Random steampengar, scam?

Medlem
Random steampengar, scam?

Ok, detta gäller inte mig, utan en kompis, men eftersom det kan vara intressant för andra och kanske även hänt andra, så kan jag lika gärna fråga här.

En kompis fick nyligen 100 rubel insatta på sitt steamkonto, utan att ha sålt något eller gjort någon annan typ av transaktion på steam. Detta låter som någon sorts cash-scam, men vad kan man göra åt det, det första jag tänker är att man inte skall röra pengarna alls och ta kontakt med supporten så klart.

En annan sak, kan man inte skydda sitt steam mot att FÅ pengar?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vanligtvis blir man lurad på pengar vid en scam, men scammaren kanske inte har alla indianer i kanoten.

Mitt tips är att han tar kontakt med Steamsupporten som säkert kan ta reda på var pengarna kommer från.

Medlem

Intressant läsning. Kanske Steam ska se över problemet och åtgärda det.

Medlem

det mesta ska vara bort patchat va jag förstår, men det händer ju tydligen fortfarande, tråden jag länkade är ju 11 månader gammal

Medlem

Skulle inte förvåna mig om Steam inte gjort något åt detta. Principen för trollandet är följande:

1. Sätt in liten summa pengar på offrets konto (100 rubel är ingenting)
2. Gör en "draw back / credit recall", alltså att du kontaktar banken och säger att du inte vill göra överföringen.
3. Banken drar tillbaka pengarna
4. Steam som har en "No Refunds"-Policy går apeshit och bannar dig för att du försökte ta tillbaka dina pengar
5. Ryssen skrattar

1
Skriv svar