Saker jag hatar i rollspel jag älskar

Medlem
Saker jag hatar i rollspel jag älskar

Inget spel är perfekt. Vissa spel balanserar på gränsen till perfektion, men sen finns det där enda momentet som verkligen stör och som vi verkligen hatar. Här är fyra saker som jag hatar i rollspel jag älskar.

The Witcher
Det utspelar sig i en skitig, grym och farlig värld fylld med våld, sex och politiska intriger som gör det svårt för Geralt att upprätthålla sin neutralitet. Moraltyngda val väntar bakom varje hörn och hur du väljer att agera spelar roll för flera avgörande sekvenser i spelet. Jag tror jag har spelat igenom storyn åtminstone tre eller fyra gånger så spelet har uppenbarligen något som tilltalar mig. Tyvärr har det också ett av de sämsta stridssystemen som någonsin funnits i ett rollspel (Nej, inte riktigt, men det är dåligt). Det kräver väldigt lite skicklighet, bara klicka på vänster musknapp när svärdikonen lyser. Lite roligare blir det när du lär dig några användbara signs (magier) men mycket av spelets strider kretsar ändå kring svärd och här briljerar definitivt inte The Witcher.

Mass Effect 3
Det var verkligen ett nöje att ta sin karaktär genom tre spel. Alla val du gjorde längs vägen, alla vänner du såg dö, alla strider du utkämpade. Det kändes verkligen som att det betydde något. Du förändrade världen du spelade i och allt du gjorde hade mening. Ända fram till sista 10 minuterna och eftertexterna. Fantasin tog slut hos Bioware. Kanske hade de redan mentalt gått vidare och knåpade ihop några snabba slutscener för att kunna börja med nästa spel efter helgen. Jag älskar fortfarande Mass Effect, hela trilogin, och jag håller tvåan som den bästa i serien. Men trean hade tagit den platsen med bättre slut som skilde sig mer åt, och i högre grad visade effekterna av alla vägval du gjort genom historien. Slutet är en riktig buzzkill men resan dit är underbar.

Elder Scrolls V: Skyrim
Skyrim får bära korset i det här fallet men egentligen kan större delen av Elder Scrolls familj anses skyldiga till det här brottet. I ett spel som till ytan är enormt så gäller det att skapa varierande miljöer. Det tycker jag för det mesta att Bethesda lyckas med ovan jord. Men det stora problemet är variationen i alla grottor och gruvor som förekommer i spelen. Jag tror de flesta håller med mig när jag säger att enformigheten är stor i underjorden . Det spelar ingen större roll om du går in i en gruva för att döda en bandit och klara en quest eller om du springer runt på måfå och letar mineraler, du kommer att känna igen dig för alla gruvor följer samma mönster och alla kryptor innehåller samma pussel. Flera gånger har jag frågat mig själv – Har inte jag varit här förr?

Baldur´s Gate
Baldur´s Gate 2 är troligtvis det spelet jag spenderat flest timmar med av alla spel. Jag älskar verkligen både ettan och uppföljaren. Men det har ett stort fel som gjort mig förbannad och upprörd väldigt många gånger - Pathfinding. Jag vet att spelet inte direkt är modernt men inte ens med dåtidens standard kan pathfindingen i Baldur´s Gate kallas annat än dålig. Det blev lite bättre i tvåan där karaktärerna kunde knuffa undan varandra och på så vis ta sig förbi men det är fortfarande ett problem. I trånga utrymmen vill jag inte att min magiker ska springa iväg ensam åt helt fel håll, genom en grupp med fiender, bara för att jag bad honom att flytta sig några meter åt höger.

#blogg

Medlem
Saker jag hatar i rollspel jag älskar

Jag kan hålla med dig om grottorna i skyrim men finns det inte mods som gör de mer varierande. På tal om moddar finns det inte en mod till the witcher som förbättrar stridsystemet

Medlem
Skrivet av dino_kov:

Jag kan hålla med dig om grottorna i skyrim men finns det inte mods som gör de mer varierande. På tal om moddar finns det inte en mod till the witcher som förbättrar stridsystemet

The magic of PC är att det finns moddar som fixar det mesta. Men jag tycker samtidigt inte att det ska behövas till allt. Vissa saker ska bara vara bra out of the box, så att säga. Speciellt ett så dominerande inslag som striderna i The Witcher.

Medlem

Jag har fan inte vågat spela Mass Effect 3 än


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Jag har fan inte vågat spela Mass Effect 3 än

Det tycker jag du borde göra. Spelet är riktigt bra även om slutet är oväntat dåligt.

Medlem

Måste dock säga att Skyrim är många, många gånger bättre på det området än vad Oblivion var!
Finns en hel del grottor och underjordiska platser som får en att tappa hakan i Skyrim, t.ex. det dvärgiska underriket...

Moderator | Testpilot

Tycker du och resten ger ME3 för mycket flack faktiskt. Uppdateringen vi fick där slutet blev... Större/längre (vad man nu vill kalla det) tyckte jag var helt okej. Du får göra olika val (Till och med ett där Shepard tros överleva) och ändrar hela galaxen.

Om något är det ett bra slut för att det verkligen är SLUT.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tycker du och resten ger ME3 för mycket flack faktiskt. Uppdateringen vi fick där slutet blev... Större/längre (vad man nu vill kalla det) tyckte jag var helt okej. Du får göra olika val (Till och med ett där Shepard tros överleva) och ändrar hela galaxen.

Om något är det ett bra slut för att det verkligen är SLUT.

Jag tycker faktiskt inte att jag är för hård mot slutet i ME3. Jämfört med resten av speltrilogin så är det en riktig besvikelse, även med uppdateringen. Det innehåller ett antal konstiga twists och plot holes som avslöjas under samtalet med the Catalyst. Och som jag nämnde så tycker jag alla sluten känns alldeles för lika varandra och inte tar hänsyn till dina tidigare val i tillräckligt hög grad och även går emot vissa av de filosofiska fundamenten som spelserien byggt upp sedan första spelet.

Alla behöver inte ogilla slutet men jag tycker att mycket av kritiken som Bioware har fått är befogad. ME3 är fortfarande ett väldigt bra spel men slutet lever inte upp till resten av trilogin.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bennii:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tycker du och resten ger ME3 för mycket flack faktiskt. Uppdateringen vi fick där slutet blev... Större/längre (vad man nu vill kalla det) tyckte jag var helt okej. Du får göra olika val (Till och med ett där Shepard tros överleva) och ändrar hela galaxen.

Om något är det ett bra slut för att det verkligen är SLUT.

Jag tycker faktiskt inte att jag är för hård mot slutet i ME3. Jämfört med resten av speltrilogin så är det en riktig besvikelse, även med uppdateringen. Det innehåller ett antal konstiga twists och plot holes som avslöjas under samtalet med the Catalyst. Och som jag nämnde så tycker jag alla sluten känns alldeles för lika varandra och inte tar hänsyn till dina tidigare val i tillräckligt hög grad och även går emot vissa av de filosofiska fundamenten som spelserien byggt upp sedan första spelet.

Alla behöver inte ogilla slutet men jag tycker att mycket av kritiken som Bioware har fått är befogad. ME3 är fortfarande ett väldigt bra spel men slutet lever inte upp till resten av trilogin.

Slutet lever verkligen inte upp till trilogin. Hade varit roligt om sluten hade varit mer annorlunda och att det eventuellt fanns fler, i agree.

Men för mig så är det ändå helt okej. Jag hade själv ingen aning om hur det skulle kunna ta slut, och även fast jag ville ha mer och annorlunda slut så blev jag ändå inte besviken.

opinion right?!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar