Europaparlamentet om FZ får bestämma

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av knork711:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av knork711:

text ovan

Vi älskar inte våld utan tar till det när frustrationen når en gräns och när vi känner oss hjälplösa.
Underhållningsvåld som du pratar om är något helt annat, boxning exempelvis. Blanda inte ihop det med politiskt våld, det ena är styrt av regler, i det andra är det fritt fram beroende på ideologi.

Ja det var självklart fel när våld styrde. Tråkigt att du tror att bara de som tror på något går till konkret
handling med våld. Finns andra lösningar också. Våld föder våld. Ja det är bra att alla har rösträtt, du kanske vill bli av med din? Vem bestämmer att någon är helt oinsatt, du, eller jag? Ska du och jag inte få rösta då? Ska vi inte få ha något att säga till om? Vem gör den bedömningen? Där har du det, alla har rätt att rösta oavsett hur dåligt insatt man är, därför att det är demokratiskt. Men självklart är dett ett problem att folk inte röstar, eller att det är för många som inte bryr sig. Men då behövs mer demokrati, inte mindre.

Hur vet du att det endbart var därför S tappade? Kan vara droppen som fick bägaren att rinna över, ja det kan finnas massor med anledningar. Det är din tolkning av affären, inte absolut fakta. Givetvis hade det en påverkan, men det har även mycket annat.

Vilka grunder röstar du på? Konkret tung rejäl fakta som inte alls grundar sig i förutfattade meningar, fördomar eller något annat? Tror vi alla röstar på både känslor, fakta och beroende på vår bakgrund och tolkning av samhället, och hur vi upplever vår egen vardag. Varken du eller jag är annorlunda.

Ja demokratin håller folk nöjda, därför att vi faktiskt _kan_ påverka. Inte att vi tror att vi kan det, även
om demokratin självfallet inte är perfekt och alltid kan och ska förbättras.

När och hur nöjde sig massan med en bra bortförklaring angående NSA? Det får ju konsekvenser över hela världen. Integritet och övervakning diskuteras som aldrig förr, eller har du missat debatten? Ändringar införs, folk blir medvetna.

S under de senaste 100 åren säger du? Finns såklart siffror på det.
Nedan finner du en förteckning över de ca 40 olika regeringar som har styrt Sverige under de senaste 1900-talets början.
http://www.regeringen.se/sb/d/4393

Givetvis har en sittande regering större chans att sitta kvar när det går bra, men vad du får folkvald diktatur ifrån förstår jag inte.

"En diktatur (av latin dictatura, "en diktators ämbete; en diktators makt och myndighet") är en stat som styrs auktoritärt, styrd av en diktator eller en mindre krets människor, som inte behöver ta hänsyn till befolkningsmajoritetens önskningar i allmänna val."
Diktaturen kännetecknas av maktkoncentration, men till skillnad från absolutism, envälde och tyranni betraktas diktaturen i regel som provisorisk. Ofta uppstår diktaturen i demokratier, där man samlar makten till en liten grupp, och upphäver den personliga friheten."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diktatur

Andra kännetecken för en diktatur är ju att invånare mördas av regeringen, förföljs och hotas pga sina åsikter av den styrande makten, så har det ju verkligen inte varit. Allmänna och fria val och det där känner du också till, det är inte diktatur utan demokrati.

Så kan man förstås se det också. Jag menar dock att våld alltid varit en naturlig del av människan. Jag förespråkar inte att vi ska spöa upp våra grannar nu, men jag är inte 100 % övertygad om att ord alltid är bäst.

Om jag hade fått bestämma hade det införts röstkörkort som ställde frågor om samtliga partier och vad de står för. Folk som svarade för mycket fel och inte hade en aning om vad partierna stod för skulle helt enkelt inte få rösta förrän de läst på. Med rättigheter kommer ansvar, men idag behandlar vi demokratin som endast en rättighet utan något som helst ansvar.

Självklart kan flera faktorer ha spelat in, och där har du en poäng. Jag tycker det bara var lite misstänkt när resultatet sjönk med tio procentenheter, för att sedan stiga med tio procentenheter igen då Löfven tillträdde. Slump? Kanske. Jag tror inte det.

