Jag måste spela på mitt sätt

Flakmonkey
Jag måste spela på mitt sätt

Det har varit en regnig dag ute på landet vilket har gjort att jag kunnat lägga ner mer tid än normalt på pusselbyggande och TV-spelande. Inte mig emot förstås då det är två av mina favoritsaker här i livet och idag har det dessutom gått riktigt bra med båda delarna. Pusslandet hoppar jag dock över då det inte är så intressant förrän det är klart men spelandet vill jag skriva några ord om.

Anledningen till det är främst att jag vill ge #Fallout 3 lite beröm efter de tidigare inlägg jag skrivit där jag inte har varit alltför entusiastisk. Det är inte så att jag ångrar det jag skrivit för när jag skrev det så kändes det verkligen så, men idag har vinden vänt på ett minst sagt påtagligt sätt. Idag har det börjat klicka. För första gången känns världen, personerna och handlingen både intressant och engagerande.

Tror att jag tog mig an spelet lite fel. Jag undvek medvetet att sätta igång med huvuduppdraget till en början vilket kanske var smart rent spelmässigt eftersom jag levlar upp innan det är dags att sätta tänderna i den utmaningen. Det var däremot inte det bästa valet om jag ville tycka om spelet. De första timmarna fick jag nästan tvinga mig igenom eftersom jag aldrig sögs in och blev en del av världen. Det var lite av ett mekaniskt spelande där jag tog mig an uppdrag för att få XP och prylar och inte för att jag var intresserad av dem.

Detta ändrades dock idag då jag började leta efter min far på riktigt och det fick genast effekt. Från första stund kändes det genast som att jag ville upptäcka mer av ödelandskapet och träffa intressanta karaktärer. Spelet fick en helt annan mening som härligt nog smittade av sig på övriga delar. Helt plötsligt engagerade jag mig även i sidouppdragen.

Jag har funderat lite på varför det blivit såhär men har i ärlighetens namn inte något vettigt svar på den frågan. Vad jag däremot kommit på är att jag borde förstått att det skulle bli såhär. Det är nämligen på samma vis i andra spel med "öppna världar" där man kan fluffa runt och roa sig med allehanda ting. Jag är tex en sån där person som inte har någon som helst förståelse för de som gillar att "bara åka runt" i GTA-spelen (de tredimensionella) och roa sig.

Jag har aldrig förstått den typen av mållöst spelande och jag kommer nog aldrig göra det heller. Det är dock helt okej med mig. Jag behöver inte gilla det. Vad jag däremot behöver göra är att sluta försöka spela på det sättet utan inse att det helt enkelt inte är min kopp te.

#blogg

Jag måste spela på mitt sätt

Det tar ett par timmar att komma in i spelet, sedan är man fast. Det är en oförglömlig upplevelse, speciellt om du spelar alla DLC:er med.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hmm jag är just en sån person som driver runt i spelvärlden utan att köra huvuduppdragen direkt =3

Fast just i senare spel som Far Cry 3 och Watch Dogs, så finns det ju mål med att göra sidouppdragen till skillnad från GTA serien.
Igår (snarare runt 5 i morse) så låste jag upp ett ljuddämpat assault rifle (Spec Ops Goblin), ljuddämpad Mac 10 och ett sniper gevär (Destroyer).
Tyvärr så har inte GTA V några sådana upplåsningar (göra 10 likadana quests så låser du upp en liten godbit), i alla fall så har jag inte fått något liknande efter ha gjort i princip alla sidouppdragen än så länge i GTA5, men de har en story till varje sidouppdrag vilket gör en mer engagerad.
Dock så har Rockstar gjort ett smartare system gällande sidouppdragen i femman än tidigare spelen eftersom de knyter sig till den av tre spelare du kör för tillfället.

För tillfället har jag spelat Watch Dogs i ca 30 timmar men bara gjort första huvuduppdraget.
Om jag ska spekulera varför jag spelar så här så är det för att jag vill dels uppleva världen för att ha lite hum och var saker är, levela upp lite (i de spel som har sånt dvs) och om möjligt få lite övermäktiga vapen som gör uppdragen lite lättare. Speciellt i spel som Fallout där du kan få lite olika resultat om du t.ex. kan snacka dig ur en situation eller har perfekt stealth etc.
Kom just på att första genomspelningen jag gjorde av Skyrim så gjorde jag ALLT annat innan jag började med storyn. Tog över 200 timmar, sen tog huvudstory bara ett par timmar att klara av visserligen eftersom alla mina skills var 100 och jag kunde fast-travel'a till quest området... men det viktiga är ju att man har roligt.

Vissa vill bara ta sig an storyn och andra vill äta varenda smula av kakan =D

Medlem

Jag är helt tvärtom.. Jag ser nästan aldrig nån poäng med story, men ger man mig en öppen värld där jag kan göra allt och inget.. YES! Jag kanske bara gillar min egen fantasi mer än andras historieberättande helt enkelt..

Jag gillar de små sidouppdragen oändligt mycket mer i både Fallout 3 och New Vegas, än main quest.. Jäkligt tufft ändå att man kan spela såpass olika.

Medlem

Jag ser på Fallout 3 och New Vegas ( och i mindre grad Elder scrolls serien) på ett speciellt sätt. Personen jag styr är inte någon anonym blivande hjälte utan bakgrund, Det är Jag.

Det är förmodligen en gammal skada från papper och penna rollspelen, men jag lever mig alltid in i Bethesdas spel till den graden att jag alltid måste se till att ha mat och vatten och en säker hemmabas till att börja med, för att sedan följa upp det med att gå till överdrift med att inreda och göra min hemmabas till ett trivsamt hem.

Huvuduppdraget i spelen är inte lika intressanta för mig som min egen story om överlevnad och anpassning till världen jag för tillfället lever i.

Det or även detta som gör att jag har svårt för rollspel från andra utvecklare som nästan enbart fokuserar på en förbestämd story.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Det är befriande när man kan reflektera över sina egna val/perspektiv i ett spel.:up:

ZF
Medlem

tycker sidouppdragen var riktigt bra i F3. de fördröjde huvudtråden rätt rejält för mig. "mannen" med minnesförlust, Cherry och liknade filmreferenser särskilt.

F:NV däremot tycket jag mest handlade om spring än hit än dit och döda den och den. blhe för gangstrar.. hela Howard Hughes-grejen däremot var grym.

1
Skriv svar