte blindrösta.

Nåväl, hoppas att resterande av svenska folket hjälpt att få allt bli bättre.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Jag tycker att du har en upplevelse som du tolkar till att vara något som inte kan vara annorlunda?
Lite som att jag har haft invandrargrannar som har varit hur snälla som helst, för att sen ta min upplevelse där och säga att "alla invandrare är suveräna", stämmer inte heller såklart.

Men var då invandringskritisk istället, SD visar ju gång på gång att dom är annat också, det är vad jag har problem med, inte att man inte får kritisera invandringen. Du kan ju själv alla uttalanden och felsteg som SD har gjort de senaste åren, det är inte "russin ur kakan" utan alldeles för mycket för att vara några enkla snedsteg. Partiet är inte som andra, hade man stannat vid att vara invandringskritisk så fine. Istället snackar man om islamisering, hot mot vår kultur, "det är mitt land inte ditt", hyllar front national osv..exemplen på annat bortom att vara invandringskritiska finns ju i överflöd. Lägg av att hetsa mot massmedia som att det finns en konspiration, sluta hota oliktänkande (oavsett vad andra gör), sluta hetsa mot tiggare (dom mest utsatta), sluta kalla de andra demokratisk valda partierna för "sjuklövern" osv osv osv. Fan, du kan ju exemplen lika bra som jag.

Lägg av med all skit och håller er till att vara invandringskritiska istället, lägg ner er gamla högerextremism och rasism som fortfarande lyser igenom var och varannan vecka (80st!! uteslutna än så länge va?), först då kan vi få ett bättre debattklimat.

Att det finns kulturskillnader mellan svenskar och invandrare är ju glasklart. Kan du annars visa en stad där svenska ungdomsgäng går och bränner ned bilar och vandaliserar hela stadsdelar för att de inte får jobb, bor hemma hos föräldrarna och känner att polisen inte respekterar dem? Hos vissa invandrargrupper verkar det finnas en attityd att "jag skiter i myndigheterna, jag tar tag i det här själv istället". Vi i Sverige är ju väldigt myndighets- och auktoritetsstyrda. När en pryl går sönder ska vi inte försöka fixa den själva, utan skicka in den till en auktoriserad serviceverkstad. När vi blir misshandlade ska vi inte söka upp personen själva och utkräva hämnd, utan gå till polisen. Här tror jag det finns en enorm kulturskillnad som sträcker sig över den individuella skillnaden.

Sedan kan jag också känna ett hot från islamiseringen av Sverige då man ser vad som händer i andra länder där islam används som grundläggande värdering. Jag skulle inte vilja leva i ett samhälle eller ens ta till mig kultur som bygger på en 1,5k år gammal "helig" skrift som uppenbarligen tolkas på sätt som passar individen bäst för tillfället (det finns ju som bekant hur många tolkningar av vad som står i den som helst). Sedan kan man också se på en global nivå hur mycket motsättningar det finns i olika grupper inom islam, och hur mycket krig det leder till.

Om folk vill leva enligt islam i traditionella, islamiska kulturer runtom i världen så fine. Men när de kommer in i Sverige och påverkar oss så säger jag ifrån. Det betyder inte att jag hatar dessa människor eller att jag inte kan vara vän med dem, men jag vill inte ta till mig deras kultur, och jag vill inte att den kulturen ska bli en del av det svenska samhället.

Sedan är det väl bara massmedia själva som kan hävda att de inte särbehandlar SD något otroligt. Det är klart att media har en agenda att förminska SD så mycket som möjligt, det råder det inga som helst tvivel om. Man pratar alltid om dem som ett problem, "hur ska vi hantera dem". Tänk om TV4 skulle ställa frågan "hur ska vi hantera Folkpartiet"? Det är helt otänkbart. När en SD.are uttalat sig korkat belyser man det med strålkastare, men när Vänsterpartister förs bort av polis för att de försökt sabotera SDs tal presenterar man det hela ungefär som "jamen han kämpade ju iaf för något gott". Har man någon förmåga att läsa mellan raderna och lyfta ut budskapet så är det helt solklart att media är anti-SD och gör allt vad de kan för att sänka deras opinionssiffror - vilket i praktiken hittills har backfirat då folk idag är för upplysta för att bara lyssna på traditionell media. Idag finns som tur är Internet som för att folk kan ta reda på nyheter själva, utan att utsätta sig för medias vinklingar och filtreringar.

SVT är de som är minst partiska (alla andra medier bedriver agendajournalistik när det gäller det politiska), men även deras partiskhet lyser igenom då och då. Det kan vara alltifrån kroppsspråk och tonläge (man låter jätteglada och positiva när man pratar om MPs framgångar, för att sedan rynka lite på pannan och prata i en liten dovare, mer oroväckande ton då man pratar om SDs framgångar) till att lägga på olika typer av bakgrundsmusik till inslagen som man vill ska uppfattas på vissa, bestämda sätt. Man saknar politisk balans vad gäller de inbjudna gästerna (senaste valvakan nu var ju ett praktexempel på det) och man lyfter i större utsträckning fram frågor som gynnar vissa partier.

