Hjlä med en Matte fråga

Medlem
Hjlä med en Matte fråga

Hej
Jag behöver hjälp med ett matte tal och undrar om ni kan hjälpa mig.

Uppgiften är att jag har två funktioner och en graf med fyra punkter.
Funktion1: f(x) = x^3-6x^2+9x+2
Funktion 2: g(x) = x^2-7x+14
Och jag ska hitta punk A,B,C,D på grafen den enda punk som jag kunde lösa var A och den ligger på Y-axeln. Så jag tåg 0 och stoppade in i första funktion? och fick svar =0 på A.

Hur ska jag hitta B,C,D? Jag tror att punk A,B ligger på funktion 1. Medans C,D ligger på funktion2. Sen får man veta att C har lutningen -3.

Jag fattade verkligen inte frågan. Jag har försökt att fråga vänner men de säger att jag ska använda wolfram alpha men man lär ju sig inte nåt om man bara ser svaret. och jag vill verkligen bli bättre på matte. Så jag vänder mig till Fz.

Skulle vara tacksam om nån kunde hjälpa mig i steg för steg eller bara tips

Tack i förhand

Medlem

signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Skämt åsido, hoppas någon kan hjälpa dig

Medlem

Vart ligger punkterna? Eftersom vi inte alls vet vilka punkter dom frågar efter så blir det svårt. Är det topparna du letar efter? när dom korsar varandra? Både och? Du säger punkt A ligger på Y-axeln? Då antar jag det är där kurvan korsar Y, och då är svaret inte 0.

Medlem

Tja!
Även om du får hjälp via "fusk"program kan det ju hjälpa dig att förstå tillvägagångsätten?
Så kan du köra liknande tal utan hjälp.

Skulle det inge kunna hjälpa att göra en tabell? Typ -4 till 4 och rita ut i egen graf?
( om du inte har grafräknare dvs)

Om man kör andra funktionen i pq formeln så får man väl ett icke reellt tal? Dvs ett minustal du ska ta roten ur? ( det sista säger jag backandes ut ur dörren och smäller igen den eftersom jag inte vet hur man gör detta :s )

Tror man kan höja upp med (1/2) typ? Svagt minne.. Skriver från sket telefon så ursäkta om detta mest liknar svammel!

Medlem

Andra funktionen är väl en positiv parabel med symmetrilinjen på +3,5X, så med en tabell kan du ju få ut x1 och x2 ligger, ( Är väl bara basic men kanske kan hjälpa någon någonstans) ;F

Medlem

A som du säger får du genom att sätta f(0)

C: Derivera g(x) om det är på den funktionen punkt c ligger och sätt derivatan lika med -3 och lös ut x

Om B och D ligger på kurvorna där vi har extrempunkter så derviverar då respektive kurva och sätter f'(x) = 0 och g'(x)=0 för att bestämma x.

1
Skriv svar