Med känslor menar jag folk som inte ens vet vad partierna står för, utan röstar på KD för att Göran Hägglund ser trevlig ut eller på S för att Löfven inger ett större förtroende än vad Juholt gjorde. Sedan finns det självklart känslor som kan kombineras med fakta, men det är något helt annat det. Jag kan till exempel rösta på SD för att jag inte gillar islamisering. Jag vet inte hur Sverige kommer se ut i framtiden, så här går jag på känsla, MEN jag VET att SD också är emot islamisering, så där går jag på fakta. Förstår du skillnaden?

Gemene man bryr sig inte särskilt mycket om NSA-skandalen, för i sådana fall hade den diskuterats lika flitigt som jobben, skolan eller jämställdheten.

Nu pratade jag inte om hur olika koalitionsregeringar sett ut, utan om hur stort stöd S haft de senaste 100 åren. Här kan man se det:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Resultat_i_val_till_Sveriges_rik...

S har, med få undanttag, konstant varit Sveriges största parti de senaste 100 åren.

Med folkvald diktatur menade jag mer att svenska folket själva valt fram exakt samma parti under väldigt lång tid, och att det då i praktiken blivit ett parti som haft de största influenserna under väldigt lång tid. Jag menade inte diktatur så bokstavligt som du verkar ha tolkat det som.

Ja våld är desvärre en naturlig del av människan, vi har långt kvar.

Bra sagt om ansvar, här tror jag att vi tycker lika.
Jag har inte funderat vidare på det, men absolut har vi rättigheter som vi kanske inte tar ansvar för.

Själv blir jag lite provocerad av folk, speciellt av valtider som inte ens orkat bemöda sig att ägna tio minuter
åt en debatt eller iaf försöka läsa på vad som hänt sedan förra valet. Ett slöseri och respektlöst mot
demokratin och alla som faktiskt offrat sig för att vi ska kunna rösta. Behöver inte tycka lika men iaf ta reda på vad man själv står för är viktigt.

Förstår vad du menar med att rösta för SD om du är mot islam, det är uppfattat. Även om jag
uppenbarligen inte håller med är jag med på tankegången.

Kan vara så, själv tycker jag att NSA skandalen är överallt, i media och privat, men beror kanske lite mer på vilket "internetintresse" man har och vilka jag umgås med.

Ah, där missförstod jag dig dubbelt (diktatur, S är störst). Tack för förtydligandet.

Mitt svar är lite hattigt, men hoppas du förstår vilken del som är svar på vad. Måste springa vidare men vill svara först.

Men är det så att våld är något negativt egentligen, eller är det bara människans unika, känslomässiga intelligens som gör att våld idag ses som något negativt? Alla djur i naturen är ju med mänskliga definitioner sjukt våldsamma av sig. Jag tror, TROR, att framför allt män faktiskt gillar våld innerst, innerst inne. Inte alla kanske, men jag tror det finns något djup inom oss som gärna ser våld som en lösning. Vad hade till exempel hänt om en grupp barn fått växa upp utan föräldrar på en öde ö? De hade börjat slåss med varandra, och den starkaste hade blivit ledaren som andra följde. Det är egentligen fortfarande det naturliga, men idag yttrar sig styrka i retorik och kunskap i högre grad. Kunskap är bra, men ibland kan jag faktiskt ärligt känna att vissa som bara står och snackar skit de inte ens behöver ta ansvar för skulle behöva en rejäl smäll på käften för att vakna.

Exakt! Här står vi lika. Min egen patetiska mamma till exempel röstar på SD för att hon tycker att Sverige skickar alldeles för mycket bistånd till andra länder. Hon är helt ovetandes om att SD vill fokusera hjälpen på just bistånd - det har hon ingen aning om för hon orkar inte bry sig. Men rätt att rösta ska hon minsann ha. En röst som påverkar hela samhället.

Bra, då förstår vi varandra. Man behöver inte dela samma värderingar eller "vinna" debatter, poängen är att förklara varför man tror som man gör. Helt utan etiketter.