Inaktiv
Skrivet av knork711:

all text ovan.

Så svenska ungdomar är inte i bråk, tror du verkligen att det har med hud..ursäkta "kultur" att göra?

Kriminella i Sverige tar väl lagen i egna händer, oavsett kultur? Lite det som det innebär att vara kriminell,
att man lever utanför lagar och regler. Det sitter vita människor i fängelse också....vi har ju organiserade
brottslingar här också, även före invandringen, glöm inte bort det.

Snacket om islamiseringen igen, var och när händer detta i Sverige? En myt. Givetvis finns det religösa extremister i Sverige men var är deras parti förresten? Var är makten och övertagandet?
Var är islamiseringen? Halalkött i skolan? Nja..

Glöm inte bort bibeln om du ändå ska snacka om tolkningar av någon helig skrift, det finns det kristna som gör också. Hur många krig har det lett till? Har inte med religionen som sådan att göra. Varken du eller jag blir någon form av helig krigare för att vi läser en bok, eller hur?

Du behöver inte ta dig till varken kristna eller muslimska traditioner, så gör det inte. Vem tvingar dig?

Är du orolig över det så tänk på alla de människor med kristna föräldrar i sverige, dom föds in i kyrkan och får sen vänta tills dom är 18 innan eventuellt utträde, är det ok tycker du? Frihet att välja själv vore det bästa, oavsett vilken gud man nu gillar. Det har inte med religionen i sig att göra, och sätta alla muslimer i ett fack är ju bara jättekonstigt.

Media är mestadels emot SD, ja det har du rätt i. Har du funderat över varför? Här:
http://www.fz.se/bloggar/iegocentric/20140524/mentalsjukhuset... och scrolla ner till Kaleids långa inlägg (halvägs ner ungefär) med citat och annat mys från SD. Slutar partiet med detta lär mediabevakningen också minska.

Som vanligt, glöm inte bort de sidor du besöker, att dom också är partiska och har en agenda.
Självklart tas en annan ton mot ett parti där man riskerar, och även blir, mordhotad när man visar öppen kritik. Dessutom har partiet bakgrund inom högerextremismen. Återigen, är det svårt att förstå kritiken eller vad är problemet? Läs Kaleids inlägg som jag länkar till, inget annat parti skulle heller klara sig utan massiv kritik med sådana dumheter. Det är ju bara ett väldigt litet axplock också, det finns tonvis med mer exempel, tråkigt nog.

Nog om det, fattar du inte problemet trots alla uttalanden och händelser de senaste åren så kommer du nog aldrig att förstå.

Att så många ändå röstar på SD, trots allt, är för mig helt ofattbart, fattas bara ett samarbete med Front national, men det gör väl inte att någon ändrar sig innan riksdagsvalet ändå. Varför skulle man?

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av knork711:

all text ovan.

Så svenska ungdomar är inte i bråk, tror du verkligen att det har med hud..ursäkta "kultur" att göra?

Kriminella i Sverige tar väl lagen i egna händer, oavsett kultur? Lite det som det innebär att vara kriminell,
att man lever utanför lagar och regler. Det sitter vita människor i fängelse också....vi har ju organiserade
brottslingar här också, även före invandringen, glöm inte bort det.

Snacket om islamiseringen igen, var och när händer detta i Sverige? En myt. Givetvis finns det religösa extremister i Sverige men var är deras parti förresten? Var är makten och övertagandet?
Var är islamiseringen? Halalkött i skolan? Nja..

Glöm inte bort bibeln om du ändå ska snacka om tolkningar av någon helig skrift, det finns det kristna som gör också. Hur många krig har det lett till? Har inte med religionen som sådan att göra. Varken du eller jag blir någon form av helig krigare för att vi läser en bok, eller hur?

Du behöver inte ta dig till varken kristna eller muslimska traditioner, så gör det inte. Vem tvingar dig?

Är du orolig över det så tänk på alla de människor med kristna föräldrar i sverige, dom föds in i kyrkan och får sen vänta tills dom är 18 innan eventuellt utträde, är det ok tycker du? Frihet att välja själv vore det bästa, oavsett vilken gud man nu gillar. Det har inte med religionen i sig att göra, och sätta alla muslimer i ett fack är ju bara jättekonstigt.

Media är mestadels emot SD, ja det har du rätt i. Har du funderat över varför? Här:
http://www.fz.se/bloggar/iegocentric/20140524/mentalsjukhuset... och scrolla ner till Kaleids långa inlägg (halvägs ner ungefär) med citat och annat mys från SD. Slutar partiet med detta lär mediabevakningen också minska.

Som vanligt, glöm inte bort de sidor du besöker, att dom också är partiska och har en agenda.
Självklart tas en annan ton mot ett parti där man riskerar, och även blir, mordhotad när man visar öppen kritik. Dessutom har partiet bakgrund inom högerextremismen. Återigen, är det svårt att förstå kritiken eller vad är problemet? Läs Kaleids inlägg som jag länkar till, inget annat parti skulle heller klara sig utan massiv kritik med sådana dumheter. Det är ju bara ett väldigt litet axplock också, det finns tonvis med mer exempel, tråkigt nog.

