Alpha updatering

Medlem
Alpha updatering

Hej!

Har laddat upp en ny version av alpha demot. Det är fortfarande en del buggar/tweaks att fixa men det går åt rätt håll

KatOne hade en del förslag som jag implementerat. Nedan följer förändringar sedan förra versionen:

  • Bytt namn till Medieval Story. Medieval Times är även namnet på en amerikansk restaurangkedja. För att undvika varumärkes konflikt har jag bytt till Medieval Story.

  • Möjligt att välja mellan fler anti-alias lägen, (2x-8x).

  • Knapparna i options går att högerklicka på för att gå bakåt i sitt val (resolution, anti-alias, quality).

  • Banditerna är lite mer naturtrogna när de jagar spelaren, de hänger med lite bättre.

  • Har lagt till kniv som vapen. Den finns i en kista i början av spelet.

  • Lagt till råttor att döda i Mosscroft. De är bra att öva på innan man ger sig på en bandit.

  • Fixat en låsningsbugg som kunde uppstå när man pratar med Cedric.

  • Gjort de senare fienderna lite lättare.

  • Fixat en bugg som gjorde att stridsmusiken kunde uppstå vid fel tillfälle.

  • Fixat en bugg som gjorde att OpenAL inte initialiserades.

Listan på fixar kunde göras längre men jag kände att namnbytet behövde komma ut så fort som möjligt.

Spelet finns nu även på steam greenlight. Gillar du Medieval Story så rösta hemskt gärna! Du hittar den nya versionen på indiegogo kampanjsidan.

Fler uppdateringar kommer att komma allt eftersom.

#blogg


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Moderator | Testpilot
Alpha updatering

Hejja Umeå!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tack för en liten credit!

Namnbytet är välkommet. Jag vågade inte föreslå det efter att du designat en logo och allt, men "Medieval Times" var inget vidare namn. Medieval Story funkar dock!

De övriga buggar jag stött på är att vakten man pratar med i andra staden, han som kan leda en till byäldstens hus, blev osynlig vid ett tillfälle. Stjärnan över hans huvud kvarstod dock.

Jag stötte också på en duplikationsbugg som ledde till en krash när jag försökte sälja/flytta runt facklor i min inventory när jag var i butiken. Jag försökte sälja, köpa tillbaka och/eller flytta runt dem i min inventory (i butiksläget) och då uppstod grafiskt buggade kloner varpå en krash uppstod.

En annan bugg som är problematisk är att ifall man är i strid med en fiende nära en övergång mellan två olika banor så kan fienden ibland knocka in en i banbytar-zonen, varpå man i praktiken inte kan återvända till banan med fienden i utan att han återigen knockar tillbaks en så fort man anlänt. Man blir alltså "level change"-lockad.

Ser fram emot fler uppdateringar! Har gett tumme upp på Greenlight.

> Edit: nya förslag/observationer <

Jag har nu testat lite av den nya alfan. Fina förändringar! Men mer kan förbättras.

- Någon form av "upptäckar-musik" vore underbart att ha. Faktum är att alla platser borde ha någon slags musik som spelar. Att t.ex. Mosscroft har sin egen musik kan jag förstå, men alla ställen behöver inte ha unik musik. Poängen är dock att någon slags "explore theme", gärna flertalet, behöver implementeras.

- Spelarkaraktärens pathfinding ignorerar objekt som är i dess väg (dörrar, andra NPC'er), vilket förvånansvärt ofta producerar situationer där gubben "joggar på stället" upptryckt mot en dörr eller annan person. Dessutom så är öppna dörrar kollisionsfria, vilket gör att man både kan stå och clippa in i dem, samt att man kan gå igenom dem. Problemet löses also genom att flytta deras kollision från själva dörröppningen till bredvid dörröppningen (dit den öppna dörren då pekar) när man interagerar med dörrar.

- Det finns ingen som helst friktion mot underlaget när man går, vilket resulterar i att alla liksom "surfar" runt i spelet. Testa att gå upp på övervåningen i starthuset, sedan klicka igen på det översta trappsteget på trappan. Vad som händer sedan är att gubben bokstavligt talat glider, som på is, ned för trappstegen. Ibland väldigt sakta = även enormt lite överblivet momentum räcker för att bygga upp ett nytt hopp nedåt. I allmänhet så tar heller inte gubbarna svängar nära nog så bra som man skulle önska (de liksom halkar runt), samt att acceleration mot ett nytt mål innefattar lite Looney Toons-artat "springande på stället" innan man liksom får momentum. Det är Disney On Ice helt enkelt. Så en smula friktion samt lite snabbare acceleration (men inte högre maxfart) vore en bra början.

- Anti-alising via spelets Options-meny funkar helt enkelt inte för mig. (Win 7 64, 2560x1440, 2x GeForce 760-kort i SLI). Det funkar naturligtvis i alla andra titlar jag kör, samt att det började funka när jag (via Nvidia-panelen) forcerade kantutjämning (både FXAA och MSAA). Det gjorde en märkbar skillnad!

- Jag efterfrågar fortfarande ett högre shadow-värde än 2048 (om ens för "testing purposes").

- Vore det inte en bra idé att antingen defaulta spelet till windowed och 1024x768, ELLER defaulta spelet till fullscreen och skrivbordsupplösningen? Att defaulta spelet till fullscreen och en väldigt låg upplösning är inte optimalt.

- Menyknapparna i nedre hörnen: Quit, Load/Save och Options, skalar inte lika bra som New Game och Resume gör på höga upplösningar. Jag som kör i 2560x1440 får väldigt små hörnknappar.

- Att kunna se fiendens HP-bar (eller på något dylikt sätt kunna göra mer än gissa hurvida det är dags att fly en strid man varit i en stund) vore väldigt smidigt. Iallfall möjligheten till detta. Dessutom borde ens "window of opportunity" för att få in en parry göras aningen större.

Återkommer med mer synpunkter!

Medlem

Hej, tack för synpunkterna! Jag återkommer så fort jag hunnit skriva färdigt. Jobbar idag, men återkommer senare ikväll.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Inaktiv
Medlem
Skrivet av O-san:

Hej, tack för synpunkterna! Jag återkommer så fort jag hunnit skriva färdigt. Jobbar idag, men återkommer senare ikväll.

Ok, ingen fara. Bara du inte missar dem totalt så rekommenderar jag t.o.m. att du tar din goda tid.

Medlem

Umeå!

KatOne: Tack för alla synpunkterna! Jag svarade med privat meddelande. Blir mycket ingående design-snack som jag helst vill hålla utanför bloggen. Skicka gärna framtida observationer som privat mess nästa gång.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

1
Skriv svar