Medlem

jag måste sluta läsa vad som diskuteras på denna forum, en person som jag med utländsk bakrund och svensk medborgarskap blir mörkrädd när man ser valresultat som denna

Medlem

Till er som inte förstår. "Allt kan missbrukas i orätta händer".
Det spelar ingen roll om det finns lagar och regler som måste följas. Där kommer alltid finnas personer/verksamheter/mydigheter som kommer utnyttja övervakning för sin egen agenda och egna syften även om det skulle innebära att det strider mot lagstiftningen.
Vissa ogillar säkert konceptet med övervakning för att det är uppenbart skumma och att de har något att "dölja" som det pratades om tidigare. Men en hel del kanske inte har något speciellt fasansfullt att dölja, utan istället så känner dem att det kanske kunde bli lite pinsamt med att bli filmad när man går gatan ner och råkar äta upp en stor snorkråka som satt och irriterade i näsan. Ja om den personen vet med sig att han kanske gör det lite då och då utan att tänka sig för. Då är det ganska uppenbart att han inte gillar övervakning men han har inget att dölja förutom att han sörplar i sig en snorkråka då och då.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

@Aresz

Mordhot eller andra hot är aldrig accepterat i en civilicerad demokratisk värld,, men är du så naiv så du tror att SD skulle vara ensamma om att ha medlemmar som har utfärdat dödshot och dylikt mot andra politiker? SD är varken speciellt extrema eller radikala på den punkten om du läser på i de politiska historieböckerna.

Av tiggerifrågan gör du alltså en ren nazistisk koppling? På vilka grunder gör du den kopplingen måste jag fråga för det där låter jättemärkligt?

"Parasit" Finns inte den typen av människa i din värld menar du? Jag har flera gånger använt mig av det ordet när det kommer till människor, för jag anser att det finns människor som skor sig på andra och inte bidrar själva med något konstruktivt. I min värld är då den personen en "parasit". Och det kan gälla vem som helst,, allt ifrån en främling till en kompis. Jag skulle nog våga påstå att om jag hade sagt till dig att jag tyckte att min kompis var en parasit, så hade du inte alls tagit illa vid dig. Men hade jag sagt att jag tex tyckte att jag upplevde en del invandrare som parasiter. Då hade det nog blivit annat ljud i skällan.


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv
Skrivet av MaLiBu:

jag måste sluta läsa vad som diskuteras på denna forum, en person som jag med utländsk bakrund och svensk medborgarskap blir mörkrädd när man ser valresultat som denna

Varför då? Du kommer inte bli utvisad om du tror det. Kommer inte vara någon skillnad för dig bara för att du är invandrare, du är redan i Sverige.

Medlem
Skrivet av anon_187600:
Skrivet av MaLiBu:

jag måste sluta läsa vad som diskuteras på denna forum, en person som jag med utländsk bakrund och svensk medborgarskap blir mörkrädd när man ser valresultat som denna

Varför då? Du kommer inte bli utvisad om du tror det. Kommer inte vara någon skillnad för dig bara för att du är invandrare, du är redan i Sverige.

"På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur."

- ur Sverigedemokraternas partiprogram
http://sverigedemokraterna.se/wp-content/uploads/2013/08/prin...

sida. 15


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Inaktiv
Skrivet av Nowly:
Skrivet av Slevin:
Skrivet av MaLiBu:

jag måste sluta läsa vad som diskuteras på denna forum, en person som jag med utländsk bakrund och svensk medborgarskap blir mörkrädd när man ser valresultat som denna

Varför då? Du kommer inte bli utvisad om du tror det. Kommer inte vara någon skillnad för dig bara för att du är invandrare, du är redan i Sverige.

"På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur."

- ur Sverigedemokraternas partiprogram
http://sverigedemokraterna.se/wp-content/uploads/2013/08/prin...

sida. 15

Detta är verkligen en klassiker som alldeles för få reagerar över. Borde ställas till varenda politiker som visas i TV vad som egentligen menas. För alla som snackar om demokrati och frihet och stödjer SD bör detta vara av intresse. Vi har isåfall ett parti som helt och hållet på egen hand vill bestämma vem som är lojal eller inte, och är man inte, efter DERAS mått mätt tillräckligt lojal då "upphör man att vara en del av nationen". Vad det innebär får var och en tolka fritt, men vi förstår ju. Valfriheten är borta, även du som är lojal idag kan vara illojal imorgon, om du undviker från vad partiet tycker är ok just för stunden. Blir väldigt enkelt att göra sig av med oliktänkande, är det inte så man gör i exempelvis Iran med folk som är emot staten, ursäkta "illojala mot kulturen"? Vad hindrar SD-fanboysen på detta forum att en dag blir illojala för att ni inte håller med om något? Vad är din identitet enligt partiet? Ställer er dessa frågor.