Nog om det, fattar du inte problemet trots alla uttalanden och händelser de senaste åren så kommer du nog aldrig att förstå.

Att så många ändå röstar på SD, trots allt, är för mig helt ofattbart, fattas bara ett samarbete med Front national, men det gör väl inte att någon ändrar sig innan riksdagsvalet ändå. Varför skulle man?

Klart att svenska ungdomar bråkar och är kriminella, men det var inte det jag skrev. Jag skrev att du inte hittar svenska ungdomsgäng som pga arbetslöshet och utanförskap bränner bilar och förstör hela stadsdelar för att de inte har annat att göra och för att de vill protestera. Vänligen läs vad jag skriver istället för att försöka lägga ord i munnen på mig som passar dina argument.

Det händer, men precis som de flesta större omställningar går det väldigt långsamt. Idag kan vi se skolor som förbjuder fläskkött, simundervisning som delar upp pojkar och flickor pga religiösa skäl och moskéer som propagerar för ytterst tveksamma saker. Men förändringen sker förstås inte över en natt, inte ens över ett årtionde. Sådant här tar tid, men det går långsamt framåt, bit för bit. Det finns inget islamistiskt parti (iaf inget som ställer upp i riksdagsvalet) idag, men ska vi ha fri invandring som exempelvis MP vill så är det bara en tidsfråga innan ett sådant parti bildas. Det handlar bara om att de ska bli tillräckligt många. Idag är de fortfarande relativt få jämfört med antalet svenskar.

Detta är inget hot som jag ser inom tio eller kanske ens 50 års tid. Men inom 100 år, om invandringen fortsätter i samma takt, så kommer Sverige att förändras till att bli mer islamistiskt. Och det ser jag som ett stort hot med tanke på hur det ser ut i andra länder där islam är majoritet. Jag vill inte att mina barnbarn ska växa upp i ett Sverige som varit så rädda för att slåss för sin egen kultur att många helt förnekar att det finns svenskhet och svensk kultur.

Jag gillar inte religion alls, inte kristendomen heller. En av de saker jag ogillar med SD är att man vill värna om och bevara svenska kyrkan med kristendomen som fokus. Däremot finns det formulering i koranen som faktiskt uppmuntrar till heligt krig (jihad) - det är fakta. Sedan exakt hur man väljer att tolka detta varierar naturligtvis, men jag vågar påstå att det finns fler "extrema" formuleringar i koranen än i någon annan religionsskrift.

Kolla bara hur många muslimer som blev helt galna när västerlänningar gjorde narr av deras profet. Jag har inte hört talas om konstnärer som blivit mordhotade av kristna för att man gjort narr av Jesus.

Nej, det tycker inte jag är ett dugg OK. Man borde självklart inte vara medlem i kyrkan per automatik. Själv gick jag ur den så fort jag fick möjlighet.

Det har inte med olika korkade uttalanden att göra, utan det har med det blotta faktum att de är invandrarkritiska. Det får man inte vara i dagens Sverige. Om jag skulle bli medlem i SD och min arbetsgivare skulle få reda på det kan det hända att jag får sparken. Det finns inget annat parti som är så särbehandlat som SD, och det har inte med sådana där uttalanden att göra överhuvudtaget. Det finns en ovilja hos journalistetablissemanget att acceptera SD. Kolla bara hur mycket skit Janne Josefsson fått stå ut med endast pga att han faktiskt gör sakliga reportage utan att vinkla till förbannelse som nästan all annan media gör.

Medlem

wow, så mycket galet i det du skriver knork vet inte var ska börja.

måste kyla ner mig


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av knork711:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av knork711:

all text ovan.

Så svenska ungdomar är inte i bråk, tror du verkligen att det har med hud..ursäkta "kultur" att göra?

Kriminella i Sverige tar väl lagen i egna händer, oavsett kultur? Lite det som det innebär att vara kriminell,
att man lever utanför lagar och regler. Det sitter vita människor i fängelse också....vi har ju organiserade
brottslingar här också, även före invandringen, glöm inte bort det.

Snacket om islamiseringen igen, var och när händer detta i Sverige? En myt. Givetvis finns det religösa extremister i Sverige men var är deras parti förresten? Var är makten och övertagandet?
Var är islamiseringen? Halalkött i skolan? Nja..

Glöm inte bort bibeln om du ändå ska snacka om tolkningar av någon helig skrift, det finns det kristna som gör också. Hur många krig har det lett till? Har inte med religionen som sådan att göra. Varken du eller jag blir någon form av helig krigare för att vi läser en bok, eller hur?

Du behöver inte ta dig till varken kristna eller muslimska traditioner, så gör det inte. Vem tvingar dig?

