Grafikkortsproblem! :(

Inaktiv
Grafikkortsproblem! :(

Hej! Jag köpte nyligen ett Gigabyte Geforce GTX 770 2GB från komplett för att byta ut mitt Asus Geforce GTX 560 Ti. Nätagget är ett Fractal Design FD-PSU-NEWT2-800 som jag tror ska vara på 800W.

Problemet är att när jag stoppar in mitt nya kort i moderkortet Gigabyte GA-X79-UD5 så kommer jag inte längre än den första skärmen som visas där man erbjuds trycka DEL för BIOS och F8 osv osv utan att det händer något om jag trycker på de knapparna eller någon annan knapp för övrigt. Väntar jag tillräckligt länge blir skärmen svart med ett blinkade understräck uppe i vänstra hörnet och där slutar resan.

Stoppar jag i gamla kortet går det hur bra som helst igen. Det jag provat är att avinstallera drivrutinerna och stoppa in nya kortet utan resultat samt installera drivrutinerna som följde med men jag tror inte ens datorn kommer så långt som att den börjar ladda från hårddiskarna.

Tack på förhand
Mvh grollo_92

Medlem

Låter som ett defekt kort.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

kan ligga nån drivrutin kvar. kan du starta i safe mode ? annars prova formatera med det nya grafik kortet i.

Medlem

Drivrutiner laddar när Windows startar så POST-problem är aldrig drivrutinsrelaterade.

Det felet du beskriver är ganska vanligt när man stoppar i GTX700-kort på äldre Intel-moderkort och löses oftast med en BIOS-uppdatering. Jag googlade lite snabbt på ditt moderkort + GTX770 och de flesta verkar få det att fungera med den senaste beta-biosen.

Inaktiv

Jag tackar så mycket för all hjälp! Lösningen var mycket riktigt som Bennii sade och det enklaste sättet att åtgärd var att ladda ner @BIOS från Gigabyte's hemsida och uppdatera BIOSen till senaste och nu funkar det hur bra som helst

PS. Moderator får gärna låsa tråden och/eller lägga till ett [solved] eller dylikt i slutet av trådens namn. Jag hade gjort det själv men hittar inte där man kan ändra något.

1
Skriv svar