Har du blivit lurad av ett för tidigt slut?

Flakmonkey
Har du blivit lurad av ett för tidigt slut?

Håller som bekant (i varje fall för de som följer den här bloggen) på och tar mig igenom #Castlevania: Portrait of Ruin. Inte nött det sådär stenhårt direkt men då sambon lägger sig tidigt klämmer jag in lite spelande innan jag själv somnar in. Det var emellertid nära att jag övergav det redan förra veckan då jag trodde att jag nått slutet. Jag (spoiler alert) knäppte ju de båda systrarna på näsan varpå slottet rasade ihop och duon Jonathan och Charlotte begav sig iväg på ett nytt äventyr.

Det kändes dock fel på någe vis. Nu är kanske inte Castlevania-spelen kända för sina fantastiska slut men det här var verkligen otroligt torftigt. Så vad fanns det att göra annat än att googla lite och mycket riktigt hade jag stött på det dåliga slutet. Nu är det inte något särskilt unikt men här vet jag inte om jag tycker att det är så bra gjort. Eller bra är kanske fel ord, schysst är nog ett bättre ordval.

Skillnaden här mot andra spel (som jag minns) är att du med det dåliga slutet missar en ansenlig mängd speltimmar. Nu har jag visserligen inte nått det bra slutet ännu men jag skulle uppskatta att du med det dåliga slutet missar runt 37%. Det kapar det helt enkelt och som om det inte vore nog så är det som sagt väldigt lätt att missa det hela. Jag är rätt säker på att många slutat spela efter det dåliga slutet och därmed med all rätt kunnat hävda att det var i kortaste laget.

Finns det andra titlar där det är på det här viset? Alltså inte där det finns alternativa slut utan där du riskerar att missa så pass mycket av spelet som i fallet med Portrait of Ruin? Minnet sviker mig kanske, man börjar ju bli lite till åren trots allt, men jag har svårt att komma på något där det är på det här sättet.

#blogg

Medlem
Har du blivit lurad av ett för tidigt slut?

Persona 4 har ett groteskt "slut". Två tredjedelar in i spelet kommer du till en punkt där spelet kan ta slut med massa olösta trådar, OM du inte i en specifik konversation säger exakt rätt saker. Då går spelet in i sista akten och du får reda på vem som är mördaren for real. Fantastiskt spel, men den delen fick mig att gå "Vafan, kom igen."


signatur

Videomupp

Inaktiv

Fallout 3, va i *** och *** tänkte dom med? Inte så mycket för tidigt kanske, det bestämmer jag ju lite på egen hand, och en 80+timmar är väl ok, men just hur det slutade och att det var så enkelt.
För tidigt med tanke på hur det byggdes upp och sen bom bang slut, som att avsluta Shawshank mitt i filmen med "jaha nej men du vi släpper dig nu ha det gött hej"

Moderator | Testpilot

Jag har stött på det i andra spel och jag har haft samma reaktion som du ungefär.

On top of my head så var Castlevania till PS precis sådär också. Man var tvungen att ha ett item på sig för att se vad man egentligen slogs mot i en strid så man inte dödade fel karaktär.

Phoenix Wright till DS (Advokat visuel novel spelet) har också dåliga slut, men dessa brukar komma i samband med spelets riktiga slut, (säger fel sak, visar fel föremål så får du bara ett dåligt slut på samma ställe som man kan få ett bra).

Mest kända måste väl ändå vara "999: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors" till DS som har 6-7 olika slut, och då menar jag verkligen OLIKA slut.

Det är för övrigt ett tips. Riktigt underbar och kuslig story. Det enda som suger är att vill man ha alla endings måste man spela igenom spelet flera gånger (vilket inte gör något då man kan hoppa över dialoger man sett tidigare).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Det har nog hänt dom flesta(inklusive mig själv);)

I rollspelet Divinity II så ödeläggs i stort sett hela spelvärlden du hittills befunnit dig i ungefär någonstans halvvägs in i spelet. Det innebär att du inte längre kan befinna dig där och därmed går miste om ALLA oavslutade quests och grejer du fortfarande har kvar om du inte gjort allt du ville innan denna vändpunkt. Visst får man en varning om att saker kommer hända innan, men jag minns inte att varningen var särskilt stor. Själv råkade jag därför spela förbi denna vändpunkten i tron att ändringarna inte skulle vara så radikala... och sen efter att jag inte hade någon gammal sparfil kvar tvingades jag börja om från början för att inte missa massor av content.

1
Skriv svar