Är du orolig över det så tänk på alla de människor med kristna föräldrar i sverige, dom föds in i kyrkan och får sen vänta tills dom är 18 innan eventuellt utträde, är det ok tycker du? Frihet att välja själv vore det bästa, oavsett vilken gud man nu gillar. Det har inte med religionen i sig att göra, och sätta alla muslimer i ett fack är ju bara jättekonstigt.

Media är mestadels emot SD, ja det har du rätt i. Har du funderat över varför? Här:
http://www.fz.se/bloggar/iegocentric/20140524/mentalsjukhuset... och scrolla ner till Kaleids långa inlägg (halvägs ner ungefär) med citat och annat mys från SD. Slutar partiet med detta lär mediabevakningen också minska.

Som vanligt, glöm inte bort de sidor du besöker, att dom också är partiska och har en agenda.
Självklart tas en annan ton mot ett parti där man riskerar, och även blir, mordhotad när man visar öppen kritik. Dessutom har partiet bakgrund inom högerextremismen. Återigen, är det svårt att förstå kritiken eller vad är problemet? Läs Kaleids inlägg som jag länkar till, inget annat parti skulle heller klara sig utan massiv kritik med sådana dumheter. Det är ju bara ett väldigt litet axplock också, det finns tonvis med mer exempel, tråkigt nog.

Nog om det, fattar du inte problemet trots alla uttalanden och händelser de senaste åren så kommer du nog aldrig att förstå.

Att så många ändå röstar på SD, trots allt, är för mig helt ofattbart, fattas bara ett samarbete med Front national, men det gör väl inte att någon ändrar sig innan riksdagsvalet ändå. Varför skulle man?

Klart att svenska ungdomar bråkar och är kriminella, men det var inte det jag skrev. Jag skrev att du inte hittar svenska ungdomsgäng som pga arbetslöshet och utanförskap bränner bilar och förstör hela stadsdelar för att de inte har annat att göra och för att de vill protestera. Vänligen läs vad jag skriver istället för att försöka lägga ord i munnen på mig som passar dina argument.

Det händer, men precis som de flesta större omställningar går det väldigt långsamt. Idag kan vi se skolor som förbjuder fläskkött, simundervisning som delar upp pojkar och flickor pga religiösa skäl och moskéer som propagerar för ytterst tveksamma saker. Men förändringen sker förstås inte över en natt, inte ens över ett årtionde. Sådant här tar tid, men det går långsamt framåt, bit för bit. Det finns inget islamistiskt parti (iaf inget som ställer upp i riksdagsvalet) idag, men ska vi ha fri invandring som exempelvis MP vill så är det bara en tidsfråga innan ett sådant parti bildas. Det handlar bara om att de ska bli tillräckligt många. Idag är de fortfarande relativt få jämfört med antalet svenskar.

Detta är inget hot som jag ser inom tio eller kanske ens 50 års tid. Men inom 100 år, om invandringen fortsätter i samma takt, så kommer Sverige att förändras till att bli mer islamistiskt. Och det ser jag som ett stort hot med tanke på hur det ser ut i andra länder där islam är majoritet. Jag vill inte att mina barnbarn ska växa upp i ett Sverige som varit så rädda för att slåss för sin egen kultur att många helt förnekar att det finns svenskhet och svensk kultur.

Jag gillar inte religion alls, inte kristendomen heller. En av de saker jag ogillar med SD är att man vill värna om och bevara svenska kyrkan med kristendomen som fokus. Däremot finns det formulering i koranen som faktiskt uppmuntrar till heligt krig (jihad) - det är fakta. Sedan exakt hur man väljer att tolka detta varierar naturligtvis, men jag vågar påstå att det finns fler "extrema" formuleringar i koranen än i någon annan religionsskrift.

Kolla bara hur många muslimer som blev helt galna när västerlänningar gjorde narr av deras profet. Jag har inte hört talas om konstnärer som blivit mordhotade av kristna för att man gjort narr av Jesus.

Nej, det tycker inte jag är ett dugg OK. Man borde självklart inte vara medlem i kyrkan per automatik. Själv gick jag ur den så fort jag fick möjlighet.

Det har inte med olika korkade uttalanden att göra, utan det har med det blotta faktum att de är invandrarkritiska. Det får man inte vara i dagens Sverige. Om jag skulle bli medlem i SD och min arbetsgivare skulle få reda på det kan det hända att jag får sparken. Det finns inget annat parti som är så särbehandlat som SD, och det har inte med sådana där uttalanden att göra överhuvudtaget. Det finns en ovilja hos journalistetablissemanget att acceptera SD. Kolla bara hur mycket skit Janne Josefsson fått stå ut med endast pga att han faktiskt gör sakliga reportage utan att vinkla till förbannelse som nästan all annan media gör.

Hittar vi inte svenska ungdomar som bråkar och är kriminella pga arbetslöshet och utanförskap? Kärrtorp då? Har ingen förståelse för människorna som härjade varken i Kärrtorp eller Husby, oavsett etnicitet.

När blir dom tillräckligt många då? Låter mer som fördomar och rädsla tycker jag. Hur kan du ens få till det att vi blir en islamsk stat om 100 år? Varför skulle vi? Svenskhet och svensk kultur finns fortfarande. Vad gör du själv för kulturellt om jag får fråga? Du som värnar om den
måste ju göra något kulturellt, eller är du bara passiv?

