Medlem
Ostabil Dator

Hej! Skulle behöva lite hjälp med att identifiera och lösa problem med min dator. Den är ostabil och startar ofta om sig. Jag har märkt att detta förekommer nästan garanterat när jag kollar på youtube-filmer samtidigt som jag har spel igång. Om jag bara har ett spel igång så känns datorn ofta stabil längre perioder. Sedan så har jag märkt att datorn dör om jag råkar knuffa till den lite, så jag misstänker att det är något hårdvaru-problem. Finns det några program som kan hjälpa mig identifiera problem med hårdvara?

Sen undrar jag om det kan vara så att det är minnena som spökar? Kan det vara inkompabilitet mellan mina Kingston HyperX Predator DDR3 2400MHz CL11-minnen och i5-3570k-processor?

Sitter för övrigt på:
Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - ATX / Z77
Grafikkort: AMD HD 7970
PSU: OCZ PowerSupply (PSU) ModXStream 600W

Misstänker också att det kan vara min gamla hårddisk som spökar då den en gång helt dog. Jag har windows på en SSD-disk så windows fungerade fortfarande men jag kom inte åt hårddisken. Den försvann helt.

Ytterst tacksam för svar! Detta har varit en frustration ett bra tag nu och bestämt mig för att ta itu med det.

Medlem

memory leaks kanske ??? försök öka storleken på dump filen, hmmm låter intressant, å andra sidan låter det mer som att den överhettar, har du kollat att din cpu kylare sitter fast ordentligt ? vad har du för temps ? några spikes ? får du BSOD ?


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Var har du för sorts chassi? Kan ju vara att moderkortet kommer i kontakt med det på nåt sätt och kortsluts, kommer ihåg att det hände en vän flera gånger under ett LAN för ett par år sen, just, som du också nämnde, när han råkade knuffa till sin dator.


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

Medlem

Testat att öka dumpfilen nu. Fick faktiskt en BSOD där det stod något i stil med: Bla bla bla dumping to memory. Hittills fungerar det. Ska kolla in moderkortet/chassit också när jag får tid. Återkommer med resultat.

1
Skriv svar