Relation och referenser till spelhistoria

Skribent
Relation och referenser till spelhistoria

Varit instängd på jobbet sen i onsdags (känns det som), så det har varit en lång veckan för mig. I Umeå har brännbollsyran pågått. För er som lever under stenar och i gropar, så är det världsmästerskapet i brännboll där studenterna klär ut sig, spelar brännboll och super. Många gånger görs det samtidigt. Dock så har det varit skit väder och jag vet inte om jag ska skylla det på en viss @Kerstin Alex? Det började i princip regna samma dag som hon kom hit och slutade på söndagen när hon åkte? sååå...Men för jag som varit på jobbet större delen av tiden så har det inte spelat någon större roll.

På tal om Kerstin, så var hon här i jobb. Så jag fick en chans att träffa henne på lördagskväll efter jobbet. Riktigt trevligt och vi pratade om ditt och datt. Bland annat om det här med vilken spelhistoria man har själv och referenser. Mina referenser kring Mario är ju givetvis 8-bitars versionerna medan Kerstin som är yngre hade All-stars remaken till SNES som hennes. Men förutom just det grafiska så var minnena rätt identiska. Jag lyssnade sen på P3-spel och de pratades om mobilspel och att det görs en del remaker. Frågan då var väl om det egentligen är nödvändigt? Är det inte bättre att gå vidare och ägna tid och nya spel. Men personligen tror jag att det är viktigt att nya spelare får uppleva en del av spelhistorien och en del av vad som var starten. Då kan remakes vara utmärkt att göra, men då ska de vara så nära originalet man kan komma rent spelmässigt. Sen om man hottar upp grafiken från 8-bit till 16-bit, det gör bara spelupplevelsen bättre. Jag tror också att mobila enheter är perfekta för att visa upp just spelhistoria. Men det var en trevlig kväll och ett bra andningshåll i jobbhelgen.

Utöver detta så tog Janni Larsson hem hela IBJJF mästerskapet, mellan klassen i svartbältes nivån. Vilket innebär att hon nu har en världmästartitel hängande runt halsen. Stort grattis till henne! När vi även pratar om kampsport så ska Nicklas Bäckström från Luleå också ha ett stort grattis då han van sin UFC-debut med buller och bång. Matchen var dessutom tagen på kort varsel och Bäckström hade bara 2 veckor på sig att förbereda sig. Sjukt bra prestation och intressant och udda avslut.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Relation och referenser till spelhistoria

Om det går runt ekonomiskt så varför inte?;)

Medlem

Tyvärr så passar vissa gamla spel bättre som minnen av en svunnen tid. Alla spel åldras inte med värdighet, och då tänker jag inte bara på det grafiska. Men om en remake görs bra, utan att ändra för mycket och det är ett spel med gameplay som håller måttet även idag så är OK.

Men jag har alltid trott att ett visst mått av nostalgi krävs för att njuta av de flesta äldre spelen och det saknas ju naturligtvis om du inte har några minnen av originalet.

1
Skriv svar