Samhället är alltid i förändring, och att vi skulle bli mulsimer hela bunten känns väldigt långsökt. Har du några fakta som stödjer ditt påstående? Eller kan du peka på ett annat land där detta har hänt? 100 år framåt är lång tid, varför skulle just islam bli dominant?

Finns även en möjlighet att muslimer i väst blir allt mer och mer västinfluerade, det vore väl inte en omöjlighet då dom ändå kommer hit? Summa sumarum vet du inte alls vad som händer om 100år, se bara hur mycket vår värld har förändrats de senaste 100 åren, varför skulle du ha rätt?

Vilka skolor förbjuder fläskkött? Har regeringen beslutat något? Är dom på väg? Vad säger skollagen?

Du påstår alltså att du har läst alla regiliösa skrifter och "vet" därför att just Koranen har fler extrema formuleringar? Jag påstår att du far med osanning och att du endast har läst citat.

Ja det är sjukt när människor går helt banans och mordhotar andra, det försvarar jag verkligen inte.
Du vet att det även finns fanatiska kristna som attackerar andra människor? Ta abortmoståndare till exempel. Islam är inte ensam om att ha en massa knasbollar i sina led. Själv ser jag problemet ifrån en annan synvinkel, att det inte har med religion som sådan att göra utan problem hos människor. Kristen eller muslim, går man över gränsen ska det få konsekvenser.

Klart att det har med alla uttalanden som partiet har gjort, du måste skoja med mig om du tror att det inte har någon påverkan? Du får vara invandringskritisk, men det är ju allt annat som är problemet.

Spännande att så fort det rör invandring och någon är negativt så är det per automatik "sakligt" för SD-folket. Kan det finnas något positivt som också är sakligt?

Diskutera invandringen då, men gör det utan fördomar, hot och allt annat trams. Skärp er, helt enkelt. Kandidera inte till det största demokratiska valet i Europa genom att hänga ut tiggare, ni måste ju börja någonstans om ni ska bli tagna på allvar. Fundera inte ens på att samarbeta med högerextremister, hylla inte nazistiska generaler för sina insatser osv.

Ok?

Medlem
Skrivet av Notumforce:

wow, så mycket galet i det du skriver knork vet inte var ska börja.

måste kyla ner mig

Ett argument är alltid en bra start.

Skrivet av Aresz:

Hittar vi inte svenska ungdomar som bråkar och är kriminella pga arbetslöshet och utanförskap? Kärrtorp då? Har ingen förståelse för människorna som härjade varken i Kärrtorp eller Husby, oavsett etnicitet.

När blir dom tillräckligt många då? Låter mer som fördomar och rädsla tycker jag. Hur kan du ens få till det att vi blir en islamsk stat om 100 år? Varför skulle vi? Svenskhet och svensk kultur finns fortfarande. Vad gör du själv för kulturellt om jag får fråga? Du som värnar om den
måste ju göra något kulturellt, eller är du bara passiv?

Samhället är alltid i förändring, och att vi skulle bli mulsimer hela bunten känns väldigt långsökt. Har du några fakta som stödjer ditt påstående? Eller kan du peka på ett annat land där detta har hänt? 100 år framåt är lång tid, varför skulle just islam bli dominant?

Finns även en möjlighet att muslimer i väst blir allt mer och mer västinfluerade, det vore väl inte en omöjlighet då dom ändå kommer hit? Summa sumarum vet du inte alls vad som händer om 100år, se bara hur mycket vår värld har förändrats de senaste 100 åren, varför skulle du ha rätt?

Vilka skolor förbjuder fläskkött? Har regeringen beslutat något? Är dom på väg? Vad säger skollagen?

Du påstår alltså att du har läst alla regiliösa skrifter och "vet" därför att just Koranen har fler extrema formuleringar? Jag påstår att du far med osanning och att du endast har läst citat.

Ja det är sjukt när människor går helt banans och mordhotar andra, det försvarar jag verkligen inte.
Du vet att det även finns fanatiska kristna som attackerar andra människor? Ta abortmoståndare till exempel. Islam är inte ensam om att ha en massa knasbollar i sina led. Själv ser jag problemet ifrån en annan synvinkel, att det inte har med religion som sådan att göra utan problem hos människor. Kristen eller muslim, går man över gränsen ska det få konsekvenser.

Klart att det har med alla uttalanden som partiet har gjort, du måste skoja med mig om du tror att det inte har någon påverkan? Du får vara invandringskritisk, men det är ju allt annat som är problemet.

Spännande att så fort det rör invandring och någon är negativt så är det per automatik "sakligt" för SD-folket. Kan det finnas något positivt som också är sakligt?

Diskutera invandringen då, men gör det utan fördomar, hot och allt annat trams. Skärp er, helt enkelt. Kandidera inte till det största demokratiska valet i Europa genom att hänga ut tiggare, ni måste ju börja någonstans om ni ska bli tagna på allvar. Fundera inte ens på att samarbeta med högerextremister, hylla inte nazistiska generaler för sina insatser osv.

