Fallout 3 avklarat

Flakmonkey
Fallout 3 avklarat

Inatt så slutförde jag så till slut huvuduppdraget i #Fallout 3. Det gick väldigt raskt där de sista timmarna efter att jag bestämt mig för att koncentrera mig på det istället för att snöa in mig på sidouppdragen. Lite för raskt faktiskt och framförallt lite för enkelt. Som vanligt lirade jag på standardsvårighetsgraden och det spelade kanske in, men det här är ett rätt vanligt problem i rollspel känner jag.

Utmaningen ligger i de första 10 procenten när man är oerfaren och ynklig. Då får man verkligen tänka igenom det man gör för att kunna ta sig vidare och utnyttja de begränsade färdigheter man har. Efter denna första tiondel blir det sen bara lättare och lättare och så var verkligen fallet i #Fallout 3. Från att ha gått till en tillvaro där varje liten kula till min pistol var viktig så hade jag vapen i överflöd och tack vare mina fantastiska kunskaper med mindre vapen blev striderna närmast slentrian. Lägg därtill att jag kunde övertala de flesta om det mesta, hacka i princip alla datorer och dyrka upp alla lås och du har ett spel som inte bjöd på någon större utmaning på slutet när iaf jag vill att utmaningen ska stegra.

Men men. Det är ju ett rollspel och det är svårt att få till den där balansen. Hade jag tagit mig an huvuduppdraget direkt hade det givetvis varit svårare så jag har väl mig själv att beskylla också antar jag.

Utöver detta har jag inte alltför mycket att gnälla på och det som finns har mest att göra med det faktum att jag spelade det på en Xbox 360 att göra. Många och långa laddtider tex, eller det något bökiga menysystemet. Jag inser att detta inte hade varit något (eller iaf inte lika stort) problem om jag lirat på en bra PC där det finns mus och tangentbord samt modar som rättar till saker och ting. Så ja, jag låter det helt enkelt bero.

Resterande egenskaper och egenheter i #Fallout 3 är positivt. Jag gillade miljöerna, grafiken (med tanke på att det är en gammal krysslåda), handlingen, ljudbilden och spelmekaniken. Det som verkligen överraskade mig positivt var striderna. Att Bethesda ska få till presentationen och handlingen tar jag närmast för givet numera, men striderna har i mina ögon aldrig varit deras främsta gebit. Därför var det väldigt kul att kunna konstatera att möjligheten att pausa spelet och sikta in sig på kroppsdelar fanns där och fungerade såpass bra som det gjorde. Utan det hade spelet varit en synnerligen frustrerande upplevelse för någon shooter är det inte, speciellt inte till konsol.

Handlingen ska jag väl också nämna eftersom jag personligen tycker att den är betydligt viktigare än friheten. På det stora fann jag den engagerande och intressant. Upplägget med att först ha sökandet efter din pappa som mål och sedan flytta målet vidare gillade jag. Tyvärr känns det som att andra halvan av handlingen tog stryk av det faktum att jag vid det laget kände mig mer eller mindre osårbar, men jag var ändå nyfiken på vad som skulle komma härnäst och det är ett gott tecken.

Sen en liten lustig och pinsam sak. Jag har GOTY-varianten av spelet men den fungerade uppenbarligen inte som jag trodde. I min enfald trodde jag ju att alla DLC:s skulle finnas där från början men jag upptäckte idag att de måste installeras från den andra skivan. Så nu är frågan. Ska man lägga till dem och spela igenom dem eller bara ta mig an nästa spel i listan?

#blogg

Medlem
Fallout 3 avklarat

Jag skulle välja att spela igenom DLC!


signatur
Medlem

Definitivt Dlc, varierande kvalitet men i överlag riktigt bra.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

F3 tog mig på sängen när det kom, köpte "LE"-versionen för jag ville ha den coola bobblehead-figuren och att det då det inte fanns nåt annat av intresse ute, och jäklar vad jag fastnade, och med alla 5 DLC så blev det bara bättre.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

Bara att fortsätta med New Vegas nu då

Medlem

Vissa DLC kan du skippa. Operation Anchorage var rätt usel så den kan du skippa. Mothership Zeta likaså. Men jag tycker definitivt att du ska köra dom andra tre, mycket bra kvalitet på dom. Speciellt The Pitt, den var grymt bra tycker jag.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv

Nyfikenhet är bra:up:

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Vissa DLC kan du skippa. Operation Anchorage var rätt usel så den kan du skippa. Mothership Zeta likaså. Men jag tycker definitivt att du ska köra dom andra tre, mycket bra kvalitet på dom. Speciellt The Pitt, den var grymt bra tycker jag.

Ja du ser vad olika man kan tycka, jag tycket OA var det bästa DLC:t till Fallout 3

Medlem
Skrivet av AndyZedd:
Skrivet av StrongBad:

Vissa DLC kan du skippa. Operation Anchorage var rätt usel så den kan du skippa. Mothership Zeta likaså. Men jag tycker definitivt att du ska köra dom andra tre, mycket bra kvalitet på dom. Speciellt The Pitt, den var grymt bra tycker jag.

Ja du ser vad olika man kan tycka, jag tycket OA var det bästa DLC:t till Fallout 3

Hehe ja där ser man


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Flakmonkey

Hmm, får se hur jag ska göra. DLC är ju ett alternativ, men samtidigt kan jag ju sätta igång med Witcher 2 eller New Vegas. Det är sannerligen jobbigt med ilandsproblem ibland

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Hmm, får se hur jag ska göra. DLC är ju ett alternativ, men samtidigt kan jag ju sätta igång med Witcher 2 eller New Vegas. Det är sannerligen jobbigt med ilandsproblem ibland

Spelade 2h av New Vegas, och allt jag har att säga är "meh". Besviken.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Hmm, får se hur jag ska göra. DLC är ju ett alternativ, men samtidigt kan jag ju sätta igång med Witcher 2 eller New Vegas. Det är sannerligen jobbigt med ilandsproblem ibland

Kör på the Witcher 2 i så fall så att du inte åker på en överdos

1
Skriv svar