Jag antar helt krasst att inget annat parti har med en liknande formulering? Visa mig isåfall den så ska jag aldrig rösta på det partiet.

MaLiBu: Förstår dig, blir själv mörkrädd av både detta forum samt vad som händer i Europa. Hindrar dock inte folk att rösta åt helvete, även om vi har svart på vitt vad det innebär. Som tur är vi i Sverige mer än 90% mot, och mindre än 10% för SD. (färsk statistik från SCB, googla). I övrigt kan jag bara be dig så hemskt mycket om ursäkt och beklaga. Samtidigt, återigen välkommen till landet och till ditt medborgarskap!

Banditen: Hoppas du aldrig ligger samhället till last, och att du bidrar mer än du tar. Är du lönsam? Och vad ska vi göra med parasiter tycker du? Vad tycker SD? Du betalar väl igen, med ränta? Antar att sid.15 i partiprogrammet som Nowly skriver om kan ge en hänvisning om vad som händer annars.

Angående min nazireferens säger jag som ditt part, för dom har alltid rätt: "googla, det är ju allmänt känt, precis som att solen går upp..."

Men rösta på, ta inga varningar på allvar.

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Genom att rösta ger man låtsasdemokratin i EU legitimitet. Ingen av politikerna som kandiderar representerar era intressen.

Hur fantastiskt knepigt det än låter så håller jag med dig en gnutta. Men däremot så tar jag vänligt men bestämt avstånd från att du tvingar din tro ner i halsen på andra utan att ens bry dig om vad "undermänniskorna" tycker och tänker. Har det aldrig slagit dig att det finns folk som tänker annorlunda och kommer fram till helt andra slutsatser än dig? Puss och Kram

Medlem

@Aresz

Du får gärna sitta och gissa vitt och brett om vilket parti jag röstat på i EU valet, för så vitt jag minns så har jag aldrig talat om för dig ifall jag röstat eller på vilka jag isåfall röstat på.

Jag tillhör inte kategorin av väljare som sitter och lusläser varje partis partiprogram och sedan bestämmer mig utifrån det. Är det någon som gör det förresten?

Gör du det Aresz? Kan du hålla med ditt parti på alla deras punkter till 100%? Ditt parti kan inte ha fel eller?


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv
Skrivet av MaLiBu:

jag måste sluta läsa vad som diskuteras på denna forum, en person som jag med utländsk bakrund och svensk medborgarskap blir mörkrädd när man ser valresultat som denna

Samma här. Jag blir mörkrädd när jag ser F!, V och MP gå framåt. Nej jag skojar bara. Jag respekterar alla dom som röstar på dessa partier och jag respekterar även alla som röstar på SD och övriga partier.

Medlem

Jag tycker det är ganska äckligt att så många röstar på Sverigedemokraterna, speciellt här på forumet.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Jag tycker det är ganska äckligt att så många röstar på Sverigedemokraterna, speciellt här på forumet.

Och med det vill du säga att det partiet du röstade på inte gick hem I stugorna eller? Sluta snyfta och klipp håret och skaffa dig ett jobb om det går.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Greger:

Jag tycker det är ganska äckligt att så många röstar på Sverigedemokraterna, speciellt här på forumet.

Och med det vill du säga att det partiet du röstade på inte gick hem I stugorna eller? Sluta snyfta och klipp håret och skaffa dig ett jobb om det går.

Skön du é, nej det är inte vad jag säger, vore kul att få veta hur du får ut den där informationen från vad jag skrev!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Greger:

Jag tycker det är ganska äckligt att så många röstar på Sverigedemokraterna, speciellt här på forumet.

Och med det vill du säga att det partiet du röstade på inte gick hem I stugorna eller? Sluta snyfta och klipp håret och skaffa dig ett jobb om det går.

Skön du é, nej det är inte vad jag säger, vore kul att få veta hur du får ut den där informationen från vad jag skrev!

Det var ingen information alls,, det var ett antagande ifrån mig.


signatur

Wasted.White.Boys

Skriv svar