Ok?

Jo, som jag skrev. Men inte på samma sätt. De går inte och bränner ned bilar och förstör hela stadsdelar. För några år sedan hade vi dessutom en självmordsbombare i Stockholm. Det har inte bara att göra med individen, utan även kulturen. En jävla skillnad mellan det som hände i Kärrtorp och det som hände i Husby för övrigt.

Visst handlar det om rädsla. Jag är rädd att ju fler muslimer som hamnar i Sverige, desto mer inflytande kommer de att få. De är uppenbarligen inte intresserade av att anpassa sig till den svenska kulturen heller.

100 år är förstås bara någon jag höftade till med och ska inte tas bokstavligt. Poängen var att det förr eller senare kommer ske och de bara blir fler och fler. Sedan exakt hur lång tid det tar kan ingen veta.

Självklart förändras kulturer hela tiden av nya influenser, men folk säger ifrån när de inte gillar influenserna. De är därför SD idag har cirka 10 %. Folk säger ifrån när politikerna och media bara skiter i det och låtsas som om det regnar.

Nej, jag har såklart inga fakta för att Sverige blir muslimskt om 100 år. Men jag förklarade att min poäng var att jag inte gillar utvecklingen som sker åt det hållet.

Förlåt, det är jag som slarvar med uppgifterna angående fläskkött. Det var i Danmark skolor hade börjat förbjuda det, inte i Sverige.

Jag ser bara vad som händer i världen idag. Krig för demokrati i Syrien har snabbt förvandlats till ett krig mellan olika religiösa grupper. Uppmanar bibeln sina anhängare till heligt krig? Visa mig det i sådana fall. Profeten Muhammed skrev äktenskapskontrakt med en liten flicka på sex år, och gifte sig med henne tre år senare. Den typen av extrema budskap som faktiskt finns i Koranen finns inte i andra religioner.

Självklart finns det "knasbollar" i alla led, men du får gärna visa mig kristna självmordsbombare eller hinduiska troende som uppmanar till heligt krig och värvar svenska ungdomar som åker ned och slåss i Syrien. Visst finns det en individaspekt på det hela, men att säga att religionen i sig saknar betydelse stämmer helt enkelt inte.

Nej, man får inte vara invandrarkritisk. Du får heller inte säga att människor kostar pengar eller tar plats, för då har du en unken människosyn och saknar de värderingar som krävs för att få jobba i media eller på olika arbetsplatser där man använder begreppet "värdegrund" för att utesluta oliktänkande.

Vad är det för fel på att kritisera tiggare för att de stör miljön vi lever i?

Medlem

Som jag skrev i ett annat inlägg så är ju en stor del om inte majoriteten av de son röstar på SD bosatta i område där det knappt finns någon invandring. Kontentan är att dom inte har lika mycket sympati för människor dom aldrig träffat. På samma sätt som det är lättare att spränga en by i luften meden drönare kontra att gå in och avrätta personerna i byn en och en.
Kanske en extrem jämförelse men det ligger något i det.
sen anser jag att folk får ha den åsikt dom vill då vi lever i en demokrati, men man måste också kunna ta ett mothug isf. Gäller båda leden.

Medlem
Skrivet av Lepr:

Som jag skrev i ett annat inlägg så är ju en stor del om inte majoriteten av de son röstar på SD bosatta i område där det knappt finns någon invandring. Kontentan är att dom inte har lika mycket sympati för människor dom aldrig träffat. På samma sätt som det är lättare att spränga en by i luften meden drönare kontra att gå in och avrätta personerna i byn en och en.
Kanske en extrem jämförelse men det ligger något i det.
sen anser jag att folk får ha den åsikt dom vill då vi lever i en demokrati, men man måste också kunna ta ett mothug isf. Gäller båda leden.

Nja, säker på det. Jag tycker det varierar stort faktiskt.

Tensta, som är ett väldigt invandrartätt område:

http://www.val.se/val/ep2014/valnatt/E/valdistrikt/01/80/4113...

Almgården som har Rosengård som granne:

http://www.val.se/val/ep2014/valnatt/E/valdistrikt/12/80/0912...

Dessutom visar SCBs statistik från november förra året att SD är det tredje största partiet bland invandrade män. Det är faktiskt i första hand kvinnor som drar ned SDs resultat, inte invandrare.

Inaktiv
Skrivet av knork711:

text ovan

Visst är det stor skillnad, förstår bara inte utmålandet av muslimer som våldsamma.

Min poäng är att dessa människor lika gärna kunde ha tillhört en annan religion. Att måla
ut just muslimer som våldsverkare för ett fåtal idioter känns inte rätt, religionen har enligt wiki
1,5 miljarder människor följare. Känns som att det finns en massiv mängd tolkningar och åsikter inom ramen för detta.

För sakens skull kan jag säga att alla självmordsbombare och liknande gärna får utvisas långt åt helvete, men att skuldbelägga och misstänka 1,5 miljarder människor känns inte rätt. Lite som att döma oss svenskar för vad USA håller på med, "för vi är ju ändå likadana". Hur skulle det låta om någon gav dig skit för vad dom gör?

Poängen är fortfarande, oavsett om du höftar med 100 år att du inte vet, och du kan inte säga att det med säkerhet blir som du påstår. I vår andra diskussionen ifrågasätter du demokratin och om folk som är dåligt pålästa ska får rösta? Du framstår själv inte som särskilt påläst just nu, utan du går helt efter en känsla, rädslan, eller hur?

Lugnt ingen fara, alla kan ha fel. Jag försvarar inte några heliga skrifter, personligen tycker jag att sånt är rent trams. Men folk får tro vad dom vill. Både Bibeln och Koranen har extrema budskap, det handlar mer om hur den tolkas av dom som läser den. Bibeln har ju sina avsnitt om folkmord, stenkastning, märklig kvinnosyn osv. Det är också extremt, men ett föråldrat tankesätt som inte fungerar idag, förutom för vissa bokstavstroende som inte förstår bättre. Inget unikt för Koranläsare alltså.

Jag tror mer på att om folk inte har någon frihet eller mår dåligt på något sätt så är tippen över till extremism inte långt borta, må så vara politisk eller religiös fanatism.

Varför ska jag visa kristna självmordsbombare, jag tror knappast att det finns några. Breivik var väl kristen? (nu chansar jag, men för exemplets skull) Visa mig en muslimsk massmördare med politiska motiv i Europa? Min poäng här är att vi gör det lite väl enkelt för oss om vi bara ska måla ut någons religiösa livsval som ett problem. Det löser ingenting utan eldar bara på motsättningar mellan oss människor.

Kritisera tiggeriet om du vill, felet ligger i att ett parti går till val på att ger sig på de svagaste i samhället. Istället för att komma med en lösning eller försöka skapa en drägligare tillvaro så hänger man ut dom som känns obekväma. Det är givetvis ingen sund människosyn, att bara sparka nedåt.

Arbetar du något? Massor med företag använder ordet värdegrund, det är för att skapa en känsla av sammanhållning och för att alla ska ha samma vision och mål inom gruppen.
Ikeas värdegrund vilar exempelvis på enkelhet och kostnadsmedvetenhet och har inget med din politiska ståndpunkt att göra, även om vissa säkerligen bakar in jämställdhet och mångfald där också. Om du exempelvis jobbar politiskt bör du givetvis ha samma värdegrund som partiet. Det handlar om arbetsplatsens kultur, och du är väl en vän av svenska arbetsplatsers kultur? Att utgå från att vi alla har ett lika värde som människor är väl inget du sätter dig emot?

"Utesluta oliktänkande", knappast. Skapa samhörighet, ja! Alla ska med du vet

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av knork711:

text ovan

Visst är det stor skillnad, förstår bara inte utmålandet av muslimer som våldsamma.

Min poäng är att dessa människor lika gärna kunde ha tillhört en annan religion. Att måla
ut just muslimer som våldsverkare för ett fåtal idioter känns inte rätt, religionen har enligt wiki
1,5 miljarder människor följare. Känns som att det finns en massiv mängd tolkningar och åsikter inom ramen för detta.

För sakens skull kan jag säga att alla självmordsbombare och liknande gärna får utvisas långt åt helvete, men att skuldbelägga och misstänka 1,5 miljarder människor känns inte rätt. Lite som att döma oss svenskar för vad USA håller på med, "för vi är ju ändå likadana". Hur skulle det låta om någon gav dig skit för vad dom gör?

Poängen är fortfarande, oavsett om du höftar med 100 år att du inte vet, och du kan inte säga att det med säkerhet blir som du påstår. I vår andra diskussionen ifrågasätter du demokratin och om folk som är dåligt pålästa ska får rösta? Du framstår själv inte som särskilt påläst just nu, utan du går helt efter en känsla, rädslan, eller hur?

Lugnt ingen fara, alla kan ha fel. Jag försvarar inte några heliga skrifter, personligen tycker jag att sånt är rent trams. Men folk får tro vad dom vill. Både Bibeln och Koranen har extrema budskap, det handlar mer om hur den tolkas av dom som läser den. Bibeln har ju sina avsnitt om folkmord, stenkastning, märklig kvinnosyn osv. Det är också extremt, men ett föråldrat tankesätt som inte fungerar idag, förutom för vissa bokstavstroende som inte förstår bättre. Inget unikt för Koranläsare alltså.

Jag tror mer på att om folk inte har någon frihet eller mår dåligt på något sätt så är tippen över till extremism inte långt borta, må så vara politisk eller religiös fanatism.

Varför ska jag visa kristna självmordsbombare, jag tror knappast att det finns några. Breivik var väl kristen? (nu chansar jag, men för exemplets skull) Visa mig en muslimsk massmördare med politiska motiv i Europa? Min poäng här är att vi gör det lite väl enkelt för oss om vi bara ska måla ut någons religiösa livsval som ett problem. Det löser ingenting utan eldar bara på motsättningar mellan oss människor.

Kritisera tiggeriet om du vill, felet ligger i att ett parti går till val på att ger sig på de svagaste i samhället. Istället för att komma med en lösning eller försöka skapa en drägligare tillvaro så hänger man ut dom som känns obekväma. Det är givetvis ingen sund människosyn, att bara sparka nedåt.

Arbetar du något? Massor med företag använder ordet värdegrund, det är för att skapa en känsla av sammanhållning och för att alla ska ha samma vision och mål inom gruppen.
Ikeas värdegrund vilar exempelvis på enkelhet och kostnadsmedvetenhet och har inget med din politiska ståndpunkt att göra, även om vissa säkerligen bakar in jämställdhet och mångfald där också. Om du exempelvis jobbar politiskt bör du givetvis ha samma värdegrund som partiet. Det handlar om arbetsplatsens kultur, och du är väl en vän av svenska arbetsplatsers kultur? Att utgå från att vi alla har ett lika värde som människor är väl inget du sätter dig emot?

"Utesluta oliktänkande", knappast. Skapa samhörighet, ja! Alla ska med du vet

Jag har inte sagt att muslimer är våldsamma. Börjar bli liiiiite trött på att du upprepande gånger antingen misstolkar mig väldigt mycket alternativt försöker lägga ord i munnen på mig. Det jag sade var att händelserna i Husby och självmordsbombaren i Stockholm är kulturbetingade och inte bara individbetingade. Det är inte samma sak som att säga att alla muslimer är våldsamma, vilket de självklart inte är.

Jag skuldbelägger heller inte ett helt folk (nu börjar du seriöst använda samma retorik som media gör när de ska försöka lägga ord i munnen på Åkesson för att få honom att framstå som rasist). Jag säger att jag inte vill ha mer islamisering i Sverige, för jag ser vad som händer i Egypten, Syrien och Irak - till exempel. Det är inte samma sak som att säga att jag hatar alla muslimer, att jag tror att alla muslimer är våldsverkare eller att alla tolkar koranen som de mest extrema gör.

Ingen vet hur framtiden ser ut, men det betyder inte att man inte kan tro eller anta saker. Angående dåligt påläst så förklarade jag skillnaden i den andra tråden, så läs mitt svar där.

Men om du kollar på hela världen idag, vilken religion är det som har flest motsättningar, som skapar flest "extrema" människor och som man krigar mest om? Jag vill inte skada människor som lever enligt islam, men jag vill inte ha in deras kultur i Sverige.

Breivik var EN person. Den islamistiska terrorn utgör ett betydligt större hot än så, och enligt SÄPO är det så att just den islamistiska terrorn är det största hotet idag. Visst är det bara "extrema" människor som ingår i terrornätverk, men samtidigt går det inte att blunda för att det inte finns motsvarigheter inom kristendomen eller andra religioner i samma skala. Om vi låter islam bli en större och större del av Sverige så är det bara en fråga om NÄR nästa självmordsbombare slår till, eller när de kommer börja slåss för sina rättigheter och sin kultur som på många plan går stick i stäv med den svenska.

SD presenterade vad man ville angående tiggeriet, nämligen att förbjuda det för att förhindra organiserad brottslighet som skickar hit människor för att tigga ihop pengar. Man vill sätta större tryck på Rumänien som fullkomligt skiter i att ta hand om sin befolkning i tron om att andra länder ska göra det åt dem.

Jo självklart finns det företagskultur. Men gillar man "fel" inlägg på Facebook/Twitter idag så kan man få sparken, endast för att arbetsgivaren inte vill bli förknippad med att ha en anställd som sympatiserar med SD. Inte alltid pga arbetsgivaren själv, utan pga att media svartmålat SD med syfte att få folk att tycka "de där vill ingen ha något att göra med". Ytterst få kändisar exempelvis har öppet uttalat sitt stöd för SD - de flesta vågar inte för att man är rädd att förstöra sin image.

Nej, jag håller inte alls med om att alla människor har ett lika värde. Och innan du sätter i halsen och börjar klistra etiketter på mig så betänkt följande:

Hela livet består av aktiva val. Tycker du att en person som hade alla chanser men som valde missbruk, lathet (sket i att söka jobb) och slår sina barn är lika mycket värd som en person som sköter sig, alltså en person som jobbar (eller åtminstone försöker söka), tar hand om barnen och inte missbrukar cigg/droger? Om du bara kunde rädda EN person, vem skulle du då rädda? Din egen bror eller en främling?

För mig är svaret helt självklart.

Jag värnar främst om min familj, de är värda mer än andra.

Sedan mina vänner, sedan svenskar, sedan nordbor och sedan övriga världen.

Alla människors lika värde är, förutom fin retorik som låter bra, för mig en omöjlighet eftersom människor är så otroligt olika. Det betyder inte att jag pissar på vissa människor, utan att jag helt enkelt värderar vissa högre än andra.

Inaktiv

Grattis sverigedemokraterna:up:

12
Skriv svar